X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בחלקה השלישי של סדרת המאמרים המבוססת על הגרסה המקוצרת, בתרגומו של צור ארליך, של הספר "סינדרום אוסלו", נדונה השפעתו של הקיום היהודי האוטונומי במערב אירופה החל מן המאה השמינית, בחסדי השליטים
▪  ▪  ▪
הממשלות יזמו פרעות ביהודים [צילום: מוזיאון השואה, וושינגטון]
יהודים המאמצים את הטענות האנטי-יהודיות מציבים עצמם לא בעמדת הפייסן, המבקש להשביע את רצונם של מתנגדי היהודים, אלא בעמדת שוחר המוסר הנאצל. כך למשל, היהודים שמתחו ביקורת על נטיית בני עמם לעיסוק במסחר, טענו שיש במקצוע זה לכשעצמו דבר מה מגונה, ושמשלחי יד אחרים נעלים עליו מוסרית

ד"ר קנת לוין
סינדרום אוסלו בגולה (ב')

קנת לוין
סינדרום אוסלו (א')

בימי האימפריה הרומית, גם לאחר דיכוי מרד בר כוכבא בשנת 138, היהודים קיימו במידה רבה שלטון עצמי. הסנהדרין והנשיאות חודשו עד מהרה בגליל, והחזיקו בסמכויות אזרחיות ודתיות כלפי שרידיה של האוכלוסיה היהודית בארץ ישראל. רוב הקהילות בגולה הכפיפו אף הן את עצמן למנהיגות הגלילית, ושילמו מיסים קבועים כדי לתמוך בה. שלטונות האימפריה נטו בדרך-כלל להכיר בהנהגה היהודית החדשה, ואף חייבו בעצמם את היהודים בארץ ישראל ובגולה להעלות לה מס.
הנשיאות והסנהדרין הוסיפו לתפקד כסמכות אזרחית ודתית ולגבות מיסים גם כאשר ההכרה הרומית הרשמית הוסרה מהם. האוטונומיה היהודית בארץ ישראל, בראשותו של מוסד הנשיאות, התקיימה עוד כמאה שנה לאחר כינונה של הנצרות כדת הרשמית של האימפריה הרומית, וחדלה רק בהוראתו של הקיסר תאודוסיוס השני בסביבות שנת 425.
הריכוז היהודי הגדול ביותר מחוץ לגבולות האימפריה הרומית היה באותה עת באימפריה הפרתית. בתחומיה הייתה בין היתר מסופוטמיה, הלא היא בבל, שהקהילה היהודית בה נוסדה לאחר חורבן הבית הראשון בשנת 586 לפני הספירה. כמו באימפריה הרומית, גם בזו הפרתית נהנו היהודים ממידה רבה של אוטונומיה בתחומים המשפטיים, האזרחיים והדתיים. בראש האוטונומיה עמד "ריש גלותא”, ראש הגולה, שנחשב נצר לבית דוד. המלכים הפרתים העניקו לראשי הגולה מעמד רשמי בכיר.
הכובשים המוסלמים במאה השביעית החריבו את האימפריה הפרתית והשתלטו גם על חלקים נרחבים ממה שהיה האימפריה הביזנטית. יחס השלטונות החדשים לתושבים היהודים היה לעתים קשה, אולם כאשר ראו בהם ספקי שירותים מועילים ניתנו להם יסודות מסוימים של אוטונומיה.
השיטה של הענקת אוטונומיה נרחבת ליהודים בתמורה לשירותים שהם מספקים לשליטים התפתחה כמנגנון רשמי במערב אירופה מן המאה השמינית ואילך. עם כיבושן של ספרד וצפון אפריקה בידי המוסלמים בשלהי המאה השביעית, אבדו לממלכות הנוצריות של מערב אירופה נתיבי הסחר המסורתיים בים התיכון. על אובדן זה נוספה עוינותם של השליטים הביזנטים כלפי המדינות הנוצריות במערב היבשת. לקהילות היהודיות בדרום צרפת הזדמן בכך תפקיד רב ערך: קשריהן עם קהילות יהודיות בארצות האיסלאם אפשרו להן לייסד מחדש את נתיבי הסחר. כך הפכו הקהילות היהודיות במערב אירופה לגשר הסחורות העיקרי בין המערב הנוצרי לבין המזרח.
