X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
נתניהו היום בוועדת מירון [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
נתניהו: אני לא אחראי למירון כי לא ידעתי
אומר שפעל לאורך כל השנים על-פי המלצות גורמי המקצוע - הן לגבי קביעת האחריות להר בעשור הקודם והן לקראת ל"ג בעומר אשתקד טוען שלא קיבל מכתבים שהופנו אליו וכללו התרעות על הסכנות

ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, אומר שלא ידע דבר על הסכנות הבטיחותיות הקשות והמתמשכות בהר מירון, משום שבשגרה נושאים שכאלה אינם מגיעים לפתחו של ראש הממשלה. הוא דיבר (יום ה', 21.7.22) בעדותו בוועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון. "אם מישהו היה אומר לי שצריך לקבל החלטות אחרות, היינו עושים את זה", הוסיף.
כאשר נשאל האם הוא לוקח על עצמו אחריות, אמר נתניהו שהוא זוקף לזכות עצמו את ההצלחה הבריאותית באירוע, ואם היה יודע שהחלטות הממשלה לא מומשו - היה מטפל בזה; "אתה לא יכול לקבל אחריות על מה שאתה לא יודע". לדבריו, השינוי החשוב ביותר הוא לוודא ביצוע החלטות. בתשוב לשאלה האם הוא חש אשם, אמר נתניהו שהתחושה היא איומה והוא "מצר על כך שלא היה לה מנגנון לוודא ביצוע החלטות שקיבלנו".
נתניהו אמר כי התערב לראשונה בהר מירון בשנת 2011 בעקבות דוח מבקר המדינה משנת 2008, כאשר העביר בממשלה – על-פי המלצת גורמי המקצוע – את ההחלטה להעביר את האחריות לקרן הרשב"י שתחת משרד התיירות. הוא שב והתערב חמש שנים מאוחר יותר, כאשר הסדר זה פקע, והוחלט להעביר את ההר לאחריות משרד הדתות. "נכנסתי לתמונה [אשתקד] רק מסיבות אפדימילוגיות", הוסיף.
יו"ר הוועדה, דבורה ברלינר: "ידעת כמה אנשים מגיעים והאם קיימת בעיית צפיפות ובטיחות?" נתניהו: "ידעתי שמגיעים מאות אלפים ושיש טיפול שוטף בשיפורים על-פי החלטת הממשלה". ברלינר: "האם ידעת שיש בעיה בטיחותית קריטית?". נתניהו: "לא. שמעתי על צפיפות, ככה זה באירועים המוניים. אבל מדי שנה זה התכנס, במשך למעלה מעשור בתקופת כהונתי וגם קודם לכן במשך שנים רבות. לא הייתה לי ידיעה שיש פה בעיה בטיחותית, ואכן יש כאן שאלה: למה זה קרה בשנה הזאת שלא קרה בשנים קודמות?". ברלינר: "בשנים קודמות היה נס".
