X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מיארה. במישרין או בעקיפין [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]
נתניהו. הרפורמה תשרת אותו [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
קובעת שהסדר ניגוד העניינים בשל משפטו של נתניהו אוסר עליו מעורבות כלשהי בקידום הרפורמה, כולל באמצעות הנחיות או נושאי משרות האמון בלשכתו
▪  ▪  ▪
"איום ממשי לפגיעה" במיארה
המשטרה העלתה לדרגה הגבוהה ביותר את רמת האיום המוערכת על היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה - נחשף (2.2.23) בחדשות 12. ברמה זו מדובר ב"חשש ממשי לפגיעה". ההחלטה באה לנוכח התנגדותה החריפה של מיארה לרפורמה המשפטיץ ולאחר שהשר איתמר בן-גביר האשים אותה שמנעה לאטום מיידית את בית המחבל שביצע בשבת שעברה את הטבח בבית הכנסת בנווה יעקב.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מנוע מלעסוק בצורה כלשהי ברפורמה המשפטית - במישרין ובעקיפין, בהכוונה ובהנחיה, בעצמו ובאמצעות נושאי משרות אמון בלשכתו. כך קובעת (יום ה', 2.2.23) היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, וזאת בשל משפטו התלוי ועומד של נתניהו. סוגיית ניגוד העניינים עומדת במרכז הדרישה של מספר גורמים שפנו למיארה, לקבוע שעל נתניהו לצאת לנבצרות בשל פעילותו בתחום הרפורמה - אותה הוא מקדם בהתבטאויות פומביות רבות.
מיארה אימצה את חוות דעתו של המשנה ליועצת, גיל לימון, בנוגע ליישום פסק דינו של בית המשפט העליון משנת 2021, אשר עסק בהסדר ניגוד העניינים של נתניהו לנוכח משפטו. היא קובעת: "עליך להימנע במסגרת תפקידך כראש הממשלה ממעורבות ביוזמות הנוגעות למערכת המשפט במסגרת המהלך המכונה 'הרפורמה המשפטית'. זאת, בשל קיומו של חשש סביר לניגוד עניינים בין עניינים הנוגעים להליך המשפטי המתקיים בעניינך, לבין מכלול יוזמות החקיקה ורכיבים מהותיים בו, בהתאם לאמות המידה שאושרו בפסק הדין. האמור חל גם על פעולה או הנחיה במישרין או בעקיפין, באמצעות אחרים, ובכלל זה גם על מעורבות של גורמים המכהנים במשרות אמון בלשכתך".
לצד זאת מציינת מיארה, כי אם לנתניהו יש השגות על חוות הדעת או שהוא סבור שיש מקום לשינויים בה, "נקיים על כך שיח בהקדם". עם זאת היא מדגישה, כי כפי שאמרה לנתניהו בפגישתם לפני שבועיים, "עד להחלטה אחרת בנושא - האמור במכתב מחייב ויש לפעול לפי האמור בו".
לימון מזכיר, כי ההסדר המקורי נקבע בידי היועץ הקודם, אביחי מנדלבליט, ובין היתר אסר על נתניהו לעסוק בהחלטות הנוגעות למערכת אכיפת החוק, החלטות בנוגע למינוי שופטים לבית המשפט המחוזי בירושלים ולבית המשפט העליון וחקיקה העשויה להשפיע על משפטו. נתניהו טען שלמנדלבליט אין זכות לקבוע הסדר שכזה ויצא גם נגד פרטיו, אך נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, דחתה את טענותיו וקבעה שההסדר מחייב ושיש למנוע מצב בו ענייניו המשפטיים של נתניהו לא ישפיעו על תפקודה של הממשלה. מיארה הבהירה לנתניהו עם הקמת הממשלה הנוכחית, כי ההסדר במלואו עודנו בתוקף.
לימון סבור, כי הצעותיהם של השר יריב לוין וח"כ שמחה רוטמן יחזקו משמעותית את הממשלה ויחלישו את הרשות השופטת ומערך הייעוץ המשפטי לממשלה. "השלמת יוזמות אלו, ואף חלק מהן, תוביל למציאות משפטית ומשטרית המיטיבה עם ראש הממשלה בהיבט של ניהול משפטו, לעומת המצב הקיים, שכן עצמאותם של מוסדות החוק תיפגע אל מול הרשות המבצעת. ערובות חשובות ליכולתם של מוסדות אלו להבטיח את שוויון הכל בפני החוק - ייפגעו, ועצמאותם של שומרי הסף, אשר חיונית למניעת השפעות בלתי לגיטימיות על ההליך השיפוטי - תיחלש. לצד זאת, היכולת הקואליציונית לקדם חקיקה שתסייע לעניינו האישי של ראש הממשלה - תגבר", טוען לימון.
"אינטרסים אישיים וניגוד עניינים מובהק"
לימון מתייחס פרטנית להצעות השונות. לדבריו, שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים יוביל לשליטה מכרעת של הממשלה והקואליציה על זהות השופטים שייבחרו ועל מהלך כהונתם. לכך עלולה להיות השפעה על משפטו של נתניהו בשל בחירת השופטים (כולל לבית המשפט העליון שכבר נדרש לכמה היבטים של משפטו), האפשרות להדיח שופטים ובחירה בידי הוועדה של נשיא בית המשפט העליון שבידיו סמכויות ניהוליות משמעותיות. לפיכך, שינוי הרכב הוועדה "נוגע לאינטרסים אישיים של ראש הממשלה ונגוע לפיכך בניגוד עניינים מובהק".
לימון ממשיך: "צמצום הביקורת השיפוטית [באמצעות ביטול עילת הסבירות] וחקיקת פסקת התגברות מאפשרים חופש פעולה רחב ביותר לחקיקת חוקים המשפיעים על עצם ההליך הפלילי, על אופן ניהולו ועל תוצאותיו". כך למשל, בית המשפט לא יוכל לבקר את סבירות מינוייהם או פיטוריהם של בכירים במערכת האכיפה להם יש סמכויות הנוגעות למשפטו של נתניהו. בית המשפט גם לא יוכל לבקר "החלטות מינהליות של גורמי אכיפת החוק ביחס להמשך ההליך המשפטי" [כגון הסדרי טיעון - א.ל].
טיפול של נתניהו בהצעותיו של רוטמן בתחום היועצים המשפטיים, ממשיך לימון, עומד בסתירה לאיסור מפורש שהוטל עליו בחוות הדעת של מנדלבליט. ביטול המעמד המחייב של חווֹת דעת היועץ בכלל, מציין לימון, יבטל גם את מעמדה של חוַות הדעת הפרטנית העוסקת בניגוד העניינים של נתניהו; והעובדה שמדובר בחוות דעת מחייבת היוותה נימוק מרכזי של בג"ץ כאשר דחה בשנת 2020 את העתירות נגד הרכבת הממשלה בידי נתניהו.
משמעות הודעת לשכת היועמ"ש היא שנתניהו גם לא יוכל לעסוק במגעים לפשרה. בחדשות 12 צוטטו גורמים בכירים בלשכת ראש הממשלה שאמרו: "החלטה חצופה. היועמ"שית עצמה לא בניגוד עניינים?".

