X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אבי דוידוביץ קרימינולוג, ניצב-משנה (בדימוס), מומחה בפרופילאות פלילית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
הפריצה וגניבת הנשק מהמשטרה היא מטרידה ומעוררת שאלות נוקבות נכון, תקלות וליקויים לעולם יהיו, אולם עולה השאלה מדוע ביקשה המשטרה איסור פרסום גורף על הפרשה השקיפות, שאינה קיימת במשטרת ישראל, היא הערובה לקיום תקין של תהליכים המתנהלים על-ידי הרשויות
▪  ▪  ▪
גניבה "מתחת לאף" [צילום: דוברות משטרת מחוז ת"א]

לפני ימים אחדים פרצו אלמונים לתחנת משטרה בצפון הארץ וגנבו ממנה אמצעי לחימה. אסף חפץ, שכיהן בעבר כמפכ"ל המשטרה, הגדיר את האירוע כ"תקלה שאין כמותה". אחרים השתמשו בציניות בביטוי "מתחת לאף", שהיה גם שמו של סרט קולנוע, שנעשה בהשראת הפריצה לבניין המטה-הארצי ביפו דאז, בינואר 1976, במהלכה נגנבה כספת, שהכילה רכוש וכסף רב (בעיקר מוצגים משפטיים). הביטוי "מתחת לאף" בהקשר זה מבטא, במידה רבה, גם שמחה לאיד על המבוכה שהשתררה בקרב צמרת המשטרה, בעטיה של התקלה החמורה והכישלון התפקודי החריף, שנתגלו במקרה זה.
הפריצה וגניבת הנשק מהמשטרה אינה משמחת כלל וכלל את האזרח מן השורה. נהפוך הוא. היא מטרידה ומעוררת שאלות נוקבות. נכון, תקלות וליקויים לעולם יתגלו ויתרחשו, בוודאי בתוך ארגון גדול המונה כ-30,000 עובדים ורבבות מתנדבים, הפועל ללא הפסקה, 24 שעות ביממה, 365 ימים בשנה. אולם המקרה זה חושף שתי רעות ארגוניות, אשר ככל הנראה הינן מובנות בתרבותו הארגונית. האחת היא יתר הוצאת צווי איסור פרסום, והשנייה היא חוסר בביקורת פנימית אפקטיבית.
במקרה דנן, מיד בסמוך לגילוי הפריצה, מיהרה המשטרה, לבקש צו איסור פרסום גורף על כל הפרשה, ובכלל זה על עצם ביצוע הפריצה והגניבה. מה בדיוק ביקשה המשטרה להשיג בצו איסור פרסום גורף שכזה?! כלום לא ידעו החשודים שהם פרצו וגנבו נשק מתחנת משטרה?! שעות אחדות אחרי הוצאת הצו, וכתוצאה מהתעקשות של כתב ידיעות אחרונות, הותר לפרסם את דבר הפריצה, אך על מרבית הפרטים האחרים נשאר הצו עומד בעינו. כך למשל נראה כי נאסר לדווח באיזו תחנה בוצעה הפריצה, אילו כלי נשק נגנבו, ופרטים נוספים, שעל פניהם ברור כי אינם יכולים לפגוע בחקירה. פרטים שזכותו של הציבור לדעת אותם, וחובה על המשטרה למסור אותם לציבור.
אם כך, נשאלת השאלה מה טעם מוצאת המשטרה בהוצאת צו גורף שכזה? אין מנוס אלא ממסקנה פשוטה. תקשורת בלתי נשלטת אינה רצויה לארגון. היא מציקה, היא מביכה, היא קוראת תיגר על בעלי תפקידים. לא זו אף זו, היא עלולה לגרום לתגובות שעלולות לפגוע באינטרסים של הארגון. הדרך היחידה, במקרים אלו, לשלוט בתקשורת, היא על-ידי הוצאת צו איסור פרסום גורף.
למען הסר ספק, יובהר כי פרסום פרטי חקירה מוכמנים ומהלכי חקירה סודיים, אכן פוגעים באינטרס הציבורי של תפיסת העבריינים והנשק. אולם, יש להבדיל בין פרסום פרטים העלולים לפגוע בחקירה, ובין פרסום פרטים על האירוע, הידועים במילא לגנבים, או שאינם יכולים לסייע להם.
