X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שיחות הקרבה ימלאו תפקידן רק אם יהפכו לשיחות ישירות. מעבר זה עלול להיות קשה אם הפלשתינים ימשיכו לדרוש הקפאת התנחלויות
▪  ▪  ▪
עלה על עץ גבוה. מחמוד עבאס [צילום: AP]
אם הממשל האמריקני דורש את הקפאת ההתנחלויות, ודאי שעבאס לא יכול לחדש שיחות ישירות ללא הקפאה כזאת בלי שייפגע פגיעה פוליטית קשה. שיחות הקרבה הן סולם שמאפשר לרדת מהעץ הזה. זו דרך לקיים משא-ומתן מבלי שזה ייראה באמת כמשא-ומתן

   מאיה שני
ארה"ב: ישראל והפלשתינים הסכימו לשיחות קרבה

שיחות הקרבה - עוד הרחקה
יעקב איציקוביץ
כמו מפת הדרכים, כמו סינדרום אנאפוליס, גם בשיחות הקרבה התהליך יחזור על עצמו. גם עכשיו לא ייצא כלום משיחות אלה
לרשימה המלאה

ועדת המעקב של שרי החוץ של הליגה הערבית שהתכנסה בקהיר קיבלה ב-3 במרס 2010 החלטה התומכת בפתיחת שיחות קרבה בין ישראל והפלשתינים. הכוונה למשא-ומתן שיתנהל במתכונת דומה לזו שבה התקיים המשא-ומתן בין ישראל לסוריה בתיווך טורקי, במהלך כהונת ממשלת אולמרט. דהיינו, משלחות המשא-ומתן שהו באותה עיר, והמתווך הטורקי נע ביניהן. במקרה הזה סביר כי המתווך האמריקני, הסנאטור לשעבר ג'ורג' מיטשל, ינוע בין ירושלים ורמאללה. בהחלטה נקצבה תקופה בת ארבעה חודשים לניהולו של המהלך הזה, וגם נקבע כי השיחות לא יהפכו לשיחות ישירות אלא אם ישראל תמלא את הדרישה להקפאה מוחלטת של הבנייה בהתנחלויות. בעקבות החלטה זו, אישר הוועד הפועל של אש"ף ב-7 במרס את חידוש השיחות במתכונת המוצעת.
לאחר למעלה מ-15 שנים בהן התקיימו שיחות ישירות בין ישראל לבין הפלשתינים, מהווה המעבר לשיחות קרבה נסיגה ברורה והוא משקף את עומקו של חוסר האמון שבין הפלשתינים לממשלת ישראל הנוכחית. גם עמרו מוסא, מזכיר הליגה הערבית, התייחס לחוסר האמון בישראל כאשר אמר בדברי הפתיחה שלו לפני שמסר את החלטת שרי החוץ הערביים: "למרות חוסר האמון ברצינות הכוונות של הצד הישראלי, הוועדה החליטה לתת סיכוי לשיחות העקיפות כהזדמנות אחרונה וכדי לאפשר לארצות הברית לבצע את תפקידה".
ההחלטה האמריקנית ליזום שיחות קרבה הייתה פועל יוצא של הקושי הרב לחדש את המשא-ומתן בין שני הצדדים. קושי זה, כאמור, נבע במידה רבה מחוסר האמון הפלשתיני במנהיגות הישראלית, אך גם מהשגיאה שעשה הממשל האמריקני כאשר בחר בדרישה להקפאה מוחלטת של ההתנחלויות כדרך לחדש את המשא-ומתן בתנאי פתיחה שיהיו טובים יותר לדידם של אנשי הממשל. הייתה זו שגיאה משום שמחד-גיסא, זאת הייתה דרישה שראש הממשלה נתניהו לא יכול היה לקבלה, ומאידך-גיסא היא שמה את נשיא הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס, על עץ גבוה שממנו הוא התקשה לרדת. אם הממשל האמריקני דורש את הקפאת ההתנחלויות, ודאי שעבאס לא יכול לחדש שיחות ישירות ללא הקפאה כזאת בלי שייפגע פגיעה פוליטית קשה. שיחות הקרבה הן סולם שמאפשר לרדת מהעץ הזה. זו דרך לקיים משא-ומתן מבלי שזה ייראה באמת כמשא-ומתן. החלטת שרי החוץ הערביים נועדה לחזק את הסולם הזה ולסייע לעבאס להתמודד עם הביקורת שתופנה נגדו על החלטתו. ביקורת זו כבר החלה, הן מכיוון החמאס והן על-ידי חוגים בתוך תנועתו שלו, הפתח.

