X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הכל מתלוננים על מזג האוויר, אבל איש אינו עושה דבר כדי לשנותו מצד שני, יותר מדי אנשים עושים יותר מדי כדי לשכנע אותנו שצריך לשנות אותו לתוך ההמולה הזאת נקלע לאחרונה ד"ר גבי אביטל
▪  ▪  ▪
כל האמירות הדרמטיות הללו אינן מדע אלא אידיאולוגיה [צילום: פלאש 90]
אין צורך להיות שותף לדעותיו של המדען הראשי של משרד החינוך בנושא האבולוציה, כדי להבחין שבמהומה התקשורתית והתעמולתית נגדו אבדה לגמרי ההבחנה בין ויכוח אידיאולוגי על דת ומדע לבין דיון מדעי הולם, המסתמך על נתונים ועל עובדות

בתחילת חודש אוגוסט בשנה שעברה כינס המדען הראשי של המשרד לאיכות הסביבה מסיבת עיתונאים שדווחה באהדה רבה בכל אמצעי התקשורת וזכתה לחסות השר להגנת הסביבה דאז, מר גדעון עזרא.
באותה מסיבת עיתונאים בישר המדען הראשי של המשרד, ד"ר ישעיהו בר-אור, כי אגן הים התיכון בכלל וישראל בתוכו עתידים לחוות משבר חריף ביותר בעקבות שינויי האקלים: החמרה במגמות ההקצנה של אירועי מזג אוויר חריגים, תוך גידול במספר ימי השרב, ובמספר השנים השחונות מדי או הגשומות מדי. שינויי האקלים, כך צפה, ישפיעו על משק המים והאנרגיה, על החקלאות, על המגוון הביולוגי ועל בריאות הציבור.
"ישראל נמצאת במשבר אקלימי כבר כיום, אשר עתיד להחריף בעתיד", הוא הכריז דרמטית. "אם יש לנו ימי שרב שבהם הטמפרטורות הן של 34 עד 35 מעלות בערים הגדולות, אירועי שרב כאלו יגיעו ל-37 מעלות, שזה דבר שאנו פשוט לא יודעים להתמודד איתו".
בדוח המופיע באתר של המשרד להגנת הסביבה חתום ד"ר בר-אור על הטענה, כי טווח שינויי הטמפרטורות שנרשמו ב-100 השנים האחרונות הינו חסר תקדים ומבטא עלייה שלא נרשמה מזה אלפי שנים. הסיבה העיקרית ל"התחממות חסרת התקדים", שאותה מצטט המדען הראשי מדוחות הצוות הבין-ממשלתי של האו"ם לשינויי אקלים, הינה פליטות פחמן דו-חמצני כתוצאה מהתיעוש שהחל עם המהפכה התעשייתית במאה ה-19.
אולם, מי שטורח לברר את עובדות המציאות, מגלה כי כל האמירות הדרמטיות הללו אינן מדע אלא אידיאולוגיה. בפועל אין כל שינוי יוצא-דופן בטמפרטורות על כדור הארץ, ומרבית אירועי השרב הקיצוניים נרשמו לפני מספר עשורים, עוד לפני שנולדו רוב המתלוננים עליהם.
בסביבות שנת 1,400 מתועדת בספרות תקופה של התחממות באירופה, שבה גידלו גפני יין בבריטניה. בחינת שינויי הטמפרטורה בעולם מגלה גם שינוי טמפרטורה של פחות ממעלה בטווח 100 שנה, וזוהי הסיבה לכך שגרינלנד מכונה גרינלנד ולא איסלנד, למרות היותה כיום מכוסה בקרח. גם העובדה שמאז שנת 2002 נמדדה התקררות קלה אך מתמשכת אינה מופיעה, משום מה, בדוחות שהוצגו במסיבת העיתונאים הנזכרת.
טענתו של ד"ר בר-אור, כי פחמן דו-חמצני הנובע מפעילות אנושית הוא הגורם המרכזי להתחממות כדור הארץ - היא חסרת כל ביסוס מדעי. הגז המשפיע ביותר על שינויי טמפרטורה הוא אדי מים, המצויים באוויר בכמות גדולה בהרבה מאשר פחמן דו-חמצני. העובדה שהצהרות המדען הראשי דאז התבססו על תעמולה של תנועות ירוקות ולא על תצפיות מדעיות, לא מנעה את החגיגה התקשורתית סביב הצהרותיו. אף איש תקשורת לא בחן אותן באופן ביקורתי או שיפוטי, והן עברו מבלי שנשאלה אף שאלה אחת קשה בעניינן.