תאריך:  02/02/2023   |   עודכן:  02/02/2023
+הנשיא הציע: הקפאת חקיקת הרפורמה ל-14 יום
20:50 02/02/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

מתווה ההידברות שהציע נשיא המדינה אמור לאפשר משא-ומתן בין התומכים ברפורמת המשפט לבין מתנגדיה ללא תנאים מוקדמים  ▪  גורמים בסביבת שר המשפטים: לא נקפיא את החקיקה

הרצוג. "לכונן מנגנון הידברות" [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]
+הפרקליטות אישרה לחקור את עו"ד חודק
20:13 02/02/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

זאת בעקבות פניית המשטרה אל הפרקליטות בבקשה לקבלת אישור לפתיחה בחקירה פלילית נגד עו"ד חודק שהצהיר בכינוס באילת כי הוא מוכן להשתמש בנשק במסגרת התנגדות לרפורמה המשפטית

עו"ד חודק. בקשה לחקירה פלילית [צילום: ארי אלינסון]
+מיארה: הרפורמה תאפשר לפגוע במאפיינים הדמוקרטיים והיהודיים
17:59 02/02/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

חוות דעת מקיפה נגד הצעותיו של לוין: לממשלה ולכנסת יהיו סמכויות בלתי מוגבלות, ואין מנגנונים שימנעו שימוש לרעה בהן; ההצעות חריגות לעומת המקובל בעולם ומהוות סיכון בינלאומי וכלכלי

מיארה. מציעה לגבש הצעה [צילום: שיר תורם, פלאש 90]
+סער: הודעת ראשי הקואליציה - מאפיוזית וצעד לעבר דיקטטורה
16:11 02/02/23  |  עידן יוסף

ח"כ גדעון סער בטוויטר: "לאחר ביזוי פסק הדין בעניינו של דרעי - מגיע ביזוי פסק הדין בעניינו של נתניהו. ביהמ״ש העליון אישר בשעתו את חוות הדעת בעניין ניגוד העניינים של נתניהו כנאשם וקבע שהענין נמצא בליבת תפקידו של היועמ״ש לממשלה. ההודעה המאפיונרית של 'ראשי הקואליציה' דוחפת את ישראל עוד צעד לעבר דיקטטורה.