היעד: שיחות ישירות

נראה כי הפלשתינים החליטו לקבל את הרעיון של שיחות קרבה ויזמו את החלטת התמיכה של הליגה הערבית גם משום שקיבלו כמה הבטחות מהממשל האמריקני. כך למשל, פורסם כי במסמך שנמסר לפלשתינים כתשובה לשאלותיהם על היוזמה לשיחות עקיפות, ארצות הברית התחייבה בפני הרשות הפלשתינית, כי אם אחד הצדדים לא ימלא אחר ציפיותיהם של האמריקנים, היא תבהיר את דאגותיה ותפעל בהתאם כדי להתגבר על המכשול. המשמעות היא שארצות הברית לא רק תעביר מסרים בין שני הצדדים, אלא גם תיתן הצעות משלה ורעיונות גישור. הממשל גם מסר בתשובתו כי היעד המרכזי שלו הוא הקמת מדינה פלשתינית ריבונית, עצמאית ובת קיימא. המדינה הפלשתינית תהיה בעלת טריטוריה רציפה, ותביא לסיום הכיבוש שהחל בשנת 1967. אין בנוסח זה התחייבות ברורה לגבולות 1967 והוא מבטא חזרה על התבטאות קודמת של מזכירת המדינה, קלינטון.
שיחות קרבה הן מסורבלות ופחות יעילות משיחות ישירות. הן נותנות גם יותר כוח למתווך האמריקני שיהיה חופשי להחליט באיזו דרך להעביר את המסרים ההדדיים, ואיך לקדם את הצעות הגישור שיהיו לו. התוצאה תהיה כנראה בסופו של דבר שהצדדים יכוונו את מסריהם אל האמריקנים במקום זה לזה, ויש סכנה שהמטרה העיקרית של שני הצדדים תהיה להגיע בסיום המשא-ומתן לעמדה שבה יוכלו להאשים את הצד השני בכישלונו והצד האמריקני ייתן גיבוי לטענתם.
שיחות הקרבה ימלאו את תפקידן רק אם יוכלו להפוך אחרי פרק זמן קצר יחסית לשיחות ישירות. מעבר זה עלול להיות קשה אם הפלשתינים ימשיכו לעמוד על דרישתם להקפאה מלאה של ההתנחלויות.

הרגעה לפני שיחה

ההחלטה הפלשתינית מסמנת מבחינה מסוימת את סופה של תקופה נוחה ביחסי ממשלת ישראל עם ארצות הברית. כל עוד סירב עבאס לחדש את השיחות, יכלה ישראל לטעון כי הקיפאון בתהליך המדיני הוא באשמת הפלשתינים. לאחר פתיחת שיחות הקרבה, ישראל לא תוכל להסתפק בהצהרות כלליות על נכונותה לממש את פתרון שתי המדינות ותצטרך להציג עמדות קונקרטיות בסוגיות המפתח - גבולות, ביטחון, ירושלים ופליטים. נוכח העובדה שראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר כבר כמה פעמים שהעמדות שהציג קודמו, אהוד אולמרט, במשא-ומתן עם הפלשתינים אינן מקובלות עליו, סביר שהשיחות ייקלעו למשבר זמן קצר לאחר תחילתן. במשבר זה סביר כי ארצות הברית תעמוד לצד הפלשתינים ולא לצד ישראל, משום שזו נסוגה מעמדות קודמות. ממשלת ישראל תצטרך לגבש דרך להתמודד עם משבר זה אולי באמצעות הצעת חלופות להסכם מלא עם הפלשתינים.
בשלב זה, עבאס מתנגד לכל חלופה שאינה הסכם קבע מלא ואכן נמסר כי במסמך שנמסר לפלשתינים הודגש שהממשל רשם לפניו שהפלשתינים אינם מעוניינים לממש את האופציה של מדינה עם גבולות זמניים אשר מופיעה ב"מפת הדרכים".
מעבר לפערים העמוקים שבין עמדות שני הצדדים, השיחות עלולות להיות מושפעות גם מהתגברות החיכוך בין ישראל והפלשתינים בשטחי יהודה ושומרון בעקבות החלטות והתבטאויות שונות של הממשל הישראלי, המצטרפות לתסכול הפלשתיני מהקיפאון המדיני. עדות להשפעות אפשריות של מצב הרוח העכור של הציבור הפלשתיני יש בסקר דעת הקהל האחרון שערך המכון הפלשתיני PCSR, לפיו כ-40 אחוזים מהנשאלים תומכים בחידוש האינתיפאדה החמושה. כאשר נשאלה אותה שאלה ב-2006, אחוז התומכים בחידוש האינתיפאדה החמושה היה פחות מ-10. הביקורת הפנימית על עבאס בשל חידוש השיחות תתעצם, והוא יתקשה לקיים את השיחות אם ייתפס בציבור הפלשתיני כמי שנכנס לשיחות עם ישראל כאשר היא מגבירה את דיכוי הפלשתינים ואת "גזל אדמותיהם". יהיה על ישראל לנקוט בצעדים להרגעת השטח אם רצונה בקיום השיחות.

תאריך:  11/03/2010   |   עודכן:  11/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההחלטה הפלשתינית על שיחות קרבה: משמעויות והשלכות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הכותב נוטה להשליך האשמה לפיתחנ
הימין השפוי  |  13/03/10 22:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
תפריט אטרקטיבי ב"מל ומישל" התל אביבית, המסעדה שהוכתרה על-ידי כספינת-דגל קולינרית    במסעדה שירות טוב ואוכל מעולה
מנחם רהט
ערביי ישראל יורקים לבאר שממנה הם חיים: למרות טובות ההנאה שמרעיפה עליהם קרן השפע הישראלית, הם מתייצבים ברגע האמת נגד מדינתם    עג'מי כמשל
איתמר לוין
חז"ל שמו לב להבדלים בין חטא העגל לבין הקמת המשכן. המעברים החדים של בני ישראל משיאים של התעלות למעמקים של חטא, הם בעלי מסר תמידי
זאב בן-יוסף
קיפאון והקפאות שחשפו שלומיאליות פוליטית הפכו לאחרונה לעניין שבשגרה בהתנהלות נתניהו בענייני הפנים והחוץ כאחד
נבון קצב
אם הפלשתינים רוצים לעשות איתנו שלום אמיתי, שישכחו מחלוקתה של ירושלים בירת היהודים ומהפיכתה לבירה פלשתינית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il