X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בעקבות הבחירות שהתקיימו השבוע בעירק, מקווים במערב שתוקם בה ממשלה על בסיס הסכמה לאומית רחבה, אשר יהיה בכוחה להשליט חוק וסדר, לייצב את מעמדה הבין-ערבי והבינלאומי של המדינה ולהילחם בשחיתות ובמתנגדי השלטון מסוג אלקאעדה
▪  ▪  ▪
מחפשים דרכים לארגן מחדש את המדינה [צילום: AP]
החברה בעירק היא צירוף שרירותי של שבטים, עמים (ערבים, כורדים, טורקמנים), דתות (מוסלמים, נוצרים, יהודים, צבאאים, יזידים, שבכים, בהאאים ועוד) ועדות (סונים, שיעים), שיש לאפשר להם ייצוג פרלמנטרי הולם, כדי למנוע את עוינותם כלפי המסגרת המדינית המודרנית והמלאכותית

מאז הופל משטר סדאם לפני שבע שנים מבקשים יושבי ארץ הנהריים, אזרחי עירק, את המסגרת החוקית, הלגיטימית והמקובלת, שתהיה הבסיס למדינה מתפקדת שאינה דיקטטורה. במערב קוראים לזה "דמוקרטיה". מספר גורמים מכבידים על דרכה של מסגרת כזו:
ראשית, מבנה החברה בעירק הוא צירוף שרירותי של שבטים, עמים (ערבים, כורדים, טורקמנים), דתות (מוסלמים, נוצרים, יהודים, צבאאים, יזידים, שבכים, בהאאים ועוד) ועדות (סונים, שיעים). לכל מסגרת כזו יש מסורות, חוקים, אינטרסים, דיאלקט ומאפיינים משלה, וכל אחת מבקשת לשמור על ייחודה ולא להתמוסס לתוך מסגרת מלאכותית, מודרנית - על חוקיה, מוסדותיה וסמליה.
שנית, לאורך ההיסטוריה שלטה בעירק קבוצה דיקטטורית שכפתה באלימות חוק וסדר, תוך ניהול הקונפליקטים שהתפתחו בקרב האוכלוסיה על-פי ראות עיניה ועל-פי האינטרסים שלה. כך שלטו בעירק העותומנים, הבריטים ולאחר תום המנדט הבריטי וקבלת העצמאות - בני עירק. מסורת דיקטטורית זו מנעה את התפתחותה של תרבות חברתית-ציבורית של ניהול סכסוכים בדרכי שלום ושל השגת פתרונות המבוססים על פשרה המתקבלת ברוב קולות.
הגורם השלישי העומד בדרכה של הדמוקרטיה בעירק הוא הרִיק השלטוני והיעדר כוח מרכזי המנהל את המדינה, אשר אִפשרו למדינות שכנות לגייס תומכים וסייענים הפועלים כיום בתוך המדינה לקידום אינטרסים של המדינות השכנות.
מאז הפלת שלטונו של סדאם באפריל 2003 ופיזור מנגנוני-הביטחון שפעלו בחסותו, מחפשים העירקים, האמריקנים, האו"ם ואחרים, דרכים לארגן מחדש את המדינה העירקית על בסיס לגיטימי, שיהיה מקובל על מרבית האוכלוסיה. המגמה היא לשמר את גבולות המדינה כפי שהם, תוך הכלת כל הקבוצות החיות בתוכם והימנעות מחלוקת המדינה.