ברלינר ציטטה את תשובת ראש הממשלה לדוח המבקר מ-2011, בו נקבע שכמעט דבר לא השתנה מאז הדוח הקודם. לדבריה, בתגובה זו נכתב במפורש שקיימת סכנה וזוהי "התפרקות מוחלטת מאחריות של כל גוף שהוא". נתניהו: "זהו מסמך של הדרג המקצועי, לא של ראש הממשלה". ברלינר: "האם במקרה כזה זה לא מובא לידיעתך – גם התפרקות מוחלטת מאחריות וגם סכנה ממשית לעולים להר?". נתניהו: "זה לא הובא לידיעתי. הובא לידיעתי שצריך לממש את המלצות המבקר ועל כך באה החלטת הממשלה. אני הבנתי שיש גורם – קרן הרשב"י, תחת משרד התיירות".
ברלינר: "12 שנים אתה ראש הממשלה. הנושא הזה צף ועולה. איך אתה מסביר שזה לא טופל, ואתה ראש הממשלה וזה חוזר אליך בווריאציות שונות?". נתניהו: "אני לא מקבל את ההנחה. הנושא טופל על-פי דוח מבקר המדינה. לא עסקתי בנושא הבטיחות; עסקתי במנגנון. דווקא אני טיפלתי וקיבלתי החלטות". ברלינר: "איך נושא כזה עומד על הפרק ולא בא לידי ביטוי, כאשר מדובר בסכנה קונקרטית ומסיבית לחיי מאות אלפי אנשים?". נתניהו: "ברגע זה יש מאות ואולי אלפי שאלות בטיחותיות שנמצאות בשטח, אבל לא נדרשים בכל רגע לכל אחד. מטבע הדברים, הגורמים המקצועיים מטפלים בזה. מירון שייך לזה".
ברלינר: "העובדה שזה חוזר על עצמו ודבר לא נעשה, זה לא מצריך התייחסות מיוחדת?". נתניהו: "בדיעבד ודאי שכן. אבל באופן מעשי, הטיפול כפי שהסבירו לי גורמי המקצוע הוא לקבוע את האחראי ולתת לו את הכלים לטפל בליקויים. לא נכנסתי לפרטים, ראש הממשלה לא יכול לעשות זאת, אבל קיבלנו את ההחלטה". ברלינר: "ב-2014 יש מסמך של משרד ראש הממשלה שאומר שלא נעשה דבר". נתניהו: "זה מוכיח שמשרד ראש הממשלה מנסה לעשות". ברלינר: "כל שנה יש סכנה למאות אלפי בני אדם; איך יכול להיות שזה לא נעשה במשך 12 שנה?". נתניהו: "זה לא נשאר בחלל האוויר". ברלינר: "זה נשאר בלי פתרון וכל שנה יש סכנה". נתניהו שב ואמר שיש הרבה מאוד סיכונים בכל רגע נתון.
ברלינר הציגה את מכתבה מפברואר 2014 של מירי רגב, אז יו"ר ועדת הפנים, אל נתניהו ובו בקשה לקבוע את האחראי על המתחם. במרס 2015 שלח יו"ר ועדת המשנה לענייני מירון, דוד צור, מכתב לנתניהו ובו התריע מפני אסון המוני. נתניהו השיב, כי רגב כנראה לא ידעה על קרן הרשב"י, וכי את מכתבו של צור לא ראה. הוא הוסיף, כי ראש הממשלה מקבל רבבות מכתבים ופניות, ואין אפשרות מעשית שהוא עצמו יעקוב אחרי הטיפול בהם. ברלינר: "אתה מדבר על מנגנונים ואני מחפשת פתרון, מה נעשה שיכול היה למנוע את האסון". נתניהו: "לי עדיין לא ברור מה גרם לאסון. האחריות שלי כראש הממשלה היא לקבל את ההחלטות לפי מה שמובא אלי, והובא אלי שצריך למנות אחראי ואת זה עשינו".

