X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הדיון בשאלה זו הינו עתיק יומין נכריע בשאלה זאת על-סמך עובדות מתחומים שונים נראה שהשפעת הסביבה על התפתחות האישיות שלנו מכרעת סיפורם של היתומים לאחר מלחמת העולם השנייה
▪  ▪  ▪
הסביבה תשפיע על אישיותנו
[צילום: פלאש 90]

נתחיל בסיפורם המחריד של יתומים באירופה, לאחר מלחמת העולם השנייה. התינוקות הוחזקו בבתי היתומים במיטות נפרדות מבלי שיכלו לראות אנשים אחרים ולקלוט גירויים מסביבתם. הם סבלו מפגיעות התפתחותיות חמורות שנעו בין בעיות מוטוריות חריפות ופיגור עד מוות.
נסיק מכך שכאשר התינוקות לא יכלו לקלוט גירויים מהסביבה, הם לא יכלו להתפתח כראוי - הן נפשית והן גופנית. התפתחות של אישיות בריאה ותפקודים תקינים, מותנה בסביבה תקינה וחיובית בתקופת הינקות.

ההבחנה בין המערכת הרגשית הנלמדת ומערכת הדחפים המולדים

יש להבחין בין המערכת הרגשית הנלמדת ומערכת הדחפים המולדת. כפי שראינו, דיכוי המערכת הרגשית מגביר את הדחפים - האדם הופך להיות אימפולסיבי, תוקפני ומתקשה לדחות סיפוקים.
התופעות הנגרמות מסמים מדכאים (שמפחיתים את רמת הפעילות הרגשית) זהות לאלו שמאפיינות אוטיזם והפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות. אין פלא שתרופות מעוררות (שמגבירות את רמת הפעילות הרגשית ולא את הפעלתנות כמו שנהוג לחשוב) מסייעות להיפראקטיביים לשפר את התנהגותם ובכלל זה גם לשלוט טוב יותר כל הדחפים שלהם.
נסיק שהמערכת הרגשית הנלמדת היא שמדכאת ומרסנת את מערכת הדחפים המולדים.
כלומר, היכולת לרסן את הדחפים מותנה בהטמעת יכולת רגשית מתאימה. אנו נולדים עם דחפים בסיסיים שהם מיידיים ולא מחושבים. הדחפים מנתבים אותנו לדאוג לצרכינו הבסיסיים: אוכל, צמא, הגנה פיזית ובבגרותנו מין. אבל התפקודים הגבוהים, המאפשרים לנו להטמיע וליישם ערכים, לתקשר עם סביבתנו, לגלות רגישות לאחרים, לרסן את הדחפים, ולפתח יכולות תפקודיות נרחבות בתחומים נרחבים, הם תוצר של יכולות רגשיות נלמדות.
אין פלא איפה שסמים שמדכאים (או מפחיתים) את הפעילות הרגשית, גורמים לקשיי תפקוד נפשיים, התנהגותיים וגופניים כל-כך נרחבים.

העוצמה הרגשית

בניגוד לנהוג לחשוב כיום, המערכת הרגשית אינה מערכת נפשית קפריזית. מערכת זו היא המערכת הלא מודעת רבת העוצמה העומדת מאחורי תפקודים נפשיים, התנהגותיים וגופניים נרחבים.
המערכת הרגשית פועלת על-פי עיקרון העברה ופעילותה מותנת בהטמעת זיכרון רגשי לא-מודע. בתחומים בהם הטמענו זיכרון רגשי רלוונטי, נהיה בעלי יכולות תפקודיות ותפיסתיות, בניגוד לתחומים בהם לא הטמענו זיכרון רגשי מתאים. למשל:
  • אדם אחד יהיה בעל חוש חברתי ויחוש סיטואציות חברתיות, אחר יגלה התנהגות מגושמת למרות מאמציו ולא יבחין כלל במצבים החברתיים;
  • אחד יהיה בעל חוש יזמות ויחוש הזדמנויות עסקיות. אחר יתקשה ליזום ולא יקלוט כלל אפשרויות עסקיות;
  • אחד יהיה בעל יכולת גבוהה במשחק הכדורסל ואחר כלל לא יצליח במשחק זה. לא סתם הפרשנים חוזרים ואומרים שכדי לקלוע לסל יש לעשות זאת ברגש.
אנו מודעים לכך שהתעוררו בנו רגשות, חשים כיצד יש לנהוג במצבים שונים, מסתמכים על היכולת הרגשית הלא מודעת בתחומים נרחבים ביניהם: ניהול שיחה (אם נצטרך לחשוב על כל מילה, ייקח לנו זמן ממושך לומר משפט אחד), יכולות מקצועיות שונות, יכולות מוטוריות נרחבות ועוד. למרות זאת, איננו מודעים לזיכרון הרגשי הלא מודע העומד מאחורי רגשותינו, למטרות הרגשיות הלא מודעות אליהם רגשותינו מנתבים אותנו, וכן מאחורי יכולות נרחבות ומהותיות.

