X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
לאחר האסון: נתניהו, אוחנה ושבתאי במירון [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
ועדת מירון שיגרה מכתבי אזהרה
בראש המוזהרים: נתניהו, אוחנה, אביטן ושבתאי
הוועדה שיגרה מכתבי אזהרה ל-18 אישים שמילאו תפקידים בכירים בעת האסון בהילולת ל"ג בעומר תשפ"א הוועדה עלולה לקבוע שנתניהו התעלם מהסכנות המתמשכות במירון, אוחנה אישר את תוכנית המשטרה למרות שידע על סכנת הצפיפות, אביטן התעלם מנושא מירון, ושבתאי ולביא אישרו תוכנית שלא נתנה מענה לסכנות והתעקשו שלא להגביל את כמות המשתתפים
התגובה המקוממת של הליכוד
"מאז הקמת המדינה אף ועדת חקירה ממלכתית לא שלחה מכתבי אזהרה למועמדים בבחירות בתקופת בחירות. מצער שוועדת החקירה שהוקמה ביוזמת ממשלת בנט-לפיד בחרה לעשות כן" - תגובתו המקוממת (בלשון עדינה) של הליכוד, המלמדת שהוא איבד אפילו את שרידי הבושה שאולי היו לו. אז הנה העובדות:
1) האסון התרחש במשמרת של הליכוד ובנימין נתניהו. 2) הליכוד, נתניהו ושותפיהם החרדים סירבו להקים ועדת חקירה. 3) בראש הוועדה עומדת שופטת בדימוס דתייה; חברים בה פוליטיקאי ואיש עסקים חרדי בולט, ואלוף במילואים ומנהל בכיר לשעבר. איש אינו יודע מהן דעותיהם הפוליטיות, אבל ההסתברות היא שלפחות דבורה ברלינר והרב מרדכי קרליץ נוטים ימינה. 4) הוועדה עובדת למעלה משנה ולא היא יזמה את הקדמת הבחירות. עליה לסיים את עבודתה בהקדם כדי לנסות ולמנוע אסונות עתידיים, ולא רק במירון. 5) המכתבים נשלחו חודשיים תמימים לפני הבחירות. 6) המוזהרים הם בעיקר אנשי משטרה, רשויות מקומיות ומינהל, כך שלא מדובר במסע ציד פוליטי.

ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון שלחה (יום ג', 30.8.22) מכתבי אזהרה ל-18 אישים בכירים העלולים להיפגע ממסקנותיה. בראש המוזהרים: ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו; השר לביטחון פנים לשעבר, אמיר אוחנה; השר לשירותי דת לשעבר, יעקב אביטן; מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי; ומי שהיה מפקד מחוז צפון, ניצב בדימוס שמעון לביא.
באזהרה לנתניהו נאמר כי הוועדה עלולה להגיע למסקנה, כי כמי שהיה ראש הממשלה 12 שנים - הוא ידע או שהיה עליו לדעת "כי אתר קבר הרשב"י במירון מטופל משך שנים בצורה לקויה, שעלולה ליצור סיכון למשתתפים הרבים בהילולה המתקיימת מדי שנה בל"ג בעומר. הוא "לא פעל כמצופה מראש ממשלה לתיקון מצב דברים זה. זאת, על-אף שהנושא עמד במוקד דוחות חמורים של מבקר המדינה, שהנושא מערב מספר משרדי ממשלה ושהוא הובא לשולחן הממשלה במספר הזדמנויות בשנים שונות" והוא "לא דאג למעקב יעיל אחר טיפול הממשלה בעניין, גם לאחר שבמסגרת דיון בהחלטת ממשלה בשנת 2016 הובהר שהחלטות ממשלה קודמות בנושא לא יושמו".
את אוחנה מזהירה הוועדה שהיא עלולה לקבוע שהוא לא פעל כמצופה "כשגיבש את דעתו באשר לקיום ההילולה במירון בל"ג בעומר ללא הגבלת קהל [בשל הקורונה], ואף נתן לכך ביטוי פומבי, מבלי שהדבר נבחן בעבודת מטה מסודרת בנוגע למכלול המשמעויות, לרבות בחינת חלופות שונות באשר לאופן קיום ההילולה". הוועדה גם עלולה לקבוע, כי אוחנה ידע על סכנת הצפיפות במירון, אך לא נתן משקל ראוי לסכנות אלו, לא שאל שאלות מספיקות בעניין, לא ביקש לבחון מחדש את ההחלטה שלא להגביל קהל ולא ביקש מהמשטרה דרכים להפחתת הסכנה.
