X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תא"ל צ'יקו תמיר הודח, אך קוד ההתנהגות הצה"לי מבית הרמטכ"ל גבי אשכנזי נשאר ויצא מחוזק, ומהווה "את גדר הביטחון הערכית"
▪  ▪  ▪
רמטכ"ל ערכי. גבי אשכנזי [צילום: מוקי שוורץ]

ההחלטה הדרמטית של הרמטכ"ל להוציא את תא"ל צ'יקו תמיר מסבב המפקדים בצה"ל ולהראות לו את הדרך לאזרחות, הגיעה במועד מפתיע ולהערכתי, באיחור רב, בשל התמשכות הפרשה על כל היבטיה. ייתכן שהרמטכ"ל ציפה וקיווה שתא"ל תמיר, למרות החלטת בית הדין הצבאי לא להורידו בדרגה, יתפטר בעצמו ויעזוב בכבוד, אך משלא נעשה הצעד הזה ביוזמתו, נאלץ הרמטכ"ל, לאחר לבטים קשים, לקחת החלטה פיקודית.
אסור לשכוח שתא"ל עימאד פארס, עם סיפור דומה, מחכה בפתח להחלטה דומה. ולכן, יש לצפות שיבין את הרמז ויתפטר בעצמו, ולא יחכה להדחה נוספת מחויבת המציאות.
התנהלותו של צ'יקו תמיר בפרשת אי הדיווח על תאונת הטרקטורון הצה"לי, שהיה נהוג על-ידי בנו הקטין ביום ספורט פיקודי, הייתה בשלבים הראשונים שגויה ובלתי ראויה. היו בדיווח הראשוני אלמנטים של ניסיון, טשטוש העובדות והראיות ולכן, ברמות אלה, המעשה מקבל חומרה מיוחדת. אילו צ'יקו תמיר לא היה נכנס לפאניקה, למרות שמדובר בבנו, מדווח אמת מיידית, הפרשה הייתה מסתיימת בקול דממה דקה. אין ספק שבנסיבות הפשוטות היה צריך להעניש את הקצין, אבל שאלת העונש הייתה אז ברמות ובחומרה שונות לגמרי.
צה"ל והחברה מצפים, ובצדק, שקציני צה"ל בכירים, ובמיוחד מפקדים מעולים ונועזים מסוגו של תא"ל תמיר, המובילים אחריהם מאות חיילים לקרב - שידווחו דיווחי אמת, וכן מצפים מהם להתנהגות אמיצה בשדה הקרב, באימונים, בתרגילים ובשדה החיים האזרחיים.
אם הרמטכ"ל היה עובר על המקרה הספציפי בהחלטה מתחמקת, אנמית, כאשר תא"ל פארס מחכה בפינה עם סיפור דומה, היה יוצר "סדק" בחומת הנורמטיביות ומפיל ומערער את עמודי תווך של הקוד הצה"לי המוסרי נורמטיבי.

