X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ממש לא "כפפות של משי"
[צילום: פלאש 90]
ביקשו לקדם עליית קרובים [צילום אילוסטרציה: תומר נויברג, פלאש 90]
ביקורת קשה של השופט אילן סלע על אופן חקירתן של עולות מאתיופיה, במסגרת חקירה נגד איש רשות האוכלוסין וההגירה ליאור סולומון שהואשם בקבלת שוחד מיני מהן פסק הדין מתאר מקרים הגובלים בפגיעה פיזית וקובע שהחוקרים הפעילו עליהן לחץ בלתי הוגן סולומון הורשע בשלושה מבין תשעת האישומים
▪  ▪  ▪
השופט אילן סלע

להב זקוקה לטלטלה עזה
בציניות שאולי אינה במקומה ניתן לומר, כי פסק דינו של השופט אילן סלע מלמד, כי אצל חוקרי להב אין אפליה: הם התייחסו בצורה פסולה (ואולי גם אכזרית) הן ליוצאות אתיופיה מוחלשות והן לבכירים כמו ניר חפץ ושאול אלוביץ (כמעט באותן שנים). סלע מציין, כי גם בעדויותיהם בפניו - רק לפני שנה-שנתיים - לא הבינו החוקרים מה היה לא בסדר. נימה דומה מאוד שמענו מהחוקרים שהעידו במשפט נתניהו. מה שמלמד, שיחידת העילית הזאת זקוקה לטלטלה עזה - שאולי יבוא רק לאחר חקירה חיצונית ממצה ומקיפה.