לגבי שבתאי עלולה הוועדה לקבוע, כי הוא "אישר את תוכנית המבצע שגובשה במחוז צפון של המשטרה, וזאת על-אף שידע שמתחם ההר, והמתחמים המשמשים בו להדלקות, אינם יכולים להכיל בבטחה את כמות המבקרים הצפויה במקום במהלך ההילולה, ותוך התעלמות מהסכנות הנלוות לכך". שבתאי ידע שהתוכנית מבוססת על השנים הקודמות בהן לא ניתן מענה לסכנת הצפיפות, דחה לחלוטין את אפשרות הקהל וקבע ללא עבודה מטה מסודרת שהיא מסוכנת יותר מאשר ההימנעות מהגבלה.
הוועדה עשויה לקבוע, כי שבתאי אישר את התוכנית אשר "לא נתנה מענה ישים להתמודדות עם כמות הקהל והצפיפות המסוכנת שהיו צפויות בהילולה, ועל אף שלא כללה מנגנון יעיל לניהול הקהל או ויסות הקהל על סמך שיקולי בטיחות. המענים לסכנת הצפיפות שנכללו בתוכנית היו תגובתיים ולא מניעתיים, והתוכנית נסמכה באופן בלתי סביר על יכולת המפקדים בשטח לזהות מוקדי צפיפות מסוכנים באופן חזותי. זאת, בהסתמך על ניסיונם המבצעי בלבד, מבלי שהוכשרו לכך". כשלים אלו היו בין הגורמים הישירים לאסון.
את אביטן מזהירה הוועדה שהיא עלולה לקבוע, שהוא לא מילא את תפקידו בכל הנוגע לניהול והסדרה של קבר הרשב"י בכלל וההילולה בפרט, וזאת על-אף שמדובר בנושא מרכזי, בעל חשיבות רבה, המצוי בתחום אחריותו של המשרד בראשו עמד. הוא "לא גילה מעורבות בהכנות להילולה והסתפק בעצם קיומם של גופים שעוסקים בכך, מבלי שבדק את פעילותם בפועל ומבלי שפיקח עליהם".
לגבי לביא (אשר התפטר מן המשטרה לפני חודשיים) עלולה הוועדה לקבוע, כי הוא אישר את תוכנית ההילולה למרות "שידע שמתחם ההר, והמתחמים המשמשים בו להדלקות, אינם יכולים להכיל בבטחה את כמות המבקרים הצפויה במקום במהלך ההילולה, ותוך התעלמות מהסכנות הנלוות לכך" ולמרות הליקויים הרבים שהיו בה. לביא התעלם מכך שהתוכנית של תשפ"א התבססה על שנים קודמות, שגם בהן לא ניתן מענה לסכנת הצפיפות; התעלם מתוכנית הבטיחות שהגבילה את מספר המשתתפים; הביע עמדה נחרצת נגד הגבלת מספר המשתתפים, וזאת ללא עבודת מטה מסודרת. הוועדה עלולה לקבוע, כי למרות הצפיפות הרבה שהייתה בהדלקה של חסידות בויאן - לביא לא שינה את התוכנית וכך אפשר את הצפיפות הרת האסון בהדלקה של תולדות אהרון. עוד מתייחסת האזהרה להכנה בלתי מספקת של כוחות המשטרה ולכך שהכוחות שהוצבו במתחם תולדות אהרון לא ביצעו תרגיל לאירוע רב-נפגעים. כשלים אלו הובילו במישרין לאסון.
יתר המוזהרים הם: תת-ניצב שלום אביטן, שהיה מפקד מרחב העמקים; תת-ניצב מוריס חן, שהיה ראש חטיבת רישוי ואבטחה; סגן-ניצב יוסף מנצור, מפקד משטרת נוף הגליל; רב-פקד שמואל פיtמנטה, ראש ענף אבטחה ורישוי במחוז צפון; פקד אסף שייך, קצין מודיעין ובילוש במשטרת נוף הגליל; עמית סופר, ראש המועצה האזורית מרום הגליל; עודד פלוס, שהיה מנכ"ל המשרד לשירותי דת; הרב יוסף שוינגר, מנהל המרכז למקומות הקדושים; הרב שמואל רבינוביץ, יו"ר ועדת החמישה ורב המקומות הקדושים; עאמר חליליה, מהנדס הבטיחות של הילולת תשפ"א; ראובן בן-גל, מנהל האבטחה הראשי של ההילולה; שמעון מלכה, מנהל אבטחה בהילולה; ומאיר קרליבך, מנהל עמותת הכנסת אורחים.
