X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במגילת אסתר חל מעבר מהשגחה גלויה לנסתרת, וניתן ללמוד כי כל מאורעות החיים הופכים לתמונה שלמה מעט למגילת אסתר
▪  ▪  ▪
אסתר ואחשורוש
רק כעבור למעלה מ-40 יום מצליחים מרדכי ואסתר להוציא פקודה חדשה, שליהודים מותר להתגונן מפני מי שיבוא להרוג אותם. ביום המיועד עושים היהודים נקמה באויביהם והורגים ברחבי ממלכת אחשורוש את הקמים עליהם, כולל עשרת בני המן

מבחינת לוח הזמנים של המאורעות המובאים במגילת אסתר, מתגלה שמדובר במקבץ של סיפורים המתפרשים על פני כמה שנים. המגילה פותחת במשתה הגדול של אחשורוש שהתחיל בשנת שלוש למלכו, ונמשך חצי שנה. בסופו נעשה משתה "קטן" של שבוע לכל אנשי שושן, כשבשיאו מסרבת ושתי לבוא ומסולקת מן המלכות. לאחר מכן מתחיל תהליך של בחירת מחליפה לושתי, כשגם כאן, כל מועמדת מקבלת טיפול יופי שנמשך גם הוא כשנה. אסתר מתמנה למלכה, בשנת שבע למלכות אחשורוש. אגרות השמד של המן, שמצוות על חיסול היהודים בכל מלכות אחשורוש, נשלחו רק בשנת שתים עשרה למלך אחשורוש.
מעניין הדבר שהחלק הראשון של מגילת אסתר מתנהל בעצלתיים, במשך כ-9 שנים. אך מכאן העלילה מקבלת תפנית ומתנהלת במהירות הבזק. ב-י"ג בניסן, המן ואחשורוש מחליטים על השמדת העם היהודי. מרדכי מדליף את המידע לאסתר, שמכריזה על שלושה ימי צום. ביום השלישי היא מזמינה את אחשורוש והמן למשתה, כשבו היא מעבירה את ההכרעה למחר. באותו לילה אחשורוש לא מצליח להירדם, ובבוקר, אחרי שהמן לוקח את מרדכי אל הסוס, אסתר מגלה את זהותה ואחשורוש מצווה לתלות את המן.
אלא שכאן לא מסתיים הסיפור, גם אחרי שנפטרנו מהמן, עדיין צריך לבטל את הגזרה. רק כעבור למעלה מ-40 יום מצליחים מרדכי ואסתר להוציא פקודה חדשה, שליהודים מותר להתגונן מפני מי שיבוא להרוג אותם. ביום המיועד עושים היהודים נקמה באויביהם והורגים ברחבי ממלכת אחשורוש את הקמים עליהם, כולל עשרת בני המן. ובסוף המגילה מתוארות החגיגות של היהודים והנצחתם לדורות.

"סיפור" בכוונת מכוון

חכמי ישראל (אנשי הכנסת הגדולה), הם אלו שהיו מסוגלים למצוא את התערבותו של הקב"ה גם כשהוא פועל בסתר. הם אלו שמסוגלים היו "לקרוא את העיתון" ולחבר מעשים בודדים לרצף אחד ארוך, שיש בו כוונת מכוון

