X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעידן המודרני, בחברה המערבית, מתרבים המקרים של תסמונות נפשיות וגופניות אלו האם קיים קשר ביניהן? מהו? והאם קשר זה מסביר את ריבוי התופעות?
▪  ▪  ▪
הקשר בין התופעות [צילום אילוסטרציה: AP]

קיים קשר מובהק בין התסמונות בהן אנו דנים. בחינת השפעתם של סמים מדכאים, תוביל אותנו להבינו. סמים מדכאים, כדוגמת הרואין ואלכוהול, גורמים לתופעות מובהקות, ביניהן: רדידות רגשית, קשיי תקשורת, אימפולסיביות, קושי להטמיע וליישם ערכים וכללים חברתיים, קשיי ארגון כלליים, קושי לאתר סכנה, קושי לדחות סיפוקים, סרבול מוטורי ועוד.
למרות שמם, יש לציין שסמים מדכאים אינם גורמים לדיכאון. סמים אלו גם אינם מפחיתים את רמת הפעלתנות כפי שנהוג לחשוב. סמים אלו גורמים להפחתת עוצמת הפעילות הרגשית. הם יוצרים רדידות רגשית ומדכאים תגובות רגשיות. במקביל, הם יוצרים עוד טווח נרחב של תופעות.
אין זה מקרה. המערכת הרגשית אינה מערכת קפריזית הפועלת ללא הגיון הישרדותי. מערכת זו היא המערכת הלא מודעת רבת העוצמה שלנו, האחראית על תפקודים נפשיים וגופניים כוללים. כאשר מדכאים אותה (או מפחיתים את עוצמת הפעילות שלה) נפגעים תפקודיה. התפקודים שנפגעים מהפחתת עוצמת פעילותה הם תפקודים רגשיים ומכך ניתן ללמוד על הטווח הנרחב של תפקודיה של מערכת רבת עוצמה זו.
התופעות הנפשיות-התנהגותיות שנגרמות מדיכוי המערכת הרגשית, זהות לאלו שמאפיינות את התסמונות אוטיזם והפרעת קשב, ריכוז והיפר אקטיביות. תסמונות אלו בעלות תסמונות נפשיות זהות, ברמות עוצמה שונות. עובדה מובהקת זו ועובדות רבות נוספות, מבססות את הקשר שבין רמת פעילות רגשית נמוכה ובין אוטיזם והפרעת קשב, ריכוז והיפר אקטיביות.
נציין, שתרופות מעוררות, שמגבירות את רמת הפעילות של המערכת הרגשית ולא את רמת הפעלתנות כמו שנהוג לחשוב, משפרות מאוד את תפקודם של היפר אקטיביים וגורמות להפחתה משמעותית מאוד של התופעות הבעייתיות שמאפיינות תסמונת זו. הסיבה לכך היא שרמת הפעילות הרגשית של בעלי תסמונת זו (למרות שרמת הפעלתנות שלהם גבוהה) ולכן תרופות מעוררות, שמגבירות את רמת הפעילות הרגשית מסייעות להם.
דנו בקשר שבין אוטיזם והפרעת, קשב, ריכוז והיפר אקטיביות ורמת פעילות רגשית נמוכה או רמת עוררות רגשית נמוכה.

יותר מקרים
מדוע בעידן המודרני מתרבים המקרים של אוטיזם, הפרעת קשב, ריכוז והיפר אקטיביות, אלרגיות ואסטמה?
▪  ▪  ▪

