במסגרת סדרת הישיבות לטיפול ב
יוקר המחיה, שיזם יו"ר הוועדה ח"כ
דוד ביטן, התכנסה (יום ב', 13.3.23) הוועדה לשתי ישיבות שעסקו בצמצום זמני ההמתנה בנמלים וכן בהסרת חסמים בפני שינוע מטען מנמלי ישראל. בדיון היום עלה כי עיקר הבעיה כיום נוגעת למחסור בנהגי משאיות שיובילו מטען מהנמל וביטן קרא למשרדי התחבורה והאוצר למצוא לכך פתרונות ואמר: "יוקר המחיה בישראל יירד, ולא יעזור לאף אחד שום דבר".
בפתח הדיון הציגה החוקרת בת חן רוטנברג ממרכז המחקר והמידע של הכנסת נתונים על הנעשה בנמלים, ואמרה כי כיום פועלים שישה נמלים מהם אחד ממשלתי וחמישה פרטיים. עם זאת, דירוג ישראל ביחס למדד ביצועי הנמלים בעולם הוא נמוך. עוד ציינה כי בשנת 2021 אוניית מכולות שהתה בנמלים 20 שעות יותר מאשר בשנת 2019 ואוניית מטען כללי ואוניות עם צובר חופנים (גרעינים) שהתה ב-2021 בממוצע 84 שעות יותר לעומת 2019. מנתוני האוצר אף עלה כי הפגיעה בייצוא מוערכת בכ-16 מיליון שקל ליום במונחי תוצר, ובייבוא כ-10 מיליון שקל ליום במונחי תוצר כאשר חלק מהעלות מתגלגלת לכיסי הצרכנים.
המנכ"ל בפועל של נמל אשדוד, אלי בר יוסף, אמר כי צוואר הבקבוק בפריקת גרעינים נפתר והמסוע החדש נפתח. עם זאת, הוא הוסיף כי קצב פריקת הממגורות לא עומד בקצב הטעינה וזה יוצר סתימות. הוא קרא לבטל את הפטור שניתן ליבואנים על 8 ימי אחסנה. בדיון התעורר ויכוח באשר לקנסות, כאשר בר יוסף טען שהנמל לא גובה קנסות אלא תעריפים לפי חוק, בעוד יו"ר איגוד יבואני התבואות, איתי רון, טען כי בשנה שעברה שולמו 300 מיליון שקל קנסות.
מנהל אגף כלכלה וקשרי חוץ ב
משרד התחבורה, צביקה שפירא, אמר כי הממגורה לא הייתה סתומה מזה זמן, וכי בצפון יש תור כי יבואנים בוחרים לפרוק בצפון ולשנע את הסחורות דרומה. "אני לא בטוח שהפחתה של ימי הפטור בממגורה באשדוד תפתור את הבעיה", אמר.