X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השידור הציבורי, בלי להיכנס לכל פרטי הסוגייה העצובה הזאת, הוא בעצם הצהרה צלולה כי המידע הוא משאב השייך לציבור
▪  ▪  ▪
מנחם רהט
האם איבדה רשות השידור את זכות קיומה?

רהיטים זקנים וחששות כבדים
אורן פרסיקו
רק כמה עשרות עיתונאים ועובדי רשות השידור נכחו בהפגנה ראשונה של הרשות במסגרת המאבק להצלתה * חברי-כנסת דווקא היו לא מעט
לרשימה המלאה

לא לסגור
כרמית גיא
אם יסגרו את רשות השידור, לא יהיה לנו שידור ציבורי. פשוט כך
לרשימה המלאה

   אורה עריף כץ
להציל את רשות השידור?

כל בר-דעת יודע כי מידע הוא משאב. מוכרים, קונים, צוברים אותו, שולטים במינון זליגתו לרשות הרבים כמו שממשלות או ספקולנטים שולטים על ייצור נפט, יהלומים, זהב וכסף, וגובים גם תמורה נאה במחיר גניזתו במרתפים הדומים כאילו לא ייפרצו לעולם. אבל מה שאינו ברור לכל בר-דעת הוא, למי בעצם שייך המידע? מי הבעלים במקור? עיתון מפרסם ידיעה מרעישה על אדם שנשך כלב והמונים צמאי-סקופים מסתערים על הקיוסקים, ומו"ל העיתון או בעליו מתעשר כקורח. מי הבעלים של האירוע, לא של העיתון? הכלב? האדם? העדים שראו וסיפרו לעיתונאי? העיתונאי שרשם ומכר לעיתון? העיתון עצמו, מפני שהוא פרסם?
מה שברור לכאורה הוא, שאין כל ביטחון כי הציבור קונה מידע ממי שהמידע הוא שלו, ואפילו אם העיתון, וגם זה כבר קרה, שילם לאדם לנשוך כלב, לא ברור למי שייך המידע - לעיתון שיצר את האירוע, או למישהו שהדליף כי העיתון לא דיווח על חדשות אלא יצר אותן. 'אדם נשך כלב', כל כמה שהוא מידע הראוי לפרסום או להכחשה, הוא בגדר של משאב זניח למדי. הוא אינו דומה למשל למידע שיש ביד דירקטור במגה-חברה הרוכבת על גלי ההערצה של משקיעים, ששמע זה עתה מרואה החשבון שלו שהחברה שלו פושטת רגל. אם הוא משתמש במידע כדי להתפטר ממניותיו הוא בטרם ייודע ברבים ערכן הריאלי, הוא יילך כנראה לבית הסוהר על ניצול מידע או INSIDE INFORMATION, ששייך למי? לחברה שלו? למחזיקים במניות? לשוק שכפו עליו להאמין בבל ייאמן ונכסיו נגרפים במפולת של אובדן אמון הציבור באשפי הפיננסים? אדם שבמוכח הוא קטן הרבה יותר מחשוב, נשך דוברמן ענק, ליהט במידע-משאב שאפילו אינו נדיר עוד במיוחד, הוא בכל זאת יקר עד למאוד. למי בדיוק הוא שייך המידע? ואם נתאר לעצמנו כי רואה החשבון לא היה ולא נברא, והדירקטור בדה אותו מליבו, והחברה שלו באמת איתנה אפילו יותר ממה שציבור המשקיעים מעלה על הדעת, והוא פעל בשעה שהיה ידוע עוד כאיש מוכשר ועדיין לא כמושחת, מכר מניותיו כשהן ברום, וקנה שוב כפליים בחצי המחיר כשהן באדמה, כלומר המציא גם אדם וגם כלב ועשה משניהם מניפולציה - מה זה אומר לגבי הבעלות, לא על העסקה המבריקה, אלא על המידע הזה כמשאב?

