X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
קשיים בניהול ביקורת עצמאית [צילום: משה שי, פלאש 90]
דוח מבקר המדינה
אין ביקורת פנימית בעשרות גופים ממשלתיים
גופים רבים מפרים את חוק הביקורת הפנימית; גם הביקורות שמתקיימות נוטות להתמקד בנושאים צרים לרשות המבקרים עומדים פחות עובדים מהדרוש, ותנאי השכר מקשים לגייס אנשי מקצוע

בעשרות גופים ממשלתיים, כולל משרדי ממשלה ורשויות רבות חשיבות, אין מבקרים פנימיים. גופים אלו אומנם אמורים לקבל שירותי ביקורת פנימית מן המשרדים אליהם הם שייכים או ממשרד ראש הממשלה, אך בפועל כמעט שאין ביקורות כאלו - בניגוד לחוק הביקורת הפנימית. כך מגלה (2.5.23) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. 32 יחידות ממשלתיות מפרות את החוק ולא קיימו ביקורת פנימית במשך שש שנים, נאמר בדוח.
ב-25 מבין 61 היחידות הממשלתיות אין כלל משרה של מבקר פנימי ואין יחידת ביקורת פנימית עצמאית. ביניהן: רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון (המקיימת בקרה על הגופים המנהלים מאות מיליארדי שקלים), המטה לביטחון לאומי, מערך הסייבר, רשות התעופה האזרחית, הרבנות הראשית, מינהל התכנון, רשות המים ולשכת הפרסום הממשלתית. כאמור, ההישענות על ביקורת פנימית "מושאלת" אינה מוכיחה את עצמה: רק בתשעה מבין 25 גופים אלו נכתבו דוחות ביקורת בשנים 2021-2016, בשמונה מהם - רק דוח אחד או שניים לכל אורך התקופה.
ברשות התחרות, שאמורה הייתה לקבל שירותי ביקורת פנימית במיקור חוץ, לא התקיימה ביקורת פנימית משנת 2018, ולפחות בשנים 2021-2020 - משיקולי תקציב; לפחות מאז 2018 רשות זו (לה יש סמכויות נרחבות, כולל העמדה לדין) אינה עומדת בחוק הביקורת הפנימית.
גם רשות החשמל והרשות להגנת הצרכן ביקשו לקיים ביקורת פנימית במיקור חוץ, אך בפועל במשך יותר משנתיים, עד סוף אפריל 2021, פעלה רשות החשמל ללא ביקורת פנימית כמתחייב מחוק הביקורת הפנימית. בכל התקופה שנבחנה לא נעשו דוחות ביקורת פנימית ברשות להגנת הצרכן, והיא אינה עומדת אפוא בהוראות חוק הביקורת הפנימית.
משרד המבקר הפיץ שאלונים בין המבקרים הפנימיים של הגופים הממשלתיים, והתוצאות עגומות. ב-16 מבין 44 הגופים בהם יש מבקרים פנימיים, הצביעו הללו על קשיים בביצוע ביקורת באופן עצמאי ובלתי תלוי, הנובעים מתנאי העבודה וסדריה. ב-27 גופים דיווחו המבקרים הפנימיים על פעולות שמנעו מהם לבחון נושאים שהיו לדעתם ראויים לביקורת. המבקרים בשמונה גופים דיווחו על קשיים בגישה למאגרי מידע.
אנגלמן מצביע על בעיה מבנית, הנובעת מכך שעל-פי חוק הביקורת הפנימית - המבקר כפוף למנכ"ל הגוף בו הוא מכהן. במצב זה, נחוצים הסדרים שימנעו ולו חשש לניגוד עניינים לנוכח העובדה שסמכותו של המבקר חלה גם על פעולות המנכ"ל - בו הוא תלוי בקידומו ובשכרו. 56% מן המבקרים הודו, כי הן מצויים בקונפליקט בין רצונם לזכות בקידום לתפקיד אחר לבין חובתם לבצע ביקורת אובייקטיבית ובלתי תלויה, בין היתר על הנהלת המשרד או הגורם שמעריך אותם.
ממצא נוסף: משרד המשפטים לא החל בהקמת ועדה מקצועית לביקורת פנימית, אף שחלפו למעלה משש שנים מאז החליט לאמץ המלצות של ועדה ציבורית להקים ועדה כזו. הוועדה אמורה לשמש כגוף מייעץ ולהגיש המלצות ליצירת אחידות בדפוסי הביקורת במגזר הממשלתי וחוות דעת מייעצות למבקרים פנימיים ולמנכ"לי משרדים.
הנהלות של 89% מהגופים שנבדקו בעניין זה (24 מתוך 27) לא העמידו לרשות יחידות הביקורת הפנימית שלהם את מספר המשרות המינימלי שקבעה נציבות שירות המדינה. מדובר ב-86 משרות בלבד, לעומת צורך מינימלי ב-192 משרות. ב-19 גופים שיעור האיוש הוא מחצית מהדרוש ואף פחות מכך. הנציבות מצידה כלל לא בדקה האם הגופים מקיימים את הנחיותיה בנושא.
חמישה מבקרים פנימיים (במשרד המדע והטכנולוגיה, משרד התרבות והספורט, רשות האוכלוסין וההגירה, משרד החינוך, הנהלת בתי המשפט ומשרד האנרגיה) אומרים שהם מקצים לצורכי ביקורת רק 25%-35% מהתשומות שעומדות לרשותם. עוד 14 מבקרים מסרו על ניצול של 70%; היתרה מופנית לטיפול בתלונות או לנושאים אחרים (כולל ריכוז מענה לדוחות מבקר המדינה - תפקיד שכלל אינו אמור להיות מוטל על המבקרים הפנימיים). מצב זה עומד בניגוד לחוק, מדגיש אנגלמן, המתיר טיפול בנושאים נוספים ומוגדרים רק אם אינו בא על חשבון הביקורת. הוא חמור במיוחד לנוכח העובדה, שכאמור בחלק ניכר מן הגופים - מספר עובדי הביקורת ממילא קטן מהדרוש.

