X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
230 מיליארד שקל בשנה [צילום אילוסטרציה]
המגזר הממשלתי עלול להוות פרצה לצורך הלבנת הון
הממשלה הוחרגה ממשטר הלבנת הון וכך לא חלים עליה כללי הפיקוח והדיווח אין אסדרה על הגמ"חים, מתווכי נדל"ן, סוחרים במתכות יקרות ואחרים - מה שעלול לאפשר ביצוע הלבנות באמצעותם

פערים בפעילות הממשלתית למניעת הלבנת הון מותירה פרצות אותן ניתן לנצל לפעולות אסורות בהיקף נרחב - מתריע (יום ג', 10.5.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
עד כה טרם הושלמו האסדרה והחלת המשטר על מגזרים כמו הגמ"חים, מתווכי נדל"ן, סוחרים במתכות יקרות, נותני שירות בתחום החברות והנאמנויות אם אינם עורכי דין או רואי חשבון. התוצאה היא, שלרשות למניעת הלבנת הון אין דיווחים מגופים אלו, וממילא אין חומר גלם לחקירה ומודיעין. "העדר תחולה של המשטר מעורר גם חשש לביצוע הלבנת הון באמצעות מגזרים אלה", מזהיר אנגלמן.
ריבוי הצווים שנכנסו לתוקפם בהדרגה במשך כ-20 שנים, השוֹנוּת בין הצווים והשוֹנוּת בפרשנות שנתנו להם הרגולטורים, פוגעים באחידות הרגולציה, עלולים לגרום להיווצרות של פערים בין מגזרים שונים ללא כל הצדקה, וליצור נקודות תורפה שינוצלו להלבנת הון. כך לדוגמה, בצו החל על נותני שירותי עסקי, אין חובה להעביר לרשות דיווח על פעילות בלתי רגילה, ובצווים האחרים חובה זו קיימת. כמו-כן, על עורכי דין ורואי חשבון להימנע מביצוע עסקה אם להערכתם רמת הסיכון להלבנת הון ומימון טרור גבוהה; הוראה זו לא קיימת ביחס ליתר המגזרים.
הבנקים הזרים לא מדווחים
בשנים 2020-2018 יזמה הרשות רק ארבע פעמים העברות של מידע מודיעיני למשטרה. שני שלישים מהרגולטורים לא קיבלו מהרשות שום מידע מודיעיני. הרשות מצידה אינה חשופה למלוא המידע הרלוונטי שאספו הרגולטורים האחרים, למרות שהוא עשוי לסייע לה. כל הרגולטורים לא בדקו את עלויות משטר הלבנת ההון על המפוקחים ועל לקוחותיהם. רובם גם לא נותנים פרה-רולינג למבקשים מראש מידע על המותר והאסור להם.
המפקח על הבנקים לא אפשר בשש השנים האחרונות לוועדות לעיצום כספי להטיל קנסות או להפעיל סמכויות אחרות שלהן. המפקח גם לא פעל מול הבנקים הזרים כדי לחייבם לציית להוראות משטר הלבנת ההון, למרות שהם מסרו דיווחים בודדים בשנה - אם בכלל. במקביל עולות טענות, לפיהן הבנקים אינם מוכנים להעניק את שירותיהם לנותני שירותים פיננסיים (נש"פים), חברות פינטק ופעולות במטבעות דיגיטליים-קריפטוגרפים. אנגלמן מתריע: אם אכן כך הדבר, הוא עלול לגרום להעברת מגזרים אלו לפעילות מחוץ לגבולות ישראל או לפעילות בלתי מדווחת, "באופן שיגדיל את היקפי הלבנת ההון וההון השחור בישראל".
בשנת 2021 נאמד היקף פעילותם של הנש"פים ב-230 מיליארד שקל.
מדובר במגזר פגיע במיוחד לפעילות עבריינית ולהלבנת הון, ופעילות הקשורה בהם מעורבת במספר רב של פרשיות בעלות היבטים פליליים. אנגלמן מתריע מפני האפשרות שרבים מנותני שירותים אלו יפעלו ללא רישיון וללא פיקוח. בין ינואר 2018 לאוגוסט 2021 ביצעה רשות שוק ההון 27 ביקורות לשנה בממוצע בתחום הלבנת ההון, על כל הגופים המפוקחים - אחוז אחד מכלל הבקשות לקבלת רישיון. "בהעדר ביקורת אפקטיבית ניתן להעריך, כי נשקף סיכון מוגבר מפעילות הנש"פים", מזהיר אנגלמן.
המגזר הממשלתי, המבצע עשרות מיליוני תשלומים במאות מיליארדים לשנה, הוחרג ממשטר הלבנת ההון. לכן, הוא אינו חייב לדווח לרשות לאיסור הלבנת הון והדבר פוגע במידע שבידיה ובזה שניתן להעביר לרשויות האכיפה. לדברי אנגלמן, "כך עלולה להיווצר פרצה שתאפשר לגורמים עברייניים להשתמש במנגנון התשלומים לגופים הממשלתיים כאמצעי להסתרת מקור הכספים, לריבודם (ביצוע פעולות לטשטוש מקור הכסף) ולהלבנתם".
התשלומים ששולמו לגופים הממשלתיים בשנים 2019 ו-2020 ללא זיהוי המשלם ושמירת פרטיו מסתכמים ביותר מ-550 מיליארד שקל, מציין אנגלמן. "באופן רוחבי, אין לרוב הגופים האמורים מידע על זהות המשלם, לצורך בחינת דפוסים וזיהוי פעולות שמעוררות חשש להלבנת הון. מצב דברים זה הוא פרצה המאפשרת ערוץ תשלום אנונימי אפשרי למלביני הון, המהווה נקודת תורפה במשטר איסור הלבנת הון בישראל", נאמר בדוח.