כל התסמונות שהוזכרו, נובעות מרמת עוררות רגשית נמוכה. לכן, השאלה היא מדוע מתרבים המקרים של רמת עוררות רגשית נמוכה בעידן המודרני?
יש לכך סיבות רבות:
1. ריבוי הפעילויות האינדיבידואליות בעיקר בתקופת הילדות. פעולת המערכת הרגשית מבוססת על הזיכרון הרגשי הלא מודע שמוטמע בנו. חוסר הטמעה של זיכרון רגשי מספק תגרום להפחתת כמות התגובות הרגשיות, להפחתת הפרשת האדרנלין ולהפחתת רמת העוררות הרגשית. התקופה המשמעותית ביותר להטמעת הזיכרון הרגשי הלא מודע היא תקופת הילדות והינקות. כיום, בעידן הטלוויזיה, המחשב והאינטרנט, ילדים נוטים לעסוק הרבה יותר בפעילויות אינדיבידואליות ופחות חווים חוויות ומתנסים פחות בפעילויות חברתיות. לכן, הם מטמיעים פחות זיכרון רגשי ורמת העוררות הרגשית שלהם לכל אורך חייהם תהיה נמוכה יותר;
2. התזונה: אכילת פחמימות גורמת להגברת הפרשת הורמון האינסולין. כידוע פעולת האינסולין מנוגדת לזו של האדרנלין. עובדות רבות נוספות מבססות את הקשר בין הורמון האינסולין ובין הפחתת העוררות הרגשית. הגברת אכילת הפחמימות גורמת כאמור להגברת הפרשת האינסולין ולכן להפחתת רמת העוררות הרגשית;
3. בחברה המודרנית יש יותר עידוד להישגים ריאליים ולימודיים ופחות עידוד לביטוי רגשי וחברתי;
4. בעידן המודרני אנו עוסקים פחות בפעילות גופניות הגורמת להפרשת אדרנלין ולהעלאת רמת העוררות הרגשית;
5. זיהום אוויר: יתכן קשר בין חומרים מסויימים ובין הפחתת רמת העוררות הרגשית. במקרה כזה, באזורים בהם יש זיהום אוויר מסוג זה, יתרבו מקרי האוטיזם, ההיפר אקטיביות, האלרגיות והאסטמה.
סיבות רבות קושרות בין העידן המודרני ואורח חיינו ובין ריבוי המקרים של רמת עוררות רגשית נמוכה והתסמונות הנפשיות והגופניות הנגזרות מכך.

מה הקשר בין עובדות אלו ובין אלרגיות ואסטמה?

סמים מדכאים, כדוגמת אלכוהול, גורמים לאלרגיות. אסטמה היא מחלה המתבטאת בקשיי נשימה וקשורה לאלרגיות. הרואין וסמים מדכאים נוספים גורמים לקשיי נשימה. יותר מכך, סמים מעוררים, כדוגמת אדרנלין וקורטיזון, מרפאים אלרגיות ואסטמה. עובדות אלו ועובדות מקשרות, מבססות את הקשר בין הפחתת רמת הפעילות הרגשית (רמת העוררות הרגשית) ובין תופעת האלרגיות והאסטמה.
ראינו שסמים מדכאים, כדוגמת הרואין ואלכוהול, גורמים לתופעות נפשיות והתנהגותיות זהות לאלו שמאפיינות אוטיזם והפרעת קשב, ריכוז והיפר אקטיביות. ראינו שהם גורמים לאלרגיות. עובדות אלו מסבירות מדוע אוטיזם והפרעת קשב וריכוז והיפר אקטיביות מאופיינות במתאם גבוה עם אלרגיות. הסיבה לכך היא שכל התופעות האלו הן בעלות קשר לרמת פעילות רגשית נמוכה (רמת עוררות רגשית נמוכה). נציין שעובדות רבות נוספות תומכות בכך.

לאתר הספר
מחברת המאמר הינה חוקרת של המערכת הרגשית ומחברת הספר העוצמה הרגשית
תאריך:  28/02/2010   |   עודכן:  28/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקשר בין אסתמה, אלרגיות ואוטיזם
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
גם החיסונים גורמים לזה
מרדכי10  |  3/03/10 09:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי מן
ועדת פרס פוליצר הודיעה כי תקבל, לראשונה בהיסטוריה, את מועמדותו של טבלואיד הסופרמרקטים "נשיונל אינקוויירר"    תהליך הטבלואידיזציה מקבל משמעות חדשה
דודו אלהרר
המדען הראשי של משרד החינוך, ד"ר גבריאל אביטל, יעוף מתפקידו    מעתה, כל ענפי המדע יהיו חסומים בפני אנשים מאמינים    אין מקום לדתיים חשוכים במכוני מחקר מדעי ובוודאי שאין מקום להפקיד בידיהם תפקידי נשיאות והנהלה
איתמר לוין
מתיחה פורימית באחד מעלוני ש"ס מתארת "פגישה" בין נציג המפלגה לבין מחמוד אחמדינג'אד    השאלה היא, האם יש אמירות רציניות שמסתתרות מאחורי ההומור הזה
ד"ר רונן גלזינגר
מכשירים וטכנולוגיות חדישות להעלמת סנטר כפול, למיצוק קווי המתאר של הפנים, להמסת שומן בגוף    בטיפולים בלתי פולשניים, הם בין החידושים בטיפולי היופי וההצערה של 2010
אברהם בן-עזרא
בית המשפט מוסמך למנות מומחה מטעמו במצב בו לגבי חלק מהתביעה נטענו טענות שלא גובו בחוות דעת מקצועית מטעם הטוען, לאמור, במצב בו הטענות לא הוכחו על-ידי הטוען להן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il