עם זאת, הכל מודעים להיסטוריה של החבל הכורדי בצפון עירק, שנלחם נגד השלטון המרכזי - הערבי - במשך עשרות שנים, ובמהלך שנות ה-90', בעקבות הסנקציות הבינלאומיות שהטיל האו"ם על שלטון סדאם, הצליח לקבל אוטונומיה כמעט מוחלטת, תוך פיתוח ממשל עצמי ומוסדות שלטון (פרלמנט ןממשלה אפקטיביים, הפועלים בקרב אוכלוסייתם מתוך הסכמה כמעט כללית). גם אם העולם לא אהב את הרעיון של שלטון עצמי כורדי, מעטים מאוד היו מוכנים לצאת נגדו, הן משום שידעו כי הכורדים יגנו על עצמאותם בחירוף נפש, והן משום שהנטייה העולמית כיום היא לתת ביטוי לשאיפות לאומיות להקמת מסגרות פוליטיות לאומיות. תימור המזרחית, קוסובו והרשות הפלשתינית הן רק דוגמאות ללגיטימיות הבינלאומית אשר לה זוכות תנועות לאומיות הנאבקות לשחרור משלטון זר. מצד שני, העולם נמנע מתמיכה גלויה בשאיפות העצמאות של הכורדים, בעיקר כדי שלא להרגיז את הטורקים, וכדי שלא לקבוע תקדים מזרח תיכוני לחלוקת מדינה על-פי מפתח אתני. מדינות רבות במזרח התיכון - וביניהן ידידות של ארה"ב - חוששות מתקדים כזה שיציב סכנה לאחדותן.

גו'זף בעל החלומות

ג'ו ביידן, סגן נשיא ארה"ב, לא פחות, הגיע לארצנו הקטנטונת כדי לקדם את המו"מ בינינו ובין הפלשתינים, אחרי שזה נכנס לקיפאון עמוק עם בחירתה של ממשלת נתניהו. כל הזמן הזה חיכה אבו-מאזן רק לדבר אחד: שמישהו יתחייב בפניו, כי ההבנות שאליהן הגיע עם אהוד אולמרט (ואבו עלא - עם ציפי לבני) תהיינה נקודת המוצא של המו"מ עם נתניהו. אבו-מאזן לא התרשם מהכרזת נתניהו על קבלת הרעיון בדבר "שתי מדינות לשני עמים", שכן רעיון זה כבר אומץ על-ידי רבים בליכוד עוד לפני בחירת נתניהו לתקופת כהונה שנייה, ואין משלמים שוב עבור סחורה שנמצאת כבר ביד.
אלא שאולמרט ולבני כבר אינם מנהלים את המדינה, והצעותיהם שלא הגיעו לידי הסכם חתום אינן מחייבות את ממשלת נתניהו. אלא שאבו-מאזן חש מרומה, כמי שלקחו ממנו משהו שכבר השיג. ככה זה במזרח התיכון, וזוהי תרבות המו"מ המוזרה שלו: אחרי שוויתרת על משהו, אינך יכול לחזור בך ממנו, גם אם הצד השני לא קיבל את הוויתור.
גם אובמה וממשלו לא התייחסו לדברי אולמרט ולבני כמחייבים, והבהירו לאבו-מאזן שכל עוד אין הסכם מחייב - אין כלום, אך למרות זאת הוא סירב להיכנס למו"מ. גם דרישת נתניהו שהפלשתינים יכירו בישראל כמדינת העם היהודי מרתיעה את אבו-מאזן, כי הכרה כזו משמעותה שהוא מוותר על חלום שחרור פלשתין ועל זכות שיבת הפליטים. חוץ מזה, הכרה בזכות העם היהודי למדינה משלו מנוגדת לתפיסת האיסלאם, הרואה ביהודים קהילה שניתן לה לחיות בשלווה תחת כנפי האיסלאם, אך לא עם החי במסגרת מדינית עצמאית משלו, ועוד על אדמת פלשתין שהיא - על-פי גישת האיסלאם - ארץ קדושה למוסלמים ולא ליהודים. הכיצד אפוא יכול אבו-מאזן להכיר בישראל כמדינתו של העם היהודי?