על פניו, מקריאת המגילה נראה שמדובר בגזרי עיתון של אותה תקופה. המגילה מצטיירת כאלבום ובו כתבות שמישהו גזר ושמר במשך תקופה של עשר שנים, כאשר רק מהחיבור בין הקטעים מתחברים הקרעים לכדי סיפור שלם. אפשר לחזק את הצגת הדברים האלו בעובדה ששם ה' אינו מופיע במגילה ולו פעם אחת. לכאורה יש כאן צירוף מקרים היסטורי, שאילמלא היה מחבר המגילה מחבר ביניהם, בכלל לא היינו נותנים את ליבנו לקשר בינם ובין הצלת עם ישראל.
אלא שאין מדובר בצירוף מקרים. המדרש אומר "אסתר - סוף הנסים". יש כאן היפוך בהנהגת ה' את העולם. אם עד עכשיו הייתה הנהגתו בנגלה, היה דיבור כמעט רציף של הקב"ה עם הנבראים, כשבכל מהלך ומהלך הם מצליחים לראות את טביעות אצבעותיו של הקב"ה בהיסטוריה. אין הכוונה רק להתערבות גלויה ושינוי מעשה בראשית כמו קריעת ים סוף, או התגלות ה' במעמד הר סיני. אלא גם בניצחונותיו הצבאיים של דוד המלך, הוא מודה לקב"ה "המלמד ידי לקרב אצבעותי למלחמה", הוא חש בליווי הצמוד והגלוי של הקב"ה הנמשך בכל תקופת בית ראשון. עם יציאת עם ישראל לגלות, הפסיקה ההנהגה הגלויה של הקב"ה והמשיכה בצורה סמויה. על השאלה, היכן רמוז מעשה אסתר בתורה, עונה התלמוד: "וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא", סיפור מגילת אסתר הוא פתיחתו של שלב חדש בהיסטוריה בה הקב"ה שומר על עם ישראל, בצורה נסתרת.
אבל חכמי ישראל (אנשי הכנסת הגדולה), הם אלו שהיו מסוגלים למצוא את התערבותו של הקב"ה גם כשהוא פועל בסתר. הם אלו שמסוגלים היו "לקרוא את העיתון" ולחבר מעשים בודדים לרצף אחד ארוך, שיש בו כוונת מכוון. אותם החכמים הם אלו שמדריכים אותנו לראות את השגחת ה' במהלך ההיסטוריה. הם יכולים לקחת אירוע שעל פניו נראה שולי, ולהראות כיצד הוא מתחבר לשרשרת הארוכה של הפעולות בדרך לגאולה. אותם החכמים, יכולים לראות את מעשה ה' בעולם, בפרספקטיבה של עשרות שנים, גם בתוך המאורעות עצמם.
ללא מגילת אסתר היה התנ"ך חסר. מגילת אסתר היא-היא המלמדת אותנו איך השגחת ה' מלווה אותנו תמיד, גם כשאין היא נגלית אלינו ב"זמן אמת"; אולם בפרספקטיבה של כמה שנים, נוכל לראות איך כל המאורעות מתחברים יחד אל תהליך שלם, בדרך לגאולה השלמה.

תאריך:  26/02/2010   |   עודכן:  26/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
איכותם של רכיבים ומוצרים שונים המיוצרים שם והמגיעים, בין היתר, גם לארץ, ידועה כפגומה והשימוש בהם עלול להיות מסוכן
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם סבור שממשלת חמאס יכולה לחקור עצמה על חשדות לפשעי מלחמה בעופרת יצוקה; ואילו מישראל תובע הארגון להקים גוף חקירה עצמאי, לשלב בו מומחה בינלאומי ולחקור גם את הדרג המדיני    מה המניע הנסתר של בצלם?
יעקב בר-און
לאחר כמעט 50 שנה ליד המיקרופון ומול המצלמה, ללא בדל של שערורייה לרפואה, הועזב דניאל פאר מרשות השידור. כעת הוא מוכן לספר על העזובה השולטת במסדרונות רשות השידור, על הדחות תמוהות מתפקידים, ועל רעיונות שלו שנגזלו בידי קולגות. אבל הוא לא מאשים איש. אולי את עצמו, על שלא ידע להידחף
ציפי לידר
בשולי הכותרות: מכנסת מעופפת ועד אלון בחדשות    וגם: כמה שווים חייה של עדי ביטון?    מקדושת החיים לקברי צדיקים - מציאות מול מיתוס
אברהם פכטר
החיסול בדובאי הופך ע"י ההסברים והגילויים של מפקד משטרת דובאי לקרקס    חכמי התקשורת שלנו והפרשנים הבכירים מצאו את כל הכשלים במבצע - והם היו כמובן, מבצעים זאת טוב יותר    החיסול היה מוצדק, מבוצע מקצועית עם מספר תופעות לוואי מיותרות    הסיכול הממוקד - באור המשפט הבינלאומי - הוא נגזרת של הגנה עצמית, ולכן מוצדק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il