X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מרצ חייבת לחזור לתפקידה ההיסטורי כסמן אידיאולוגי, ולכוון את דרכה של החברה הישראלית אין קשר ישיר בין מספר חברי הכנסת, לבין יכולת ההשפעה על החברה בישראל
▪  ▪  ▪
המצביעים העדיפו מפלגה עם סיכוי להיות מפלגת שלטון [צילום: AP]

הדיון שהחל במרצ בעקבות דוח הוועדה לבדיקת כישלוננו בבחירות, בראשות פרופ' תמר הרמן, הוא הרציני ביותר שניהלנו בשנים האחרונות. צריך להודות: מזה שנים פועלים במרצ גורמים בעלי תפיסות אידיאולוגיות שונות, ובעלי ראייה שונה למקומה של מרצ במערכת הפוליטית.
בניגוד למה שנכתב בחלק מהעיתונים, הדו"ח המליץ למפלגה לשמור על המותג מרצ, ולהכיר בכך שהיא לא תהיה מפלגת שלטון, ולא מפלגה רבת מנדטים. בהתאם, על מרצ לחדד מסרים, ולהפסיק לנהוג כמפלגת סופרמרקט. הוועדה השתמשה במונח לא טוב - "מפלגת נישה" - אבל כוונתה המפורטת אינה עוסקת בנישה כלל. נהפוך הוא: הוועדה קבעה שעל מרצ להקיף את הנושאים המרכזיים הפוליטיים כולם, ואסור שתיהפך למפלגת נושא אחד.
בקרב חברי מרצ קיימות שלוש גישות: 1 - מרצ צריכה להיות מפלגה "גדולה", בכיוון שהציעו ג'ומס ואחרים, בניסיון הכושל ליצירת מותג חדש עם הגוף הפיקטיבי שנקרא "התנועה החדשה", ניסיון שאמור לטשטש את מהותה האידיאולוגית ולפנות לקהלים רחבים. 2 - מרצ צריכה להפוך למפלגה של נושא אחד - גישה מסביבתו של ח"כ ניצן הורוביץ, בהקשר של יחסי דת ומדינה. 3 - מרצ צריכה להציג אלטרנטיבה אידיאולוגית כוללת לסדר הפוליטי בישראל, ולהשפיע - כמפלגה קטנה וחדת מסרים - על המערכת כולה.
בעיניי מסקנת הדו"ח היא המסקנה הנכונה: מרצ חייבת לחזור לתפקידה ההיסטורי כסמן אידיאולוגי, ולכוון את דרכה של החברה הישראלית. אין קשר ישיר בין מספר חברי הכנסת, לבין יכולת ההשפעה על החברה בישראל. יש יותר סיכוי לתפקידים ביצועיים - אך זה לא הדבר המרכזי שאמור לעניין מפלגה אידיאולוגית.
מרצ צריכה לשנות את תפיסות העולם של הציבור. כוחה - במסרים חדים. רצ, שמעולם לא הייתה מפלגה גדולה, שינתה את תפיסת זכויות האדם בישראל יותר מכל גורם פוליטי אחר, והייתה לה (יחד עם מפלגות קטנות אחרות) השפעה מכרעת על יצירת לגיטימציה ציבורית לניהול משא-ומתן עם נציגי העם הפלסטיני.
מרצ נכשלה משום שמזה שנים מנהיגיה בחנו מה דעתם של המצביעים, וקיבלו החלטות בהתאם. לכן, בבחירות האחרונות מרצ אימצה למעשה את הטענה שאין הבדל בינה לבין קדימה. כך, המצביעים העדיפו מפלגה עם סיכוי להיות מפלגת שלטון.
מהסקרים עולה שמצביעי מרצ הם "ימניים" יותר מהמפלגה. כל עוד מרצ הציגה עמדות שמאל אידיאולוגיות מובהקות - גם אנשים שחשבו ימינה ממנה הצביעו עבורה. הם חשבו שחשוב להעמיד את המראה המוסרית ולהציג את העמדות האידיאולוגיות. אבל כשאין הבדל בינה לבין קדימה - אין סיבה להעדיפה.
מרצ איבדה את דרכה. מרוב היצמדות לקונצנזוס, היא שכחה שהלגיטימיות שלה חסרת חשיבות אם אינה מנוצלת להעברת מסרים שישנו תפיסות ציבוריות. כך, במלחמת לבנון השנייה וב"עופרת יצוקה", מרצ לא התייצבה נגד המלחמות, מחשש שתאבד את מקומה בקונצנזוס. בעיני, העובדה שגם היום 90% מהציבור הישראלי חושב ש"עופרת יצוקה" הייתה מלחמה צודקת - היא אחד הכישלונות הגדולים של מרצ, שמרוב חשש מיאנה להתייצב באופן ברור נגד המלחמה. מרצ פעלה בניגוד לתפקידה במערכת הפוליטית, וסירבה להיות הסמן המוסרי-אידיאולוגי שעליו ניתן לסמוך בעת משבר.
מרצ חייבת לחזור ולמלא את תפקידה ההיסטורי. מרצ צריכה להפסיק לדחות את בנייתה מחדש, בתירוצים של ניסיונות שווא לשיתופי פעולה עם גורמים פוליטיים פתטיים יותר או פחות. כאשר מרצ מציגה עצמה, כפי שעשתה בשנים האחרונות, כנצרכת לאחרים כדי למלא חלל - כך מתייחסים אליה. כאשר מרצ תשוב להאמין בעצמה, היא תוכל לסחוף אחריה את התומכים בדרכה.
מרצ צריכה ללכת לבחירות פנימיות, ולבחור מנהיגות שמאמינה בעצמה, במפלגה, בדרכה ובייעודה ההיסטורי. מרצ המניפה את נס האלטרנטיבה הפוליטית הכוללת, האידיאולוגית, שאינה מטשטשת את דרכה ואינה מתחנפת למרכז - היא מפלגה שישראל זקוקה לה יותר מתמיד.

