X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
המשך האיחוד אינו על סדר היום
דוח מבקר המדינה
20 שנה אחרי ההחלטה: אגפי המיסים אינם מאוחדים
בשנים 2020-2012 עלה ב-71% מספר חייבי הדיווח השנתי למס הכנסה, אך מספר המפקחים ירד ב-21% הליכים ב-28 מיליארד שקל תלויים ועומדים בבתי המשפט

בשנים 2020-2012 נרשם גידול של 71% במספר החייבים בהגשת דוח שנתי למס הכנסה - אך מספר מפקחי המס ירד ב-21%. בשנת 2020, היו 70% מהדוחות של עצמאים - אך המס מהם באותה שנה היה 6% בלבד מסך גביית המיסים הישירים והעקיפים. כך מוסר (23.11.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
מערכת המס בישראל מורכבת וכוללת חקיקה נרחבת, ובמשך השנים נעשו בה תיקונים רבים. נוסף על כך, נקבעו תקנות רבות ליישום חוקים אלו. רשות המיסים מפרסמת הנחיות וחוזרים לנישומיה, ואף קובעת החלטות מיסוי פרטניות. בשל גורמים אלו, ובשל השפעת דיני מס של מדינות אחרות על המיסוי בישראל, קיים חוסר בהירות גם בנושאים שהוסדרו בעבר בחוק. אין גורם ממשלתי מוגדר שתפקידו לבצע עבודת מטה סדורה לקראת חקיקת רפורמות מס שבמסגרתה ייבחנו, בין היתר, השפעות הרפורמה על סיבוך מערכת המס, על עלויות הציות החלות על הנישום, על העלויות של ההתאמות הנדרשות במחשוב וכן ההיערכות המינהלית הנדרשת לביצוע הרפורמה (למשל, הכנת טפסים נוספים ומחשובם).

אנגלמן מציין, כי לא בוצעו ארגון, כינוס ופישוט של דיני המס, ובכלל זה הם לא הותאמו למציאות הנוכחית (קודיפיקציה), למרות גורמים אלה: השינויים המרחיבים שנעשו ברפורמות בדיני המס בשנים האחרונות; מורכבותם של דיני המס; ריבוי החלטות מקדמיות, הנחיות וחוזרים; שינויים בדיני מס של מדינות אחרות המשפיעים על דיני המס בישראל; חוסר בהירות הקיימת גם בנושאים שהוסדרו בעבר בחקיקה, בפסיקה ובעמדת הרשות.
תקציב המדינה בשנים האחרונות כולל הטבות מס בהיקפים של עשרות מיליארדי שקלים. לדוגמה, בשנת 2019 ההטבות הסתכמו ב-67 מיליארד שקל (כגון: הטבות לחיסכון פנסיוני ולקרנות השתלמות, הטבות במסגרת חוק לעידוד השקעות הון, הטבות מס על הכנסות מהימורים), אולם, לא נערכה בדיקה בדיעבד אם ההטבות השונות אכן ניתנו לקבוצות האוכלוסייה שהמחוקק התכוון שיקבלו אותן, ואם הן קידמו את היעדים שקבעה הממשלה. מרביתן של הטבות מס אלו נוספו לדיני המס לפני שנים רבות, ומאז לא בוצעה בחינת עומק של יעילותן בכלל ושל יעילות הטבות אלו ביחס לחלופות אחרות.
נכון ליוני 2021 נדונים בערכאות משפטיות 2,108 צווי מס, בהם סכום מס הכנסה אשר שנוי במחלקות בהליכים אזרחיים הוא 28.1 מיליארד שקל, מתוכם 26 תיקי מס שבהם סכום המס המצטבר הוא 24.4 מיליארד שקל, ובהם 6.9 מיליארד שקל בגין תשעה צווים אשר הוצאו לחברה גדולה אחת.
לרשות המיסים אין נתונים מרוכזים אשר יאפשרו לה לפקח ולבקר אחר תהליך הטיפול האזרחי. לדוגמה: מועדי הוצאת הצווים, משך ההתנהלות הממוצע של תיק בכל אחד מבתי המשפט המחוזיים ומספר התיקים שחל בהם עיכוב נוסף בשל ערעור של הנישום לבית המשפט העליון. עיכוב בטיפול בצווי מס של עשרות מיליארדי שקלים על פני שנים ארוכות גורם לפגיעה באוצר המדינה, ביכולת ההרתעה של רשות המיסים ואף עלול לפגוע ביכולת האכיפה של פסיקות בית המשפט - בפרט, בנסיבות בהן חברה נישומה עלולה להפסיק את פעילותה ברבות השנים, מתריע אנגלמן.
20 שנה לאחר החלטת הממשלה על איחוד פעולות מס הכנסה, מע"מ והמכס, איחוד המשרדים האזוריים וחזון "שירות בנקודה אחת" עדיין רחוק ממימוש, ושונה מהמקובל ברשויות מס במדינות מובילות בעולם. בפועל, האגפים שאוחדו לרשות אחת ממשיכים לפעול בנפרד במרבית ההיבטים התפעוליים, ולא מופקת התועלת המיטבית מן האיחוד, לא בהיבטים תפעוליים, לא בהיבטי שיפור גביית המס ולא מבחינת שיפור השירות לנישום וצמצום הנטל הביורוקרטי. בפועל, רשות המיסים אינה עוסקת כיום בהמשך איחוד אגפי המס.

