X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
3,000 נוסעים בשעה [הדמיה: הרשות לפיתוח ירושלים]
בג"ץ אשרר הקמת הרכבל לעיר העתיקה בירושלים
אלרון: מדובר בסוגיה מורכבת וכל פתרון לבעיות התחבורה בעיר העתיקה היה פוגע בגורם כלשהו; התוכנית נבחנה ואושרה כיאות בידי גורמי התכנון שהם בעלי הידע המקצועי, ולכן אין מקום להתערבותו של בית המשפט

בג"ץ דחה (יום א', 15.5.22) את העתירות נגד הקמת רכבל ממתחם תחנת הרכבת הישנה בירושלים לשער האשפות בעיר העתיקה. השופט יוסף אלרון אומר כי מדובר בסוגיה מורכבת שיש לה פנים לכאן ולכאן, אך מוסדות התכנון שקלו את כל ההיבטים ואין מקום להתערבות שיפוטית בנושא.
התוכנית כוללת קו שאורכו 1.4 ק"מ ולו ארבע תחנות, ואשר בשעות השיא יוכלו לנסוע בו 3,000 נוסעים בשעה. היא נועדה להקל על המצוקה הקשה בתחום הגישה התחבורתית לעיר העתיקה ועברה הליכי תכנון מורכבים - מרמת הממשלה ומטה - בשנים 2019-2016. את העתירות הגישו ארגון עמק שווה (המזוהה עם השמאל), עמותת אדם טבע ודין (העוסקת בהיבטים סביבתיים), תושבים בסילוואן שלמרגלות העיר העתיקה (עיר דוד) וסוחרים בעיר העתיקה ועמותת היהדות הקראית העולמית (לה יש מתחם ברובע היהודי).
בלשונו של אלרון, "בארבע העתירות הועלו שורה ארוכה של טענות - בכלל זה, השגה על סמכות הות"ל לדון בתוכנית; נחיצות הפרויקט; סמכות הממשלה לאשר את התוכנית בזמן היותה 'ממשלת מעבר'; סבירות ההחלטות שהתקבלו והבסיס העובדתי להן; העדר בחינת חלופות כנדרש; הפגיעה הנופית שתיגרם מהקמת הרכבל; הנזק שייגרם לתושבי האזור וסוחרי העיר העתיקה; וכן על כך שתוואי הרכבל המתוכנן חוצה בית קברות פעיל של העדה הקראית". לאחר שהוצא צו על תנאי שהתייחס לחלק מטענות אלו, החליט כאמור אלרון לדחות את כל העתירות.
אלרון מזכיר תחילה את ההלכה המושרשת בדבר התערבותו המוגבלת של בית המשפט בענייני תכנון ובנייה, המתמקדת בשאלות השיקולים הענייניים והסמכות של מוסדות התכנון. כלל זה תקף עוד יותר כאשר מדובר בתוכנית שקיבלה תוקף של החלטת ממשלה, כמו פרויקט הרכבל. עוד הוא מצטט את ההלכה, לפיה "ניתוח החלופות השונות
שהוצעו, השוואתן והבחירה ביניהן היא עניין מקצועי-הנדסי מובהק, שנבחן לאורך שנים על-ידי מומחים לדבר, ואין דרכו של בית המשפט להתערב בכגון דא".
על בסיס זה דוחה אלרון את הטענות במישור הסמכות, ובראשן הטענה לפיה הותמ"ל (הוועדה למתחמים מועדפים לדיור) לא הייתה רשאית לאשר את התוכנית כתשתית תיירות. ההכרזה על הרכבל ככזה נעשתה בשנת 2017 בידי שר התיירות דאז, יריב לוין, בעקבות עבודת מטה נרחבה ונועדה לענות על צורך אקוטי. הרכבל הוא גורם משיכה תיירותי, ההכרזה עליו כתשתית תיירותית עולה בקנה אחד עם לשון חוק הותמ"ל ומטרותיו, ובכל מקרה - היא איננה סוף פסוק, אלא ניתוב התוכנית בצנרת התכנונית. ואילו הותמ"ל בחנה היטב ובהרחבה את התוכנית בטרם אישרה אותה.
היהדות הקראית טענה, כי הרכבל יפגע בקדושת המת. אולם, מציין אלרון, בית הקברות בו מדובר נטוש כמעט כולו, ומוסדות התכנון הציעו להסיט ככל הניתן את הרכבל מעל החלק הפעיל הקטן - אך הקראים דחו את ההצעה. כבוד המת הוא אומנם זכות חוקתית, אך לא זכות מוחלטת - וכאן מדובר בפגיעה מידתית לתכלית ציבורית ראויה. אלרון קורא לצדדים לשוב ולהידבר במטרה לצמצם למינימום פגיעה זו.

