X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על מדף ספרי הלימוד לכיתות היסוד (א'-ג') מונחות עשרות מקראות וחוברות ללימוד השפה העברית איך לבחור לילדכם את הטובה מביניהן?
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

רוב המקראות להוראת השפה העברית בכיתות היסוד, כוללות נושאים ויצירות ספרות מתוך תוכנית הלימודים של משרד החינוך. התוכנית שנוצרה בידי אנשי מקצוע, מכילה רשימת יצירות ספרות בעלות ערך ומפרטת את רשימת מיומנויות הקריאה והבנת הנקרא שיש ללמד באמצעות היצירות. יוצרי מקראות רציניים מתבססים על תוכנית זו.
כמו-כן, מומלץ כי מורים והורים, בבואם לבחור מקראה לילדים, יבדקו אם היא אושרה על-ידי האגף לאישור ספרי לימוד של משרד החינוך. מקראה שאושרה על-ידי משרד החינוך עברה עריכה לשונית, מדעית ומגדרית, ונבחנה על-ידי קוראים מומחים בתחום (לקטורים) שמונו על-ידי משרד החינוך.

בין איור לקריאה

חשיבות רבה נודעת לאיורים המלווים את המקראה. איור איכותי לא רק שהוא מוסיף נופך אסתטי למקראה, אלא גם מעורר עניין ומסקרן את הקוראים. לאיורים יש ערך מוטיבציוני, וגם ערך לימודי חשוב. איור מתאים, מרחיב ומעמיק את הבנת הטקסט תוך שהוא ממקד את הקורא בתכנים, בדמויות ובמשמעויות העולות מן הטקסט.
לסיכום: אני גורסת שמקראות טובות לתלמידים בכיתות היסוד, צריכות להיות כלי משוכלל לקידום מיומנויות הקריאה וההבנה של כל התלמידים, החל מתלמידים שלא השלימו את תהליך הקריאה וכלה בתלמידים בעלי מיומנויות קריאה והבנה ברמה גבוהה. כדי להשיג מטרות אלו, הטקסטים והמטלות הנלוות אליהם במקראה חייבים להיות מגוונים וממוקדים בפיתוח מיומנויות וכשרים באופן כזה שכל תלמיד יוכל ליהנות ולהתקדם מהלמידה.

טקסטים ומטלות סמוכים זה לזה

הבדלי איכות בין מקראות מתגלים בארגון חומרי הלימוד ורמת המטלות לתלמיד שמתלוות אליהם. אחד הכללים החשובים בארגון חומרי לימוד בכיתות היסוד, הוא יצירת רצף בין הטקסט לבין המטלות לתלמיד, כאשר הרצף הרצוי הוא שהמטלות לתלמיד תבואנה בסוף הטקסט. רצף כזה מאפשר לתלמיד לחזור ולקרוא בטקסט שוב ושוב, עם כל שאלה שהוא נשאל על הטקסט. לכאורה מדובר בהיבט טכני, אבל אני נוכחתי לדעת כי מדובר במרכיב מהותי, שכן מטלות ראויות מבחינה דידקטית, מחזירות את התלמיד שוב ושוב אל הטקסט על-מנת שילמד להפיק ממנו את מלוא המשמעויות הטמונות בו. במידה שהמטלות נפרדות מהטקסט, או מרוחקות ממנו - התלמיד מתקשה לחזור ולקרוא בטקסט על-מנת להבינו.
בשנים האחרונות הועלו טענות נגד כתיבה בגוף המקראות. במשרד החינוך שקלו את הנושא והוחלט לאפשר כתיבה בגוף המקראות עד כיתה ג', כאשר אחד הנימוקים להחלטה זו הוא רצון לאפשר לילדים לחזור ולקרוא בטקסטים בקלות, כדי להתמקד בטקסטים ובהבנתם, ולא להסתמך על הזיכרון.

רמת המטלות המתלוות לטקסטים

מקראה טובה ללימוד מקצוע השפה העברית בכיתות היסוד צריכה להכיל טקסטים מגוונים: שירים, סיפורים, משלים, חידות, קטעי מידע וכולי, ולצידם מגוון של מטלות מגרות לפיתוח מיומנויות קריאה והבנה. מערכת השאלות צריכה להיות מכוונת לפיתוח מיומנויות של הבנת מושגים, עריכת השוואות, איתור רעיונות ויכולת ליצור הכללות. אבל לצד שאילת שאלות, המטלות צריכות לכלול פעילויות נוספות כגון עריכת טבלאות, השוואות, משחקי מילים, תשבצים וכולי. על המטלות להיות מדורגות ברמתן ממטלות פשוטות כגון איתור מלים, או מושגים, עד לרמה היותר גבוהה של קישור בין תופעות שונות בטקסט כגון מוקדם ומאוחר, סיבה ותוצאה, עיקר וטפל, ניתוח משמעויות ורעיונות הנובעים מהטקסט.
מורים והורים, בבואם לבחור מקראה לילדים, יבדקו את מגוון המטלות ואת מידת מורכבותן. מטלות פשוטות, קלות מדי - לא יועילו לפיתוח מיומנויות קריאה והבנה של הלומדים. מאידך-גיסא, מטלות סבוכות או מתוחכמות מדי עלולות להרתיע את הלומדים. מקראה מגוונת שיש בה מטלות מדורגות ברמתן, תוכל לשמש לקידום מיומנויות קריאה והבנה של תלמידים בעלי יכולות שונות.

הכותבת היא מנהלת המרכז להוראה דיפרנציאלית ומכון ליט"ף.
תאריך:  24/03/2010   |   עודכן:  24/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
"שמעתי אותם אומרים שאני לא בסדר בראש. לא מזיז לי. אני אוהב את השנאה שלי. היא נותנת לי תחושת עוצמה. זר לא יבין זאת"
אליקים העצני
גורמים שונים עלולים להביא את מניין שנות עצמאות המדינה מ-1948 עד 2010    הכל תלוי בנכונות העם והנהגתו לשלם את מחיר החירות
ד"ר צ'לו רוזנברג
רק המורים יודעים עד כמה המציאות בין כותלי בתי הספר עגומה ומפחידה    חובה להחזיר את סמכותם ללא חשש. אחרת - נידרדר
ד"ר אברהם בן-עזרא
הציבור לא אמור לסבול את יוזמותיו של רמון וככל שימשיך - הוא ימשוך אש לכיוונו מהביקורת הבלתי תלויה, אם לא די לו בכך בהתחשב ברקורד הפלילי שלו עד כה
ד"ר שרון עירון-שגב
פעילות גופנית ותזונה בריאה לא חייבים להיות מעמסה    עם קצת דמיון ויצירתיות אפשר להרגיל את הילדים לאורח חיים בריא, פעיל ומהנה    להלן טיפים לניצול עונת האביב שבפתח לשינוי אורח החיים המשפחתי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il