X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
למסע הצלב התקשורתי נגד הצו יש מניעים נאצלים פחות מהנטען המסע נועד לשלול כל היבט פלילי ממסירת סודות מדינה ופרסומם
▪  ▪  ▪
התקשורת מעוניינת להמשיך בשלה, אף על-פי שבטחון המדינה ייפגע

ימים בהם התקשורת ופרשניה יוצאים למסע צלב בנושא כלשהו, תוך הפגנת אחידות דעים מרשימה, הם המועד הנכון לקורא/למאזין/לצופה הנבוך להתחיל לחשוב בעצמו. הפרשה העלומה שעליה הוטל צו איסור הפרסום, והידועה כבר לכל העולם ואשתו, היא בוודאי הזדמנות נאותה. קו הטיעון של התקשורת הוא אחיד: 'מה הטעם באיסור פרסום כאשר כל המידע כבר פורסם באופן מלא בתקשורת הזרה וניתן לאתרו ללא כל בעיה ברשת האינטרנט?'
מעניין שאיש אינו מסיק את המסקנות המתבקשות מקו טיעון זה. על-פי אותו היגיון, לעולם אין תועלת באיסור פרסום, שכן כאשר כלי תקשורת כלשהו מקבל ידיעה סודית, הוא יכול לעקוף כל צו האוסר עליו את פרסומה על-ידי העברתה לגורמי חוץ ופרסומה ברשת האינטרנט, ובדרך זו לגרום לאישור הפרסום. למותר לציין, שבכך אומרת התקשורת למדינה כי מרגע שחומר או ידיעה סודית דלפו, אין שום דבר שהמדינה תוכל לעשות על-מנת למנוע את הנזק העלול להיגרם על-ידי הפרסום.
7 או 15 שנות מאסר
ייתכן שכאן המקום להזכיר כי ידיעה סודית אינה "מתפרסמת" אלא אם היה מי שמסר אותה לפרסום ואז, מבלי לשאול אם התכוון לפגוע או לא בבטחון המדינה, דינו לפי סעיף 113 א לחוק העונשין - מאסר 15 שנה. הידיעה אינה מתפרסמת אלא אם היה מי שהשיג, אסף, הכין, רשם או החזיק ידיעה סודית כשאינו מוסמך לכך ואז דינו - מאסר שבע שנים לפי הוראת סעיף 113 ג לאותו חוק.

פגיעה ביטחונית

נהוג לומר שתאונות אינן קורות - הן נגרמות; ניתן לומר שידיעות אינן מתפרסמות, הן מפורסמות. ואם ידיעה סודית פורסמה בכל מקום בשל העובדה שהיה מי שהפר צו איסור פרסום, ייתכן מאוד שפרסומה מסכל את מטרת הצו וזו כמובן מטרת המפרסמים, אבל הפרת הצו היא עבירה פלילית ואולי הגיעה העת שנתייחס ברצינות רבה יותר להוראות החוק הקיים