איזון עדין עד מאוד

אלרון מסכם: "מדובר בסוגיה מורכבת, בעלת פנים לכאן ולכאן. תוכנית כגון זו מצריכה איזון עדין עד מאוד בין מגוון רחב של שיקולים, וביניהם שיקולים תחבורתיים, שיקולים כלכליים, שיקולים הנוגעים לרווחת חייהם של התושבים המתגוררים באזור התוכנית ואף שיקולים הלכתיים. דומה כי כל החלטה אשר הייתה מתקבלת בניסיון לפתור את המצוקה התחבורתית הקיימת ולשפר את התשתיות התיירותיות באזור - בין אם היה מוחלט על תגבור קווי 'שאטלים' ובין אם היה מוחלט שלא לעשות דבר, הייתה פוגעת באופן כזה או אחר במאן דהוא. אין פתרון 'מושלם'. ואכן, מוסדות התכנון בהחלט היו ערים לקשיים שבתוכנית ולחסרונותיה ובכל זאת בחרו לקדמה ולאשרה תוך ביצוע התאמות ותיקונים.
"יש הסבורים כי התועלת שבשיפור הגישה לאתרים הקדושים שבעיר העתיקה, ובפרט לכותל המערבי, תוך יצירת גורם משיכה תיירותי נוסף, מצדיקה את ה'נזק' שייגרם מהקמת הרכבל. יש שיחלקו על כך. אולם נפסק זה מכבר, כי 'ההכרעה בין ההשקפות התכנוניות השונות ובין האידיאולוגיות החברתיות השונות המפעמות בהן, מסורה לגופי התכנון שנקבעו לשם כך על-ידי המחוקק - ולאלה בלבד - והכל כמובן כפוף לקיום ראוי ומדויק של הליכי התכנון לפרטיהם, כקבוע בחוק. משאלה התקיימו - וכך הוא בעניין התוכנית דנן - שוב אין הדבר עניין לבתי המשפט לענות בו'".
השופטים ענת ברון ואלכס שטיין הסכימו עם אלרון. ברון מציינת, כי "לא אכחד כי משום רגישות המקום לכתחילה סברתי כי מוטב
היה שהפרויקט ישוב ויישקל. ואולם כפי שפירט חברי, עד כדי הצדקה להתערבות בהחלטת הגורמים המוסמכים הדברים אינם מגיעים. כך בראי מבחני הביקורת השיפוטית שאנו מצווים בהם, אך גם מתוחמים בהם".
את העותרים ייצגו עוה"ד איתי מק, אלי בן-ארי, טל גרנות, סאמי ארשיד, נריה הרואה ותום גולן; ואת המשיבים - עוה"ד מוריה פרימן, מתן בן-שאול, הדס יצחקי, אופיר בנטל, אור סיוון ועופר שכטר.

תאריך:  15/05/2022   |   עודכן:  15/05/2022
+פיגוע רכבות המוני נמנע בנגב
21:50 15/05/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

מחסום אבנים הונח על מסילת הרכבת ליד טראבין  ▪  נהג רכבת-נוסעים זיהה את האבנים בזמן, בלם ומנע מנהג רכבת-נוסעים אחרת שנסעה במסלול הנגדי להתנגש במחסום  ▪  המשטרה פתחה בחקירה

סלעים שהונחו בעבר על מסילה בנגב [צילום: דוברות המשטרה]
+רהט: פורעים ניפצו שמשות של שני אוטובוסי תחבורה ציבורית
20:50 15/05/22  |  עידן יוסף

ברהט ניזוקו שמשותיהם של שני אוטובוסי חברת תחבורה ציבורית. מדובר באוטובוסים בקו 2 של חברת גלים, שנסעו בשכונה 3, ופורעים צעירים יידו עליהם אבנים. תלונה הוגשה במשטרה. בשבוע שעבר נפצע נוסע שנפגע מאבן בראשו.

