הרַכַּבְלִית בחיפה, שהחלה השבוע (10.4.22) לפעול אחרי עיכובים רבים, לא צפויה לפעול בשבת. כזכור, הנחתה שרת התחבורה מרב מיכאלי להערך להפעלתה גם בשבת, ועד לשעה זו לא הסבירה מה מונע ממנה לעשות זאת, וסירבה להשיב לשאלות כתבים בעניין.
כעת מתברר כי
משרד התחבורה כלל לא בחן את ההבטים התחבורתיים ואת ההבטים החוקיים בטרם ביקש להפעיל את הרכבלית בשבת. ממסמך תשובה ששלח לוועדת הכלכלה מנהל אגף רכבות בכיר ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, אליאס מטר, עולה כי אכן קיימת בעייתיות בכל הקשור להפעלת הרכבלית.
במסמך שהגיע לידי News1 מודה משרד התחבורה בין השורות כי הפעלת הרכבלית מכוחו של צו רכבל מ-1968 אינה אידילית, והמשרד פועל להסדיר את פעילותה מכוחה של חקיקה ראשית. "במשרד התחבורה נעשית עבודת מטה להכנת חיקוק לרכבל. עבודה רחבת היקף זו תבוסס, בין היתר, על ידע שנצבר בדברי חקיקה והוראות אירופיות ואחרות בדבר הפעלת, תחזוקת ובטיחות הפעל רכבלים", נאמר בתשובה.
משרד התחבורה התבקש על-ידי חברי הכנסת שנכחו בדיון בוועדת הכלכלה להתייחס לנושא ההסדרה החוקית של הרכבלית, לרבות בימי המנוחה, ולנושא השילוביות עם מערך התחבורה הציבורית. אולם מטר התעלם בתשובתו לגמרי הן מסוגיית השבת והן מסוגיית השילוביות. כפי שנחשף ב-News1, חוות דעת משפטית קובעת כי בניגוד לרכבל תיירותי, ברכבל תחבורתי קיימת מניעה משפטית להפעלה בשבת של כלי המשמש לתחבורה ציבורית ללא חקיקה ראשית. ככל הידוע, היועצת המשפטית לממשלה אינה מאפשרת את מתכונת הפעילות שביקשה מיכאלי, ובמשרד התחבורה מבינים כי ללא אור ירוק מבחינה משפטית לא יוכלו לעשות ברכבלית כבתוך שלהם.
מנהל אגף בכיר רכבות מודה למעשה כי בטרם ביקש להפעיל את הרכבלית בשבת, משרד התחבורה כלל לא ערך סקר מקדים באשר לביקוש הצפוי. חברי הכנסת ציינו בדיון כי בכל הקשור לצרכים תחבורתיים (ולא תיירותיים) הרכבלית תיסע כמעט ריקה, וזאת לנוכח היותה משרתת את המוסדות האקדמיים שלא מתקיימים בהם לימודים בשבת.
על כך השיב מטר: "לשאלת הוועדה הנכבדה בנוגע למשתמשים שהרכבלית עתידה לשרת ולהיקף הנסיעות, מושלם בימים אלה דוח מסכם שמפרט את מתכונת פעילות הרכבלית ומנתח את פוטנציאל הנסיעות ברכבלית לאורך כל ימי השבוע". הוא הדגיש לנוכח ראשוניותה של הרכבלית כאמצעי תחבורה בוסס הדוח על טעמים והרגלי נסיעה קיימים והעריך שמספר הנוסעים בפועל יהיה גבוה יותר ככל שהנסיעה ברכבלית תיכנס לשגרת הפעלה ותהווה חלק בלתי נפרד מהרגלי הנסיעה של הציבור". מטר התחייב למסור לוועדה את הדוח עם השלמתו.