תאריך:  10/05/2022   |   עודכן:  10/05/2022
+ליקויים בפיקוח על טוהר הבחירות לכנסת ה-24
15:53 10/05/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

תקציב הפיקוח גדל ב-114% מאז הבחירות לכנסת ה-22, אך מטה ועדת הבחירות המרכזית לא מסר לנשיאות הוועדה נתונים חיוניים - ובפועל היו יותר מדי מצלמות ופחות מדי מפקחים

ספירת הקולות צולמה בניגוד לנהלים [צילום: פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המגזר הממשלתי עלול להוות פרצה לצורך הלבנת הון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
איציק וולף
מבקר המדינה מותח ביקורת חריפה על הממשלה וטוען כי למרות השקעה של 8 מיליארד שקל בגדר ההפרדה, ושל 140 מיליון שקל בשנה לתחזוקה השוטפת ולפעילות במרחב - מתעלמת הממשלה מפרצות ידועות שדרכן נכנסים שב"חים פלשתינים ללא מפריע    "לא יכול להיות שרק אחרי שלוש פעמים שמישהו נתפס מגישים נגדו כתב אישום"
אלון קוחלני
הגנה וסמכות מבקרי פנים - בשתי החלטות שיפוטיות שהתקבלו לאחרונה התקבלה הפרשנות המרחיבה ביחס לתוקף צו הגנה למבקרי פנים והיקף הביקורת על ועדים מקומיים
איתמר לוין
שתי הסיעות קיבלו הלוואות מהכנסת ה-22, אך לא התמודדו לכנסת ה-23    נתוני סוף 2020: הליכוד בגרעון של 69 מיליון שקל וחייב לכנסת 78 מיליון שקל
איתמר לוין
הסיעה כיסתה את ההגנה של יועצי הליכוד ונתניהו שנחשדו בהטרדתו של פילבר - בנימוק שהם פעלו עבורה    דוח המבקר מעלה: כמעט כל הסכום שולם לעמית חדד ונועה מילשטיין - המייצגים את נתניהו בתיקים 1000 ו-2000    הסכום שולם על-פי חוות דעת משפטית פנימית שניתנה חצי שנה לאחר ההתקשרות עם עורכי הדין
יהודה קונפורטס
מושב החורף של הכנסת הסתיים כאשר פעילות הממשלה בנושאי התקשוב וההיי-טק נותרת ללא פיקוח פרלמנטרי    יש להניח שהמצב לא ישתנה במושב הקיץ - וחבל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il