X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
נחל האסי העובר בקיבוץ ניר דוד. [צילום: אלי אלון]
פורסמו המלצות הסדר הקבע
מנגנון יווסת המבקרים בנחל שבשטחי קיבוץ ניר דוד
במסגרת הסדר הקבע שמפרסם הצוות להסדרת הגישה לנחל המריבה הוחלט על הגדלת שטחו של החוף הירוק והתרת הכניסה ללא תשלום אל הנחל שבשטחי ניר דוד תתאפשר כניסה דרך שער שיוקם בגבול המזרחי של הגדה הדרומית - בשטח זה מספר המבקרים בו זמנית לא יעלה על 50 איש עוד קבע הדו"ח כי אם המתווה לא ייושם יש לפתוח את הנחל באופן גורף לציבור

הצוות בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט אזרחי), כרמית יוליס מפרסם (יום ב', 1.5.23) את הסדר קבע להסדרת גישת הציבור לנחל האסי. ההסדר המוצע נועד להבטיח את קיומה של זכות הגישה של הציבור אל הנחל תוך שמירה על שגרת חיים נאותה לתושבי קיבוץ ניר דוד.
בצוות שהוקם בהתאם להוראת בית המשפט שהטיל על המדינה לגבש הסדר כולל ביחס לגישה לנחל האסי, חברים אורית קוטב, המשנה לפרקליט המדינה (עניינים אזרחיים), ניב יערי, תמר גנוניאן-פרקל ומיה ציפין, ייעוץ וחקיקה (משפט אזרחי), טל גטרר וצילה חמיאס-גפניאל מרשות מקרקעי ישראל. סייעו לעבודת הצוות ינקי קווינט, ראש רשות מקרקעי ישראל, יהודה זמרת היועץ המשפטי של משרד הפנים, פרקליט מחוז צפון (אזרחי), איתן לדרר וחנין סמעאן-מויס, המשנה לפרקליט מחוז צפון (אזרחי). את עבודת הצוות ריכזו ירדן כרמלי ורועי דרומר, ממחלקת ייעוץ וחקיקה (משפט אזרחי).
במסגרת הדוח סקר הצוות את הדינים הרלוונטיים לעניין, ומצא כי אין עיגון בחקיקה ובפסיקה להגבלה גורפת של זכות הגישה של הציבור לנחלים. בצד האמור, הצוות היה ער לכך שזכות הגישה, ככל הזכויות, אינה מוחלטת, וכי בכל עת נדרש לאזנה למול אינטרסים לגיטימיים הניצבים מולה. בענייננו, עמד הצוות על כך שפתיחה לא מבוקרת של שערי הקיבוץ לכל המעוניין עלולה לגרום בין היתר לפגיעה קשה במרקם חייהם של תושבי הקיבוץ, ובחיי הקהילה הייחודיים שנוצרו שם.
הסדר נשען על הרחבת ההסדר במקטע הנחל בחוף הירוק מחד-גיסא, ועל פתיחה מבוקרת של מקטע הנחל שנמצא בתוככי הקיבוץ לציבור הרחב מאידך:
  • מקטע הנחל בחוף הירוק: יבוצעו עבודות שדרוג שיביאו להרחבת החוף כך שישתרע גם על הגדה הדרומית של הנחל, באופן שיאפשר הגדלת כמות האנשים שיכולה להיכנס אליו. למעשה שטחו של החוף הירוק יוגדל פי 2 מגודלו הנוכחי. כניסה לחוף לא תותנה בתשלום. בתוך כך, יוקם גשר המחבר בין הגדות, תוסר הצמחייה שבצד המערבי של הגדה הדרומית, תוקם הצללה בגדה הדרומית ויוצבו מתקני שירותים ופחים. הצוות ציין כי ניתן יהיה לממן את עבודות הפיתוח והשדרוג באמצעות הגשת בקשה לתקצוב לקרן לשמירה על שטחים פתוחים שהוקמו מכוח חוק רשות מקרקעי ישראל, התש"ך-1960. במסגרת מימון עבודות הפיתוח, ניתן יהיה לבחון גם הקצאת סכומים עבור תפעול שוטף שמטרתם לכסות את העלויות הכרוכות בניהול החניה המצויה של שטחי המשבצת של הקיבוץ. לאחר עבודות הפיתוח האמורות, אשר יבוצעו לאחר עונת הרחצה 2023 ולפני עונת הרחצה 2024, ניתן יהיה לקלוט בחוף עד 520 איש בכל רגע נתון. מדובר על הגדלה משמעותית של קיבולת הקהל לעומת המצב הקיים כיום. באשר לשעות הכניסה, המתווה קובע כי החוף הירוק יהיה פתוח בימים א-ו בין השעות 17:00-9:00. החוף יהיה סגור בשבתות, חגים (לא כולל חול המועד) יום הזיכרון לחללי צהל, ויום הזיכרון לשואה ולגבורה.