אזהרות רק למי שמילאו תפקידים בזמן האסון
חוק ועדות חקירה ממלכתיות קובע, כי אם ועדת חקירה סבורה שאדם כלשהו עלול להיפגע ממסקנותיה, עליה להעמיד לרשותו את החומר הנוגע אליו, לאפשר לו להצטייד בעו"ד ואף להופיע בפניה אם יבקש זאת. ועדת חקירה ממלכתית מוסמכת בעיקר להעביר ממצאים פליליים ליועץ המשפטי לממשלה, ולהמליץ בנוגע להמשך כהונה בתפקידים ציבוריים. המלצותיה אומנם אינן מחייבות מבחינה חוקית, אך מבחינה ציבורית ופוליטית יש להן משקל רב.
חברי הוועדה - השופטת בדימוס דבורה ברלינר, הרב מרדכי קרליץ ואלוף (מיל') שלמה ינאי - אומרים שהחליטו להתמקד במי שמילאו תפקידים בכירים בזמן האסון בל"ג בעומר אשתקד, וזאת מטעמי יעילות. הם מדגישים, כי "נחשפו בפנינו כשלים מרובים והתנהלות שאינה מניחה את הדעת מצד גורמים שעסקו בנושא לאורך השנים". אולם, על-מנת להגיש את המסקנות בהקדם, "לא נידרש לכל מי שהייתה לו נגיעה לנושאים שנחקרו". לפיכך, כאמור, האזהרות הן רק למי שכיהנו בזמן האסון ולא למי שקדמו להן (כגון גלעד ארדן ורוני אלשיך). הוועדה מזכירה, כי במקביל לעבודתה מתנהלת חקירה פלילית, וייתכן שהיא אשר תטפל בבעלי תפקידים בעבר.
בהסבירם את הקריטריונים למשלוח האזהרות, אומרים חברי הוועדה: "בחנו את הכשלים שנתגלו לכאורה בתפקידו, את מידת חומרתם ואת מרכזיותם. כן הבאנו בחשבון את התפקיד שמילא אותו גורם באסון ואת מידת בכירותו. ביקשנו להביא לידי ביטוי את תפיסתנו, לפיה בעלי תפקידים ציבוריים בכירים, להם מוענקות סמכויות נרחבות ומשמעותיות, נדרשים לשאת באחריות. ראינו חשיבות יתרה בהבהרת נורמות ההתנהגות המצופות מהם, כל אחד לפי תפקידו ולפי העניין. סברנו כי נכון שנעסוק גם בגורצים נוספים, אשר בתפקידם היו לכאורה כשלים חמורים בבעלי נגיעה ישירה לאירוע".

ועדת מירון. מכתבים למוזהרים [צילום: לע"מ]
תאריך:  30/08/2022   |   עודכן:  30/08/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בראש המוזהרים: נתניהו, אוחנה, אביטן ושבתאי
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
ביבי טמבל לא יודע כלום רק על ס ל"ת
ביבי ראש ארגון פש  |  30/08/22 19:01
2
ביבי טמבל לא יודע כלום רק על ס ל"ת
ביבי ראש ארגון פש  |  30/08/22 19:01
3
לא הבנתי מה הקשר לנתניהו
מוטי פלד 11  |  30/08/22 19:52
4
אחד מחברי הועדה
באום  |  30/08/22 21:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסון מירון
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - חורבן, ריקנות, טובעים בתעמולה, הזניית הסוהרות, הנגשה, הבל-פיו, מניעה, סוגיות מהדהדות ומלים משוועות לאוזניים קשובות    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר
מרדכי ליפמן
בתוקף החלטת הבג"ץ, קרי בתוקף ההחלטה של כבודה - מרים נאור, ניהול המקום הקדוש חזר, חד וחלק, לידי העמותות שניהלו אותו כמימים ימימה    הבלאגן ממנו ניסתה הממשלה, מתוך גילוי אחריות, להציל את העולים לרגל, חזר לשלוט במקום
איתמר לוין
עדותו של נתניהו בוועדת החקירה הייתה הגיונית מאוד    ראש ממשלת ישראל אינו יכול ואינו צריך להתערב בענייני משרדים אחרים, ודאי אם לא מיידעים אותו    אז מי אחראים? כל מי שההר וההילולה היו בתחומם, והם הזניחו אותם במשך שנים
איתמר לוין
אומר שפעל לאורך כל השנים על-פי המלצות גורמי המקצוע - הן לגבי קביעת האחריות להר בעשור הקודם והן לקראת ל"ג בעומר אשתקד    טוען שלא קיבל מכתבים שהופנו אליו וכללו התרעות על הסכנות
איציק וולף, איתמר לוין
שמעון לביא היה מפקד המחוז במשך שלוש שנים    בעדותו בוועדת מירון הטיל עליו למעשה שבתאי את האחריות    ההתפטרות - לקראת השלב האחרון בדיוני ועדת החקירה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il