מה שבשליטת הציבור

המשלים הם רבים, הנמשל הוא אחד: מסה אדירה של מידע נסחרת בעולם, ועיתונים, תחנות טלוויזיה, רדיו, אינטרנט ועוד, קונים מלוויינים החגים בשמים ומפפראצי הנופלים בלילות מצמרות עצים הגדלים ליד חומות ארמונות החלומות ומרפסות ההזיות - מידע, וקובעים הלכה שקרית בעולם: המידע שייך למי שמוכר אותו! זה לא נכון. זה לא יכול להיות נכון.
כשם שהמידע כי כדור הארץ הוא עגול שייך לקהיליית האדם באשר הוא, כך גם המידע כי האינקוויזיציה עומדת להעלות על המוקד כל מי שיישבע ברבים כי הארץ נעה סביב השמש - אינו שייך לא לכנסייה, בוודאי לא לאומלל העומד להישרף, אלא לאדם באשר הוא אדם. הוא חלק מן המידע כי כדור הארץ הוא עגול. המאבק על האמת הזאת, הוא חלק מן האמת. 'כדור הארץ הוא עגול' אינו שונה במהותו מן המידע על רעידת אדמה בהאיטי, או רצח עם בדארפור, או שוד של היכל פוקר באירופה או אפילו לא לעובדה כי סבו של בקהאם היה יהודי. בעלי עניין גובים כסף בעבור נגישות אל מידע שאינו שלהם. באמצעות המחיר של עלות הנגישות אל המידע, הם קובעים את ערך המידע. מה שכל אחד יכול לדעת אינו שווה הרבה גם אם נאמר שמדובר בסופר-מידע, כגון מהו המרחק בקילומטרים של שנת אור. הוא לא שווה הרבה, כי אין בעולם מי שחולק שמידע זה שייך לכלל האדם. אבל יש חולק אם מידע על תוכניות האוצר, על כוונות הממשלה ביחס לשיחות עם הפלשתינים, על בריתות שכרתו מפלגות אלה עם אלה או אלה נגד אלה כדי להבטיח את האינטרסים שלהן - שייך להם או לציבור.
זכות הציבור לדעת היא בעצם זכות הציבור לשלוט על מה שבעצם שייך לו! הממשלות, בארץ ובעולם, המפלגות בכל מדינה ומדינה, בעלי ההון, טייקוני המדיה המסחרית, עושים כל שהם יכולים ואפילו למעלה מזה כדי לנכס לעצמן את המידע, ולשמור באמצעותו על האמת הרצויה להם, על הסיסמה "טוב לשקר בעד ארצנו", על הכוח. בעידנים פרימיטיביים שלא פסו עדיין מן העולם, ניכסו את המידע השייך לציבור בבוטות. בגסות, בהטלת חנק של שעמום ושיממון על הצופה ועל הקורא. בעידן הבידור כאחד ממיצגי עבודת האלוהים, 'האח הגדול' עוזב את 1984 רכוב על ציקלון הרייטינג ועושה במידע שאינו שלו ככל העולה על רוחו על-ידי שיתוק עצבי הביקורת של הצופה.
זה בעצם הקרב על השידור הציבורי. השידור הציבורי, בלי להיכנס לכל פרטי הסוגייה העצובה הזאת שימיה כימי השלטון, הוא בעצם הצהרה צלולה כי המידע הוא משאב השייך לציבור. בעידן בו כוחות השוק והפוליטיקה משביעים אותנו להאמין בדוקטרינה כי הציבור שייך לבעלי הנגישות למידע. הקרב על השידור הציבורי דומה, אולי אפילו זהה, לקרב הנראה כאבוד בין הטוענים כי הכנרת שייכת לאזרח, לבין הפוסקים כי מי שגודר את הגישה לכינרת וגובה כספים מבעלי הרכב הבאים לפוש שם, הוא הבעלים על הכנרת מפני שהוא יכול על הרוחצים והרוחצים אינם יכולים עליו. זוכרים את השיר "הוי כנרת שלי, ההיית או חלמתי חלום"? מה נשיר לשידור הציבורי?

תאריך:  11/03/2010   |   עודכן:  11/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 האח הגדול
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההיית השידור הציבורי או חלמתי חלום?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שלמה ברום
שיחות הקרבה ימלאו תפקידן רק אם יהפכו לשיחות ישירות. מעבר זה עלול להיות קשה אם הפלשתינים ימשיכו לדרוש הקפאת התנחלויות
ראובן לייב
תפריט אטרקטיבי ב"מל ומישל" התל אביבית, המסעדה שהוכתרה על-ידי כספינת-דגל קולינרית    במסעדה שירות טוב ואוכל מעולה
מנחם רהט
ערביי ישראל יורקים לבאר שממנה הם חיים: למרות טובות ההנאה שמרעיפה עליהם קרן השפע הישראלית, הם מתייצבים ברגע האמת נגד מדינתם    עג'מי כמשל
איתמר לוין
חז"ל שמו לב להבדלים בין חטא העגל לבין הקמת המשכן. המעברים החדים של בני ישראל משיאים של התעלות למעמקים של חטא, הם בעלי מסר תמידי
זאב בן-יוסף
קיפאון והקפאות שחשפו שלומיאליות פוליטית הפכו לאחרונה לעניין שבשגרה בהתנהלות נתניהו בענייני הפנים והחוץ כאחד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il