  • גישה לנחל וגדותיו שבתוך שטחי המגורים של קיבוץ ניר דוד: תותר גישה לציבור אל הנחל וגדותיו שבתוך הקיבוץ, וזאת דרך הגדה הדרומית של הנחל, לרבות גישה למי הנחל, למעט באזורים אשר קיימת סכנה בטיחותית בהם (דוגמת סביבת הסכר שנמצא בקצהו המזרחי של הנחל). מתן הגישה בדרך זו יאפשר המשך שגרת חיים תקינה של תושבי הקיבוץ. הכניסה תתאפשר דרך שער שיוקם בגבולה המזרחי של הגדה הדרומית שתפותח בחוף הירוק. אולם, עד להקמת הגשר המאפשר את המעבר לגדה הדרומית, הכניסה תיערך באופן זמני בכל דרך סבירה אחרת. המתווה קובע כי בשטח זה של הנחל מספר המבקרים בו-זמנית במקום לא יעלה על 50 איש. בתוך כך, ניתן יהיה לנהל מנגנון לוויסות קהל המבקרים, למשל באמצעות רישום מוקדם והפקת תעודות מזהות בכניסה. באשר לשעות הכניסה, המתווה קובע כי שעות הפעילות בחלק זה של הנחל יהיו בימים א-ה בין השעות 15:00-9:00. וביום שישי בין 09:00-13:00.
משמעות הדבר היא כי בשטח יוכלו להיות בסך-הכל קרוב ל-600 איש, כשהחוף הירוק משתרע על כ-5 דונם בלבד. לשם השוואה גן לאומי גן השלושה ("הסחנה") ששטחו 136 דונם קולט בימי הביקוש בין 3,000-2,000 מבקרים. בנוסף קובע המתווה מגבלות על פעילות מסחרית בנחל, על-ידי הקיבוץ, למעט אורחי הצימרים והלינה הכפרית המצויה בסמיכות למים (שלא ימנו במסגרת מגבלת הקהל).
המועצה האזורית התנערה מבקשת האכיפה; היישום ייעשה ע"י הקיבוץ
במסגרת הדוח הביע הצוות את עמדתו כי היה ראוי שהמועצה האזורית עמק המעיינות, אשר בתחומה עובר הנחל, ושהיא בעלת הסמכות לאכוף, תדאג לניהול ההסדר. במסגרת גיבוש ההסדר, קיים הצוות שיח עם נציגי המועצה האזורית, מתוך מטרה לרתום אותה לגיבוש ואכיפת הסדר קבע במקום. חרף הניסיונות, המועצה, שלא כפרה בסמכויותיה החוקיות לייצר הסדרים מאוזנים בשטחי ניר דוד ולאוכפם, ביקשה שלא להיות מעורבת בעניין נחל האסי.
במסגרת הדוח מצא הצוות לציין כי הגם שיישום ההסדר על-ידי המועצה יהיה מיטבי, ולצד הציפייה שהמועצה תפעיל את סמכויותיה, ניתן יהיה ליישם את ההסדר גם באמצעות הקיבוץ. ללא אכיפה כזו, סבר הצוות כי אין כל עוגן חוקי אשר יצדיק את מניעת פתיחת כל תוואי הנחל ללא כל הוראה מגבילה, וכי ככל שהמתווה לא ייושם הרי שיש לפתוח את הנחל באופן גורף לציבור.
נקבע בדוח כי ההסדר ייבחן מחדש כעבור תקופת זמן, על סמך הניסיון שיצטבר בתקופת זמן זו.
מקיבוץ ניר דוד נמסר בתגובה להחלטת הפרקליטות בנושא נחל האסי: "אנו נלמד את ההחלטה ומשמעויותיה ונתייחס בהמשך".

תאריך:  01/05/2023   |   עודכן:  01/05/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אורית קוטב / Orit Kotev
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מנגנון יווסת המבקרים בנחל שבשטחי קיבוץ ניר דוד
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
המשרד להגנת הסביבה מתריע, כי שימוש בדלקים פוסיליים בכלל ובפחם בפרט לייצור חשמל, מזהם את הסביבה, פוגע בבריאות התושבים
איציק וולף
משרד האוצר הגיע להבנות עם המחלבות לפריסה של העלאת תעריף החלב    עליית התעריף שתוכננה לנובמבר 2023, בשיעור של 1.5% נדחית ובמאי 2024 יעלה התעריף ב-3.1%
איציק וולף
זירת רצח מזעזעת בטייבה: בראאה מצארוה וילדיה הקטנים אמיר ואדם נדקרו למוות בביתם    החשוד בדקירה הוא אב המשפחה, גבר בן 30    מתחילת השנה נרצחו 64 בני אדם בחברה הערבית בישראל
איתמר לוין, יצחק דנון
טוענת ששתי חברות שבשליטת משה אדרי מסרבות לשלם דמי שכירות על משרדים ומחסנים במתחם בצומת גלילות, שהמשיכו לפעול גם בזמן הסגר הראשון של הקורונה
עידן יוסף
בעוד באוצר הציגו כי הקרן שעל-פי המתווה יועברו אליה כספי גידול בהכנסות מארנונה עסקית, ותתגמל בניית יחידות דיור, תסייע להגדלת היקפי הבנייה ותסייע לרשויות חלשות, טענו רוב מכריע בקרב הרשויות המקומיות וחברי הכנסת כי זו תביא לפגיעה קשה ברשויות ובהשקעה ארוכת שנים במיזמים רבים, וכי המדינה מגלגלת לרשויות את בעיית הדיור שבאחריותה    יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס: "מדובר בליבה שלנו, ועל כך אנחנו מוכנים להחריב את הכל"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il