הביקורת הפנימית בשירות המדינה / דוח מבקר המדינה
מערך ההדרכה בשירות המדינה / דוח מבקר המדינה
לא דנים בממצאי הביקורת
שיבא. אין מבקר פנימי [צילום: אבי דישי, פלאש 90]

75% מהמבקרים הפנימיים הצביעו על קושי בגיוס כוח אדם איכותי לשורות יחידותיהם ובשימורו, בעיקר בשל תנאי השכר. אנגלמן מסביר, כי שכר עובדי יחידות הביקורת מבוסס על דירוג המח"ר (עובדים במדעי החברה והרוח), ולכן הוא נמוך ב-40% מזה שיכולים משפטנים לקבל ביחידות אחרות בשירות הציבורי וב-25% מזה של כלכלנים.
גם כאשר נעשית ביקורת פנימית, במקרים רבים היא מתמקדת במספר קטן של נושאים – בניגוד למטרת החוק: לבחון תחומים שונים. במשרד לביטחון פנים הוכנו 11 דוחות בלבד בשנים 2021-2016; תשעה מתוכם עשו במשאבי אנוש, ושניים – בתקציב ורכש. בהנהלת בתי המשפט לא נבדק לעומק תחום כוח האדם והשכר. במשרד הביטחון היה רק דוח אחד בנוגע לכוח אדם ושכר, ואחד בנושאי מחשוב וניהול. מבקר משרד החינוך לא עסק בהנהלה ומטה, במחשוב ובמידע. גם במשרד האוצר לא נבדקו ההנהלה וכוח האדם. הביקורת במשרד החוץ עסקה כמעט בלעדית בפעילות בחו"ל ולא נבדקה הפעילות בארץ. שלושה מבין שמונת הדוחות במשרד הפנים עסקו באגף לעדות לא-יהודיות. ברשות המיסים היה דוח אחד בלבד בנושא כוח האדם.
החוק מחייב את הנהלת הגוף המבוקר לדון בממצאי הביקורת בתוך 45 יום מהגשתם; 93% מהגופים הממשלתיים לא קיימו הוראה זו. שליש מן הגופים לא הקימו ועדה לתיקון ליקויים, ובכך הפרו החלטת ממשלה בנושא. ביותר מ-40% מהגופים המבקר הפנימי עוקב בצורה חלקית בלבד, אם בכלל, אחרי תיקון הליקויים. בניגוד להוראות החוק, ב-40% מהגופים הדוחות אינם מועברים לעיון השרים, וב-23% מהם – רק לעיתים.
אנגלמן מקדיש מקום נפרד לביקורת הפנימית בבתי החולים הממשלתיים. נציבות שירות המדינה הקציבה מעט מדי משרות ליחידת הביקורת הפנימית במשרד הבריאות, והתוצאה היא ביקורת מועטה מאוד. בבתי החולים שיבא, הלל יפה, רמב"ם ונהריה בוצעו בממוצע פחות משתי ביקורות בשנה; ככל שבית החולים גדול יותר, מספר הדוחות נמוך יותר. בכל 13 המרכזים הגריאטריים הממוצע עומד על פחות מדוח אחד בשנה לכולם יחדיו – למרות שהם מאופיינים בסיכון מוגבר. בשני בתי החולים הגדולים בארץ – שיבא וסוראסקי (איכילוב) – אין בכלל מבקרים פנימיים.

