X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שוטרים בלוד, שומר החומות [צילום: יוסי אלוני, פלאש 90]
המשטרה לא הייתה ערוכה, טעתה בפריסה והגיבה באיטיות
אנגלמן: אירועי שומר החומות תפסו את המשטרה עם מלאים חלקיים, שוטרים שלא עברו הכשרות מתאימות ונשלחו לשטח בלא ציוד חיוני, וריקון הערים המעורבות לטובת תגבור ירושלים
ביטחון הפנים: הלקחים הופקו
המשרד לביטחון פנים מצביע, בתגובה לדוח, על הפעולות שלדבריו ביצע בשנה האחרונה כהפקת לקחים: בניית תרחיש ייחוס לאומי לאירועי הפרות סדר והתלקחות אזרחית; תוספת 1,380 תקנים למשטרה ועיבוי הנוכחות בחברה הערבית; הקמת ארבעה מרחבים מבצעיים במג"ב למתן מענה לפח"ע והפרות סדר והקמת חטיבת ביטחון פנים במסגרתו; הקמת 26 פלוגות מילואים נוספות במג"ב; תוכנית רכש רחבה להשלמת הציוד החסר; אישור תוכנית המתנדבים "המשמר הישראלי"; מענה טכנולוגי וטקטי-מבצעי להגברת הביטחון האישי בעכו ולוד; ויישום התוכנית הלאומית למאבק בפשיעה בחברה הערבית.

המשטרה לא הייתה ערוכה להתמודדות עם אירועי שומר החומות במאי 2021, למרות התרחישים שהיא עצמה צפתה. המהומות חשפו פערים ניכרים בכוח אדם ובציוד, העדר הכשרה מתאימה ותגובה איטית לאירועים בשטח. כך קובע (יום ד', 27.7.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
המשטרה מסווגת את תחנותיה לתחנות יהודיות, תחנות ערביות ותחנות מעורבות. אלא שבפועל לא הייתה לכך משמעות בתחומי התקינה והאמצעים לתחנות בהתאם לסיווגן, למרות שתחנות מעורבות נדרשות לתת מענה לאתגרים ומשימות שאינם זהים לאלו של תחנות יהודיות. המענה החסר בנוגע לבניין הכוח בא לידי ביטוי של ממש במהלך אירועי שומר החומות. בשנים 2020-2018 תחנות משטרה בערים מעורבות לא סיווגו תיקים על-רקע לאומני, וכתוצאה מכך לא טיפלו בתיקים בהקשר הלאומני שלהם - למרות שהמשטרה נדרשת להתמודד עם תיקים בעלי אופי כזה.
פעילות המשטרה בערים מעורבות נשענת במידה רבה על תגבורים, פעילות נרחבת של המפקדות המשימתיות, שוטרים שמסופחים באופן זמני לתחנות אלה, הסתמכות על שוטרים צעירים בשירות חובה ומתנדבים. ערב המהומות היה מחסור בשוטרים לאיוש מלא של ניידות: בפברואר אשתקד חסרו 42 שוטרים (29% מהמספר הדרוש) ויפו חסרו 29 שוטרים (11%). 74% מן הצוותים בתחנות לוד, עכו ויפו הוגדרו כ"חסרים": שוטר אחד בלבד ולצידו שוטר חובה או מתנדב. שלושה רכזי מודיעין בלוד, ארבעה ביפו ושלושה בעכו אינם דוברים ערבית - מה שכמובן פוגע ביכולתם להגיע למידע מודיעיני.
המשטרה הייתה מודעת לאפשרות של התלקחות הפרות סדר קשות במתווה דומה לזה שהתרחש באירועי שומר החומות, והיא אף הגדירה את האיום ונתנה לו ביטוי בתוכניותיה המבצעיות. המשטרה הייתה אמורה להיערך לאיום זה באופן שיאפשר לה לתת את המענה המתאים למימוש אחריותה, בהתאם לתרחישי הייחוס ולהנחות היסוד שהתממשו בזמן אירועי שומר החומות. אלא שבפועל, במקרים רבים ובמיוחד בימים הראשונים של האירועים, לא נתנה המשטרה את המענה המבצעי הדרוש. התוצאות ניכרו בשטח: שלושה הרוגים, מאות פצועים ונזק כבד לרכוש.