+מנהל רשות המסים: "מוטרד מהשיח והקריאות להוצאת כספים והשקעות מישראל"
13:25 02/02/23  |  מירב ארד

ערן יעקב, מנהל רשות המיסים פורום Duns 100: ״בנוגע לרפורמה המשפטית, כאיש מקצוע וכאזרח אני מוטרד מדבר אחד, לעיתים בשיח בהסתכלות הפיננסית, יש פער בין השיח לבין האווירה והתבטאויות החברות בנושא העברת הכספים. מותר להעביר את הכספים אבל צריך לשים לב כי לפעמים הדברים מתגלגלים לא כמו שרצו ויוצר תהליך שאף אחד לא התכוון. אמירות אלו עלולות להשפיע באופן ישיר או עקיף על הכלכלה ועל השקעות. אני חושב שצריך, ראוי וחובה לקיים שיח אחר"

+דרוש מייד חוק לעצירת קנוניית הנבצרות
12:57 02/02/23  |  רפי לאופרט   |   לרשימה המלאה

במשרדי היוע"משית לממשלה מקיימים דיונים בבקשות להכריז על נתניהו כמי שנבצר ממנו למלא תפקידו כראש הממשלה בשל משפטו הפלילי  ▪  קיים צורך דחוף בהסדרת נושא זה, כדי למנוע מהמערכת המשפטית לפעול משיקולים זרים ולהדיח בפועל את נתניהו מראשות הממשלה ולסכל רצון הבוחר

מיארה. מטרה פוליטית? [צילום: שיר תורם, פלאש 90]
+ראשי מפלגות הקואליציה נגד מיארה: "ניסיון השתקה"
12:20 02/02/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

הוסיפו בהצהרה משותפת: "אלה שפועלים בניגוד עניינים הם דווקא אנשי הייעוץ המשפטי"  ▪  השר לוין: "היועצת וצוותה עסוקים בכתיבת עוד חוות דעת שתכליתה למנוע מראש הממשלה להביע את עמדותיו"  ▪  המשטרה: רמת האיום על מיארה - הגבוהה ביותר

מיארה. תחת מתקפה [צילום: מישל אמזלג/לע"מ]
+קודם כל פיענוח הכותרת: ביל מול בוז'י
12:18 02/02/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

גם פירוט: ביל קלינטון מול יצחק הרצוג  ▪  דפוס ההתנהגות חחוזר על עצמו  ▪  בשנת 2000 "השקרן-בו-שקרן" הפלשתיני. ב-2023 "השקרן-בן-שקרן" (לשונו של בצלאל סמוטריץ') הישראלי

נתניהו. מאחז עיניים [צילום: שיר תורם/פלאש 90]
+34 ארגוני סביבה יוצאים נגד הרפורמה המשפטית
09:10 02/02/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הארגונים, ובהם מן המובילים בתחום, טוענים שהיא תותיר "שמירת הסביבה ובריאות הציבור חשופות לרבבות איומים ללא כללים ממשיים למנוע אותם או אפילו להעלותם לדיון ענייני אצל מקבלי החלטות"

בית המשפט הגן על ים המלח [צילום: מריו טרויאני]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מיארה: נתניהו מנוע מעיסוק ברפורמה המשפטית
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
כל הרפורמה היא למלט את הנאשם
סתם אחד  |  2/02/23 09:53
2
ומיארה לא מנועה מלדון בנושא ?? ל"ת
חה חה חה  |  2/02/23 09:56
3
ניגוד עניינים
באום  |  2/02/23 10:31
4
וכי היועמ"ית אינה מנועה בעצמה
מתעניין  |  2/02/23 11:20
5
והיא לא בניגוד עניינים?
טירה  |  2/02/23 12:05
6
קודם ממציאים משפט ואחר כך
טירה  |  2/02/23 12:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
איתמר לוין
הארגונים, ובהם מן המובילים בתחום, טוענים שהיא תותיר "שמירת הסביבה ובריאות הציבור חשופות לרבבות איומים ללא כללים ממשיים למנוע אותם או אפילו להעלותם לדיון ענייני אצל מקבלי החלטות"
ציפי לידר
לא הרפורמה המשפטית מעניינת אותם    כן המפגינים, הצייצנים, הכלכלנים (מה עניין הרפורמה לכלכלה?), ושאר הטרמפיסטים למיניהם    מה שמעניין אותם זה להדיח את ביבי וכל האמצעים הפסולים כשרים לכך    קץ הדמוקרטיה? איפה נאלמתם בממששת?    ולקינוח מילה שלי
דן מרגלית
אני יודע שביבי הוכה בהלם    היקף המחאה, ובעיקר נוכחות צעירים כה רבים בהן הביאו אותו להבין כי הקש כבר מטפס לעבר גב הגמל
אהרן פאפו
לפי תעמולת הכזב המופצת בכל מהדורות החדשות, רוצים עכשיו להגביל את סמכות בית המשפט העליון לבטל חוקים, אולם סמכות כזאת מעולם לא ניתנה לבית המשפט, ומשפטני-האופוזיציה יודעים זאת היטב
עידן יוסף
ניתוח ביניים של הדיונים בוועדת החוקה בראשות ח"כ שמחה רוטמן שערך המרכז לתקשורת ולדמוקרטיה מעלה כי יש רוב מוחלט למתנגדי הרפורמה המשפטית, ובאופן מובהק בקרב מומחים ואנשי מקצוע שאינם פוליטיקאים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il