"אני לא רואה את הרצף"
ינאי, ברלינר וקרליץ בדיון היום [צילום: לע"מ]

ברלינר הציגה לנתניהו מכתב ששלח במרס 2016 המפכ"ל דאז, רוני אלשיך, למשרד ראש הממשלה בו התריע על הסכנה באירוע מירון. המנכ"ל אלי גרונר השיב שהנושא אינו באחריות משרד ראש הממשלה ועליו לפנות למשרד הדתות. נתניהו ענה, שזו מן הסתם אחת מהתכתבויות שלא מובאות לידיעתו. ב-2017 פנה יו"ר ועדת הפנים, דוד אמסלם, לנתניהו והתייחס לסכנה הבטיחותית. ברלינר: "כל זה לא יוצר מחשבה שצריך פה משהו יוצא דופן?". נתניהו: "אני לא רואה את הרצף שאת מדברת עליו". נתניהו הדגיש, כי רק חלק קטן מן הפניות לראש הממשלה מועברות אליו בידי הצוות הממונה על סינון הפניות.
אלכס ויז'ניצר, שהיה יו"ר קרן הרשב"י, שלח ב-2014 מכתב ישירות לנתניהו, ולפיו דרכי הגישה והמילוט מהוות סכנה לציבור המבקרים; ברלינר ציינה שלא נמצאה תשובה. ברלינר שאלה האם היה מענה לתחושת הסכנה שעולה מכל הפניות. נתניהו השיב, כי הפניות לא הגיעו אליו. הוא הדגיש, כי ההתרעות לא הגיעו בצבר ואפילו לא בטפטוף, אלא "טיפה פה וטיפה שם". ברלינר: "לא הגיוני שמישהו יביא לידיעתך מכל הגורמים המעורבים שמשהו קורה במקום הזה?". נתניהו השיב, כי אולי צריך מערכת ממוחשבת שתציף מילות מפתח – אך אין כזאת.
ברלינר שאלה מדוע נתניהו התערב אשתקד במתווה הר מירון, והוא השיב שרצה להוביל את הגופים להסכמה; ובנושא הקורונה היה מעורב בכל פרט. ברלינר: "אתה היית באופן נחרץ בעד הר פתוח. על בסיס מה הגעת לעמדה הזאת?". נתניהו: "נחמן אש [פרויקטור הקורונה] ושרי הבריאות [יולי אדלשטיין] וביטחון הפנים [אמיר אוחנה] הגיעו להסכמה על מה שהולך להיות. ההסכמה הייתה שההר יהיה פתוח ויאפשרו 10,000 איש סביב כל אחת משלוש המדורות; הצפי היה ליותר מ-200,000 איש. ברגע זה מבחינתי הנושא טופל והם ינהלו את ההמשך".
נתניהו דחה את דברי ראש לשכתו של אריה דרעי, ישראל אוזן, לפיהם "היה בהיסטריה על מירון" ושהיה עליו לחץ פוליטי חרדי. נתניהו: "אז הוא אמר. חד-משמעית, לא פעלתי לפי לחצים. ודאי שהחרדים רצו שההר יהיה פתוח, אבל ההחלטות התקבלו לפי המלצות משרד הבריאות. יש להם חופש פולחן, ואם אתה יכול לכבד אותו בחברה דמוקרטית – למה לא?". ברלינר: "ידעת שהוויכוח הוא בין הר סגור להר פתוח?". נתניהו: "לא נכנסתי למחלוקת הזאת. ידעתי שהם חייבים להידבר ולהגיע למתווה מוסכם".
ברלינר: "מטריד אותי אם היה לך בסיס של נתונים להודיע על הר פתוח, כאשר אתה יודע שההר הזה מביא אליו מאות אלפי אנשים". נתניהו השיב, שהוא הסתמך על נתוני הקורונה והדגיש, כי לא הדרישות של החרדים קבעו אלא מה שאמרו גורמי המקצוע. לדבריו, נושא הצפיפות הבטיחותית לא עלה בשיחות אלו, אפילו לא בדרך אגב, אלא רק בהקשר הבריאותי.
נתניהו הוסיף, כי לא ידע על בעיית העדר התקנות שיחריגו את הר מירון, הנושא היה באחריות היועצים המשפטיים, והתקנת התקנות לא הייתה משנה את המצב בשטח. ברלינר: "היועצים המשפטיים אמרו שהדרג המדיני לא שיתף פעולה". נתניהו: "זה לא נכון. לא דרג מדיני ולא זבובים. איש לא ביקש להתקין תקנות. מבחינת הקורונה ברור שקיבלנו את ההחלטות הנכונות, והתוצאות מוכיחות את זה. מבחינה בטיחותית ודאי שצריך לבצע שינויים".

"ראינו תמונה שהייתה לא נכונה"
ינאי היום. "על כל סינק מגיבים" [צילום: לע"מ]