דוגמאות אישים ודוגמאות אישיות

ועכשיו גילוי נאות: אני לא מכיר את תא"ל צ'יקו תמיר (פרט למה שפורסם בתקשורת), אבל אני כן מכיר את צה"ל, ערכיו ומפקדיו, הרבה לפני צ'יקו תמיר. הייתי מדריך בקורס קציני שריון של מיטב קציני השריון ואלופיו. פיקדתי, הדרכתי, טיפלתי במעשים מסובכים וחמורים יותר מאשר פרשת תאונת הטרקטורון הנדון.
מאז הקמת צה"ל ועד ימינו, צמחו מקרב החיילים והקצינים "אגדות" מהלכות ו"גיבורים" עטורי מעש וצל"שים, וכמובן סיפורים ואגדות כמקובל לגבי דמויות יוצאות דופן, שרבים רצו להידמות להם. אלה הובילו את צה"ל ויצרו את ה"מיתוסים" שהוטמעו בערכי צה"ל ובקוד המוסרי הצבאי, שהפכו לתורה שבעל-פה והתורה שבכתב. דמויות כמו מאיר הר ציון, גוליבר, קצ"ה, ג'יבלי הקטן, אריק שרון, רפול ז"ל, האלוף טל רוסו, רב אלוף אהוד ברק, גורודיש ז"ל - קצינים מעוטרים כמו תא"ל קהלני - גיבור ישראל, אל"מ צביקה גרינוולד - גיבור ישראל, אל"מ יצחק בן שוהם ז"ל, עיטור העוז, אלוף איציק מרדכי, סא"ל יוני נתניהו ז"ל, רב"ט אלבז ז"ל (שזרק עצמו על רימון חי כדי להציל את חבריו בשנות השישים) וכנ"ל רס"ן רועי קליין ז"ל, שעשה מעשה גבורה דומה במלחמת לבנון השנייה - וכל מקבלי הצל"שים למיניהם - שתרמו את חלקם למסורת ה"מיתוס" של צה"ל.
בהזדמנות זו אני מבקש סליחה, מרבים אחרים שעשו מעשי גבורה, עזרה, חברות, נאמנות בקרב והקרבה עצמית, ששמם לא הוזכר לעיל.
ככל שהצבא גדל והתרחב, הטכנולוגיה המתקדמת חדרה ושדרגה את ביצועי צה"ל, הוסיפו אלמנטים וערכים נוספים למסורת צה"ל ולמסורת הלחימה, ועל-סמך בסיס זה נכתב "הקוד הצה"לי" שהוא מורה דרך להתנהגות ולהתנהלות החיילים, ובעיקר למפקדי צה"ל לכל דרגותיהם. להדגיש - למרות הטכניקות החדשות והכלים המודרניים בים, ביבשה ובאוויר, דבר אחד בסיסי לא השתנה אלא התחזק - האדם, המפקד.
הדוגמה האישית בשעת שלום ובעיקר בזמן מלחמה וקרב לא שונתה, ונקווה שלא תשונה בעתיד. לאמור: המפקד כדוגמה אישית לנאמנות, לאומץ לב הובלת חיילים מול אויב, כאשר הערך של "אחרי" - דוגמה אישית ושמירה על שלומם וביטחונם של החיילים - לא פסו מצה"ל. שום מכשיר אלקטרוני, ויהיה המתוחכם ביותר, לא פלאזמה, לא עכברים אלקטרוניים ואפילו מזל"טים - לא יכולים להחליף את המפקד בשטח, הנמצא בתוך ובראש חייליו, ממנו הם שואבים כוח, ביטחון ואומץ לב.
גדולי המצביאים בהיסטוריה - חניבעל, אלכסנדר מוקדון, מלך ספרטה - ליאונידס, יוליוס קיסר, נפוליאון, פלדמרשל רומל, גנרל פטון, אריק שרון ורבים אחרים מבין הקצינים שהוזכרו לעיל - הלכו בראש החיילים ובקרבם, ומכאן הצלחותיהם. לכך ניתן להוסיף רשימה מכובדת מספר הספרים שלנו - כמו יהושע בן-נון, יואב בן צרויה, גדעון ורבים אחרים.
המסקנה העולה מרשימת שמות אלו - קצינים איכותיים המשמשים דוגמה אישית - היא שהם הוסיפו רבות לאיכות הצבא ולפעמים אף שינו אותו או השאירו חותם חיובי לעתיד, שעליו נבנו ערכים ויסודות להתפתחות צבא וצה"ל טוב יותר, חזק יותר וערכי יותר.

