X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדוע נכתב בהגדה "שפוך חמתך על הגויים אשר לא ידעוך"? זוהי משאלה לא-אתית. אני המרתי את ההגדה בשולחני להגדה רפורמית
▪  ▪  ▪

פורים מאחורינו וחג הפסח ממשמש ובא. זה הזמן הראוי להתייחסות ליצירה הנפלאה הנושאת את השם "הגדה של פסח".
המסורת קוראת לנו לחזור ולספר, שנה אחר שנה, ביציאת מצרים. חשוב שנשים לב, כי התורה מצווה על זיכרון היציאה מעבדות מצרים לחיי חירות - "ושמרתם...לחוק לך ולבניך עד-עולם" [שמ' י"ב, 24], עוד טרם התרחשות השחרור מכבלי העבדות.
עושר רוחני של עם ניזון גם מזכרונות היסטוריים וממאורעות שפקדו את העם בעברו. כחברה, אנחנו מעלים את הזכרונות ומנתבים אותם כסוללי דרך ליעדים אליהם אנחנו נכספים. אנחנו מקפידים לזכור את האירוע לא רק עקב הצו התורני "ושמרתם לחוק לך ולבניך עד עולם", אלא מתוך בחירה לזכור ולהזכיר, ללמוד וללמד.
וגם השנה יסב כל עם ישראל לשולחן סדר פסח. נקרא את סיפור היציאה מעבדות לחירות כפי שעוצב במסורת דורות. אני מבקש לייחד את דבריי רק לשני פסוקים בסיפור הנפלא, שמעכירים את רוחי כאשר אני יושב עם בני משפחתי לשולחן הסדר:

"שפוך חמתך על הגויים"

אנחנו משלבים בהגדה אמירה מספר תהילים ע"ט פסוק ו': "שפוך חמתך על הגויים אשר לא ידעוך, ועל ממלכות אשר בשמך לא קראו". אמירה המקבלת חיזוק לפיה "בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו". כל זה נאמר לאחר שמילאנו את הכוס של אליהו הנביא ופתיחת הדלת בתקווה שהישועה, לה אנו נכספים, תבוא ותכבד אותנו.
נשאלת השאלה - האם תמיד הופיעה האמירה המייחלת לפגיעה בכל הגויים, שלא ידעו את אלוהינו.
אם כן, האמירה "שפוך חמתך" הנהוגה בימינו בין הכוס השלישית לרביעית אינה נמצאת בנוסח הראשון של סדר פסח במשנה, סדר מועד, מסכת פסחים פרק י'. והרי שישה סדרי משנה נחתמו על-ידי רבן יהודה הנשיא בשנת מאתיים לספירה.
במשנה אנחנו קוראים "מזגו לו כוס שלישי, בירך על מזונו, גומר עליו את הלל ואומר עליו ברכת השיר...". לאמירה "שפוך חמתך על הגויים שנהוגה בימינו בין הכוס השלישית לרביעית אין זכר (!!!) במשנה.
אנחנו מתקדמים לספרות האמוראים, שחותמת את התלמוד כבר במאה החמישית לספירה, ואיננו מוצאים את הביטוי "שפוך חמתך" בגמרא, מסכת פסחים, פרק י'. לא נמצא כל בקשה או דרישה לנקם בגויים.
אנחנו משוטטים בספרות הגאונים ורק בתקופת מסעי הצלב במאה האחת עשרה אנו מוצאים פעם ראשונה ביטויי קריאה לאלוהי ישראל שיעניש גויים, שלא ידעו אותו אוכלים ומחריבים את נווה יעקוב.
אי הנוחות שלי משילובו של פסוק לקריאה להשמדת גויים בסיפור הנפלא של יציאת עם ישראל מעבדות לחירות, אינה באה מתוך התכחשות שלי לפורענות וחורבן של קהילות ישראל במהלך ההיסטוריה.
מסורת ישראל קבעה ימי אבל ותענית לציון אירועי חורבן. סיפור היציאה מעבדות לחירות, אותו אנחנו מספרים מדור לדור, נפגם כאשר אנו מוסיפים את המשאלה של הריגת כל גוי "שלא ידעוך ובשמך לא קראו". קריאה שהיא בבחינת ניתוב דרך גם לעתיד.
אני, כמי שהמרתי את הפסוק "שבחרתנו מכל העמים" בפסוק "בחרתנו עם כל העמים", פוסח על קריאת "שפוך חמתך על גויים שלא ידעוך" בפסוקים המייחלים לשלום במשפחת העמים הפזורים בשפע רב בספר הספרים. ומקנח בישעיהו פרק ב', 4-1: "...לא ישא גוי אל גוי חרב..." ובישעיהו י"א, 13-1: "...שורש ישי עומד לנס עמים..." והדוגמה שעומדת לנגד עיניי, ההגדה וורמס מהמאה השש עשרה. יש הטוענים שהיא מראשית המאה השבע עשרה, שבמקום "שפוך חמתך" כתוב שם "שפוך אהבתך על הגויים אשר ידעוך ועל גויים שלא ידעוך".
נוח לי עם ההגדה של התנועה הרפורמית, שהמירה את "שפוך חמתך" הנוקם והנוטר בהתייחסות אל הגויים לא כאויבים, אלא כשותפים לחיי היצירה בעולם כולו.

תאריך:  16/03/2010   |   עודכן:  16/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שפוך חמתך בסדר פסח או פרוס עלינו שמי שלום
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
יש לשמור על נוסח אחיד. ל"ת
ענבל.  |  16/03/10 13:06
2
ראוי שבאגדה שלך יהיה רשום....
ד"ר גיקו  |  16/03/10 15:41
3
שפוך חמתך ...
הדסה ו.  |  16/03/10 17:03
 
- תודה למגיבה ל"ת
איתן.  |  16/03/10 19:19
4
מאמר מאיר עינים
אביחי בן יעקב   |  17/03/10 17:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי רוחקס דומבה
אובמה, שעשה את הבלתי יאומן בתחילת דרכו, איבד את מטה הקסמים שלו    מוצאו האחרון של המנהיג הכושל - מלחמה בעזרת אחמדינג'אד
מוזי פינקל
הבנייה בצפון ירושלים לא הייתה יותר מאשר הקולב אותו חיפשו כדי להכניס אותו למלכודת, לתלות עליו את נתניהו ולהשפילו
אליקים העצני
הניסיונות לשכנע את "מחנה השלום" באמצעות עובדות מוצקות או בדברי שכנוע הגיוניים לגבי ה"פתרון" שלהם לסכסוך - הם לשווא
זאב בן-יוסף
על-מנת שיהיה שלום עלינו להקפיא בנייה בכל המקומות עליהם יש מחלוקת עם הערבים, שאילולא כן - נמשיך לחיות על חרבנו
ד"ר אברהם בן-עזרא
העת בה פורסמה הודעת הבנייה ברמת שלמה טובה לנו, משום שזו מהווה פגיעה במוראל של מנהיגי כנופיות הטרור המצפים לרפיסות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il