נתניהו שיער שקרן הרשב"י ביצעה שיפורים; חבר הוועדה, הרב מרדכי קרליץ: "ואם אומר לך שהחברה הזאת לא עשתה דבר?". נתניהו: "בג"ץ אמר שהיו שיפורים". קרליץ: "איך קורה שיש החלטת ממשלה ולא מתרחש כלום?". נתניהו: "זה קורה לאורך ולרוחב של השירות הציבורי בכל הדמוקרטיות בעולם, בהיקפים שאתם לא מתארים לעצמכם".
חבר הוועדה, שלמה ינאי, אמר שאחד מתפקידיו של מנהל טוב הוא לאתר את הבעיות המצריכות טיפול. "כל סינק קטן בטלוויזיה שמדבר על תפקוד משרד ראש הממשלה, יש מי שיודע להגיב עליו. לא יצרת מערכת של אנשים שיציפו לך את מירון ופוטנציאל הסיכון שקיים בו?". נתניהו השיב, כי עשה זאת בנושא הקורונה, וכי הפניות בנושא מירון לא הגיעו אליו. "זה לא שאני לא מבין את זה; אני לא רואה את הפיקסל הזה, כי איש לא הראה לי אותו. ספק אם היה מכתב אחד שהגיע אליו. זה המצב התודעתי שקיים אצל ראש ממשלה, שיודע שהנושא מטופל לפיו החלטות הממשלה. אם הייתי יודע שיש בעיה כזאת, ועוד איך הייתי מטפל בה".
ינאי: "אתה צודק שמכתב אחד הוא פיקסל, אבל בוא נדבר על כל התמונה. כשוועדת כנסת מקיימת דיון, זה אומר שהביאו בעיה לפִתְחָהּ. שנה אחרי שנה מתריעים על הסיכונים הבטיחותיים. אנחנו לא מדינה קלה באסונות, וזה באנדרסטייטמנט. אני מתקשה להבין איך נושא כזה לא עלה אליך, ואיך לא איתרת אותו גם אם לא עלה אליך". נתניהו: "ספק אם הגיע אלי מכתב אחד. לא הייתי מודע לזה. הרי אי-אפשר לקיים אירוע כזה בלי שמכבי האש והמשרד לביטחון פנים יהיו שם. האלמנטים היו קיימים; בדיעבד הם לא הספיקו".
ינאי: "זה לא נושא שהולך לאיבוד בין עוד אלף נושאים. זה נושא שעולה כל שנה, הבעיה הולכת ומחריפה כל שנה, כי מגיעים יותר שנה. כל שנה מבינים את חומרת פוטנציאל הסיכון, מתריעים עליו, מצלצלים בפעמונים. איך לא נעשה דיון שמתכלל את הנושא?". ינאי ציין, כי החלטת הממשלה מ-2016 מלמדת שהממשלה נגעה בשורשי הבעיות במירון ו"שום דבר ממה שכתוב כאן לא קרה. נאדה": לא הקמת תשתיות קבועות, לא הכנת תב"ע; קרן הרשב"י לא עשתה דבר והחזירו את האחריות למרכז למקומות הקדושים – שבגלל מחדליו הוקמה החברה. "זו החלטה מאוד טובה – אם היו עושים אותה".
נתניהו שב ואמר כי מדובר בחלק מאותן החלטות ממשלה שלא בוצעו – כולל החלטות חשובות עוד יותר – ואיש לא אמר לו שהיא לא בוצעה. לדבריו, ההחלטה על המתווה – עשרה ימים לפני ל"ג בעומר – התקבלה במועד והייתה מוצלחת, כפי שהוכח מבחינה בריאותית. ינאי: "צר לי לקלקל את התמונה שיש לך, כי היא לא הייתה. אולי חשבת שהיה סיכום, אבל לא היה. המשיכו להתנצח עד הרגע האחרון לגבי בדיקת התו הירוק".
ינאי הציג את מכתבו של אש מ-29.4.21 – יום האירוע – לפיו המשטרה והמרכז למקומות הקדושים "יעשו ככל הניתן" כדי לאכוף את התו הירוק. נתניהו: "אני חושב שאין שום חשיבות למה שכתוב כאן. לי היה ברור ב-20 בחודש שאין מגבלה על מי שיגיע. אז עכשיו כן לנסות להגביל עם תו ירוק? החיים לא עובדים ככה. אנחנו אומרים שכל אחד יכול לבוא. נחמן הוא איש מאוד רציני, אני מאוד מעריך אותו, אבל זה נייר ביורוקרטי". ינאי: "אש העיד ואמר שזה הכי טוב שהצליח להגיע אליו ולא הצליח להגיע להסכמה. אתה אולי חושב שב-20 סיכמת, אבל הם המשיכו להתווכח איך יתבצע המתווה הזה". נתניהו: "הם ידעו שאפשרו אירוע פתוח".
ינאי: "למה לא כינסת את קבינט הקורונה לקבל החלטה מסודרת? זו הדרך הנכונה". נתניהו השיב, כי לא היה צורך בכך. הוא גם ענה בשלילה על שאלתו של ינאי, האם תשומת הלב לקורונה הסיחה את הדעת מהסיכונים הבטיחותיים. "היה צריך לדון גם בסיכון התואם של הצפיפות", טען ינאי. נתניהו: "אבל היו חצי אנשים מאשר בשנים הקודמות". ינאי: "אם מסתכלים על כל המכלול, אז התשובה שנותנים לאפידימיולוגיה נותנת תשובה גם לצפיפות". נתניהו: "זה לא נכון מבחינה לוגית".
ינאי ציין, כי מסקנה ברורה אחת כבר עלתה: "מירון היא אי-של חוסר משילות, ומסיבות שונות שנעמוד עליהן הגורמים שהיו אמורים לעשות לא עשו. חלק אמרו שבעלי עניין הילכו עליהם אימים, חלק אמרו סיבות אחרות. כראש הממשלה מה דעתך על כך שיש כאן מקום אקס-טריטוריאלי?". נתניהו: "לא כך הבנתי. אני הבנתי שהייתה הטלת אחריות בשתי החלטות ממשלה. אם תגיעו למסקנה אחרת, ברור שאסור שיהיה מצב כזה". ינאי: "הבעיה היא שאין מילוי חובות בסיסיות ביותר של מי שמונו לדברים ואין אכיפה. איפה הממשלה בעניין הזה?". נתניהו: "כשאנחנו דנים בזה אנחנו רואים תמונה אחרת, אבל מהדיון הזה עולה שהתמונה לא נכונה וצריך לעשות שינויים".