חשיבותם של היהודים בסחר הבינלאומי, ובהדרגה גם בסחר המקומי, הובילה למן המחצית השנייה של המאה השמינית להתפתחותה של מתכונת חדשה ביחסי היהודים עם שליטי ארצם. בתקופה ההיא, תחת שלטונם של קרל הגדול ושל יורשיו, החלו קהילות יהודיות לקבל כתבי זכויות, שבהם פורטו זכויותיהם של היהודים בענייני מגורים, מסחר, הגנה ממלכתית וממשל עצמי. כך נוצר המודל המשפטי שהסדיר לכל אורך ימי הביניים את הנוכחות היהודית במדינות מערב אירופה, ועם התקדמות ההגירה היהודית מזרחה - גם במזרח היבשת.
סמכויותיו של הממשל היהודי העצמי התרחבו אל רוב תחומי המשפט האזרחי ואף זה הפלילי. הוא חלש על חייהם האזרחיים והדתיים של בני הקהילה. האוטונומיה היהודית טיפלה אפילו בענייני התעסוקה של חבריה - לא רק בניסוח ובאכיפה של נורמות מקצועיות, אלא גם בסמכות שניתנה למנהיגים לקבוע, במידה רבה, מי יורשה לעבוד במקצועות מסוימים ועם מי מבין היהודים והגויים הוא יוכל לקיים קשרים עסקיים. (המנהיגות היהודית נקטה לעתים קרובות צעדים למניעת תחרות בין חברי הקהילה. הדבר לא היה ייחודי ליהודים; הרעיון שתחרות עסקית היא נורמלית וראויה הוא רעיון מאוחר יותר, מודרני. הגילדות של ימי הביניים, שהדירו יהודים ופעלו לחיסול התחרות היהודית, עסקו גם בוויסות ההתמחויות של חבריהן, כדי לסכל תחרות ביניהם).
מתוך קיומה של סמכות שלטון עצמי זו חוו היהודים יום יום, באופן מעשי, מציאות של עַמִּיוּת יהודית. יתרה מזאת: השליטים שהעניקו ליהודים אוטונומיה ביטאו בכך את תפיסתם שהיהודים הם קהילה מובחנת. וכך, היהודים ראו את היותם עַם לא רק בהקשר של אורח החיים, אלא גם כעובדה שיש לה משמעות בעיני בעלי הסמכות הבכירים ביותר בחברה השלטת.
היהודים חוו את האוטונומיה היהודית כחיובית במהותה - ולא רק משום שהיא סוככה עליהם מפני קשיים שהיו מנת חלקם, לו היו כפופים למערכת החוק הגויית. למרות המגבלות החברתיות והאחרות שהוצבו בפניהם, ולמרות מעשי התוקפנות שהופנו כלפיהם, היהודים תפסו את מצבם כטוב, מבחינות מסוימות, מזה של רוב שכניהם - בפרט בשל מה שאפשרו להם קשריהם עם האליטות החילוניות המקומיות. ההיסטוריון היהודי הנודע שלום בארון העיר בנוגע לכך כי "יהודי ימי הביניים חיו, גם במקרה הגרוע, בתנאים פוליטיים וכלכליים טובים מאלו שהיו מנת חלקם של המוני הצמיתים, אלו שהיו בדרך-כלל רוב אוכלוסיהן של ארצות אירופה".
ככל הנראה, היהודים לא נטו לייחס את נסיבות חייהם הנוחות לכישרונותיהם הברוכים שלהם או של חבריהם לקהילה, אלא לכך שהם השתייכו לקהילה אוטונומית שמנהיגותה הצליחה לבסס את מצבה הטוב ולשמר אותו. כלומר, חברותם בקהילה היהודית הייתה לדידם ההסבר לצדדים החיוביים שבמצבם.