העוקב אחר גודש הוצאת צווי איסור הפרסום בארץ ייווכח, על נקלה, כי "האצבע", בעניין זה, "קלה מדי על ההדק". דומה כי השתרשה נורמה, שמיד עם גילוי מעשה פשע חמור, שיש לציבור עניין בידיעת פרטיו; יחד עם יציאת החוקרים ואנשי המז"פ לזירת העבירה, נשלח חוקר לשופט תורן, ומבקש להוציא צו איסור פרסום גורף על האירוע. היקף הצו יבחן על-ידי המשטרה רק במועד מאוחר יותר. ויתורים מסוימים יעשו על-פי לחץ התקשורת. בהעדר לחץ תקשורתי, יוסר הצו בעיתוי הנוח והמתאים למשטרה - ולאו-דווקא בשל מגבלות החקירה. דוגמה שהגיעה לכלל אבסורד הוא צו איסור הפרסום הגורף, שהוצא עם גילוי הרצח ההמוני של משפחת אושרנקו בראשל"צ, באוקטובר 2009. מובן מאליו כי אירוע כל כך חמור וקיצוני הינו מעניינו של הציבור. ואכן, כלי התקשורות פרסמו מידע רב על האירוע והקורבנות, לא רק באופן שחרג מגבולות הצו, אלא במידה שרמסה וביזתה אותו.
כאמור, איננו יודעים פרטים רבים על אירוע גניבת הנשק, אולם מהדיווחים שהגיעו לציבור, מכלי התקשורת, ניתן להבין כי באתר ממנו נגנב הנשק, ובסידורי האבטחה שם, לא חל כל שינוי בתקופה האחרונה. הם התנהלו ברוטינה ההולמת כנראה את המאמר התלמודי: "לא עכברא גנב, חורא גנב" - ובלשון ימינו: "פרצה קוראת לגנב". אם כך נשאלת השאלה: איפה הביקורת הפנימית של המשטרה?
תרבות של אי דיווח ותחקיר אמיתיים
החוק מחייב כל גוף ציבורי לקיים ביקורת פנימית אפקטיבית. במשטרת-ישראל קיימת יחידת ביקורת פנימית ועיקרי פעילותה מתוארים פה ושם בפרסומים רשמיים של המשטרה, כמו דוחות שנתיים וכיוצא באלה. אך מה בעצם יודע הציבור לאשורו, על הביקורות שמבצעת יחידת הביקורת הפנימית של המשטרה ועל ממצאיה? דומה כי מאומה. השקיפות, במקרה דנן, אינה קיימת. יתרה מזאת, לא אחת נמתחה ביקורת על הביקורת הפנימית במשטרה. "ועדת אור", ועדת החקירה הממלכתית לבירור ההתנגשויות בין כוחות הביטחון לבין אזרחים ישראלים, ציינה בהקשר דנן כי בהתנהלות ובתרבות הארגונית במשטרת-ישראל נמצאו: אי סדירות וליקויים בהטמעת נהלים, עמימות במתן הנחיות, תופעות שכיחות של אי קיום נהלים ופקודות, ותרבות של אי דיווח אמיתי ותחקיר אמיתי.
לא זו אף זו, "ועדת זיילר", ועדת הבדיקה לבחינת מערכת אכיפת החוק בפרשת פריניאן והשוטר צחי בן-אור ז"ל, מצאה כי משטר של ביקורת ובקרה לא פעל ביחידות המשטרה שדובר בהן, וכי כאשר ביקשה הוועדה ללמוד כיצד פועלת בקרת המשטרה, היא לא קיבלה תמונה בהירה; ובכלל זה אם ואיך מתבטאת פעולתה של יחידת הביקורת הפנימית בביקורת במחוז.
השקיפות היא הערובה לקיום תקין של תהליכים המתנהלים על-ידי הרשויות, כפי שהיטיב לנסח שופט בית המשפט העליון של ארה"ב, ברנדיס, בהקשר של תקינות שלטונית, כי: "אור השמש הינו המחטא היעיל ביותר".