כעת ניתן כבר להשתכנע שכוונת התקשורת היא לשלול כל היבט פלילי ממסירת ידיעות סודיות ביותר, כאשר מי שהפר חובת שמירת הסודיות פעל ממניעים נאצלים, כמו שמירת סדרי המשפט החוקתי, זכויות האדם וכיו"ב. מניעים כאלו, תמיד ניתן לייחס לכל עבריין שמוסר ידיעות סודיות על-רקע אידיאולוגי. פעם סברנו כי מי שמפר חוק על-רקע אידיאולוגי, הוא עבריין גרוע מסתם עבריין; כעת הוברר, שהנחה כזו תקפה רק ביחס לצד אחד במפה הפוליטית.
למסע הצלב התקשורתי יש מניעים נאצלים פחות מאשר מניעת הפרת חוק, שמירת זכויות האדם והגנה על המשטר החוקתי. מטרתו היא למנוע כל אפשרות לסנקציה חוקית פלילית על אמצעי תקשורת ועל עיתונאים שקיבלו או החזיקו בידיעות סודיות ודאגו לפרסומן בדרך זו או אחרת. אם תתקבל דרישה זו, ייפגע בטחון המדינה פגיעה אנושה.
מוכרים לנו כמובן תקדימים בהם פורסמו מסמכים סודיים ביותר. כולנו למדנו על פרשת חשיפת מסמכי הפנטגון על-ידי דניאל אלסברג בשנות השבעים - מסמכים שחשפו את התנהלותה האמיתית של ארצות הברית במלחמת וייטנאם. לא שמעתי כי מאז ארצות הברית או מדינות דמוקרטיות אחרות, הגיעו למסקנה שאין הצדקה לשמור סודות מפני בעלי מניעים נאצלים, ולו רק מפני שבזירה תמיד מסתובבים בעלי מניעים נאצלים פחות, או מפני שתמיד ניתן לפרסמם באופן עקיף באמצעות האינטרנט. דומני שיש גם הבדל מסוים בין מצבה הביטחוני של ארצות הברית למצבה של ישראל.
קיומם של אמצעי פרסום עקיפים ובלתי ניתנים לשליטה, כמו רשת האינטרנט, מחייב עידכון חקיקתי ובהחלט שלא בכיוון בו מעוניין פרופ' קרמניצר. נהוג לומר שתאונות אינן קורות - הן נגרמות; ניתן לומר שידיעות אינן מתפרסמות, הן מפורסמות. ואם ידיעה סודית פורסמה בכל מקום בשל העובדה שהיה מי שהפר צו איסור פרסום, ייתכן מאוד שפרסומה מסכל את מטרת הצו וזו כמובן מטרת המפרסמים, אבל הפרת הצו היא עבירה פלילית ואולי הגיעה העת שנתייחס ברצינות רבה יותר להוראות החוק הקיים.
יש להטיל סנקציות חמורות
אם ידיעות סודיות ביותר ומסמכים סודיים יכולים להגיע בנקל לעיתונאים על-ידי מי שאינו מוסמך למוסרם, ולהתפרסם בארץ או בחו"ל, ובכך לפגוע קשות בבטחון המדינה, זו ראיה לקיומה של בעיה ביטחונית חמורה ביותר המחייבת עידכון חקיקתי שיבטיח אכיפת הוראות החוק וצווי בית המשפט.
צעד ראשון חייב להיות מיצוי הדין עם מי שהפר חובת הסודיות ויהיו מניעיו הנאצלים אשר יהיו, ומיצוי הדין כולל גם מיצוי הדין עם אמצעי התקשורת שסייע להפרת החוק.
אם עיתונאי השיג ידיעה סודית מפלוני בצבא או במערכת הביטחון ופרסם אותה, מי שמסר לו את הידיעה, העיתונאי עצמו וכלי התקשורת שפרסם אותה לראשונה חייבים לשאת בסנקציה חמורה. העובדה שקשה הרבה יותר כיום למנוע פרסום מאשר בעבר, אינה נסיבה מקילה. להפך - היא מצביעה שהסיכון גדול בהרבה מכפי שהוערך ועל כן, הסנקציות חייבות להיות חריפות בהרבה.
בנימוק של הגנה על חופש הביטוי, פרקליטות המדינה ובתי המשפט נוטים להקל מאוד עם עבריינים וכך קריאות מפורשות למרד, אי-התייצבות לשירות, הפרת פקודות חוקיות ועוד, אינם זוכים בכלל לטיפול על-ידי המופקדים על אכיפת החוק. קיים חשש ממשי שההתעוררות התקשורתית בפרשה ה"עלומה", מהווה פעולת הכנה לפריצת כל גדר גם בתחום שמירת סודות המדינה. אסור שזה יקרה! אם נעברה עבירה על החוק, יש לדאוג לכך שמי שהפר את חובת הסודיות ישלם את המחיר המירבי על מעשיו, ללא התחשבות כלשהי.

קרמניצר מתלונן

החוק "הדרקוני" הזה מרגיז את פרופ' מרדכי קרמניצר (אתר "העין השביעית") מאחר שהוא מטיל עונשים כבדים על כל מי שמסר ידיעה סודית מבלי להתחקות אחר מניעיו הנאצלים של המפר את חובת שמירת הסודיות.
"חסר אצלנו", מתלונן המומחה למשפט פלילי, "סייג לאחריות פלילית למקרה שבו הידיעה מתייחסת לפשע חמור או להפרה קשה של סדרי המשטר החוקתי וכוונתו של מוסר הידיעה הייתה להביא את המתרחש לידיעת הציבור כדי שהפשע או ההפרה יטופלו כדין. דיון מפורט בתנאיו של סייג כזה חורג ממסגרתה של רשימה זו, אך ברור שגם בהעדרו וגם בהתקיים כמה מן התנאים - נתונים כאלה עשויים לשפוך אור אחר לגמרי על מה שנראה על פניו כפשע חמור. בנסיבות מסוימות עשויים הנתונים הללו ליטול את עוקצה של הפליליות מן המעשה".

תאריך:  07/04/2010   |   עודכן:  07/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מטרת המאבק נגד צו איסור הפרסום
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ענש למעשה המדליפה כענש וואננו ל"ת
מדליף ומדליפה  |  7/04/10 16:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
מרכז רוחני ייחודי, בית-כנסת עתיר-תהילה, מוזיאון מרשים ומועדון-ספורט יוקרתי הם רק אחדים מהאתרים המשגשגים של הקהילה המקומית
ד"ר אברהם בן-עזרא
אופן חישוב שטחים לצורך קביעת אחוזי בנייה כאשר עובי הקיר גדול מהמקובל
איתמר לוין
מה אתם מתפלאים על הזובור שעשה שר הביטחון לרמטכ"ל? ממתי נורמות ציבוריות הזיזו משהו לנהנתן ממגדלי אקירוב?
רועי אורן
בשבת נפטר לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן, השחקן האמריקני ג'ון פורסייט' בגיל 92. לרובנו הוא מוכר כבלייק קרינגטון בסדרה "שושלת" וכצ'ארלי מהסדרה "המלאכיות של צ'ארלי"
עידן יוסף
חיים הכט חותר לשכתב את המוסר מחדש    כיצד אני הייתי נוהג? בדיוק כמו שאומר החוק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il