X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
גרסת החוקרים נדחתה [צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90]
חוקרים בכירים במח"ש הפרו זכויות בצורה קשה
בית המשפט פסל הודאות ומזכרים מאחוריהם עמדו דובי שרצר, דרור תא-שמע והדרה וילק-בוכריס חקרו חשוד במתן שוחד לשוטר בלא תיעוד בנסיעה מביתו למח"ש, הפרו שיטתית את זכותו להיוועץ בעורך דין, חקרו ממושכות ללא תיעוד ב"הפסקת סיגריה" והבטיחו לו הבטחות שווא - וכל אלו הובילו להודאתו
אגמון-גונן. הפרות חוזרות ונשנות [צילום: ליאב פלד]

חוקרים בכירים במחלקה לחקירות שוטרים פגעו בצורה קשה בזכויותיו של נחקר - קובעת (29.6.22) שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, מיכל אגמון-גונן. כתוצאה מכך, היא פסלה את ההודאות שמסר מהרטו יאלאו, המואשם במתן שוחד לשוטר חיים מור.
ההפרות בוצעו בידי סגן-ניצב דובי שרצר, שהיה ראש צוות חשיפה במח"ש והתפטר תוך הטחת טענות קשות במחלקה ובמיוחד בעומדת בראשה, קרן בר-מנחם; דרור תא-שמע, מבכירי החוקרים במחלקה; והדרה בוכריס-וילק. יאלאו, מבעלי מועדון הלילה "הפלאקה", מואשם ששיחד את מור (שהודה וריצה עונש מאסר) - שהיה רכז רישוי עסקים במרחב יפתח - ובתמורה הקל הלה בדרישות האבטחה שהוצגו למועדון; השוחד היה 7,000 שקל במזומן ושני פלאפונים, טוענת המדינה.
אגמון-גונן קובעת: "מהעדויות עולה תמונה מדאיגה של חקירה שלא כדין, הפוגעת קשות בזכויות הנאשם. תמונה מטרידה, מעבר לעניינו של הנאשם במקרה שלפני, בעיקר לאור עדויות חוקרי היחידה החוקרת (מח"ש), שלא סברו שנפל פגם בחקירה. במהלך חקירתו של הנאשם 3 במשרדי מח"ש נפגעו זכויותיו באופן חמור, בעיקר, אך לא רק, בנוגע לזכות ההיוועצות עם עו"ד, וניהול חלק מהחקירה מחוץ לחדר החקירות בהעדר תיעוד חזותי כנדרש בעבירות אלו, כאשר באותו שלב הודה הנאשם".
היא מוסיפה: "למרבה הצער, קשה לבסס ממצא כלשהו על דברי החוקרים. ראשית, באשר לחלק גדול מהשאלות ענו החוקרים, ובעיקר החוקרת וילק, כי אינה זוכרת את שהתרחש. אמנם, החקירה הייתה לפני מספר שנים, אולם, החוקרת ענתה כי אינה זוכרת בעיקר בתשובות לשאלות קשות של בא-כוח הנאשם באשר להפרת זכויותיו. נראה היה כי החוקרים מגנים על שיטות החקירה בהם נקטו, על-אף שמהתיעוד החזותי עלה בבירור כי זכויות הנאשם הופרו. בנוסף, דברי החוקרים סתרו את התיעוד החזותי, באותם חלקים בהם היה תיעוד כזה, ועל כן קשה לקבל דברים שאמרו או כתבו, בחלקים בהם, בניגוד לחוק, לא היה תיעוד כזה".

"אין מנוס מלהמשיך ולפסול"