גם בית המשפט העליון שלנו סבור כי אין תחליף לשקיפות כאמצעי להבטחת הסדירות - במובן הרחב של המושג. כך למשל באו הדברים לידי ביטוי בפרשה בו ביקשה חברת החדשות, לקבל לידיה דוח ביקורת פנימית של משרד התחבורה על התעופה האזרחית, וחקירות תאונות בתעופה האזרחית. בית המשפט המחוזי קבע כי על משרד התחבורה להמציא לחברת החדשות את הדוחות. המדינה, שבצרות דעת, ערערה לבית המשפט העליון על ההחלטה, לא רק שהפסידה בערעור, אלא אף חויבה בהוצאות משפט. בין היתר פסק בית המשפט העליון כי: גילוי דוחות ביקורת על גוף שלטוני מקיים את זכות הציבור לדעת, מממש את עיקרון שקיפות פעולתו של השלטון, מקדם את תרבות השלטון, משפר את אמון הציבור ברשויות הציבוריות, ועולה בקנה אחד עם העיקרון לפיו אין לה לרשות הציבורית משלה ולא כלום - כל אשר יש לה מופקד בידיה כנאמן.
הנה נמתח קו ברור בין גניבת הנשק המבישה מתחנת המשטרה בצפון הארץ, ובין גודש צווי איסור הפרסום והעמימות, מבחינת הציבור, בה פועלת הביקורת הפנימית במשטרה. הקו המקשר הוא העדר השקיפות. חוסנו של הארגון לא יבוא מכיסוי עניינים שהציבור זכאי לדעת אותם, אלא מהשקיפות, שהיא אבן הראשה של חוזקו של הארגון.

תאריך:  12/03/2010   |   עודכן:  12/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גניבת הנשק מהמשטרה: "תקלה שאין כמותה" - האומנם?
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
מאז המפכל דודי המשטרה בדירדור ל"ת
אחד העם----  |  12/03/10 17:39
2
לדעתי דוידוביץ' מתעלם מהעיקר
ג'אקומו קאזנובה  |  12/03/10 21:07
3
שקיפות - בעיה כוללנית
נועה 44  |  12/03/10 22:14
4
להקים מערך בקורת חיצוני
א.ב  |  13/03/10 09:25
5
דוידוביץ' - למד עברית
הפרקליטים  |  14/03/10 09:25
 
- קוראת היא צורה נכונה
אבי דוידוביץ  |  18/05/10 11:09
6
הבעייה היא כללית ולא רק במשטרה
קמינקר  |  14/03/10 16:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גרשון אקשטיין
לקחי האסון בהאיטי ובאסונות קודמים ברחבי העולם, מחייבים השקעה ומחשבה רעיונית בשיפור המצב של חילוץ והצלה מהירים כדי להציל כמה שיותר חיים    העולם חייב בהתארגנות בינלאומית בחסות האו"ם, שתאפשר שיפור המצב בהגעה מהירה יותר של כוחות חילוץ והצלה למקום האסון    זאת, כי נכונו לנו לצערנו גם בעתיד עוד אסונות המוניים ופגעי טבע
אלעזר לוין
בועז משעולי ויוסי צליח מנווטים את אאורה להשקעות חדשות בארה"ב ובישראל    הקטינו את החובות ואת מעורבותם ברומניה
צבי גיל
אלמלא המשבר ברשות השידור ספק אם רבים היו מתוודעים למוסד ששמו "אגודת העיתונאים" ועוד פחות מזה למוסד ששמו "האגוד הארצי של עיתונאי ישראל"
אל"מ (במיל.) יוסי ארזי
מדינות ערב וארגוני הטרור גילו את ה"בטן הרכה" של מדינת ישראל - תקיפת העורף באמצעות נשק בליסטי    במצב האבסורדי בו אנו נמצאים כיום, אין אף גוף אחראי להשמדתם באוויר
אליקים העצני
לא הייתה גזירה להשמיד את העם הארמני בתור שכזה, ארמנים לחמו בשורות הצבא הרוסי, ועוד לפני המלחמה הייתה תנועת גרילה ארמנית נגד השלטון הטורקי    לעומת זאת, היהודים לא היו חשודים בשיתוף פעולה עם אויבי גרמניה, אשמתם הייתה רק בעצם קיומם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il