ועדת הכלכלה החלה (יום ב', 6.6.22) לדון בבקשת
משרד התחבורה להתקין את תקנות הנמלים, העוסקות במניעת זיהום אוויר מכלי שיט. התקנות מציעות, בין היתר, להגביל את השימוש בחומרים מדללי אוזון, פינוי חומרים כאלה למתקן קליטה נמלי, איסור שריפת פסולת בכלי שיט, קביעת הוראות בנוגע לאיכות דלקים ועוד.
נציגת משרד התחבורה, עו"ד שירה סופר, הסבירה כי המשרד מקדם את התקנות כשש שנים והיא נרגשת להגיע לוועדה ולאשרן. היא הסבירה כי מדובר בקובץ תקנות ארוך, מורכב וטכני שמסדיר בחקיקה את כללי האמנה למניעת זיהום ים שישראל חתומה עליה, וכן מאמץ הוראות אירופיות בעניין הפחתת גופרית בדלק לכלי שיט שנועד לצמצם נזקי פליטות. לדבריה, התקנות מהוות יישום הנספח השישי באמנה למניעת זיהום הים והאוויר מפעילות ספנותית.
"יש לזה חשיבות סביבתית והשפעה על מעמד המדינה בזירה הבינלאומית", אמרה עו"ד סופר, והוסיפה: "המדינה עברה מבדק בינ"ל ב-2013, בו התחייבה לאמץ בחקיקה את נספחי האמנה. זה יאפשר לנו לעמוד במחויבות הזו, בייחוד על-רקע זה שהמדינה אמורה לעמוד במבדק נוסף בעוד כשנה. האישור אמור להקל על כלי שיט ישראלים בבדיקות בנמלים זרים".
"האכיפה היא נקודת חולשה וצריך לתת לכך מענה מלא"
ח"כ
אורי מקלב ביקש לדעת מי אוכף את התקנות ומה הכלים שיש לו. עו"ד סופר השיבה כי יש אכיפה מנהלית של רשות הספנות והנמלים. המפקח הימי אשר קדוש הוסיף, כי האכיפה על כלי שיט ישראלים נובעת מתוקף זה שניתנים להם רישיונות ותעודות. על כלים לא ישראלים מבוצעת אכיפה באמצעות בדיקות מדגמיות של 15% מהאניות שמגיעות לנמלים.
אופיר פז פינס, המייצג את פורום רשויות החוף, אמר כי הן תומכות באישור התקנות, והוסיף כי הן היו צריכות להיות מאושרות מזמן וכי ישראל היא מאחרונות המדינות שמאמצות את התקנות. עם זאת, פז פינס ציין כי בתקנות יש פשרות שהפורום מקבל אך לא "מת עליהם" כלשונו, בהן הקלות מסוימות לספינות קטנות שבאות על חשבון האוויר של תושבי ישראל.
מנכ"ל איגוד ערים לאיכות הסביבה, הד"ר ליהי שחר ברמן, הוסיפה גם היא כי סוף-סוף ישראל עושה יישור קו הכרחי. היא ציינה כי האכיפה היא נקודת חולשה וצריך לתת לכך מענה מלא.
כאמור, הוועדה החלה את הדיון בתקנות, בדיון אושרו מספר סעיפים מקובץ התקנות והדיון בסעיפים נוספים וההצבעה עליהם יתקיימו בשבוע הבא.