למרות עשרות הרוגים ברכיבה על כלי רכב דו-גלגליים ופציעתם של מאות ילדים, המשטרה למעשה אינה עושה דבר: היא רושמת דוחות על אי-חבישת קסדה, ולא על עבירות תנועה חמורות או על שדרוג בלתי חוקי של כלי הרכב. כך אומר (יום ב', 4.7.22)
מבקר המדינה,
מתניהו אנגלמן.
בשנים 2020-2012 נהרגו 73 רוכבים של כלי רכב דו-גלגליים, מהם 60 בשלוש השנים האחרונות שבהן. בשנים 2020-2019 זינק ב-55% מספר הילדים מתחת לגיל 16 שנפצעו בתאונות כאלה והוא הגיע ל-214; לילדים בגילאים כאלו אסור לרכב על כלי רכב דו-גלגליים.
על-פי נתוני המשטרה, בשנים 2020-2018 היו 1,438 רוכבים שנפצעו מתאונות רכב דו-גלגלי, בעוד המרכז הלאומי לחקר הטראומה מדווח על 2,846 רוכבים. המשטרה משתמשת בנתוני נפגעים הנמוכים מהנתונים בפועל, דבר שעשוי להשפיע עליה בעת קביעת מדיניותה במאבק בתאונות אלו. בידי המשטרה אין נתונים בדבר פציעות קלות שנגרמו מתאונות אופניים ושהיא לא הייתה מעורבת בבדיקתן.
בשנת 2020 רשמה המשטרה 58,000 דוחות לרוכבי כלים דו-גלגליים, אך כמעט כולם היו על העדר קסדה. רק כמה עשרות דוחות היו על עבירות תנועה של נסיעה באור אדום ונסיעה נגד הכיוון. מספר הדוחות על שדרוגים בלתי חוקיים היה 80-30 בשנה בלבד.
משרד התחבורה לא ביצע פעולות אכיפה בנושא, למרות שהסמכות בידיו. משרדי התחבורה והכלכלה לא ערכו פעולות פיקוח ואכיפה לאיתור כלים שאינם עומדים בדרישות. משרד התחבורה טרם גיבש מדיניות בנוגע לרישוי ורישום של כלים דו-גלגליים חשמליים, וממילא אין חובה שכזאת.
עיריות חיפה, חדרה, רחובות, חולון והרצליה לא אישרו במועצת העירייה את יישום החוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות ולא העניקו לפקחים סמכויות אכיפה, וממילא הפקחים לא מילאו דוחות אכיפה. עיריית באר שבע הכשירה 60 פקחים אך לא נתנה דוחות.