X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
משרד התיירות הבריטי מארגן מסלולי-תיור מיוחדים לאלה המחפשים את שורשיהם עוד ניתן למצוא בעיר זו שרידים יהודיים היסטוריים
▪  ▪  ▪
המצודה של לונדון [צילום: גיא נוימן, דיסקברי]

אין זאת כי אם בגנים של בני העם היהודי טבוע, די עמוק, יצר הנדודים. באורח יחסי הם נוהגים לנדוד, לטייל ולתייר יותר מבני כל עם אחר. לכן אין תמה שטרמפ על יצר הנדודים הזה תפס, זה מכבר, משרד התיירות הבריטי, כשהחליט לארגן מסלולי-תיור מיוחדים ליהודים, לא רק לצרכי תיור, אלא גם כדי לסייע להם בחיפוש אחר שורשיהם. ניכר על המשרד הזה שהוא משקיע מאמצים רבים כדי למשוך תיירים לשכונות היהודיות לשעבר של לונדון, כמו ספיטאלפילדס או ווייטצ'פל.
לונדון היהודית, שכדאי לגלותה, משתרעת על פני הפטיקוט ליין, שם החל צומח במאה העשירית גטו יהודי, שהגיע ברבות השנים ל-100 אלף מהגרים יהודים מרוסיה ומפולין ועוד כ-20 אלף מהגרים מגרמניה, מאוסטריה, מהולנד ומרומניה, שהגיעו ללונדון עד תחילת המאה ה-20.
רוב המהגרים היהודים הגיעו ללונדון בדרך הים כשהם חסרי-כל. רובם לא ידעו אנגלית ולא הייתה להם כל תעסוקה. הם לא הרחיקו לכת מאזור הפטיקוט-ליין, באשר ניתן היה למצוא בו מגורים זולים. שומרי המצוות שביניהם מצאו שם, בנקל, את כל מבוקשם: חנויות כשרות, בתי-כנסת ומוסדות-דת אחרים. בשנת 1914, השנה שבה פרצה מלחמת העולם הראשונה, התגוררו ברובע הזה רוב יהודי בריטניה. כיום כמעט שלא נותרו בו יהודים. אלה שלא היגרו לארה"ב ולישראל עברו להתגורר בשכונות אחרות, מפוארות יותר, בפרברי לונדון, אבל שרידי השכונות היהודיות באיסט-אנד נמצאים שם עד עצם היום הזה.

הנקודה היהודית

סיור בשכונות היהודיות לשעבר של לונדון, כמו ווייטצ'פל, ספיטלפילדס ושורדיץ', מוביל אל שרידי אותן קהילות. עדיין ניתן למצוא בהן חנויות ובתי-מלאכה של יהודים, ששרדו מתחילת המאה ושעברו מאב לבן. לאורך בריק-ליין יש סוחרי-עורות וחומרי רפדות, שאבותיהם עסקו באותו מקצוע באותם הרחובות. חנויות-לבוש וגלנטריה של יהודים ניתן עדיין למצוא ברחובות וונטורת ומידלסקס וברחובות שמסביבם. שווקים שהקימו יהודים בשכונות אלה עדיין קיימים ופורחים, כמו שוק הבגדים בפטיקוט-ליין, שוק הפירות והירקות בבריק-ליין והשוק המקומי בווייטצ'פל-וסט. חנות הכלבו לתכשיטים, ויינגרטן, שנוסדה בידי אשר ויינגרטן לפני כ-150 שנה, עדיין מוחזקת ומופעלת בידי בני המשפחה החרדים.
במסלול היהודי של לונדון ניתן להבחין גם במוסדות יהודיים לשעבר, כמו "מטבח זול לעניים", בית חינוך לעיוורים, או מוסדות שנועדו לקליטת גלי המהגרים היהודיים ממזרח-אירופה, כמו ה"ג'ואיש בורד אוף גארדיאנס", ברחוב ברון; ובתי-ספר יהודיים, שפעם שקקו חיים ושלמדו בהם אלפי תלמידים, ביניהם בית הספר של ברני ברנאטו, בנו של סוחר יהודי מווייטצ'פל. בבית הספר הזה לימד גם הסופר ישראל זנגביל, מחבר הספר "ילדי הגטו".
אתרים אחרים באזור הם בתי המוסדות היהודיים והציוניים וכן הבניינים שבהם שכנו בעבר תיאטראות יהודיים, שהציגו באידיש; בתי-כנסת שעדיין פועלים, או בית הקברות היהודי ברחוב ברדי, שנוסד ב-1761, ושבו מונחים חלק מהקברים, בניגוד למסורת היהודית: שתי גופות, זו על גבי זו, כשאדמה מפרידה ביניהן. בשכונות של אותו אזור ניתן, עדיין, למצוא מסעדות יהודיות, המציעות אוכל כשר למהדרין.

תאריך:  05/03/2010   |   עודכן:  05/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר מוטי גולן
בפרשת השבוע "כי תשא" אנו מצווים לשמור את השבת שלוש פעמים - דבר המעיד על העצמת עניין שמירת השבת כהלכתה    שבת = קודש
אמוץ אייל
אתרי המורשת מערת המכפלה וקבר רחל קשורים להיסטוריה היהודית, המתועדת בבירור בתנ"ך. אתם מלינים על כך רק מסיבות פוליטיות
יחיאל (חיליק) רוזמן
זה שכתב על פיגור תרבותי של יהודי מרוקו וקיבל פרס ישראל, נלמד עתה בבתי הספר ובמוסדות להכשרת מורים כאורים ותומים בתחום החינוכי
איתמר לוין
פרשת השבוע ואחד מהפרקים שנקראו השבוע בספר יחזקאל, מדברים כמעט באותה לשון על השבת - ופותחים פתח להבנת החשיבות העצומה שמייחסת לה היהדות
דודו אלהרר
האינתיפאדה השלישית בפתח - מי מעוניין בהתלקחות שכזו ואיזו תועלת מבקשים מבעיריה?    לפי העיתונאית עמירה הס, הצד הפלשתיני לא חפץ בה ואולי מחפש דרכים לא-אלימות לבטא מאבקו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il