25 שוטרים בלוד, 58 בעכו

בהקצאת הכוחות בימים שקדמו לאירועים ניתן דגש רב על תגבור מחוז ירושלים על חשבון מחוזות אחרים שנלקחו מהם כוחות רבים. כוחות אלו חסרו להם בהתמודדות עם האירועים שפרצו לאחר מכן, ובוודאי בשלבים הראשונים. ב-10.5.21 היו בירושלים 1,414 שוטרים נוספים שנלקחו מהמחוזות האחרים; בלוד היו 25 שוטרים בלבד ובעכו היו 58 שוטרים כאשר פרצו בהן המהומות, ורובם לא הוכשרו להתמודד עם הפרות סדר. ב-11 במאי הוזרמו ללוד כוחות רבים והיו בה 236 שוטרים – אבל גם כוח זה לא היה מספק.
בימים הראשונים לאירועים, בהם היקף האירועים ועוצמתם היו גבוהים, לא העמידה המשטרה את כוח האדם הנדרש להתמודדות עימם – קובע אנגלמן. צבירת סדר הכוחות והתגבור בשטח נמשכו ימים מספר, על-רקע עיכובים בהקצאת כוחות ובגיוס מילואים. הנחיה ראשונית לגיוס מילואים יצאה כבר ב-8.5.21; לאחר שזו הוקפאה יצאה בקשה לגיוס מילואים חלקי ב-11.5.21; ובקשה מעודכנת שתביא לגיוס כולל של יחידות המילואים של מג"ב יצאה ב-12.5.21. אלא שפריסת כוחות המילואים בשטח הושלמה רק ב-15.5.21, כשבוע לאחר ההנחיה הראשונית בעניין, ושלושה ימים לאחר המועד אותו קבע ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, לתחילת פעולתן בשטח. לוח הזמנים שבו המשטרה צברה ופרסה את כוחות המילואים בשטח לא נתן את המענה המבצעי הדרוש. בכך נשללה בפועל האפשרות להיעזר בכוחות המילואים להתמודדות עם הפרות הסדר בפרק הזמן שבו היו נחוצים ביותר, בימים הראשונים לאירועים, כשהיקף התקריות ועוצמתן היו בשיאם – קובע אנגלמן.
המפקדה המשימתית בעכו הוקמה ב-12.5.21 אולם קיבלה אחריות לגזרה רק יומיים מאוחר יותר, לאחר התמודדות עם פערים בהכרת השטח. המפקדה שהוקמה בלוד התבססה על כוחות שרובם אינם מכירים את הגזרה ובלי שצוותו אליה, לפחות בשלבים הראשוניים, כוחות אורגניים. בכך היה כדי לפגוע בתקשורת שבין הכוחות ובסנכרון פעילותם.

מוקד 100 כשל בתפקידו

בשיא האירועים בעיר לוד לא זכו אלפי שיחות של תושבים (2,836 שיחות ב-13-11 במאי) לקבל מענה משטרתי כלשהו. אלפי פניות אחרות (4,059 אירועים), שנענו ואף הובילו לפתיחת אירועים, לא קיבלו מענה משטרתי רלוונטי. עומס גדול בפניות למוקד 100 הורגש בכל רחבי הארץ, ונוצר קושי במתן מענה יעיל לפונים. מוקד 100 כשל בתפקידו באירוע, שבו נדרש יותר מתמיד תפקודו המיטבי. במצב דברים זה יש משום פגיעה ניכרת בתחושת הביטחון האישי של האזרחים. על-רקע זה, בין היתר, התפתחו התארגנויות מקומיות של תושבים וגורמים נוספים להתמודדות עם האירועים – מבהיר אנגלמן.
המשטרה לא הייתה מצוידת בצורה מתאימה לתרחישים שהיא עצמה הגדירה. על-פי תרחישי המשטרה נדרשה היערכות להתמודדות עם אירועים שעשויים להימשך 20 יום, אלא שהמלאים היו רחוקים מכך. המשטרה התייצבה לאירועים כשהיא במחסור ניכר של אמצעים לפיזור הפגנות (במחוז חוף אזל מלאי אמצעים לפיזור הפגנות כבר ביום הראשון לאירועים, וגם הכוחות שפעלו במחוז מרכז סבלו מחוסרים); ובפערים ניכרים באספקת אמצעי קשר (במפקדה בלוד חסרו 20 מכשירי קשר) וציוד מיגון לכוחות בשטח (שרר מחסור כללי בציוד מיגון אישי לשוטרי סיור, לרבות קסדות ואפודים. במחוז מרכז היה מחסור בציוד מיגון אישי; במפקדת מג"ב חוף היה חוסר תמידי בציוד מיגון עיקרי; גם בתחנת עכו היה מחסור בקסדות ובחליפות מיגון; במחוז תל אביב לא היה מיגון לניידות ולרכבי סיור; וגם במיגון כלי הרכב ביחידות מג"ב התגלו חוסרים).
יחידות מבצעיות נפרסו בשטח בלי שהוקצו להן רכבים המתאימים לאופי המשימות ובכמות ההולמת את היקף הכוחות. פערים אלו פגעו בזמינות הכוחות, הגבילו את יכולותיהם, פגעו בתפקודם וביכולת השליטה והפיקוד על האירועים, היה בהם כדי לסכן את השוטרים, והם גרמו לפגיעה ניכרת במענה המבצעי של המשטרה לאירועים. הביקורת העלתה פערים ביכולת הבקרה והמעקב של המשטרה בנוגע למצב המלאים והיקף השימוש בהם. אין תקינה לאמצעים שאמורים לשמש את המשטרה בשעת חירום; לא נקבעו כמויות מינימום למלאי חירום; לא הוגדרו "קווים אדומים" שמעבר להם לא ינופק ציוד עד להשלמת מלאים; לא סומן תקציב רכש לשעת חירום.