האוטונומיה היהודית נתנה, בעצם קיומה ועל-ידי הצלחתה, מענה מוחשי ומוחץ לטענות שהושמעו כלפי היהודים, כאילו עם אובדן הריבונות היהודית בארץ ישראל ועלייתה של הנצרות כיורשתה של היהדות, חדלה הלאומיות היהודית מלהתקיים או מלהיות בעלת ערך חיובי. בהנהגתם של מורים ורבנים, שידעו להנחיל ליהודים את האמונה בתפקידם ההיסטורי ובגאולה השלמה המצפה להם, נתנה האוטונומיה היהודית משנה תוקף לערכים רוחניים אלה.
הגנה מפני פגיעה בגוף ובממון הייתה בעייתית יותר. האוטונומיה היהודית לא יכלה לספק אותה במלואה. שליטים הזמינו יהודים לארצותיהם והעניקו להם הגנה ואוטונומיה תמורת שירותיהם המקצועיים - אך ההסדרים הללו היו תמיד שבריריים. שליט יכול בכל עת להחליט כי היהודים כבר אינם מועילים לו, או במקרה השכיח יותר, שכנגד התועלת שבהם עומדים שיקולים חשובים יותר. שליטים אירופים בימי הביניים שהחליטו כך נהגו, ברוב המקרים, לא לתקוף את היהודים פיזית, אלא לבטל את כתבי הזכויות שלהם ולגרשם.
תקיפות פיזיות אירעו בדרך-כלל כשסמכותו של השליט עורערה כל כך, שגורמים שונאי-יהודים בחברה, בייחוד כמרים וצאן מרעיתם, יכלו להתנפל על היהודים בלי להיענש. ואכן, בימי הביניים, בניגוד גמור לתקופות מאוחרות יותר, פרעות נגד היהודים - ובתוכן מעשי הטבח במסגרת מסעות הצלב ובעקבות מגפת המוות השחור - הוצתו כמעט תמיד מלמטה: בידי כמרים זוטרים, כנופיות מזוינות או בורגנים עירונים, ותוך קריאת תגר על מדיניותו של השלטון. בכמה מקרים שליטים הוציאו להורג את מוביליהן של פרעות נגד היהודים.
התופעה של ממשלות היוזמות ומתזמרות פרעות ביהודים - תופעה המוכרת לנו לא רק מגרמניה הנאצית, אלא גם ממזרח אירופה בין מלחמות העולם, מרוסיה הצארית ומרומניה של סוף המאה ה-19 וראשית המאה העשרים, וכן מבריה"מ ומגרורותיה - היא בעיקרה התפתחות מודרנית. בימי הביניים, דבר כגון זה היה יוצא מן הכלל המעיד על הכלל.
יתר על כן, כאשר שליטים בימי הביניים החליטו שכדאי להם להיפטר מהיהודים "שלהם”, נמצאה כמעט תמיד ממלכה סמוכה שריבונה שמח להזדמנות לקבל מהגרים יהודים - ובדרך-כלל אף שידל אותם לבוא, לטובתם ולטובתו, בהציעו להם הגנה וזכויות רבות ובהן ממשל עצמי. איננו מכירים תקדים ימי-ביניימי לסיטואציה השכיחה מימי המשטר הנאצי והשואה, כאשר שנאת היהודים הייתה כה נפוצה וכה יוקדת, שכמעט שום מדינה לא הציעה ליהודים מקלט.
הקהילות היהודיות הגדולות ביותר באירופה של ימי הביניים, שבהן הגיעה האוטונומיה היהודית לשיא התפתחותה, היו תחילה בספרד שבין המאה התשיעית והמאה ה-14, ובהמשך, לאחר גירוש היהודים מארצות מערב אירופה והגירת היהודים מזרחה - בפולין ובמדינה הפולנית-ליטאית המאוחדת. אובדן עצמאותה של פולין בסוף המאה ה-18 שם קץ להתגלמות הבשלה ביותר והחזקה ביותר של הממשל העצמי היהודי ושל מוסדות הקהילה היהודית. בפולין חיו אז כ-800 אלף יהודים, יותר משליש העם היהודי באותה עת.

