X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדינות ערב וארגוני הטרור גילו את ה"בטן הרכה" של מדינת ישראל - תקיפת העורף באמצעות נשק בליסטי במצב האבסורדי בו אנו נמצאים כיום, אין אף גוף אחראי להשמדתם באוויר
▪  ▪  ▪
גוף מבצעי לטיפול מלא וכוללני באיומים בליסטיים [צילום: AP]

צה"ל בכלל, וחיל האוויר בפרט, הם הרבה יותר "צבא התקפה לישראל" מאשר "צבא הגנה לישראל"... אך השתנו פני המלחמה.
מדינות ערב וארגוני הטרור, במאמציהם למצוא פיתרון "עוקף חיל האוויר", גילו את ה"בטן הרכה" של מדינת ישראל - תקיפת העורף באמצעות נשק בליסטי, החל מטווחים של 2-1 ק"מ (פצמ"רים על יישובי "עוטף עזה") ועד כ-2,000 ק"מ (טילי שיהאב 4/3 מכיוון אירן). לא ניתן עוד להתעלם מהצורך בהגנה מסיבית של העורף בכל מתאר של קונפליקט עתידי.
חווינו, ואנו ממשיכים וחווים זאת, החל משנות ה-80' ועד היום. האיום הבליסטי, מכל הטווחים, הפך לאיום אסטרטגי, עד כדי קיומי, על מדינת ישראל, ועוד לא חווינו את יכולתו של איום זה כנשק מדויק, כנשק הנושא ראשים לא קונבנציונאלים.
כמעט מבלי שנשים לב - אויבינו הצליחו להעביר את המלחמה לשטח ישראל. בזאת נשמטה התשתית מתחת לאחד מהאלמנטים העיקריים של דוקטרינת הביטחון של מדינת ישראל - העברת הלחימה לשטח האויב.
נפתחה נגדנו חזית חדשה. זה כבר לא בתחומם של פיקוד דרום או צפון. זה לא באחריותו (המלאה, לפחות) של חיל האוויר, חיל הים או חיל המודיעין. זה גם לא בתחומו של פיקוד העורף, שהוא מעין הרחבה של הג"א בלבד.
זהו מרחב לחימה חדש שאף אחד אינו אחראי לו באורח פיקודי ישיר. רבים עוסקים באיום ובאמצעים לנטרלו, אך לדעתי - מדינת ישראל בכלל, וצה"ל בפרט, עדיין לא החלו אפילו להפנים את חומרת הבעיה והדרך לטפל בה.
מגוון אמצעי הנגד גדול ביותר - החל מהסכמי שלום כוללים, דרך סיכולים ממוקדים של מנהיגי הטרור, של חוליות הירי, ועד להתחפרותה של כל המדינה מתחת לאדמה.
תיאור קצר של המצב האבסורדי בו אנו נמצאים כיום: אם מטוס מיג 29 סורי יבצע "בז" נמוך מעל ירושלים, האינטרקום של מפקד חיל האוויר לא יפסיק לצלצל; אם תחדור סירת מחבלים לחוף עתלית - זה יהיה גם "גורלו" של האינטרקום שעל שולחנו של מפקד חיל הים; קטיושה בנהריה, קסאם בשדרות או פצצות מרגמה על נחל עוז - אין אף גוף אחראי להשמדתם באוויר, שום אינטרקום אינו מצלצל.
לעומת זאת - אם טיל סקאד ינחת ברמת דוד או בחדרה - האינטרקום על שולחנו של מפקד חיל האוויר יצלצל גם יצלצל. הן הופקדו בידיו טילי החץ שייעודם, בין השאר, השמדת טילי הסקאד בעת מעופם.
נובע מכך שהמשימה המבצעית שהוטלה על חיל האוויר היא להשמיד בעת המעוף אך ורק את אותם איומים שאיתם טיל החץ הנוכחי יכול להתמודד, ותו לא (יכולותיה של מערכת "כיפת ברזל" עדיין רחוקות משילוב מבצעי כל שהוא).
מפא"ת אינו גוף לוחם
עד כה לא הוטלה על חיל האוויר (או כל גוף מבצעי אחר בצה"ל) המשימה הרחבה יותר של הגנת העורף בפני כל איום בליסטי באמצעות השמדתו באוויר, כאשר משפחת האיומים מתחילה, כאמור, בפגזי מרגמה מטווחים קצרים ביותר, ונגמרת במשפחת הטילים המשוגרים מטווחים של 1,500 ק"מ ומעלה.
יתרה מזאת, למיטב ידיעתי אף לא הוגדר בצה"ל צורך מבצעי כולל, ודרישה מבצעית בעקבותיו, להשמדת כל האיומים הבליסטיים בעת מעופם. מפא"ת הוא הגוף היחיד העוסק בזאת. מעצם היותו גוף מטה יש לו אין סוף סמכות אך למעשה אפס אחריות.