לא כך קרה לד"ר גבי אביטל, המדען הראשי של משרד החינוך, שהעז לבקר את האידיאולוגיה הירוקה: עיתון הארץ בישר את דבר הכפירה בלווית שלל המלצות של מרואיינים לפטר אותו מתפקידו, ואחד הדוברים הפופולריים של התנועות הירוקות, האנתרופולוג פרופ' דני רבינוביץ, הפליא באביטל ניבול פה אקדמי: "אביטל שוטח את מרכולתו הקלוקלת בתחום האקלים והסביבה כבר שנים, בהרצאות שהוא נושא בישיבות תיכוניות ובמוסדות אחרים, בראיונות לתוכניות טלוויזיה תורניות, באינטרנט ועוד. האם רק עכשיו התעורר השר למציאות הביזארית שבה לשכת המדען הראשי שלו מאוכלסת במכחיש אקלים סדרתי שמתנגד לתאורית האבולוציה, פועל בעקביות לחבל בתקנות ההגנה על הסביבה ומשוכנע שמדיניות צמצום גזי החממה שקיבלה ממשלת ישראל מתבססת על סברות כרס של מדענים נבערים ומושחתים?".
בחיפוי המתקפה התקשורתית הנרחבת דרשו הארגונים הירוקים במפגיע את פיטוריו של ד"ר אביטל ממשרד החינוך, והסערה שהתחוללה בעקבות המתקפה המתואמת הזו נגדו, לוותה ולובתה במכתבים ושאילתות מתוקשרות לשר החינוך.
היסטריית התקינות הפוליטית הירוקה בפרשה זו יכולה הייתה לשמש חומר להומורסקה, אך היא בכל זאת עניין רציני. כותב שורות אלו אינו שותף לדעותיו של ד"ר אביטל בנושא האבולוציה, אך במהומה התקשורתית והתעמולתית אבדה לגמרי ההבחנה בין ויכוח אידיאולוגי על דת ומדע לבין דיון מדעי הולם, המסתמך על נתונים ועל עובדות.
וכך, תחת מטריית התקינות הפוליטית והגיבוי התקשורתי שלה, ניטש קרב שבו פונדמנטליסטים ירוקים מטיחים האשמות במי שהוא לדעתם פונדמנטליסט דתי. באווירה כזאת, למרבה הצער, מוחנקת נשמת אפם של המדע ושל הידע האנושי, המצריכים בחינה רציונלית של המציאות ושל העובדות, כדי לשרוד ולשגשג על פני הכוכב הזה.

לאתר מגזין מראה
המאמר מתפרסם גם בטור "על הכוונת" ב"מקור ראשון"
בועז ארד-ארדר הוא עמית מחקר ב"מכון ירושלים לחקר שווקים". מנהל תקשורת שיווקית ופובליציסט.
תאריך:  12/03/2010   |   עודכן:  12/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 גדעון עזרא
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפונדמנטליזם הירוק ותורת האבולוציה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ירידה בטמפרטורות מ-2002? דמיון
אבי בליזובסקי  |  1/04/10 01:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קנת לוין
בחלקה השלישי של סדרת המאמרים המבוססת על הגרסה המקוצרת, בתרגומו של צור ארליך, של הספר "סינדרום אוסלו", נדונה השפעתו של הקיום היהודי האוטונומי במערב אירופה החל מן המאה השמינית, בחסדי השליטים
נצ"מ (דימ.) אבי דוידוביץ
הפריצה וגניבת הנשק מהמשטרה היא מטרידה ומעוררת שאלות נוקבות    נכון, תקלות וליקויים לעולם יהיו, אולם עולה השאלה מדוע ביקשה המשטרה איסור פרסום גורף על הפרשה    השקיפות, שאינה קיימת במשטרת ישראל, היא הערובה לקיום תקין של תהליכים המתנהלים על-ידי הרשויות
גרשון אקשטיין
לקחי האסון בהאיטי ובאסונות קודמים ברחבי העולם, מחייבים השקעה ומחשבה רעיונית בשיפור המצב של חילוץ והצלה מהירים כדי להציל כמה שיותר חיים    העולם חייב בהתארגנות בינלאומית בחסות האו"ם, שתאפשר שיפור המצב בהגעה מהירה יותר של כוחות חילוץ והצלה למקום האסון    זאת, כי נכונו לנו לצערנו גם בעתיד עוד אסונות המוניים ופגעי טבע
אלעזר לוין
בועז משעולי ויוסי צליח מנווטים את אאורה להשקעות חדשות בארה"ב ובישראל    הקטינו את החובות ואת מעורבותם ברומניה
צבי גיל
אלמלא המשבר ברשות השידור ספק אם רבים היו מתוודעים למוסד ששמו "אגודת העיתונאים" ועוד פחות מזה למוסד ששמו "האגוד הארצי של עיתונאי ישראל"
רשימות נוספות
כנר לא מחפש גג, אלא במה  /  דניאל פרדקין
הולך בדרך כל ארגון  /  ד"ר מרדכי קידר
גם הוורמכאט היה מרוצה מה"הודנא" שלו  /  דמיטרי רייזמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il