האשמה עצמית במסווה של קדמה

הקהילות היהודיות במרכז אירופה ובמערבה ששרדו מימי הביניים, כגון אלו שבחלקים מאיטליה ומנסיכויות גרמניה, נושלו לקראת העת החדשה מזכויותיהן הקודמות. בארצות שיהודיהן גורשו מהן בימי הביניים, כגון צרפת ואנגליה, נוסדו אז הקהילות מחדש - אך בלא זכויות. מוסדות הקהילה הוחלשו, והיהודים נותרו חשופים לשחיקה הנפשית שזימן להם המצור המתמשך שהטילה עליהם החברה הסובבת בכך שדחקה אותם לשוליים, הכפישה אותם ולעתים אף תקפה אותם פיזית.
במזרח, המעצמות שחילקו ביניהן את שטחי פולין וליטא לשעבר - פרוסיה, אוסטריה ורוסיה - נטו לשמור על הפרדה בין שטחים אלו לשטחיהן המקוריים ולא להטמיעם בתוכן. כך התאפשרה למוסדות הקהילה היהודית מידה מסוימת של המשכיות. אומנם הם נחלשו והתכווצו, אך החלל התמלא בחלקו בגופים קהילתיים שיצרו התופעות החדשות ביהדות הזמן - התנועה החסידית, על אדמו"ריה וחצרותיה, ועולם הישיבות, על מנהיגותו החזקה, שהתפתח במיוחד באזורי ליטא לשעבר. ועדיין, לממסד החדש והישן גם יחד הייתה יכולת מוגבלת בלבד להתייצב בשם הקהילה היהודית אל מול המעצמות השליטות החדשות.
ממשלת רוסיה הצארית פעלה בהתמדה להכביד על יהודי פולין-לשעבר ולרוששם. היא הפגינה אטימות כלפי ניסיונות ההידברות של ההנהגה היהודית, זו הישנה וזו החדשה. בהיעדר ערוצי תקשורת של ממש עם רשויות השלטון, ההנהגה התקשתה לפעול ביעילות למען הקהילה. להבדיל מן הנעשה בקהילות במרכז אירופה ובמערבה, יהודי מזרח אירופה היו גאים ביהדותם ונטו אל הרגש הלאומי, אולם קוצר ידם של מוסדות הקהילה למלא את צורכי הציבור היתרגם גם פה לירידה במעמדם של מוסדות אלה. מתוך כך, פחתה אף יכולתם לשמש בלם לשחיקה הפסיכולוגית שגרמו ההצקות מבחוץ.
שחיקה כגון זו, וחדירת הטיעונים נגד היהודים לליבותיהם של יהודים, עשויות, שוב, ללבוש אופני ביטוי מגוונים. יהיו ודאי יהודים שינסו לתקן את עצמם, אולי גם את קהילתם, לאורם של אותם טיעונים. יהיו גם כאלה שיְיַחסו למגזר מסוים בקהילה, שאינו כולל אותם עצמם, את התכונות השליליות ששונאי היהודים מדביקים להם - וישאפו לתיקונו של אותו מגזר או להתרחקות מגזרם שלהם ממנו. יהיו מי שפשוט יתנתקו מהקהילה היהודית, בניסיון לטהר עצמם מהפגמים היהודיים. ולבסוף, יהיו כאלו שיצטרפו למקהלה האנטי-יהודית, וכך ימרקו את כתם יהדותם מעליהם ביתר עוז.
המסלולים שונים זה מזה, אך משותף להם מאפיין ראוי לציון: כל היהודים המאמצים את הטענות האנטי-יהודיות מציבים עצמם לא בעמדת הפייסן, המבקש להשביע את רצונם של מתנגדי היהודים, אלא בעמדת שוחר המוסר הנאצל. כך, למשל, היהודים שמתחו ביקורת על נטייתם של בני עמם לעיסוק במסחר טענו בדרך-כלל שיש במקצוע זה לכשעצמו דבר מה הראוי לגנאי, ושמשלחי יד אחרים נעלים עליו מוסרית.
בדומה לכך, בתגובה לטענות אנטי-יהודיות שהיהודים מתעניינים רק ברווחתם שלהם ומקדמים סדר יום כיתתי, ניסו יהודים רבים, לעתים בתוקפנות ממש, להימנע מהתמקדות בצרכיה של הקהילה היהודית, גם כאשר היו לה צרכים ובעיות ייחודיים לה. הם העדיפו להתגייס להגשמת יעדים רחבים יותר, והציגו זאת לא כניסיון לרצות את אלו המאשימים אותם בכיתתיות, אלא כמסירות טהורת לב לרווחתה של האנושות.