חוקרים וחוקרות בלהב 433 התייחסו לעולות מאתיופיה, קורבנות עבירות מין של פקיד ברשות האוכלוסין וההגירה, כאל עברייניות. בחלק מן המקרים היחס כלפיהן גבל בפגיעות פיזיות, וככלל - החוקרים ניצלו את מצוקתן והפעילו עליהן לחצים בלתי הוגנים. כך קובע (17.11.22) שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, אילן סלע.
ליאור סולומון היה ממונה על לשכות מנהל האוכלוסין במחוז צפון ב"דסק האתיופי" של הרשות בשנים 2016-2007; את העבירות שיוחסו לו, ושבחלקן הורשע, הוא ביצע בתחילת העשור הקודם. לסולומון הייתה השפעה רבה על אישור עלייה מאתיופיה והוא נחשב בעיני עמיתיו לבר-סמכא בשאלות של אימות הזכאות לעלות ארצה. המדינה טענה, כי הוא ניצל את מעמדו כדי לקבל שוחד מיני מתשע נשים שביקשו את סיועו בהעלאתם ארצה של בני משפחותיהן.
למעט בנוגע לאישה אחת, סולומון אישר שקיים יחסי מין עם המתלוננות, אך טען שהיה זה בהסכמה ובמנותק מתפקידו. הוא גם הכחיש שביצע עבירות של מרמה והפרת אמונים בכך שטיפל בענייניהן של נשים עימן היה לו קשר מיני. סולומון אישר שניהל עם חלקן שיחות בעלות אופי מיני, אך טען שהיה זה חלק משיח קליל. סלע הרשיע אותו בשלוש עבירות של קבלת שוחד ובעבירה אחת של פגיעה בפרטיות, וזיכה אותו משש עבירות של קבלת שוחד ומשבע עבירות של מרמה והפרת אמונים. ההכרעה בכל אישום מבוססת על בחינת הזיקה, אם הייתה כזאת, בין הקשר המיני לבין פעולותיו של סולומון במסגרת תפקידו.
כאמור, סלע מותח ביקורת קשה במיוחד על אופן חקירתן של הנשים; המשטרה עצמה אישרה שהחליטה להתייחס אליהן כקורבנות ולא כעברייניות (נותנות שוחד). "לא ניתן לקבל מצב בו נשים, שהרשות החוקרת והפרקליטות ראתה בהן כקרבנות עבירה, תידרשנה למסור עדות במשטרה באופן בו הדברים נעשו", אומר סלע. "חקירה של כל אדם, יהא זה חשוד או עד, מחויבת להתבצע בדרך שתבטיח שמירה מרבית על כבודו ועל זכויותיו".
עוכבו בניגוד לחוק ונדרשו להגיע מיידית
לדברי סלע, "צפייה בחקירות של הנשים מלמדת כי החקירה עצמה לא כללה צעקות, וודאי לא שימוש באמצעים פיזיים. אולם ניכר היה כי החוקרים מנצלים את חולשתן של הנשים והם הפעילו עליהן לחץ בניצול מצבן באופן בלתי הוגן". סלע מדגיש, כי מדובר בנשים מוחלשות, שהפער בינן לבין חוקריהן גדול עוד יותר מהרגיל. בין הליקויים עליהם מצביע סלע, ואשר עלו גם מעדויות החוקרים:
  • הנשים הוסעו לתחנת המשטרה בלוד כאשר הן מעוכבות, למרות שהחוק אינו מאפשר זאת. לא נאמר להן מדוע זומנו ולעיתים הוסעו ללא כל הסבר למרחק של עשרות ק"מ ממקומות מגוריהן.
  • הנשים נדרשו להגיע מיידית למשטרה, למרות שכולן אימהות חד-הוריות לילדים קטנים (כולל תינוקות, ילד לאחר ניתוח, ילד חולה אסטמה ועוד). החוקרים איימו עליהן שהחקירה תתמשך והן לא תוכלנה לחזור לילדיהן, כל עוד לא ימסרו את הגרסה שהם מבקשים לשמוע.
  • החוקרים עיכבו את הנשים כאשר ביקשו לצאת לשירותים. אחת מהם, שהיניקה באותה עת, סבלה שעות ארוכות מגודש בשדיה.
  • בסיום החקירות נשלחו הנשים לבתיהן בתחבורה ציבורית, כאשר הן כלל לא ידעו היכן למצוא אותה. בנקודה זו שב ומדגיש סלע: "כאמור, מדובר במי שהחוקרים ראו כקרבנות עבירה, שהנאשם ניצל את חולשתן". למרות שאין הוראה כזאת בחוק, הוא מעיר, ההיגיון הפשוט מחייב שבנסיבות אלו היה על המשטרה להחזירן לבתיהן.
  • החוקרת טליה סוסן אמרה לאחת הנשים: "ראית, גם באנו אליך בצורה עדינה. המשטרה לא כזאת... תמיד נחמדת. יכולה לבוא, לדפוק לך בשש בבוקר, לשבור לך את הדלת, בושות עם השכנים, הילדים היו בוכים, היית בלחץ".
  • החוקרות נטלו את הטלפון הנייד מאחת הנשים, למרות שהסבירה להן שבנה סובל מקוצר נשימה; המכשיר לא הוחזר לה. החקירה נמשכה עשר שעות.
החוקרים כלל לא הבינו
סלע מצטט בהרחבה את עדויות הנשים, שחלקן ניתנו בדמעות, על תחושותיהן בחקירה. אחת מהן (המיניקה) ציינה, כי אינה יודעת לקרוא עברית ולמרות זאת חתמה על הודעתה, רק כדי שתשתחרר ותוכל לחזור לתינוק. אחרת אמרה כי הטראומה מן החקירה גרמה לה לחשוש מפני העדות בבית המשפט. סלע מציין, כי לא מדובר במניפולציות שנועדו לסייע לסולומון, אלא בתחושות אמיתיות המלוות אותן שש שנים לאחר המעשה.
"זו הדרך בה ביקשו החוקרים לחקור נשים חלשות, קורבנות עבירה. נהיר כי כך לא אמורה להתנהל חקירה הוגנת, וכך לא אמורה להיראות חקירה המקפידה על שמירת כבוד האדם. כך בוודאי לא מתנהלת חקירה של קורבן עבירה", קובע סלע. הוא מוסיף:
"החומרה היתרה שבהתנהלות החוקרים במקרה זה היא גם בכך שהם כלל לא הבינו כיצד ייתכן שהנשים הרגישו כך, כיצד ייתכן שהן הגיעו לכדי בכי כתוצאה מהדרך בה הן נחקרו, כשלשיטתם הם חקרו אותן ב'כפפות של משי' ודאגו לכל צרכיהן. החומרה היתרה היא בכך שגם כאשר השוטרים הועמדו על השלכות החקירה על הנשים כיום, הם לא ראו כל פגם באופן חקירתן". ראש צוות החקירה, רב-פקד אורי קנר, כיום ראש מחלקת חקירות ביאחב"ל במפלג בינלאומי, טען שהיחס כלפיהן היה ב"כפפות של משי"; סלע מגיב: "המציאות הייתה הפוכה לחלוטין".
עם זאת, סלע דחה את בקשתו של סולומון לזיכוי בנימוק של הגנה מן הצדק בשל אופן חקירת הקורבנות, שכן הדבר לא השפיע על הראיות ובוודאי שלא בצורה ממשית. "מטרת החלתה של ההגנה היא לעשות צדק עם הנאשם, ולא לבוא חשבון עם רשויות האכיפה על מעשיהן הנפסדים. מה גם, שלא כל מעשה נפסד שעשו הרשויות החוקרת או המאשימה או רשות מעורבת אחרת, יצדיק את המסקנה שדין האישום להתבטל מטעמי הגנה מן הצדק. תיקון אופן ניהול החקירה על-ידי המשטרה להבא, לא יבוא, ולא נכון שיבוא, באמצעות זיכוי הנאשם מעבירות חמורות שעשה", הוא אומר. את המדינה ייצג עו"ד שחר מלול, ואת סולומון - עוה"ד אלי פוקסברומר ותהילה פרץ-פינטו.

תאריך:  17/11/2022   |   עודכן:  17/11/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוקרי להב התייחסו לקורבנות של ניצול מיני כאל שותפות לעבירה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ובאמת החוקרים יתנו את הדין ??? ל"ת
ברור שלא  |  17/11/22 11:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משטרה במוקד
איתמר לוין
תובעת 8.6 מיליון שקל מחברת פרוטוקול ובעליה, דורון כהן וניסן כספי, בטענה לדיווחים כוזבים על תרגומים ליחידות החוקרות    התביעה האזרחית - לאחר שהפרקליטות סגרה את התיק הפלילי
מירב ארד
במשטרה מבקשים להבהיר: "המפכ״ל כמו קציני משטרה בכירים לא ביקשו ולא נפגשו עם נבחרי ציבור המופיעים בפרסום"
איתמר לוין
במחצית הראשונה של 2022 התקבלו 96 דיווחים, לעומת 147 בכל השנה שעברה    אם הקצב יימשך, מדובר בהכפלה של מספר הדיווחים בתוך חמש שנים
איתמר לוין
דוח חמור על הלנת עצורים בתחנות המשטרה: תנאים בלתי אנושיים, העדר מזון וטיפול רפואי, חשש להודאות שווא בחקירות
עידן יוסף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il