"נמאס לכם איך מציגים אותנו בעולם, אתם יכולים לשנות את התמונה", כך במסע הפרסום הטלוויזיוני, של משרד ההסברה והתפוצות, שמטרתו לגייס אותנו לשנות את תדמית ישראל בשהותנו בחו"ל.
חבל על הכספים שהושקעו בסרטים המגוחכים האלה, שנועדו להניע אותנו להתגייס למסע ההסברה, בהם ישראל נראית בשפל הפרימיטיביות כאילו אנחנו משתמשים בגמלים לתעבורה, או שברוב הבתים שלנו אין עדיין חשמל וגז ולכן צולים את הבשר על מנגל. אפשר לגנוז את הסרטים המטופשים האלה ולהשתמש בצילומים הדוקומנטריים של ההסתערות המבישה וההיסטריה שאחזה באלפי הישראלים המוטרפים שרמסו זה את זה כשהסתערו על הסניף הראשון של H&M שנפתח בישראל. כאילו שהם חיים בג'ונגל ולא ראו חנות בגדים מימיהם.
עדר האדם המשולהב, ששעט אחוז אמוק לתוך החנות, דרס את השומרים הנדהמים, חטף מכל הבא ליד, רוקן את המדפים, וכשכל תאוותם בידם יצאו שיכורי ניצחון עמוסים במכנסיים ובחולצות ארוזים בשקיות, כשהם מנופפים בגאון בשם המפורש H&M, "עשינו זאת... היינו הישראלים הראשונים שזכו להיכנס לקודש הקודשים....".
כשראיתי את האספסוף המסומם הזה, נזכרתי באריק עופר, הילד המקסים שנקטל במעבר החצייה באופקים, ובמשפחה האומללה שנקטלה בדרום על-ידי נהג שחצה קו הפרדה רצוף (קו לבן). האנשים האלה המוכנים לרמוס בני אדם כדי להשיג זוג מכנסי ג'ינס, יוצאים אחר-כך אל הכביש ונוהגים במכוניותיהם בדיוק כפי שנהגו בחנות הבגדים: הם מצפצפים על חוקי התנועה, עיוורים לתמרורי עצור, "מתן זכות קדימה" מיועד לפראיירים, ואור אדום עבורם הוא המלצה בלבד.
כזה הוא הגורם האנושי שקוטל אותנו בכבישים, אלה הם האנשים הנורמטיביים, אלה הן המשפחות הטובות המגדלות את בני הטובים שאנחנו נדהמים כל פעם מחדש מול האלימות המתפרצת שלהם. וכשאנחנו משלים את עצמנו שהפיתרון הוא חינוך הנוער, או מורים טובים יותר בבית הספר, אנחנו בורחים מן האמת: צריך לחנך את ההורים!!!
בהזדמנות בלתי-חגיגית שכזאת ראוי לעדכן את האמירה האנכרוניסטית: "אדם ניכר בכיסו, בכוסו ובכעסו" לאמירה: "הצרחן הישראלי ניכר ב-H&M ,EKEA ,GAP. ולאלה שיצדיקו את האספסוף הישראלי בדוגמאות דומות בחו"ל, נשאל: אם שם מתבהמים, נוהגים שכורים, רוצחים, ואונסים, מדוע גם אנחנו?