+עתירה: המונה של קופונית מאפשר העלמת הכנסות
18:48 15/05/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

+רפורמת התחבורה הציבורית תהיה באוגוסט, אך ביטול ההנחות כבר החל
15:33 15/05/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

לפני כשבועיים הופסקה מכירת הסדר נסיעה מסוג כרטיסייה וכן הסדר נסיעה שנתי לנוער  ▪  חודש לפני כניסת הרפורמה לתוקף תבוטל ברכבת האפשרות לרכישת כרטיסים שבועיים וחודשיים יעודיים לרכבת  ▪  אזרחים ותיקים לא יוכלו לשלם במזומן

חלק מהכרטיסים מבוטלים כבר כעת [צילום: יח"צ]
+עיצומים בקווי גבעת זאב בעקבות תקיפת נהג אוטובוס
15:01 15/05/22  |  עידן יוסף

נהג אלקטרה אפיקים תחבורה 2021 (לשעבר אגד תעבורה) בקו 139 הותקף בצהרים (12:15) בסמוך לגבעת זאב. שני נוסעים ביקשו לרדת בתחנה שאיננה כלולה בקו. הנהג הוריד את הנוסעים בתחנה הבאה. במהלך הנסיעה הנוסעים קיללו ללא הרף את הנהג ואחד מהם שלף גז מדמיע וריסס את הנהג. הנהג פונה לקבלת טיפול רפואי.
בעקבות התקיפה ישבית איגוד ועדי התחבורה המאוגדים בכוח לעובדים את כל קווי אלקטרה אפיקים תחבורה 2021 לגבעת זאב בין 16:00 ל-17:30.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ אשרר הקמת הרכבל לעיר העתיקה בירושלים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
למרות טענת החברה כי קו 4 החדש של המטרונית לא אמור לפעול לפני צאת השבת, וכי מדובר בטעות של משרד התחבורה, פעל קו המנהרות בשבת    אישור פעילות הקו בניגוד לחוק ע"י המשרד עשוי לעורר את ח"כ ניר אורבך לדרוש שמירת הסטטוס-קוו
דויד סנדובסקי
על-מנת שמדינת ישראל תישרד בריבונותה, בפרוס תחילת השנה ה-75 שנים לעצמאותה הריבונית - חייבים הישראלים לפתח קשב, עקומת למידה ומודעות מחוץ לקופסה לבעיות שבפניהם אנו הישראלים, הרוצים בהמשך וחיזוק ריבונות הישראלית עומדים
עידן יוסף
נהג תחבורה ציבורית בוועדת הכלכלה: "נרדמתי עשרות פעמים על ההגה; נס שהנוסעים לא נפגעו"    מנכ"ל משרד התחבורה: פועלים בכל הכלים לקדם את נושא השכר והוותק    נציגת האוצר: מקווה שנושא הוותק ייפתר עוד השנה - נושא השכר נמצא בדיון בתקציב לשנה הבאה    פערים בין תגמולי המפעילים הפרטיים לאגד ולדן
עידן יוסף
בשיחה סגורה התגאה מנכ"ל רכבת ישראל כי עובדות הרכבת הסתובבו על הרציפים במהלך לווית הרב קניבסקי כדי למנוע מהקהל החרדי הרב להתקרב למסילות    רכבת ישראל: "הדברים הוצאו מהקשרם. המנכ"ל מתנצל אישית"
עידן יוסף
המתווה החדש יכלול בכל מכרזי הפעלת האוטובוסים שמירה רצף של זכאות לצבירת ימי חופשה והבראה לפי הוותק הנהג, ימי מחלה, וקרן השתלמות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il