מה קורה כאשר מדכאים את המערכת הרגשית?

כאשר מדכאים את המערכת הרגשית באמצעות סמים מדכאים, כגון הרואין ואלכוהול, מתפתחות תופעות נפשיות וגופניות מובהקות וביניהן: קשיי תקשורת, אימפולסיביות, קושי להטמיע וליישם ערכים וכללים חברתיים, קושי לדחות סיפוקים, קושי לחוש סכנה, סרבול מוטורי ועוד.
(הערה: סמים אלו נקראים "סמים מדכאים" מכיוון שהם מפחיתים (או מדכאים) את המערכת הרגשית. הם אינם גורמים לדיכאון).
סמים אלו, מדכאים את המאפיינים האישיותיים הייחודיים של כל אחד מאיתנו: הערכים, האישיות, היכולת התקשורתית, הכישורים השונים ועוד. נוכל להסיק שהתפקודים והמאפיינים שנפגעים כתוצאה מסמים אלו, נפגעים מהפחתת פעילותה של המערכת הרגשית ולכן הם תפקודים רגשיים.

סיכום

ראינו שתפקודים נפשיים וגופניים נרחבים ומהותיים הם תפקודים רגשיים נלמדים. הייחודיות שבכל אחד מאיתנו, האישיות, היכולות, החסרונות שלנו הן נלמדות ונרכשות. אין פלא שהיתומים הקטנים שלא יכלו להטמיע יכולות רגשיות בשל התנאים בהם גדלו, לא יכלו להתפתח באופן תקין.
לסיום, אעלה שאלה תיאורטית, עליה אשאיר לקוראים לענות: אם שני תאומים זהים (בעלי מטען גנטי זהה) יגדלו בסביבות שונות מהותית: אחד יגדל במשפחת אצולה אנגלית בימינו והשני בשבט קדום לפני אלפי שנים. עד כמה לדעתכם יהיה דמיון במבנה אישיותם והתנהגותם?

לאתר הספר העוצמה הרגשית
מחברת המאמר הינה חוקרת של המערכת הרגשית ומחברת הספר העוצמה הרגשית
תאריך:  21/03/2010   |   עודכן:  21/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב עציון
מאז מותה בטרם עת של 'צומת' איבד הימין את החילונים ואם המצב הזה יימשך, אנחנו נאבד את הציבור ואת הארץ    הפתרון: 'אחריי'
איתן קלינסקי
1993, סאן פטרסבורג: בליל הסדר ההוא שמעתי שיר של הזמר פול רובסון - "מהר משה צוה פרעה: שלח נא את עמי" - וגם את וידוי הזדהותו עם סבלו של העם היהודי
ד"ר אורנה מרקוס בן-צבי
בימים אלו, כשקדימה זוכה לתמיכה ציבורית רחבה יותר משל הליכוד, זה הזמן להיכנס לממשלה ולהשפיע    מכתב דחוף לציפי לבני
קיריל הדר
הישראלים באמת מאמינים כי מדובר "רק" במשבר, במקום להודות, כי מדובר בתחילתו של סוף הקשר ההזוי בין ארצות הברית וישראל
ד"ר אברהם בן-עזרא
מחקרה של ד"ר וולפיש מעלה חשש שמא תלמידים בבתי ספר ממ"ד, המתקשים לקבל את הנסים שבתורה כאילו היו במציאות, ינטשו את הדת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il