למג"ב חסרו רובים, רכבים ומכשירי קשר

פעילות המשטרה באירועי חירום בכלל, ובהתרחש הפרות סדר רב-זירתיות, בפרט נסמכת במידה רבה על יחידות המילואים של מג"ב. בפועל, לרשות כוחות אלו לא עומדים הציוד והאמצעים שיאפשרו להם למלא את ייעודם. המשטרה הקצתה ציוד רק לשמונה מתוך 20 פלוגות המילואים של מג"ב; קיים מחסור ניכר במספר כלי הנשק האישיים העומדים לרשות הלוחמים ביחידות אלו (המשטרה הייתה צריכה לקבל מצה"ל 500 רובים עבורם); קיימים פערים גדולים במספר כלי הרכב ואמצעי הקשר המשמשים אותם בפעילותם (לטובת 16 פלוגות מילואים של מג"ב צריכים לעמוד 64 כלי רכב, ובפועל היו במאגר 32 בלבד).
בשנים האחרונות חלה ירידה בהיקף ההכשרות להתמודדות עם הפרות סדר. מפקדות ויחידות תורגלו פחות מבעבר. בעבר תורגלו 16 מפקדות בתחום זה, אולם בעקבות ארגון מחדש נותרו חמש מפקדות משימתיות, שתי מפקדות-על ומפקדת אח"ם/להב 433 שעוברות תרגולים. מפקדי תחנות ומרחבים לא עברו הכשרה ואימונים ולא הכירו את האיום ואת תורת ההפעלה הנדרשת להתמודדות עימו.
מספר השוטרים שעברו הכשרות בתחום הפרות סדר ירד: בארבעת החודשים הראשונים של 2021 עברו רק 669 שוטרים (מתוך 32,000) עברו הכשרה להתמודדות עם אירועי הפרות סדר, ובכל השנה - רק 2,601. אף שוטר מתחנות מחוז חוף בכלל ומתחנת עכו בפרט לא עבר הכשרה זו באותה שנה. בשנת 2020 עברו 2,064 שוטרים בלבד אימונים להתמודדות עם הפרות סדר בבסיס ההדרכה של משמר הגבול, לעומת 8,416 בשנת 2019. בשנים 2021-2019 שוטרים ייעודיים מתחנות יפו, עכו ולוד לא עברו הכשרות בתחום הסדר הציבורי.
התוצאה הייתה, שבאירועי שומר החומות נקלעו מפקדים, יחידות מבצעיות וכוחות תגבור להתמודדות עם אירועי הפרות סדר חמורות ורב-זירתיות, בלי שקיבלו הכשרה מתאימה לפעילות זו ובלי שעברו אימונים ותרגולים בנושא. בעקבות זאת נפגעה יכולת המשטרה להתמודד באופן מקצועי עם האירועים ולתת להם מענה ראוי.

