X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מרכז רוחני ייחודי, בית-כנסת עתיר-תהילה, מוזיאון מרשים ומועדון-ספורט יוקרתי הם רק אחדים מהאתרים המשגשגים של הקהילה המקומית
▪  ▪  ▪
המרכז הקהילתי - "בית העתיד"

כיליד-אוסטריה של הרייך השלישי היה מן הסתם הצורר הנאצי, אדולף היטלר, מתהפך בקברו, לו היה עד לתחייתה המחודשת והעכשווית של הקהילה היהודית בוינה. אף שזו מונה כיום עשירית בלבד מכלל שבעת מיליוני התושבים באוסטריה, עומדים לרשותה שירותים ייחודיים כמו מרכז קהילתי ענק, בית-כנסת מרכזי, מוזיאון מיוחד, מועדון-ספורט עתיר-תהילה, בית-אבות מפואר ולהבדיל, אלף אלפי הבדלות, גם בית-קברות מטופח להפליא.
"בית העתיד" - המרכז הקהילתי החדש של היהודים המקומיים באזור ליאופולדשטאדט, הוא אתר תוסס ומלא-חיים לעיצוב התרבות היהודית, לבילוי ולקולינריה. יש בו ספרייה עשירה, אולמי-אירועים ומסעדות אותנטיות, כמו "אלף-אלף" למאכלים מסורתיים ו"משהו-משהו" למעדנים פיקנטיים כמו בייגל, פלאפל, שווארמה וחומוס.
מחרה-מחזיק אחריו ביד אמונה בית האבות המפואר "מיימון", ברחוב שמעון ויזנטל שברובע העשירי. משוכנים בו מאות מיהודי וינה, שחלקם מתגוררים בדיור מוגן, נוסח מלון בן חמישה כוכבים, וחלקם האחר תשושים וסיעודים, הנתונים להשגחתם המתמדת של מטפלים מסורים מארצות חבר העמים. בית חב"ד, הסמוך למקום, מעניק לדרי בית האבות שירותי דת למיניהם ומפקח על כשרותו.

מקהלת הזאטוטים

ה"שטאדט-טמפל" - בית הכנסת הגדול של וינה - ממוקם בסמטה צדדית צרה ברובע הראשון של העיר. בית הכנסת, הצנוע למראה, הוא בן 185 שנה והיחידי מבין 93 בתי הכנסת שלא נחרב בידי הקלגסים הנאציים וששרד את השואה. הבניין, בן שתי הקומות, נבנה בסגנון בידרמאייר ומעוצב בצורה אובאלית. בתקרת הבניין מתנוססת כיפה וההיכל עצמו מואר בנברשת התלויה במרכז הכיפה.
רב בית הכנסת הוא פאול חיים אייזנברג והחזן, שמואל ברזילי, מנהל את התפילות ביד רמה, כשמלווה אותו מקהלה, שעימה נמנים זאטוטים, בעלי כישרון מוסיקלי נדיר. עם מתפללי בית הכנסת נמנים גם ראש הקהילה היהודית, ד"ר אריאל מוזיקנט; ציון שירן, אלפרד שטילר ומרטין שלאף. בשבתות ובחגים מלא בית הכנסת עד אפס מקום ועל הרחוב, שבו הוא ממוקם, מופקדים לשמירה אנשי משטרה.

מקור הכוח

אולם גאוותם הגדולה של יהודי וינה היא על מועדון הספורט המקומי של "הכח", שקנה את מקומו בזכות יוקרתו הרבה כמועדון-מוביל. מועדון "הכח", הממוקם בפראטר-פארק, חוגג בימים אלה מאה שנים לקיומו ושבעים שנה לנעילת שעריו על-ידי הקלגסים הנאצים. עתה הוא שב ועולה כפורח ובמרוצת השנים יצא שמו לפניו כמועדון הספורט הגדול ביותר בעולם כולו, כשעם מנוייו נמנים כ-5,000 חברים רשומים.
בין כתליו של מועדון "הכח" מתקיימים אימונים אישיים ותחרויות-ספורט בענפי הכדורגל, הכדורסל, הכדורמים, טניס וטניס-שולחן, שחייה, היאבקות, ג'ודו, קרב-מגע, הרמת משקולות והתעמלות אירובית. בין חברי המועדון הקבועים מצוי מספר לא-מבוטל של לא-יהודים, הגאים להימנות עם שורותיו בשל הישגיו המעולים. כבימים עברו, משמש גם כיום המועדון הווינאי מקור-גאווה ליהדות אירופה כולה.

תרומות נדיבות

בכיכר היהודים, מקום-מושבם של יהודי וינה מהמאה ה-12, ממוקמים המוזיאון היהודי, שהוקם ב-1993, ומצבה לזכרם של היהודים המקומיים שנספו בשואה. המוזיאון אוצר בין כתליו מגוון תערוכות קבועות ומתחלפות, שמספקות מידע נרחב על חיי הקהילה בווינה בעבר ובהווה. יש בו תצוגות נרחבות של אמנים יהודיים, חפצי יומיום ומסמכים מתקופות שונות, המעידים על עברה המפואר של קהילת וינה. במקום יש גם ספרייה עשירה וארכיון מרתק ובו אוצרות של תעודות נדירות.
ואחרון-אחרון, להבדיל אלף אלפי הבדלות, בית הקברות היהודי, הממוקם בשווכאט שליד וינה. בין היתר קבורים בו המיליארדר ליאופלד ביהם, משותפיו הבכירים לשעבר של קונצרן הטקסטיל מספר אחת של אוסטריה, "שפס", שנפטר לפני שנה ושסייע רבות בתרומותיו הנדיבות לישראל ולתושביה הנזקקים של יהדות-וינה. באחרונה פקדו את בית העלמין ונדלים, שניתצו בו מצבות ושדדו חפצים שהוצבו עליהן בידי משפחות הנפטרים.

תאריך:  07/04/2010   |   עודכן:  07/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תחייתה היהודית של וינה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בעיקר יהודים מהגרים
fg56  |  7/04/10 16:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן-עזרא
אופן חישוב שטחים לצורך קביעת אחוזי בנייה כאשר עובי הקיר גדול מהמקובל
איתמר לוין
מה אתם מתפלאים על הזובור שעשה שר הביטחון לרמטכ"ל? ממתי נורמות ציבוריות הזיזו משהו לנהנתן ממגדלי אקירוב?
רועי אורן
בשבת נפטר לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן, השחקן האמריקני ג'ון פורסייט' בגיל 92. לרובנו הוא מוכר כבלייק קרינגטון בסדרה "שושלת" וכצ'ארלי מהסדרה "המלאכיות של צ'ארלי"
עידן יוסף
חיים הכט חותר לשכתב את המוסר מחדש    כיצד אני הייתי נוהג? בדיוק כמו שאומר החוק
יריב מוהר
ניתוח של תפישות המנהיגים הדומיננטיים אצל הפלסטינים (כולל אבו מאזן) והישראלים (כולל לבני וברק) לגבי ההסדר הראוי בינינו לבין הפלסטינים, מצביע על היתכנות מבנית קלושה לשלום מוסכם בזמן הקרוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il