X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המלצה גורפת כמו "קנה כחול לבן" אינה מצביעה על שום יתרון שיש לצרכן מן הקנייה, אלא מנסה בעקיפין לטעת באזרח רגשי אשמה: "בוגד! - קנה כחול לבן"
▪  ▪  ▪
"הגנה על תוצרת הארץ" אינה מיטיבה עם כלכלת ישראל [צילום: AP]
יבוא הוא עסק בדיוק כמו יצוא - אין רעים ואין טובים. הכנסות מטבע החוץ שמניב היצוא נועדו לממן את היבוא. אפשר ללמד מהנדס מחשבים לתפור חולצות לעצמו, אך אז יהיה לו פחות זמן לפתח תוכנות מחשב. יהיו לו יותר חולצות שתפר בעצמו, אך הוא יהיה עני יותר

הסיסמה הממוחזרת כבר זקנה, היא נולדה לפני עשרות שנים. יש לה צליל פטריוטי שמעניק לשר התורן חשיפה תקשורתית המעידה לכאורה על תנופת עשייה. לעיתים מוקם "מטה כחול לבן", והשר יחד עם בכירי המשרד מטיילים במפעלים בארץ בליווי מצלמות הטלוויזיה. ברוב המקרים מסתכמת ה"עשייה" בתשלום של עשרות מיליוני שקלים למשרד פרסום מאושר ומוכשר, המבזבז את כספי משלם-המיסים על תשדירי שירות בטלוויזיה וברדיו ועל מודעות בעיתון. כולם מרוצים, מלבד הצרכן שממנו גבו בעורמה קצת יותר מיסים למימון הקמפיין "קנה כחול לבן". התקציב נגמר. מטה "כחול לבן" נסגר - עד לתקופת כהונתו של השר הבא, שירצה גם הוא קצת חשיפה לתקשורת...
מסע פרסום מסחרי למוצר מסוים מדגיש את התועלת שתצמח לצרכן מהעדפת המוצר על פני מתחריו, והוא מצביע בדרך-כלל על איכויות המוצר ועל מחירו האטרקטיבי. המלצה גורפת כמו "קנה כחול לבן" אינה מצביעה על שום יתרון שיש לצרכן מן הקנייה, אלא מנסה בעקיפין לטעת באזרח רגשי אשמה: "בוגד! - קנה כחול לבן".
בישראל "יבוא" הפך, עם השנים, למילת גנאי. לעומת זאת - "היצוא" היה לערך עליון. "יבואנים" הם כמעט פושעים, גוזלי מקומות עבודה. ל"יצואנים" - שירי הלל ושבח. יש לתמוך בהם כספית ולעודדם. נראה שמקורה של שטיפת מוח זו (שנפוצה גם במדינות אחרות) טמון בכוחם הפוליטי המאורגן של מיעוט תעשיינים מקומיים בשילוב עם משרד ממשלתי המחפש "עשייה". אם יש צורך ב"חסימה" של יבוא, וב"הגנה" מפניו - סימן שהוא רע... והיבואן - נציג הרוע...