הפילוג בין עזה ורמאללה, שבעוד שלושה חודשים ימלאו לו שלוש שנים, גם הוא מעיק על אבו-מאזן, כי אין לו תשובה לשאלה הפשוטה - האם יוכל לכפות הסכם עם ישראל על עזה. גם לשאלה אחרת- האם הוא יכול להתחייב לכך שיהודה ושומרון, אם יועברו לשליטתו, לא יהפכו בעתיד למדינת חמאס כמו עזה - אין לו תשובה.
אובמה הבחין בסבך בין ישראל והרשות הפלשתינית והחליט לטפל בו כמו שמטפלים בקשר הגורדי: להכות בו בחרב הכבדה ביותר שבידו, הלא הוא סגנו. הוא כמובן לא יעשה את מה שעשה בזמנו ג'ימי קרטר, כשהסתגר בקמפ-דויד עם בגין וסאדאת והביא אותם לחתימה על הסכמי קמפ-דיויד, כי מה שהיה נכון ב-1978 כנראה אינו כזה ב-2010. וכך, גם אם סגן הנשיא לקח על עצמו משימה נוספת בביקורו הנוכחי - להרגיע את ישראל בעניין אירן - הרי שאם ייכנס לעובי הקורה בסוגייה הישראלית פלשתינית, הוא עלול להביא את הצדדים לפתרון כפוי ושטחי, שאינו יורד לעומק הבעיות שבין ישראל ושכניה, ואשר תוצאותיו הקשות יתחוורו לאחר שיסתלקו ביידן, צוותו והמצלמות.

ה"צלבנים" האמריקנים וה"אמגושים" השיעים

יום הבחירות הכלליות בעירק היה יום ראשון, 7 במרס, ועד כתיבת שורות אלה טרם פורסמו תוצאותיהן הרשמיות. עם זאת, המגמה המסתמנת היא, ששום כוח פוליטי לא זכה ברוב מושבי הפרלמנט, והדבר יחייב את הכוחות השונים להרכיב ממשלה קואליציונית. כדי לקבל לגיטימציה ציבורית רחבה וממשלה יציבה, השאיפה היא לשתף בקואליציה כמה שיותר מפלגות, אך שיתוף כזה בא על חשבון השאיפה להשאיר משרות ותפקידים בידי הקבוצות העיקריות המרכיבות את הממשלה. בעניין זה אין הבדל בין עירק ובין מדינות דמוקרטיות אחרות. השאלה היא מה תעשינה כל אותן קבוצות שתישארנה מחוץ למעגל הביצועי: האם תקבלנה את הדין ותשרתנה את העם ואת המדינה מספסלי האופוזיציה, או שתפנינה לפעילות בלתי-לגיטימית, דוגמת פיגועים וחבלות, כדי לערער את שלטון הקואליציה.
התשובה לשאלה זו נעוצה בשאלה אחרת: עד כמה יצליחו הבחירות לטעת בציבור את ההכרה שהן אכן התנהלו באופן הגון ותקף. עוד לפני פרסום תוצאות הבחירות, כבר יש דיווחים רבים על זיופים, קניית קולות, איומים על בוחרים והצבעה קבוצתית, וכל אלה משמשים נשק בידי מתנגדיהן להכריז עליהן כבלתי-לגיטימיות.
ערב הבחירות פורסם על-ידי קבוצה המתקראת "מדינת עירק האיסלאמית", שהיא כנראה הזרוע האזרחית של אלקאעדה, מסמך שבו מכריזה "המדינה" על עוצר כללי באזורים הסוניים ביום הבחירות, תוך הזהרת כל מי שיעז לצאת מהבית לקלפי. במסגרת שבה פורסם מסמך זה, אשר נועד לכאורה להרחיק מהפרלמנט את הסונים, מכונים האמריקנים "צלבנים", והשיעים - "אמגושים" ו"צפאווים" על שם השושלת ששלטה באירן במאות ה-16 עד ה-18 והפכה אותה לשיעית. "מדינת עירק האיסלאמית" רואה בפרלמנט הנבחר כפירה באיסלאם ואת המשתתפים בבחירות - עובדי עבודה זרה, שכן בהיותם רוב באוכלוסיה, גם הרוב בפרלמנט יורכב משיעים, ושלטון שיעים בסונים הוא הדבר האחרון ש"אלקאעדה" וההולכים בדרכה מוכנים לסבול.