תאריך:  21/07/2022   |   עודכן:  21/07/2022
+נתניהו לא אמור היה לדעת על סכנות מירון
18:56 21/07/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

עדותו של נתניהו בוועדת החקירה הייתה הגיונית מאוד  ▪  ראש ממשלת ישראל אינו יכול ואינו צריך להתערב בענייני משרדים אחרים, ודאי אם לא מיידעים אותו  ▪  אז מי אחראים? כל מי שההר וההילולה היו בתחומם, והם הזניחו אותם במשך שנים

נתניהו היום בוועדת מירון [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+האח השכול: אם יוני היה נהרג באסון מירון נתניהו היה הופך שולחנות
09:57 21/07/22  |  עידן יוסף

ישראל דיסקינד, שאיבד את אחיו באסון מירון, תוקף ברדיו 103 את נתניהו: "אם אחיו יוני ז"ל היה נהרג באסון מירון חלילה ולא במבצע אנטבה, אין לי ספק שהוא היה הופך שולחנות במדינת ישראל בשביל שתהיה ועדת חקירה ממלכתית ופיצויים למשפחות. אני שם בצד את זה שהוא לא בא לנחם".


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נתניהו: אני לא אחראי למירון כי לא ידעתי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שלשה קופים בנאשם אחד-לא שמע
לא ראה  |  21/07/22 15:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסון מירון
איציק וולף, איתמר לוין
שמעון לביא היה מפקד המחוז במשך שלוש שנים    בעדותו בוועדת מירון הטיל עליו למעשה שבתאי את האחריות    ההתפטרות - לקראת השלב האחרון בדיוני ועדת החקירה
איתמר לוין
בן-שבת אומר שתפקידו של המל"ל במאבק בקורונה היה לרכז את תמונת-העל ולהביא מחלוקות להכרעתו של נתניהו - אך איש לא עדכן אותו בדבר קיומה של מחלוקת, ולכן ההילולה הייתה באחריות משרד הבריאות    אומר: לא יעלה על הדעת שהאירוע התקיים בצורה בלתי חוקית
איתמר לוין
צבי טסלר, שהיה הממונה על ל"ג בעומר, אומר בוועדת החקירה: הייתה היערכות למנוע התפרצות של הקהל למתחם הקבר - אבל משהו לא עבד
עידן יוסף
בעקבות קריסת מתווה ל"ג בעומר הורה סגן השר לשירותי דת לא להמתין למינוי השר הבא ולהתחיל להתארגן להילולה בשנה הבאה כבר מעכשיו    יו"ר ועדת ביטחון הפנים: "כל הארגונים בהפעלת ההילולה היו בפוסט טראומה ואת המחיר שילמו ציבור המתפללים בהר"    מפקד מחוז צפון במשטרה: "היה לנו מודיעין על הסתה של רבנים לעשות הכל כדי שהאירוע לא יתקיים"
איתמר לוין
יישאל הן על אחריותו המיניסטריאלית כמי שעמד בראש הממשלה בעת האסון אשתקד, והן על מעורבותו בהחלטה להימנע ממגבלות קורונה בהר ועל התעלמותו ממכתבי אזהרה לאורך השנים מפני אסון אפשרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il