סוף למסלול האדום בנתב"ג

יבוא הוא עסק בדיוק כמו יצוא - אין רעים ואין טובים. אפשר ללמד מהנדס מחשבים לתפור חולצות לעצמו, אך אז יהיה לו פחות זמן לפתח תוכנות מחשב. יהיו לו יותר חולצות שתפר בעצמו, אך הוא יהיה עני יותר. ממסד שמגן על תעשיה מקומית כושלת מפני יבוא הופך אותנו לעניים יותר. אם מפעל סיני יכול לספק לנו חולצות זולות מאשר מתפרה בירוחם - עלינו לקנות מהם את החולצות, בדיוק מאותה סיבה שמהנדס המחשבים אינו תופר לעצמו חולצה ותושבי חיפה ונתניה לא מגדלים חיטה בעצמם, לא טוחנים קמח ולא אופים בעצמם לחם. אין הבדל בין מסחר בתוך גבולות ישראל לבין מסחר עם חו"ל.
איננו יכולים להשתמש בכל המוצרים שאנו מייצרים. אין לנו צורך בכל-כך הרבה טפטפות להשקיה שמייצר קיבוץ חצרים, או תרופות שמייצרת חברת טבע - עודף המוצרים האיכותיים נמכר לצרכנים בחו"ל ובכסף שמתקבל אנו רוכשים חיטה אמריקנית וחולצות מסין. הרווח מהיצוא מממן את היבוא.
"הגנה על תוצרת הארץ" אינה מיטיבה עם כלכלת ישראל. המדיניות היחידה שעשויה להיטיב ולהעלות את רמת החיים היא זו המכוונת ליצירת תנאים שיגדילו את ההשקעות. גידול בהשקעות יוצר מקומות עבודה חדשים, מעלה את פריון העבודה ואת כוח הקנייה של השכר.
לכן, יש להכריז על מדינת ישראל כאזור חופשי ממכס. כן, סוף למסלול האדום בנתב"ג. אם נהנה ממחירי יבוא זולים, נקנה את החולצות הזולות בסין, ובכסף שנחסוך על החולצות נוכל לקנות מוצרים ושירותים נוספים מחברות ישראליות, או להגדיל את חסכונותינו. החסכונות הם המקור להשקעה במשק. השקעה יוצרת עושר. היבוא הזול מאלץ מפעלים ישראלים להתחרות במחיר, ורובם עושה זאת בהצלחה מרשימה.
הצרכן הישראלי אינו מזיק למדינה, אם הוא מעדיף לפעמים תוצרת חוץ. הנזק למדינה נגרם על-ידי משרד המסחר והתעשיה שמבזבז את כספי האזרח. בסיסמה "קנה כחול לבן" מתבטאת ההשקפה שמוטל על השלטון ועל אלה שחשים עצמם כ"עילית חברתית" לחנך את הציבור הנבער ולהשפיע על ההמונים בסיסמאות רגשניות.
על הממשלה להימנע מלבזבז את כספינו על עידוד "כחול לבן". שבעה מיליון צרכנים בישראל נבונים מספיק כדי לדעת מתי לקנות מתוצרת מקומית ומתי להעדיף מוצר מיבוא.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא בעל האתר "קו-ישר" שמציג מודל חלופי למדינת ישראל.
תאריך:  20/03/2010   |   עודכן:  20/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"קנה כחול לבן" - למי הוא באמת משתלם?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הגדרת כחול לבן היום מעורפלת
אהוד ג,  |  20/03/10 19:15
2
המשבר האמריקאי אינו בגלל קניות
מוטי היינריך  |  20/03/10 19:36
 
- כל כך פשוט ונכון!
יופיטר  |  21/03/10 07:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
עם ירי קסאם ובלעדיו, אסור שהמלחמה בחמאס תיפסק ולו ליום אחד    אין לאפשר לטרור לצבור נשק וביטחון-עצמי    אל לה לישראל להתחשב יותר מדי בגורמים חיצוניים, למשל ארה"ב, בבואה לסכל באופן יזום ומתמיד את האיומים על ביטחונה
עו"ד נבון קצב
יש לעשות הפרדה בין העם האמריקני, שברובו אוהב ותומך בישראל, לבין ממשל אובמה, אשר מתגלה למרבה הצער ככזה המושפע מקולות אנטי-ציוניים
אריה אבנרי
גילויי השחיתות השלטונית בשנים האחרונות הביאו את הציבור לזלזל בשלטון החוק    הערות אזהרה (58)
בתיה רודד
הבדואים מהווים את אחת מהקבוצות המוחלשות ביותר בחברה הישראלית באופן עקבי מאז כינון המדינה    כדי להעצים ולפתח את יכולותיה של קהילה מוחלשת זו, יש להכליל בדיון את זכותם המסורתית לבעלות על הקרקע, והשוני התרבותי, המסורתי והמשפטי
יואב יצחק
"מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו" - נאמר במקורות; נבואה שמגשימה עצמה דווקא בעיתון שהוקם על-ידי משפחה ציונית שורשית, משפחת מוזס. "שכחו שהם יהודים", אמר נתניהו באוזנו של הרב כדורי, בקדנציה הראשונה שלו כראש ממשלה (1996), ולא ידע ש-14 שנים לאחר מכן ינהג ארנון מוזס כשתדלן של אבו מאזן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il