ואכן, קבוצה זו מימשה את איומיה, ובמהלך יום הבחירות ביצעה מספר פיגועים שגרמו ל-40 חללים וליותר מ-100 פצועים. אולם, על-רקע קציר הדמים שהיה בעירק בשנים האחרונות ובמערכות הבחירות הקודמות, היה זה יום בחירות עם הרבה פחות נפגעים מן הצפוי. כ-60 אחוז מבעלי זכות הבחירה הגיעו לקלפיות - למרות האזהרות והסכנות, ועשרות אלפי אנשי ביטחון בדקו גופנית את כל הבוחרים.
סביר להניח שהקבוצה הרדיקלית הזו לא תניח את נשק הטרור ואף תגביר את פעולותיה בהמשך, אך העולם מאחל לעירק שתצליח להרכיב ממשלה על בסיס הסכמה לאומית רחבה, שתאפשר לממשלה הנבחרת להשליט חוק וסדר, לייצב את מעמדה הבין-ערבי והבינלאומי של עירק החדשה, ולהילחם בשחיתות ובמתנגדי השלטון מסוג אלקאעדה - תוך שמירה על זכויות אדם, זכויות נשים ומיעוטים, חירויות פוליטיות, וחופש העיתונות, הביטוי והבעת הדעה.
המשימה אינה קלה כלל, וארה"ב ממתינה בקוצר רוח לראות האם הניסוי לייבא דמוקרטיה לארץ הנהריים צלח, שכן הצלחה - גם אם יחסית - תאפשר לאובמה להוציא מעירק את צבאו ולפנותו לטפל בבעיה גדולה לא פחות - אפגניסטן. וגם את אירן לא שכחנו.

החשש הסורי מדמוקרטיה עירקית

וכך, במהלך שבע השנים האחרונות פעלו בעירק כוחות רבים ומנוגדים, שמנעו כמעט לחלוטין את הקמתה של מסגרת שלטונית אשר תאפשר למדינה לתפקד באורח לגיטימי ומוסכם. כוחות פנימיים אלה הסתייעו בכוחות חיצוניים, וההתנגשות בין האינטרסים המנוגדים הטביעה את המדינה במרחץ דמים: שבטים ניצלו את היעדר השלטון כדי לסגור חשבון של נקמת דם עם שבטים אחרים; קבוצות עדתיות הוציאו מהבקבוק את השנאות והקנאות שליוו את האיסלאם משחר ההיסטוריה שלו, ובראשם המתח בין הסונים והשיעים שעדיין נאבקים ביניהם על הח'ליפות של אמצע המאה השביעית; עדות דתיות - נוצריות ויזידית - המשיכו במאבקם בן למעלה מאלף שנים על הישרדותן בסביבה איסלאמית עוינת הרואה בהן כופרות בעיקר; ג'יהאדיסטים בעלי אג'נדה אנטי-אמריקנית זרעו מוות בארץ הנהריים, רק כדי לחבל במאמציה של ארה"ב להשכין שלום בין הניצים בעירק ולהתייצב בפני העולם כמביאת תרבות המערב אל העולם האיסלאמי; וגם סתם פורעי חוק מכל העולם האיסלאמי הגיעו לעירק - כדי לשדוד, לרצוח ולאנוס.
