X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
פרופ' ליידרמן. חבל שעליית הריבית לא בוצעה הדרגתית מ-2021 [צילום: פוטו מרסלו]
"הגידול במחירי הדירות צפוי להתמתן ב-2023"
היועץ הכלכלי של בנק הפועלים מעריך: צפויה האטה מסוימת בצמיחת הפעילות בענף הנדל"ן, שתורגש גם בצד הביקוש וגם בצד ההיצע של השוק "המפתח לפתרון משבר הדיור בישראל הוא ביצירת תנאים שיובילו לגידול משמעותי בהיצע הדירות ובתנופת התחלות הבנייה"

היועץ הכלכלי של בנק הפועלים, פרופ' ליאו ליידרמן, מעריך כי בשנת 2023 תורגש התמתנות בקצב עליית מחירי הדירות בישראל.
"לא יפתיע אותי שיהיו חודשים בהם תהיה ירידה מסוימת בהתחלות הבנייה וברכישות של דירות. שיעור עליית מחירי הדיור צפוי להתמתן מאוד יחסית לעלייה של 20% השנה, וגם כאן, לא נופתע אם ב-2023 מחירי הדיור יעלו, אולם בשיעור חד ספרתי, מתחת ל-10% לשנה", אמר (יום ו', 18.11.22) בכנס ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז.
לדבריו, הוא מקווה שלקראת אמצע שנת 2023 תקטן אי-הוודאות, יתייצבו שערי הריבית וניתן יהיה לדעת יותר על המדיניות המתוכננת על-ידי הממשלה, "והמשק וענף הבנייה יוכלו לעבור למגמה חיובית יותר כבר במחצית השנייה של השנה", כלשונו.
פרופ' ליידרמן הוסיף כי המחסור ויוקר הדיור ממשיכים להיות הבעיה הכלכלית-חברתית מספר אחת בישראל. הוא מציין כי ההתפתחויות המאקרו כלכליות האחרונות, כולל התחזיות לחודשים הקרובים, רק החריפו את הבעיה. "כינונה של ממשלה חדשה, עם אופק אפשרי של קדנציה שלמה, מהווה חלון הזדמנות להתקדם בפתרון הנושא הכאוב הזה. דיוני תקציב המדינה והרפורמות המבניות יהיו מבחן ראשון להבנה היכן עומד נושא הדיור בסדר העדיפות של הממשלה", העריך.
פרופ ליידרמן התייחס למצב השווקים בעולם ואמר כי העולם הכלכלי והפיננסי נמצא בתקופה של טלטלה וזעזועים המובילים למצב חדש אשר ישפיע גם עלינו. "ממשבר הקורונה, דרך מלחמת רוסיה באוקראינה וההסלמה ביריבות בין סין לארה"ב, העולם עובר תהליך של דה-גלובליזציה. הדגש עתה הוא על לוקליזציה, כאשר היעד המרכזי הוא צמצום התלות ביבוא תשומות, מזון וחומרי גלם ממדינות אחרות. כתוצאה מהתהליך הזה, שיעורי הצמיחה של התוצר צפויים לרדת כמעט בכל מקום בעולם, כולל בישראל. במקרה של מדינות במערב אירופה, חלק מהן כבר נמצאות במיתון שיימשך ב-2023. התהליכים הנ"ל הוחרפו בעקבות העלייה החדה באינפלציה והעלאות הריבית המהירות על-ידי הבנקים המרכזיים", אמר.
התחזית של ליידרמן היא לשנה מאוד מאתגרת כלכלית ב 2023, קושי שיתמקד במחצית הראשונה של השנה. באותה נשימה הוא אינו צופה מיתון בישראל, אך כן צמיחה איטית מזאת שהייתה השנה. כמו-כן, הוא רואה בהאטה הזדמנות, "יש כאן חלון הזדמנות שמשמעותו להתקדם בצורה מהירה ככל האפשר בפתרון בעיות הדיור תוך ניצול הפוטנציאל הגדול של ענף הבנייה לצמיחת המשק", ציין.