תאריך:  27/07/2022   |   עודכן:  27/07/2022
+נתניהו, אוחנה ושבתאי הם האחראים
18:28 27/07/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

ב-37,994 מילים "מצליח" מבקר המדינה שלא להזכיר למעשה את ראש הממשלה, השר לביטחון הפנים והמפכ"ל  ▪  כאשר איש אינו נדרש לשלם את המחיר, המחדלים חוזרים על עצמם וגובים חיי אדם

כנראה החייזרים אחראים [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]
+שדולת א"י: כל גורמי הביטחון שגו בקריאת מפת האיומים
17:20 27/07/22  |  עידן יוסף

ראשי שדולת א"י בכנסת, הח״כים יואב קיש ואורית סטרוק: "חובה לקרוא את הנתונים הקשים שחושף דוח המבקר לא רק באופן פרטני, אלא גם ובעיקר בהיבט של התמונה הכללית הגדולה. התמונה הכללית היא קריאה שגויה של מפת-האיומים הניצבים בפני מדינת ישראל, והעדר-הבנה שהאיום הפנימי, איום ההסתה וההתקוממות הלאומנית של חלק מערביי ישראל - הוא תרחיש-יחוס לא פחות חמור מהאיומים החיצוניים.
"כל גורמי הביטחון שגו בקריאת המפה בהיבט הזה, ועכשיו מוטל עליהם לתקן זאת, ולהערך מחדש בהתאם, הן בהקצאת כוחות ומשימות, והן ובעיקר בשיתוף פעולה מערכתי, בהיבטי מודיעין ומניעת הסתה. בידינו לתקן את הטעות, ומחובתנו לעשות כן״.

+רגבים: דוח המבקר התעלם מפעילות הארגונים האזרחיים במאורעות
17:18 27/07/22  |  עידן יוסף

"היינו שם", אומר אברהם בנימין, ראש אגף מדיניות בתנועת רגבים לדוח מבקר המדינה בנושא שומר החומות. "עם פרוץ המאורעות זיהינו שמדובר באירוע בסדר גודל לאומי, התרענו למשטרה ומשהבנו שלא נוכל להפקיר את אחינו מול האיום של אלפי פורעים ערבים, הקמנו יחד עם תנועת ישראל שלי חמ"ל בלוד שפעל 24 שעות בימים המורכבים והקשים ביותר והפעיל מאות מתנדבים שנרתמו לעזרת תושבי המקום הגיבורים. אנחנו מברכים על הוצאת דוח המבקר, אף על-פי שאינו מתייחס לתרומתם של הארגונים האזרחיים והמתנדבים הרבים בפעילות בשטח וחיזוק תחושת הביטחון. היום, שנה מהפרעות, כשכולם מבינים שיש איום מבית, על המשטרה והשב"כ לערוך תחקיר שעד היום לא נעשה ולהיערך לפעם הבאה שברור לכולנו שעתידה לקרות".

+הציונות הדתית: הבעיה השורשית - אובדן משילות, הרמת ראש והקצנה לאומנית
17:14 27/07/22  |  עידן יוסף

מפלגת הציונות הדתית בתגובה לדוח המבקר: "עולים פערים וליקויים משמעותיים בהיערכות והתנהלות גורמי אכיפת החוק בכלל ומשטרת ישראל בפרט ביחס לאירועי שומר החומות. יחד עם הצורך המיידי לשפר את ביצועי גורמי אכיפת החוק בנושא, חשוב להכיר בבעיה השורשית של אובדן משילות, הרמת ראש והקצנה לאומנית של ערביי ישראל. רק ממשלה ימנית, לאומית וציונית תוכל באמת להכיר בבעיה, לעקור אותה מהשורש, ולהבטיח משילות אמיתית וביטחון לכל בית בישראל".

+עד כאן: להתכונן לאירועי שומר החומות 2
17:08 27/07/22  |  עידן יוסף

ארגון "עד כאן" אשר הוביל את ההגנה על התושבים בערים המעורבות בזמן מבצע שומר החומות בתגובה לדוח המבקר: "משטרת ישראל הפקירה את תושבי הערים המעורבות. הגיע הזמן לצאת למבצע לאיסוף נשקים ולטפל בכל הפשיעה הלאומנית הגואה בחברה הערבית לקראת אירועי שומר החומות 2 שנמצאים מעבר לפינה. יש לבצע בדק בית ברשויות החוק. אם כך נראית המשטרה, עדיף לסגור אותה ולפתוח אותה מחדש. יש לפטר את כל מי שהיה מעורב במחדלים אלה מראשון השוטרים ועד למפכ"ל. אזרחי ישראל דורשים תשובות ממפכ"ל המשטרה ומשר הבט"פ כיצד הם מתכוונים לפעול לשינוי המצב".