נשמע קיצוני? הבה נבחן את התוצאה: מפא"ת עוסק בפועל (חוזה חתום) בהגנה מפני טילים ורקטות קצרי טווח החל מאמצע 1996. חלפו כ-14 שנים וכ-400 מיליון דולר (הוצאה משותפת של ממשל ארה"ב ומדינת ישראל). כל זאת למען הגנת העורף הישראלי מפני קטיושות ודומיהן. מהי התוצאה עד כה? מאומה, מלבד הגדרות שהולכות ומשתנות לבקרים של תפקידה ויכולותיה של מערכת "כיפת ברזל". האינטרקום על שולחנו של ראש מפא"ת לא מצלצל כאשר שדרות, נחל עוז וכרם שלום "חוטפים" את המנה היומית שלהם...
הכוונה שלי אינה לבקר את מפא"ת. נהפוך הוא: מגיעות לגוף זה כל המחמאות על כי לפחות הם עוסקים בכך, גם באמצעות מנהלת "חומה". אך מפא"ת אינו גוף לוחם, שיכול לקבל על עצמו את האחריות למשימה כולה - מפיתוח, דרך הצטיידות ועד לתפעול המבצעי.
בחינה אמיתית תראה שאין אף אלוף בצה"ל לו ישנה אחריות פיקודית, אשר שש לקבל את המשימה על עצמו. מטוסים, טנקים, תותחים, צוללות וכל אמצעי מוכר אחר כל כך יותר קרובים לליבם וכל כך יותר קל לעסוק בהם, בכל ההיבטים. מדינת ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה את ה"לוקסוס" הזה.
יש כיום משפחה שלמה של פיתרונות טכנולוגיים שניתנים ליישום, ללא צורך בפריצה טכנולוגית משמעותית. מרביתם עדיין בשלבי פיתוח כאלה או אחרים. זאת, החל מהשכבות השונות של טילים נגד טילים (כיפת ברזל, שרביט קסמים, PAC-3, חץ-2 ופיתוחיו, טילי "אגיס") וכלה במערכות המבוססות על טכנולוגיית לייזר רב עוצמה (נאוטילוס, סקייגארד, סקייגארד מוטס ו-ABL).
אין בצה"ל אף גוף מבצעי או חיל, עליו הוטלה כל המשימה - החל ממיפוי האיומים, מיפוי הטכנולוגיות הישימות להלחם בהם והתמהיל הנכון ביניהן, דרך תורת ההפעלה, ההצטיידות, המשך הפיתוח ועד הלחימה בפועל...ועד לקבלת האחריות להצלחתה המבצעית של המשימה...
מפא"ת הוא גוף מטה שיכול וצריך להתייחס לטכנולוגיה, אך כאמור אנשי מפא"ת אינם ה"לקוח" הסופי. הם לא לוחצים על ההדק. הם לא פרושים בשטח. הם לא אחראים לכל הצלחה או כישלון.
כדי להתמודד עם בעיה מבצעית בעלת אופי דומה הקימו האמריקנים כבר לפני עשרות שנים פיקוד מיוחד, ה-SMDC (Strategic Missiles Defense Command).

כובד המשימה מחייב הקמת חיל מיוחד בפיקוד אלוף

כובד המשימה וחיוניותה לבטחון המדינה, עד כדי הגנה על עצם קיומה, מחייב הקמת חיל מיוחד לנושא בפיקוד אלוף. זאת תהיה התאמה אמיתית של צה"ל לזירה המשתנה. זה אמור להיות חיל לוחם, פרוש בשטח, עם מגוון כלי לחימה וטכנולוגיות שיאפשרו לו הצלחה אמיתית בביצוע משימתו.
על שולחנו של מפקד חיל זה יצלצל האינטרקום אם וכאשר פצצת מרגמה תפגע בנחל עוז או טיל בליסטי כלשהו, שיכוון למדינת ישראל, יגיע בכלל לקרקע. לכאורה יש מקום להטיל את המשימה כולה על חיל האוויר. זאת מהסיבות הטובות הבאות: מגוון מערכות הנשק כמו טילים נגד טילים ומאירי לייזר רבי עצמה, יוכל לפעול גם נגד מגוון שלם של איומים כמו מטוסים, מסוקים, טילי שיוט וכ', שמטופלים כיום, חלקם או רובם, ע"י חיל האוויר; חלק מהאמצעים, כמו מערכות לייזר רבות עצמה, יוכלו להיות מוטסים, במתכונת ה-ABL ולחיל האוויר "מקדמה ארגונית" משמעותית שיכולה להיות מבוססת על כוחות הנ"מ כמפעילים המבצעיים, בתמיכת מטה חיל האוויר בכל ההיבטים, בעיקר ההנדסיים והלוגיסטיים.
מעשית - תהיה זו החטאה מושלמת של המטרה. חיל האוויר - במשימותיו, באופן חשיבתו ההתקפית הנשענת על מסורת של עשרות שנים - אינו בנוי "מנטאלית" להכיל בתוכו משימה מעין זו. כוח הגנה זה לא יקבל לעולם בחיל האוויר את העדיפות הראויה, המתבקשת, ותמיד ייחשב, בכל היבט, כגוף זר ובעדיפות נמוכה. ראה מעמדו הנוכחי של מערך הנ"מ בחיל האוויר.