ההפרות החלו מיד לאחר מעצרו של יאלאו, בנסיעה מביתו למשרדי מח"ש בירושלים, כאשר וילק חקרה אותו ללא תיעוד חזותי כנדרש ובלא שניתן לו להיוועץ כעורך דין. הן נמשכו בכך שבמח"ש חקרה אותו וילק במשך שלוש שעות, למרות שהוא ביקש למעלה מעשר פעמים להיוועץ בעורך דין. הפרה זו חמורה במיוחד, מציינת אגמון-גונן, שכן יאלאו ביקש להיוועץ בעו"ד ערן ברנר, שהכיר את הפרשה ואף השיג הסכמים לחשודים אחרים.
בהמשך נחקר יאלאו במשך שעתיים (22:00-20:00) בידי תא-שמע ללא תיעוד כלל במסגרת "הפסקת סיגריה", כאשר התיעוד היחיד הוא מזכר שכתב תא-שמע ובו התייחס בשורה אחת בלבד לדבריו הנטענים של יאלאו. רק בסופה של אותה שיחה ביקש תא-שמע משרצר להצטרף אליהם ולהקליט את הדברים - במקום להחזיר את יאלאו לחדר החקירות ולתעד כנדרש את החקירה. שרצר הבטיח ליאלאו, לכל הפחות במשתמע אם לא במפורש, שיקבל מעמד עד מדינה אם יעיד נגד מור - הבטחה פסולה שתרמה לכך שהוא הודה בחשדות נגדו.
לכל השלושה לא היו הסברים להתנהגותם, מציינת אגמון-גונן. היא מזכירה פסק דין של בית המשפט המחוזי בבאר שבע, בו נמתחה ביקורת על שרצר בשל התנהגות זהה - "הפסקת סיגריה" בלתי מתועדת, בסיומה מודה החשוד לאחר שמוצגות לו הבטחות. באותו פסק דין, ממשיכה אגמון-גונן, גם נקבע שעדותו של שרצר הייתה מגמתית ולא ניתן לסמוך עליה. במקרה הנוכחי היא דוחה את גרסתם של החוקרים ומעדיפה את זו של יאלאו, לפיה חשש שייעצר ואף לא קיבל מזון במשך שעות ארוכות.
אגמון-גונן מזכירה פסיקה קודמת על טכניקות חקירה פסולות ומוסיפה: "לאור הפסיקה הרבה, והזיכויים אף מעבירות של רצח וניסיון לרצח, אין מנוס מלהמשיך ולפסול הודאות והודעות שנגבות ללא תיעוד. יש לעמוד על התנהלות פסולה של רשויות החקירה, הן לעניין תיעוד, הן לעניין היוועצות בעורך דין, בראיית רוחב. רק הבנה והטמעה עמוקה של המשטרה והפרקליטות כי התנהלות פסולה כזו, גם אם הפיקה ראיות מרשיעות, לא תביא להרשעת הנאשם, רק אז יימנעו משימוש בהתנהלות פסולה כזו.
"...במקרה זה יש לעמוד על רוחב הפגיעה של ההתנהלות המשטרתית הפסולה. יש לעמוד על הפגיעה שהיא מסיבה לאזרחים שאינם נמצאים לפני בית המשפט במקרה הקונקרטי, אלא הנמצאים היום, כמו בכל יום, בחדרי החקירות – פגיעה שעשויה להיות רחבה וקשה, כמו במקרה של התנהלות שפוגעת בעיקר באוכלוסיות מסוימות, בפילוח גזעי או חברתי-כלכלי - בעיקר כשמדובר על מספר הפרות של זכויות הנאשם במהלך אותה חקירה, ועל התנהלות בלתי תקינה החוזרת על עצמה שוב ושוב על-אף דברי בתי המשפט". את המדינה מייצגת עו"ד מרב נגלר, ואת יאלאו - עו"ד ענבר קינן.

תאריך:  29/06/2022   |   עודכן:  29/06/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוקרים בכירים במח"ש הפרו זכויות בצורה קשה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משטרה במוקד
איתמר לוין
רב-פקד ביאן מילא סיפר לבית המשפט, כי החשוד ברצח ספיר נחום נמצא דובר שקר בפוליגרף - למרות שזוהי ראיה בלתי קבילה שאסור בכלל להציג אותה
איתמר לוין
המילה "חוצפה" נכנסה לשפה האנגלית דרך האידיש, וקיבלה משמעות שאיננה בהכרח שלילית, אלא גם של אומץ לב - במיוחד בעולם העסקים    אנחנו נישאר במשמעות המקורית שלה ונציג כמה מן החוצפנים הבולטים של השבוע האחרון
איתמר לוין
תפעיל בעוד חודשיים מערכת למעקב אחרי 250 סכסוכים מדדמים בארגונים אלו    שב ודורש משאבים להעלאת שכר השוטרים ולהצטיידות בטכנולוגיה מתקדמת    על שומר החומות: לא היה לנו מודיעין, אבל תוך ארבעה ימים חיסלנו אינתיפאדה    אומר שאת המאבק בארגוני הפשיעה יש למקד בחזית הכלכלית
מירב ארד
הרקע לאירוע הינו ככל הנראה פלילי    החשוד תושב חריש בשנות העשרים לחייו נעצר והובא לחקירה בתחנה, לצד המשך סריקות אחר כלי הנשׁק שנגנב
איתמר לוין
מסמך פנימי של המשטרה קובע שמטרת הדוברות היא לשפר את תדמיתה בעיני הציבור ולהשפיע על מקבלי ההחלטות - ואינו מזכיר כלל את התפקיד של מסירת מידע לציבור    הארגון מחדש של הדוברות יצריך תוספת של תשעה תקנים - בעוד שבתאי מתלונן על מצוקה תקציבית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il