+בצלמו: חובה לבוא חשבון עם פורעי שומר החומות
17:05 27/07/22  |  עידן יוסף

ארגון בצלמו בתגובה לדוח המבקר: "מה שהמבקר אמר כולנו יודעים מזמן. המערכת כשלה במאה אחוז בהגנה על אזרחי המדינה במהלך שומר החומות. מה שיותר הזוי שהמערכת ממשיכה כרגיל. במקום להפנים שחובה לשנות דיסקט ולבוא חשבון עם המתפרעים שאיש לא ילך בדרכם. המערכת לא תבעה אותם כלכלית וברוב המקרים לא מוצה הדין עימם. נפעל שהמלצות המבקר ייושמו וכל מחבל ייענש וההרתעה תחזור לרחובות העיר".

+המשטרה והשב"כ לא צפו את התפרעויות בערים המעורבות
16:01 27/07/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המשטרה התמקדה בירושלים ולא שמה לב לערים המעורבות  ▪  עם פרוץ המהומות לא הייתה לה מערכת לניטור הרשתות החברתיות ואין בה עיסוק מודיעיני בתחום הסדר הציבורי  ▪  אין תפיסת עבודה מחייבת לשיתוף פעולה בין שני הגורמים

ההתפרעויות ברמלה [צילום: יוסי אלוני, פלאש 90]
+קיפוח נרחב של האוכלוסייה הערבית בערים המעורבות
15:59 27/07/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אנגלמן: ייצוג חסר בצורה קיצונית לערבים במוסדות העיריות; פערים ניכרים בתקציבי החינוך ובמחשוב לילדים; העדר הנגשה בשפה הערבית באתרי העיריות ובמוקדים הטלפוניים

רמלה, שומר החומות [צילום: יוסי אלוני, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המשטרה לא הייתה ערוכה, טעתה בפריסה והגיבה באיטיות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע שומר החומות
איתמר לוין
אנגלמן: ייצוג חסר בצורה קיצונית לערבים במוסדות העיריות; פערים ניכרים בתקציבי החינוך ובמחשוב לילדים; העדר הנגשה בשפה הערבית באתרי העיריות ובמוקדים הטלפוניים
איתמר לוין
תפעיל בעוד חודשיים מערכת למעקב אחרי 250 סכסוכים מדדמים בארגונים אלו    שב ודורש משאבים להעלאת שכר השוטרים ולהצטיידות בטכנולוגיה מתקדמת    על שומר החומות: לא היה לנו מודיעין, אבל תוך ארבעה ימים חיסלנו אינתיפאדה    אומר שאת המאבק בארגוני הפשיעה יש למקד בחזית הכלכלית
עידן יוסף
בדיווח המשטרה לוועדה על הלקחים אמר סגן ראש אג"מ במשטרה: "יש החלטה לסד"כ של אלף לוחמי מילואים שמשתחררים מדי שנה ממג"ב, ויעמדו לרשות המשטרה, אבל אני חייב גם את הציוד והאימונים שלהם, אחרת נהיה מאוד חסרים גם באירוע הבא"    יו"ר הוועדה: "קוראת לשר לביטחון פנים להעלות את הנושא בקבינט המדיני ביטחוני"    אוחנה: "בזמן שאנו צריכים את השוטרים התקפיים, היועמ"ש מזמין לחקירה שוטר שלפני 6 שנים ירה במחבל"
עידן יוסף
נציגי צה"ל ומשרד הביטחון הכחישו כל אירוע של אי-התייצבות נהגים במהלך המבצע    הדיון עסק בשאלת גיס חמישי ובצורך להערך לאירוע גדול יותר רב-גזרתי
איציק וולף
מידע חדש על הפצצת מגדל אל-ג'לאא ברצועת עזה במהלך ימי מבצע שומר חומות    צה"ל לא היה מודע לנוכחות עיתונאים וסוכנויות ידיעות במבנה עד להפעלת נוהל 'הקש בגג'    למרות שהיו מי שהביעו חשש מפני פיגוע עצמי תודעתי - הוחלט להפציץ את המבנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il