הכותבת היא חברת הנהלת מרצ
תאריך:  12/03/2010   |   עודכן:  13/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להחזיר אידיאולוגיה למרצ
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
את צודקת, באמת אין קשר,
רפאל1  |  12/03/10 17:50
2
האם מר"צ תהפוך למפלגה דתית?
י.ש  |  12/03/10 18:03
 
- י.ש ----כמה שהטיפשות כואבת  ל"ת
אלטע קעקר  |  12/03/10 21:16
 
- "מלח הארץ"את "אלטע קעקר"
י.ש  |  13/03/10 01:03
3
רק מפלגת מר'צ היא ישראל היפה.. ל"ת
ישראלי מלח הארץ   |  12/03/10 18:09
 
- אלטע,התכוונת זבל הארץ
שרון ר.  |  12/03/10 22:00
4
גילוי נאות
פ.ר.  |  12/03/10 19:45
 
- כי מר'צ זה מר'צ--הטוב ביותר..
גנטיקה מצויינת   |  12/03/10 21:21
5
מרץ אויבת העניים ומחזקת הון
שולץ  |  13/03/10 02:57
6
דיעה הפוכה
חזק חזק ונתחזק   |  13/03/10 09:13
7
שלוש מסיכות למגיב אחד?
חזק חזק ונתחזק  |  13/03/10 09:28
 
- גם א.פובלציסט הוא אותו קאקער..
י.ש  |  13/03/10 14:32
8
חבל על הזמן!
דודו אלהרר  |  13/03/10 15:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרד כהן-קידר
פרק ב' ובו יסופר על המשך ייסורי מר נצ"ש (ניצול שואה) שנגרמים ע"י מה שמתקרא "הרשות לזכויות ניצולי השואה" זו הרשות היחידה בארץ ובעולם שכדי להשאיר הודעה למנכ"ל אתה נדרש למסור את מספר תעודת הזהות שלך
ירון אברהם
הסדרה החדשה "חטופים" עשויה בצורה מוגזמת, סטריאוטיפית ומנצלת באופן ציני את הסקרנות הטבעית של הרגשתו העלומה של הצופה לגבי תחושותיו הקשות של החטוף, זה שחוזר הביתה וזה שנשאר במחשכים
ד"ר עופר ישראלי
הנחת העבודה של ממשלת ישראל צריכה להיות כאילו אירן היא כבר מדינה גרעינית    כל מסקנה אחרת מתכחשת למציאות הקשה העומדת להתרגש בפתח ביתנו
בתיה רודד
במדינת ישראל קיים יחס הפוך בין מספר התושבים ברשות מקומית, לבין שיעור השטחים בכלל ברשות
יובל ברנדשטטר
דווקא יוזמתו של ה"ימין" לתיקון חוק האזרחות והכניסה לישראל, מזכירה לנו שהוא כבר חילק את הארץ לפי הקו הירוק: לערבי שבצד האחד שלו יש זכויות אזרח גם אם הוא ג'יהאדיסט, ולזה שבצידו השני - אין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il