אבל ללא ספק, המחלוקת השיעית-סונית הייתה המקור העיקרי לפיגועים. הרוב הדמוגרפי השיעי מחייב, על-פי כל היגיון אזרחי, לתת בידי השיעים את עיקר המשקל הפוליטי, שאם לא כן תשוב המדינה לימי הדיקטטורה של המיעוט הסוני, והשיעים, לאחר שחרורם מעול המיעוט הסוני, לא יסכימו להידחק שוב לשוליים הפוליטיים. בנוסף לכך, השיעים באירן רואים בהפלת שלטונו של סדאם את ההזדמנות ההיסטורית, שלה חיכו 1350 שנה, לסילוק השלטון הסוני ולהחזרת ההגמוניה לשיעה, גם במחיר של השלטת טרור ומוות ברחובותיהן של ערי עירק. הם שהקימו את המיליציה "ג'יש אלמהדי" ("צבא המשיח") בפיקודו של מוקתדא צדר, ידידו משכבר הימים של חסן נסראללה, הצדיק מלבנון.
לאלה יש להוסיף את המעורבות הסורית בהברחת ג'יהאדיסטים, נשק, תחמושת וכסף לתוך עירק, כדי למנוע התבססות של שלטון לגיטימי בה, העלול לעורר את אזרחי סוריה לדרוש זכויות אדם, חירויות פוליטיות, חופש התארגנות, חירות דיבור והבעת דעה, מיסוּד הדרכים לחילופי השלטון ועוד דרישות שהשלטון הסורי דוחק אל מתחת השטיח כדי לשרוד בשלטון. ואם לא די בכל אלה, קבוצות סוניות רדיקליות המתקראות בשם הכולל "אלקאעדה" (אשר זכור לשמצה מנהיגן אבו מוצעב אלזרקאוי), שמו להן למטרה להעביר לעולם האמת כמה שיותר שיעים, רק משום שהם נתפסים בעיניהן ככופרים באיסלאם.
ומכיוון שהמאבק הסוני-שיעי הוא בעל אופי דתי, אללה מצטרף כשחקן חיזוק לכל אחד מהצדדים, והפתרון לו נראה בלתי-אפשרי. לא פחות משבע שנים עברו עד שהאמריקנים מצאו את המרשם שאולי יאפשר לעירקים לרקוח את המרקחת שכולם יסכימו לאכול ממנה. נראה כי גם אורכה של שפיכות הדמים עייפה את הצדדים והביאה אותם להכרה שאין להם ברירה אלא לשתף פעולה אלה עם אלה, וכולם עם הקהילה הבינלאומית, שהרי אם לא ילמדו לחיות זה לצד זה הם ייאלצו להיקבר זה לצד זה.

זכות הצבעה לבני עירק המתגוררים בחו"ל

השיטה הבדוקה ליצירת משטר לגיטימי בעירק היא ארגון בחירות הגונות תוך שיתוף מירב הכוחות הפועלים בחברה, כך שיתאפשר לכמה שיותר מהם לתפקד בתוך המערכת ולא נגדה. ואכן, חוק הבחירות שהתקבל בפרלמנט בתחילת השנה הוא מסגרת האמורה לאפשר למרבית העירקים לבטא את עצמם פוליטית, אם רק ירצו בכך. לא פחות מחמש שנים של דיונים ומו"מ נדרשו לפרלמנט כדי להגיע לחוק בחירות מאוזן ומייצג, אשר אלה הם עקרונותיו:
  • הבחירות לפרלמנט של המדינה תהיינה יחסיות ואזוריות, דוגמת הבחירות בבריטניה. כך יינתן לכוחות המקומיים - שבטים, עדות, דתות ויחידות אתניות - להגיע לידי ביטוי שלטוני. הן גם יהיו ישירות ואישיות, כך שהנציגים אשר יקבלו את מספר הקולות הכשרים הגדול ביותר יהיו נציגי האזור בבית הנבחרים, ולקבוצות השבטיות יתאפשר לבחור בנציגי השבטים לפרלמנט.