ראה גם תוצאות דיון התקציב לשנת 2009 שהתקיים בחיל. רכש/שדרוג טילי פטריוט לתצורת PAC3 לא קיבל את העדיפות התקציבית והוצא מתוכנית העבודה של החיל (האם נלקחו בחשבון כל השיקולים הלאומיים הנגזרים מקבלת החלטה זו?).
אני מציע להקים פיקוד מיוחד לנושא - פיקוד ההגנה בפני איומים בליסטיים, בראשותו יעמוד אלוף.
פיקוד זה יוכל להישען על פיקוד העורף הקיים ועל כוחות הנ"מ, שישנו את מהותם ואת שיוכם החיילי. פעילותו נגד איומים מוטסים תחייב שיתוף פעולה הדוק עם חיל האוויר. בפעילותו נגד איומים בליסטיים - מכל הסוגים ומכל הטווחים - הוא יוכל להיות הרבה יותר עצמאי.
הקצאת אמצעים לשלב ההקמה תוכל להיות יחסית קטנה: למערך הנ"מ בחיל האוויר יש מפקדה על כל מרכיביה החיוניים: פיקוד מבצעי, אמל"ח וענף ייעודי בלהק ציוד. יש למערך בסיסי הדרכה - הן מבצעיים והן טכניים. יש לו מערך תחזוקה מלא בכל הדרגים - א' ב' ו-ד'. יש לו בסיסים מבצעיים הפרוסים בשדה. לבטח תידרשנה השלמות אך הן תהיינה בהיקפים קטנים יחסית.
גוף/פיקוד זה יילחם על סדרי העדיפות התקציביים והאחרים שלו - לא מתוך חיל האוויר, אלא במקביל לכל זרועות צה"ל האחרות.
אני מאמין, שבשורש ה"בעיה הארגונית" הזאת מצויה גם הסיבה לבעיית ההצטיידות במערכות המתאימות (מבוססות לייזר או טילים כנגד טילים) ובחוסר קביעת האיזון הנכון ביניהן. כאן גם נעוצה הסיבה לחוסר ראייה מערכתית רחבה ומלאה - הגדרת הצורך להילחם בכול האיומים הבליסטיים, שנורים מכל הטווחים, ומכך לגזור את אשר יש לעשות. זאת מהותה של ההתכוננות למלחמה הבאה!
אני מעלה כאן רעיון מהפכני, שעיקרו - חיל זה יאויש ע"י חיילים מהמגזר הדתי/חרדי. יש סיכוי שפנייה נכונה למנהיגיו של מגזר זה, תחת הנימוק של "פיקוח נפש" כדוגמא, והטלת כל המשימה עליהם, יכולה להביא למהפך בכל גישתם לשרות בצה"ל ואולי הוא יהווה את "קרש הקפיצה" לשילובם במדינה, כגוף תורם ומועיל להגנתה בשלב הראשון.

כותב המאמר היה טייס קרבי בכיר בחיל האוויר וכיום הינו מראשי עמותת "מגן לעורף", המטפלת בנושאי כיפת ברזל ונאוטילוס
תאריך:  12/03/2010   |   עודכן:  14/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פיקוד נגד איומים בליסטים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
רעיון מצוין! אבל...
אורי גנני  |  13/03/10 00:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
לא הייתה גזירה להשמיד את העם הארמני בתור שכזה, ארמנים לחמו בשורות הצבא הרוסי, ועוד לפני המלחמה הייתה תנועת גרילה ארמנית נגד השלטון הטורקי    לעומת זאת, היהודים לא היו חשודים בשיתוף פעולה עם אויבי גרמניה, אשמתם הייתה רק בעצם קיומם
איתן קלינסקי
המשטרה חייבת להיות המחסום האחרון נגד כל סוג של אלימות, אך ב-5 בפברואר, שוטרים עצרו את טוני קוראטי, אזרח ערבי תושב יפו, תוך כדי הכאתו    כל חטאו: הוא הסב את תשומת לב השוטרים לכך שילדים החשודים בדבר עבירה ביקשו לחפור בור כדי לקבור בו את כלבם המת    פנייה מצד נבחר ציבור כדי לחקור את המקרה זכתה להתעלמות מצד השר לביטחון פנים
אבנר יופי
הממשלה הנוכחית יכולה להשאיר את רישומה בהיסטוריה כממשלה שהצילה את עם ישראל מהשמדה נוספת, או שתיזכר כממשלה האחרונה של מדינת ישראל, כי אחרי תקיפה גרעינית לא יהיה על מי למשול
טובה ספרא
היחסים בינינו לבין הפלשתינים, על אף מאמצי ביידן, יימצאו עדיין במבוי סתום    גם השבוע, המשיכו להיזהר מתאונות דרכים    כלכלה ושווקים: חודש מרס אינו מבטיח יציבות    תמונת הכוכבים לשבוע 19.3.10-12.3.10
ציפי לידר
המשכן במהדורה חוזרת    אדריכלי המשכן בצלאל ואהליאב    ההופעה הסדרתית של השבת והנשמה היתרה    וגם: משה והקופה הציבורית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il