X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אנגלמן. מעילות ב-6 מיליון שקל [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]
דוח המבקר על השלטון המקומי
כשלים במניעת הונאות ומעילות ברשויות המקומיות
משרד הפנים לא קבע הנחיות למניעת הונאות ומעילות ברשויות המקומיות ואינו מחייב אותן לדווח עליהן אין סקרי סיכונים, אין רוטציות, אין חובת חופשות

הפעולות ברשויות המקומיות למניעת הונאות ומעילות לוקות בחסר, ופעולותיו של משרד הפנים חסרות עוד יותר. כך קובע (יום ב', 4.7.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
משרד הפנים לא קבע הנחיות לנקיטת פעולות כלל-ארגוניות למניעת מעילות והונאות. הביקורות שהוא עורך ברשויות המקומיות אינן עוסקות במישרין בהיבטים אלו. הרשויות המקומיות אינן מונחות לדווח למשרד הפנים על מעילות והונאות, ולמשרד אין נוהל פנימי לטיפול בדיווחים שהוא כן מקבל. משרד הפנים אינו מבצע הפקת לקחים מהמקרים המובאים לידיעתו וממילא אינו מעביר לקחים לכל הרשויות.
21 הרשויות שנבדקו התבקשו לדווח למשרד המבקר על מעילות והונאות שחשפו בשנים 2021-2015. 14 מהן דיווחו על 21 מקרים ב-6 מיליון שקל: שמונה רשויות דיווחו על מקרה בודד, ושש רשויות - על יותר ממקרה אחד. שבעה מקרים היו בתחום החינוך, חמש בתחום ניהול המלאי של הרשות המקומית והשאר במגוון תהליכים. תשעה מהמקרים היו בסכום הגבוה מ-50,000 שקל ושני מקרים היו בסכום של 1.2 מיליון שקל ומעלה.
חמישה מ-21 מבקרי הרשויות המקומיות שנבדקו לא ערכו סקר סיכונים, ושלושה ערכו סקר סיכונים בחלק ממחלקות העירייה. בשלוש מהעיריות שהיה להן סקר סיכונים - חלפו יותר מחמש שנים ממועד עריכתו. משרד הפנים לא קבע הנחיות לרשויות המקומיות בדבר עידכון הסקרים. רק אחת מבין 21 הרשויות מינתה גורם אחראי לנושא מניעת מעילות והונאות. לכל הרשויות אין תוכנית הדרכה כלל-ארגונית וייעודית בנושא מניעת מעילות והונאות ואין אמצעי לדיווח אנונימי (קו חם) להנהלה על חשדות למעילות והונאות.
20 מ-21 הרשויות אינן מיישמות רוטציה בין עובדים בתפקידים שיש להם זיקה לנושאים כספיים או לניהול משאבי הרשות, בשל קשיים ארגוניים ומגבלות אחרות. 14 מהן אינן מבצעות בדיקות פתע; שבע האחרות עושות זאת בעיקר בקופותיהן או בסוגיה נקודתית.
פעולות ובקרות חסרות
הביקורת מצאה, כי אין הנחיות של משרד הפנים לניהול התשלום לספקים ולבקרות הנדרשות למניעת מעילות והונאות. משרד הפנים עסק בביקורות שערך בהיבט אחד בלבד מבין אלו המרכיבים את ההתקשרות עם ספק: אי-עריכת התאמת חשבונות עם בנקים, חברות כרטיסי אשראי וספקים עיקריים.
ככלל ארבע הרשויות שנבדקו לעומק - באר שבע, חיפה, פתח תקוה וראשון לציון - מיישמות בקרות המאפשרות לצמצם סיכוני מעילות והונאות בניהול ההון האנושי. עם זאת, יש פעולות ובקרות חסרות. למשל, ארבע הרשויות דיווחו, כי יש עובדים שניתנה להם הרשאה גורפת לטפל בכל הנתונים של עובדיהן, ודבר זה מגביר את החשיפה לסיכון מעילה. הרשויות אינן נוהגות לקיים רוטציות בין תפקידים בשל קשיים ארגוניים ואינן מחייבות עובדים בתפקידים רגישים לצאת לחופשות רציפות. הבקרות על הזנת הנתונים בעת פתיחת כרטיס עובד חדש אינן מיטביות, וחסרות בקרות על שינויים בקובצי אב של עובדים וגמלאים ועל תהליכי גריעת עובד ממערכות המחשוב.
ככלל, הרשויות שנבדקו מיישמות בקרות המאפשרות למנוע סיכוני מעילות והונאות בתשלומי שכר לעובדים, אם כי בחלקן נמצאו ליקויים. הרשויות שנבדקו לעומק מיישמות בקרות המאפשרות למנוע סיכוני מעילות והונאות בנושאי ארנונה. עם זאת, במקצת התהליכים הבקרות אינן מספקות.

תאריך:  04/07/2022   |   עודכן:  04/07/2022
+הפקרות בתחום הרכב הדו-גלגלי
15:52 04/07/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אין דוחות על עבירות תנועה חמורות, למשרד התחבורה אין מדיניות לרישוי ורישום כלי הרכב, המשטרה מסתמכת על נתונים נמוכים בהרבה מן המציאות

ילדים רוכבים למרות האיסור [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]
+היכן יש מבנים מסוכנים? המדינה אינה יודעת
15:52 04/07/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

השלטון המרכזי לא קבע נהלים לטיפול במבנים מסוכנים; הרשויות המקומיות פועלות בעצלתיים  ▪  משרד החינוך אינו בודק את יציבות המבנים במוסדות החינוך

רשימת המבנים אינם מתפרסמת [צילום: מן הטלויזיה]
+הליקויים בחקיקה ובפרסום של חוקי העזר לא תוקנו
15:51 04/07/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

שש שנים אחרי הביקורת הקודמת, משרד הפנים לא עשה כמעט דבר לשיפור המצב בתחום חקיקת חוקי העזר ופרסומם לתושבי הרשויות

החוקים לדוגמה הם בני עשרות שנים

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כשלים במניעת הונאות ומעילות ברשויות המקומיות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
איתמר לוין
שש שנים אחרי הביקורת הקודמת, משרד הפנים לא עשה כמעט דבר לשיפור המצב בתחום חקיקת חוקי העזר ופרסומם לתושבי הרשויות
מירב ארד
הזהיר: "עלו ליקויים משמעותיים במוכנות ועדת הבחירות המרכזית לאיומי הסייבר"    הוסיף: "מלחמת העולם השלישית תהיה מלחמת סייבר אך העולם לא ערוך אליה"    "בדיקות חדירה שביצענו העלו ליקויים רבים"
איתמר לוין
דוח נציבות תלונות הציבור: מספר התלונות נגד המשרד עלה ב-80%, בעיקר בנושאי רישוי    הדואר ממשיך להוביל בשיעור התלונות המוצדקות - 75%    עלייה של 11% במספר התלונות שהוגשו אשתקד; 43% מהן היו מוצדקות
יהודה קונפורטס
הסירנות שהופעלו בתחילת השבוע בשתי ערים מרכזיות בישראל צריכות להעיר ובמהירות את הגורמים האחראיים    הפעם ההאקרים הפעילו אזעקות שווא, אבל אם מי שאמונים על כך לא יזדעקו, הנזק עלול להיות גדול בהרבה
איתמר לוין
הממשלה הוחרגה ממשטר הלבנת הון וכך לא חלים עליה כללי הפיקוח והדיווח    אין אסדרה על הגמ"חים, מתווכי נדל"ן, סוחרים במתכות יקרות ואחרים - מה שעלול לאפשר ביצוע הלבנות באמצעותם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il