לאותה משפחה של טענות אנטי-יהודיות השתייכה הטענה שאין להעניק ליהודים שוויון זכויות מפני שהם לאום נפרד. אחת התגובות היהודיות לכך הייתה הכרעתן של הקהילות היהודיות הרפורמיות שנוסדו בגרמניה להשמיט מתפילותיהן, בין השאר, את ביטויי הכיסופים לירושלים ולארץ ישראל - ובכך להפגין את עמדתם, שהיהדות היא זהות דתית בלבד ולא לאומית. הן נימקו זאת לא ברצון לפייס את מתנגדי היהודים, אלא בשאיפתן להחיל על הדת היהודית את הקִדמה ולהפכה מדת לאומית לבעלת ייעוד אוניברסלי ושליחות מוסרית. על-רקע זה, כל כמיהה לשיבה לארץ ישראל תויגה בידיהן כצרות אופקים וכאטביזם.
שוב אנו פוגשים כאן את דפוס החשיבה האופייני לילדים הסובלים התעללות, בתלותם את מצבם בהתנהגותם שלהם. דימויֵי הרע והטוב של ילדים אלו בנויים בבירור על הפנטזיה, שאם ישביעו את רצונם של המתעללים יוקל להם - ועם זאת הם תופסים את הבחירה הזו שבין “טוב” ו”רע”, את ההכרעה אם “לתקן” את התנהגותם, כהכרעה מוסרית בעלת משמעות נשגבת.

לאתר מגזין מראה
ד"ר קנת לוין הוא היסטוריון ופסיכיאטר, מרצה בבי"ס לרפואה באוניברסיטת הרווארד. הוא הרבה לכתוב על הסכסוך הערבי-ישראלי, ומחבר הספר The Oslo Syndrome.
תאריך:  12/03/2010   |   עודכן:  18/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נצ"מ (דימ.) אבי דוידוביץ
הפריצה וגניבת הנשק מהמשטרה היא מטרידה ומעוררת שאלות נוקבות    נכון, תקלות וליקויים לעולם יהיו, אולם עולה השאלה מדוע ביקשה המשטרה איסור פרסום גורף על הפרשה    השקיפות, שאינה קיימת במשטרת ישראל, היא הערובה לקיום תקין של תהליכים המתנהלים על-ידי הרשויות
גרשון אקשטיין
לקחי האסון בהאיטי ובאסונות קודמים ברחבי העולם, מחייבים השקעה ומחשבה רעיונית בשיפור המצב של חילוץ והצלה מהירים כדי להציל כמה שיותר חיים    העולם חייב בהתארגנות בינלאומית בחסות האו"ם, שתאפשר שיפור המצב בהגעה מהירה יותר של כוחות חילוץ והצלה למקום האסון    זאת, כי נכונו לנו לצערנו גם בעתיד עוד אסונות המוניים ופגעי טבע
אלעזר לוין
בועז משעולי ויוסי צליח מנווטים את אאורה להשקעות חדשות בארה"ב ובישראל    הקטינו את החובות ואת מעורבותם ברומניה
צבי גיל
אלמלא המשבר ברשות השידור ספק אם רבים היו מתוודעים למוסד ששמו "אגודת העיתונאים" ועוד פחות מזה למוסד ששמו "האגוד הארצי של עיתונאי ישראל"
אל"מ (במיל.) יוסי ארזי
מדינות ערב וארגוני הטרור גילו את ה"בטן הרכה" של מדינת ישראל - תקיפת העורף באמצעות נשק בליסטי    במצב האבסורדי בו אנו נמצאים כיום, אין אף גוף אחראי להשמדתם באוויר
רשימות נוספות
כנר לא מחפש גג, אלא במה  /  דניאל פרדקין
הולך בדרך כל ארגון  /  ד"ר מרדכי קידר
גם הוורמכאט היה מרוצה מה"הודנא" שלו  /  דמיטרי רייזמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il