ליידרמן מסתייג מהגדרת מצב שוק הנדל"ן כמשברי ואומר כי השוק נמצא בתהליך התאמה מאתגר וכואב לכל הצדדים, למציאות הכלכלית העולמית והמקומית. "מדובר בעיקר בהתאמה לנורמליזציה בשערי הריבית לאחר תקופה ממושכת של ריביות אפסיות ואף שליליות. כתוצאה מהתהליך, צפויה האטה מסוימת בצמיחת הפעילות בענף הנדל"ן, שתורגש גם בצד הביקוש וגם בצד ההיצע של השוק. אנו סבורים שהתהליך הזה לא יתדרדר לכדי משבר, ובפרט כל זמן ששוק העבודה ממשיך להיות מאופיין בשיעורי אבטלה נמוכים", אמר.
הוא התייחס להעלאות הריבית והדגיש כי אין כמעט תקדימים בהיסטוריה הפיננסית שריבית הבנק הפדרלי עלתה במהירות מ-0.25% לשנה במרס 2022 לרמת ריבית של כ-5%, הצפויה לאפיין את סוף השנה.
"עבור המגזר העסקי והצרכני (כולל הלווים במשכנתאות), עליות אלה בריבית - שככל הנראה היו בלתי נמנעות וחבל מאוד שלא התחילו להתבצע הדרגתית ב-2021. בשוק הדיור, תנאי הרקע החדשים מובילים לירידה בשיעור צמיחת הביקוש וההיצע של דירות. גורמים רבים נכנסו לעמדות המתנה ומעדיפים לחכות עד להתבהרות המצב. זה כשלעצמו מאט את הפעילות, הן בצד רכישות הדיור והן בהתחלות הבנייה. גם רמת הריבית טרם התייצבה והלווים במשכנתאות אינם יודעים האם וכיצד יוכלו לעמוד בהחזרים החודשיים".
לדעתו של ליידרמן, המפתח לפתרון משבר הדיור בישראל הוא ביצירת תנאים שיובילו לגידול משמעותי בהיצע הדירות ובתנופת התחלות הבנייה. "לא רק בהגדלת שיווקי הקרקע על-ידי רמ"י, אלא לדאוג לפיתוח אותם תשתיות, תכנונים, צמצום הביורוקרטיה, ועוד, ויצמצמו את הפער בין שיווק הקרקע לבין התחלות הבנייה. במקביל, חשוב לאפשר ולתמוך בתוכניות של פינוי בינוי, ובוודאי בפיתוח שוק השכירות בישראל. ללא התמריצים הנכונים, ספק אם שוק השכירות יתרומם", העריך.

תאריך:  18/11/2022   |   עודכן:  18/11/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"הגידול במחירי הדירות צפוי להתמתן ב-2023"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יוקר המחיה
איציק וולף
עליות מחירים נרשמו בחודשים אוגוסט וספטמבר 2022 בכל המחוזות והם משלימים עלייה של עד 20.9% במחירי הדירות בישראל בהשוואה שנתית    המחיר הממוצע לדירה עלה ב-1.9% ועומד על כ-1.93 מיליון שקל
איציק וולף
עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי ירקות ופירות טריים, שעלו ב-4.1%, הלבשה והנעלה שעלה ב-4.0%, מזון שעלה ב-1%, דיור ותחבורה שעלו ב-0.6% כל אחד ותחזוקת הדירה שעלה ב-0.4%
עמנואל בן-סבו
כשהפוליטיקאים החליטו להסיר את יוקר המחיה מעל סדר היום הציבורי    יוקר המחיה לא רק שנדחק אל השוליים אלא שביום למחרת יום הבוחר, הובטחה חגיגית על-ידי בעלי החברות המובילות במשק, עליית מחירים משמעותית כמעט בכל תחומי החיים במדינה
יאיר נבות
המציאות היא כזו, שהחרפה משמעותית ביוקר המחיה ובמצב הכלכלי עלולה לגרום לרבות ממדינות האיחוד האירופי לשקול את מהלכיהן. הן יתקשו למשל להפנים שהמצב הנוכחי עלול להימשך עוד שנים, לא חודשים,וחלקן עלול להתחיל בקרוב להפעיל לחץ על קייב להשלים עם המציאות ולסיים את המלחמה, במחיר אובדן שטחים וריבונות
איתמר לוין
טיימס מדווח על תוכניותיה של שרת החוץ, הצפויה לנצח בבחירות במפלגה השמרנית לראשות ממשלת בריטניה: המשבר הכלכלי יטופל ראשון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il