תאריך:  23/11/2022   |   עודכן:  23/11/2022
+הדיגיטציה הגדילה את רווחי הבנקים, אך הם לא הוזילו את השירות לאזרח
22:25 23/11/22  |  עידן יוסף

דוח מבקר המדינה: הדיגיטציה תרמה רבות לשיפור גיוון השירות הבנקאי וליעילותו לצרכנים וכן הפחיתה את העלויות שמשלם הציבור על עמלות. עם זאת, הדיגיטציה אשר הפחיתה את עלויות המשכורות וההוצאות הנלוות של הבנקים ותרמה לגידול של 10% ברווח חמש הבנקים הגדולים בשנים 2021-2014, לא תרמה לירידה במרווחי האשראי - ורווחיהם במהלך השנים האחרונות גדלו בעקביות מ-10.4 מיליארדי ש"ח בשנת 2014 ל-22.1 מיליארדי ש"ח בשנת 2021, בהתאם לגידול בתיק האשראי הבנקאי.
הדבר מצביע על הריכוזיות בענף הבנקאות ועל היעדר תחרות מספקת, מטיל ספק אם ההתייעלות הדיגיטלית התגלגלה במלואה לציבור ומחדד את הצורך של בנק ישראל והפיקוח על הבנקים בתוכו ליזום פעולות להגברת התחרות.

+"דאוס אכס מכינה", גרסת אנגלמן
19:18 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אצל מבקר המדינה דברים מתרחשים כמעט מעצמם, בלי מגע יד אדם: רק הגופים אחראים לליקויים, לא מנהליהם ובוודאי שלא הדרג המדיני שמעליהם

אנגלמן. כמו החרטומים ומראדונה [צילום: פלאש 90]
+הקו האדום ברכבת הקלה התייקר ב-70%
15:53 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אנגלמן: זינוק בעלויות של הרכבת הקלה בגוש-דן - שהקמתה יקרה יותר ואיטית יותר מאשר בעולם  ▪  ההפסד מדחיית הקווים הירוק והסגול: 3.5 מיליארד שקל

חמש שנות איחור בקו האדום [צילום: נת"ע]
+מערכת בלתי תקנית ומיושנת לתעופה האזרחית
15:52 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

רשות התעופה האזרחית וחיל-האוויר אינם מתואמים די הצורך והדבר מסכן את בטיחות הטיסה  ▪  אין היערכות למקרה של תאונת טיס מחוץ לשדות התעופה

עומס המשליך על הבטיחות [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]
+הרפורמה בחברת החשמל נכשלת בכל התחומים
15:52 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

העלויות נותרו גבוהות, הוצאות השכר למעשה לא השתנו, איכות האספקה ירדה, חלק ניכר מן התועלת הכספית לא הושגה, מספר העובדים הארעיים עולה

41% בעלי שכר גבוה [צילום: מנחם לדרמן, פלאש 90]
+הגז הטבעי נכנס בצורה איטית וחלקית מן המתוכנן
15:51 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המשק איבד חיסכון של 1.9-0.8 מיליארד שקל בעשור האחרון בשל אי-העמידה בהחלטות הממשלה - והקצב אף נעשה איטי עוד יותר

אסדת מאגר לווייתן [צילום: יוטיוב]
+רשות המיסים מבצעת בצורה ידנית פעולות מרכזיות
15:50 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

השוואת הצהרות הון ובחינת פערים בניכויים במקור אינם נעשים בצורה ממוחשבת  ▪  אין כרייה מרוכזת של מידע על נישומים בעת הכנת השומות

רוב הטפסים אינם ממוחשבים
+האוצר ויתר על בדיקת הדיוק ברכיבי השכר בצה"ל
15:49 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הקביעה לפיה מדיניות השכר באחריות הרמטכ"ל - מנוגדת לחוות דעת משפטית  ▪  700 רכיבי שכר שונים בשירות הציבור, כולל תוספות שאינן קשורות למציאות

תוספות שולמו עשרות שנים לאחר הסכם השלום [צילום: אתר הכנסת]
+שירות פגום בגופים המופקדים על הגנת הצרכן
15:48 23/11/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המועצה לצרכנות סגרה תלונות בצורה מלאכותית  ▪  בנק ישראל אינו עוסק בהונאות דרך חברות הסליקה  ▪  קשיים בהגשת תלונות מקוונות לרשות להגנת הצרכן

כמות אפסית של ביקורות [צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
20 שנה אחרי ההחלטה: אגפי המיסים אינם מאוחדים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
איתמר לוין
השוואת הצהרות הון ובחינת פערים בניכויים במקור אינם נעשים בצורה ממוחשבת    אין כרייה מרוכזת של מידע על נישומים בעת הכנת השומות
איתמר לוין
הקביעה לפיה מדיניות השכר באחריות הרמטכ"ל - מנוגדת לחוות דעת משפטית    700 רכיבי שכר שונים בשירות הציבור, כולל תוספות שאינן קשורות למציאות
איתמר לוין
המועצה לצרכנות סגרה תלונות בצורה מלאכותית    בנק ישראל אינו עוסק בהונאות דרך חברות הסליקה    קשיים בהגשת תלונות מקוונות לרשות להגנת הצרכן
איתמר לוין
מפרסם בצורה יוצאת דופן דוח מיידי על כשלים שגילה בבסיס האימונים של חטיבת כפיר ובמוצב יקיר - ומתריע מפני חוסר מוכנות ללוחמה ביו"ש ובעקיפין גם בחזית הצפון
איתמר לוין
ביטל את החלטתו של שפירא, בה תמך אנגלמן, להחיל את הביקורת על החברות שהוקמו במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית    הותיר בעינה את הסמכות על חברות האוטובוסים הוותיקות
רשימות נוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il