עלייה בערכים, ירידה בדרגה

לפי המסופר והמדווח בתקשורת, ולאור התייצבותם של שישה אלופים מוערכים + הרמטכ"ל גבי אשכנזי וקצינים רבים אחרים לטובת צ'יקו תמיר, נראה לי, שהוא שייך לחומר המפקדים החיובי והערכי ממנו בנויים קציני צה"ל המובילים. יחד עם זאת, אסור לטעות - מעשיו והתנהלותו הראשונים של צ'יקו תמיר ראויים לגינוי ולעונש. אם יתברר שהמשטרה הצבאית התרשלה או הושפעה מהדרגה או שהופעל על החוקרים לחץ מלמעלה להנמיך, להשתיק ולמזער את האירוע - הדבר מחמיר את המצב ודורש טיפול מיידי וכואב.
כעיקרון, אין קצין שאין לו תחליף. אבל לפעמים התחליפים לא טובים כמו המקור, לפי אותו עיקרון של תרופות גנריות. לאמור: הם באים במקום התרופה המקורית, עם אותם היסודות ובכל זאת, זה לא אותו דבר. מאחר שכל כך הרבה קצינים התגייסו לתמוך בצ'יקו תמיר כדי להשאירו בצה"ל, כנראה שיש דברים בגו. מאידך-גיסא, אין הם טוענים שצריך היה להוציאו ללא עונש, ובעיקר מכוונים דבריהם וטרוניותיהם להורדה בדרגה מתא"ל לאל"מ.
ובכן, הורדה בדרגה בצה"ל נעשית בשתי דרכים: 1) על-ידי בית הדין הצבאי; ו-2) מנהלית, על-ידי הרמטכ"ל לאחר קבלת חוות דעת מפרקליט צבאי ראשי ומוועדה מיוחדת שמונתה לשם כך. ההורדה בדרגה, בדרך-כלל, מתלווה לעונש העיקרי, אך לאיש צבא, במיוחד בקבע ובדרגות הבכירות, זה הופך לעונש העיקרי.
הורדה בדרגה מתבצעת במקרים חריגים ביותר, נדירים למדי בדרגות הגבוהות, על מעשים שליליים יוצאי דופן, כמו התנהגות מחפירה בזמן קרב, התנהגות שיש בה רשלנות גבוהה, או עצימת עיניים מכוונת למעשים שתחת פיקודו של אותו קצין. למשל: מעשי התעללות, תקיפות מיניות, נטילת שלל, טיפול בשבויים, שוחד, מכירת נשק, שהמפקד הממונה יודע עליהם, מנסה להשתיק אותם ולטשטש ראיות וכיוצא באלה.
בהחלטה הדרמטית של גבי אשכנזי בעניינו של צ'יקו תמיר, שמוכר לו אישית מחטיבת גולני ולאורך הקידום הצבאי שעבר - יש אמירה ברורה ערכית, מוסרית. יש גבולות, יש ערכי התנהגות, דוגמה אישית, דיווחי אמת, אומץ לב, בשדה הקרב ובחיים אזרחיים מלווים בהתנהלות ההולמת קציני צה"ל, בכל הרמות ובמיוחד בפיקוד הבכיר. בהצבת הרף במקומו לאחר שנראה בשנים האחרונות כאילו שהוא הונמך ונשחק - יש אמירה ברורה שממנה ברור לכל קציני צה"ל מה נדרש מהם בשעת קרב, בפיקוד על אנשים וגם בימי שלום - להיות דוגמה ליושר, לאמון, לחברות ולנאמנות לצה"ל ולמדינה. הצעד הבא - אנחנו מחכים ומקווים ש"הקוד הצה"לי" ייטמע ויחלחל גם לחיים הפוליטיים והאזרחיים.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  09/03/2010   |   עודכן:  09/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מסמן גדר הביטחון הערכית בצה"ל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
פעולה צבועה !
ישמעאל  |  9/03/10 12:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
ליכטנשטיין היא, אומנם, זעירה בממדיה, אבל גדולה באטרקטיביות שלה    הנסיכות מציעה מבנים מרהיבים, מוזיאונים לרוב ונוף יפה
יואב יצחק
ארנון מוזס שולח את עיתונאיו בניסיון לצוד את נתניהו ולהפלילו בשל הרצאות שנתן נתניהו בשנת 2002 (על תקופה זו חלה התיישנות)    והפעם: על מיליון ש"ח כביכול שקיבל נתניהו מעמותת "ארגון לב מלכה"
רועי אורן
סדרות רבות ממשיכות לעונה נוספת ללא כל קשר לדרך התוויית העלילה, או לסיבות כלכליות ואישיות
אריאלה בגון
באביב יש חשיבות עליונה לפעילות גופנית, תנועתיות שמניעה את הצ'י (אנרגיה) של הכבד, אכילת מזון מתאים לניקוי הכבד ושהייה בטבע    המדריך המלא לקראת האביב
נרי אבנרי
החשיפה שפייגלין זוכה לה בתקשורת תכליתה אחת: להציג את הליכוד כמפלגת פייגלין. זה אמור להרתיע מצביעים, ולדחפם שמאלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il