תאריך:  02/05/2023   |   עודכן:  02/05/2023
+יש פוטנציאל להפחתת מחיר החלב הגולמי
15:50 02/05/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

מחיר החלב בישראל גבוה משמעותית מאשר באיחוד האירופי; ליקויים בסקר הרבעוני על בסיסו נקבע המחיר ליצרנים

איך מחושב שכר הרפתנים [צילום: עומר שביט]
+חולשות ניכרות בעבודת מח"ש; הרוב המכריע של התלונות לא מטופלות
15:49 02/05/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

מח"ש נקטה פעולות ב-1.6% מהתיקים בהם הכריעה בשנת 2021; הליכים משמעתיים ננקטו מספר דומה; 5,200 תיקים הסתיימו בלא כלום  ▪  מח"ש תלויה במידה רבה במשטרה לצורכי הכשרה, מודיעין וחקירות  ▪  למשטרה אין קווים מנחים לטיפול המשמעתי והפיקודי  ▪  אנגלמן: חובה להבטיח את עצמאות מח"ש

מבקר המדינה על מח''ש
אין מז"פ, הטכנולוגיה מיושנת [צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90]
+16 שנים אחרי הקמת המועצה לכלכלה: אין חקיקה לעיגונה
15:49 02/05/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המועצה לא ממלאת בצורה מלאה את התפקידים שהטילה עליה הממשלה, ובמיוחד אינה שותפה לפרויקטים רלוונטיים ולא חיוותה דעה על הצעות התקציב

שמחון. פרש וחזר [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+אין אכיפה על רוב מפגעי הסביבה המהותיים
15:49 02/05/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

חוסר האכיפה החמיר לעומת הדוח הקודם ב-2019; אין שימוש של ממש בצווי סגירה מינהליים; ירידה בביקורים של נציגי המשרד להגנת הסביבה במפעלים; המשטרה הירוקה מתרכזת במפגעים ניכרים לעין

חוסר האכיפה הולך וגדל [צילום: יניב נדב, פלאש 90]
+כישלון בגביית הפיצויים הנפסקים לנפגעי עבירה
15:48 02/05/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המרכז לגביית קנסות פועל באיטיות רבה וגובה לעיתים רק חלקיק מן הפיצויים שנפסקים בהליכים הפליליים - וכך מוריד לטמיון את מטרתם

הזמן עובר והחובות גדלים
+כישלון בהגדלת בניית הדירות בשנים 2021-2017
15:47 02/05/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

היעדים שקבעה הממשלה במרס 2017 לא הושגו; אשתקד היו חסרות 189,000 דירות אל מול הצרכים; תוכננו יותר מדי דירות בפריפריה ופחות מדי באיזורי הביקוש

חלק ניכר מהתכנון - לעתיד לבוא [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אין ביקורת פנימית בעשרות גופים ממשלתיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
איתמר לוין
העבריינים אינם מזוהים, הגנבים אינם נתפסים, כתבי אישום לא מוגשים, לחקלאים אין אמון והם אינם מדווחים    רוב הליקויים משנת 2017 לא תוקנו
איתמר לוין
המרכז לגביית קנסות פועל באיטיות רבה וגובה לעיתים רק חלקיק מן הפיצויים שנפסקים בהליכים הפליליים - וכך מוריד לטמיון את מטרתם
איתמר לוין
היעדים שקבעה הממשלה במרס 2017 לא הושגו; אשתקד היו חסרות 189,000 דירות אל מול הצרכים; תוכננו יותר מדי דירות בפריפריה ופחות מדי באיזורי הביקוש
עידן יוסף
בביקור שערכה ועדת המשנה בביקורת המדינה לענייני ביטחון ברשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור וקיבלה סקירה מקיפה על פעילות הרשות ואתגריה והתרשמה מיכולותיה    בסיור התברר כי למרות ש-90% מחקירת תיקי הלבנת הון מתבצעת יחד עם המשטרה - לא נבדקה פעילות המשטרה
איתמר לוין
אנגלמן: המכון התיימר לייצר חיסון וטיפול נגד הנגיף - למרות העדר יכולות    ההנהלה התעלמה מהצעה טובה יותר לפיתוח החיסון ומהכישלון בחו"ל של הטכניקה בה בחרה
רשימות נוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il