  • לגולים העירקים החיים בחו"ל תינתן זכות הצבעה, כאילו הם חיים באזור הבחירה שלהם. שהרי אם תפנה המדינה עורף למי שברחו ממנה לפני 2003 - בשל הדיכוי מצד משטר סדאם, ואחרי 2003 - בשל המצב הביטחוני הרעוע, עלולים מי מהם לנסות, באמצעות טרור מיובא מבחוץ, למנוע מן השלטון שייבחר לתפקד, והדבר ינציח את האלימות ואת הפיגועים.
  • מי שהיו חלק משלטון הבעת' לא יוכלו להתמודד על תפקידים.
  • גופים בינלאומיים יפקחו על התנהלות הבחירות ויאשרו את הגינותן ואת תקפותן, וכך יחושו כל בני עירק, שבטיה, עדותיה ועמיה, שהפרלמנט והמוסדות הביצועיים הנבחרים, ובראשם הממשלה, הם אכן המוסדות המייצגים באמת את העם על חלקיו השונים.
  • הפרלמנט ימנה 325 מושבים. 310 חברי פרלמנט ייבחרו ב-18 אזורי בחירה, כשלכל אזור מוקצה מספר מושבים על-פי מספר אוכלוסיו, ו-15 מושבים ישוריינו לנציגי מגזרים: נציג הדת היזידית, נציג הדת הצבאאית, נציג הדת השבכית, חמישה נציגים לנוצרים, ושבעה נציגים אשר יוקצו על-פי עודפי הקולות של הרשימות.
  • רשאים לבחור בני 18 ומעלה, ולהיבחר - בני 30 ומעלה, בוגרי בית ספר יסודי לפחות, ללא עבר פלילי שיש עמו קלון או רכוש שמקורו אינו ברור. לא יוכלו להיבחר מי שהם בעלי תפקידים בכוחות הביטחון.
  • כל רשימת מועמדים תכלול נשים בשיעור של שליש לפחות, כך שבסופו של תהליך הבחירה לפחות רבע מחברי הפרלמנט יהיו נשים.

לאתר מגזין מראה
ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן
תאריך:  12/03/2010   |   עודכן:  12/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מגעים קואליציוניים קדחתניים בבגדד
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואל גוז'נסקי
הבחירות שנערכו השבוע בעירק יקבעו במידה רבה את אופייה של המדינה במהלך ולאחר יציאת כוחות ארה"ב מתחומה    ידו של מי תהיה על העליונה? של תומכי הלאומיות העירקית מבפנים ומבחוץ, או דווקא של אלו החוששים מהתבססות של מדינה חילונית, דמוקרטית ויציבה
יוסף אורן
יתרון האבחנה הביוגרפית על האבחנה המגדרית בפענוח יצירת ספרות בולט במיוחד כשמשווים שתי יצירות של יוצרים שונים העוסקות בנושא אחד    השבוע ייבחן כך שירה של לאה גולדברג "באת אלי", ובשבוע הבא - שירה של זלדה "הסתרת את נפשך"
משה דן
רק כשהחלו החפירות הארכיאולוגיות בעיר דוד למשוך תיירים, לפני כשני עשורים, החלו הערבים לבנות באזור הגן הארכיאולוגי שבעמק קידרון    המאבק נגד בנייתם הבלתי-חוקית שם הוא חלק ממאבקנו על ריבונותנו
גורי גרוסמן
חבל על הכספים שהושקעו בסרטים המגוחכים שנועדו להניע אותנו להתגייס למסע ההסברה למען ישראל    אפשר להשתמש בצילומים של ההסתערות המבישה וההיסטריה שאחזה באלפי ישראלים מוטרפים, שהסתערו על הסניף הראשון של H&M שנפתח בישראל
אפרים אסכולאי
כל הסימנים בשטח מראים שהמדיניות בארצות הברית נעה לכיוון קבלת ה"בלתי נמנע" - אירן תהיה מדינה גרעינית    המדינות העלולות להיות מושפעות מכך ייאלצו לבחון את מצבן מחדש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il