X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
הלר. המדינה חייבת לשקול ביתר שאת
המדינה תשלם 150,000 שקל על הגשת ערעור חסר סיכוי
שני נאשמים בעבירות מין בקטין זוכו מחמת הספק תוך ביקורת על מחדלי חקירה נדחתה תביעתם לפיצוי על ההליך המקורי; יקבלו פיצוי על הגשת הערעור למחוזי שנדחה גם הוא

המדינה תפצה ב-120,000 שקל שני נאשמים שזוכו מחמת הספק מעבירות מין בקטין, משום שניהלה ללא צורך במשך ארבעה חודשים ערעור חסר סיכוי. כך קובע (21.5.23) שופט בית משפט השלום בחדרה, יניב הלר. הוא דחה את תביעתם של השניים לפיצוי על עצם העמדתם לדין, באומרו שאמנם היו מחדלי חקירה משמעותיים, אך גם די ראיות לכאורה להגשת כתב אישום.
כתב האישום הוגש באפריל 2013 וייחס לשניים עבירות מין מתמשכות בילד בן 14 בשנה שלפני כן והם הוחזקו במעצר בית. בדצמבר 2014 זיכה בית משפט השלום בחדרה את השניים מחמת הספק, בציינו שחוסר המהימנות של המתלונן ניכר כבר בחקירתו במשטרה, וכי נוצר הרושם שלפחות חלק מתשובותיו במשטרה הוכתבו לו בידי אחרים. השופטת הדסה אסיף גם הצביעה על מחדלי חקירה, חלקם חמורים, ובמיוחד העדר איתורם של עדים רלוונטיים להגנת הנאשמים. בית המשפט המחוזי בחיפה דחה במאי 2015 את ערעורה של המדינה, תוך שהוא מאמץ את ממצאי השלום ומציין גם הוא את מחדלי החקירה.
התובעים טענו, כי ההליך נוהל ברשלנות רבתי, תוך פגיעה קשה בזכויותיהם, והרס את חייהם האישיים והכלכליים. לדבריהם, ניהול סביר של החקירה היה מונע את הגשת כתב האישום, ולא היה מקום גם להגשת ערעור חסר סיכוי. הם תבעו פיצוי הן על הוצאות הגנתם והן על הנזקים שלדבריהם נגרמו להם.
הלר אומר כי ברור שנפלו פגמים בהתנהלות המשטרה והפרקליטות, אך אין לחייב את המדינה לפצות את השניים על העמדתם לדין. המבחן להעמדה לדין הוא אפשרות סבירה להרשעה, וכל עוד יש תשתית לכאורית - מוצדק להגיש כתב אישום. את סבירות פעילותן של רשויות החקירה והאכיפה יש לבחון בזמן אמת ולא בחוכמה שבדיעבד, על-פי הראיות שעלו במהלך הדיון והתוצאה בתיק - מדגיש הלר. במקרה זה, בתי המשפט סברו בהליכי המעצר שיש ראיות לכאורה נגד השניים, וההחלטה לפיה יש די ראיות להעמדתם לדין הייתה סבירה.
"לטעמי, שונים הם פני הדברים בהתייחס לערעור שהגישה המדינה על הכרעת הדין שניתנה בבית משפט השלום", ממשיך הלר. "הליך הערעור הביא להימשכות ההליכים נגד התובעים במשך ארבעה חודשים נוספים ('נטו' מעת הגשת הערעור, כאשר עד הגשת הערעור חלפו חודש וחצי נוספים). אני סבור כי בנסיבות ענייננו, לא היה מקום להאריך את הקץ, ואת סבלם של התובעים עד אליו, בהגשת ערעור שבשעת הגשתו ניתן היה להבין שאין לו סיכוי ריאלי".
ביקורת על החוקרים אינה עילה לערעור
הערעור לא כלל עובדות חדשות, בית משפט השלום אמר את דברו בצורה נוקבת, וראוי היה שהפרקליטות תעצור ותשקול האם יש מקום לערער על ממצאי עובדה ומהימנות - בהם ערכאת הערעור כמעט לעולם אינה מתערבת. הלר מדגיש: "המדינה אינה צד הרשאי בלא שיקול דעת לנצל את זכותו בדין להמשיך בהליך. המדינה גם אינה 'זוכה' או 'מפסידה' בתיק. נציגי המדינה צריכים לשקול ביתר שאת, ביחס למייצגים אזרח פרטי בענייניו, האם ראוי לנצל את הזכות הדיונית לפנות להליכי ערעור.
"העובדה שבית המשפט ביקר קשות גורמי חקירה כאלו ואחרים אין בה לטעמי, לפחות בנסיבות ענייננו, די כדי לנהל הליך ערעור. על רשויות המדינה היה לשקול על בסיס החומר המונח, לרבות הדיונים שהתנהלות בבית משפט השלום וקביעותיו, אם יש טעם בהגשת ערעור ומה סיכוייו האובייקטיביים של הערעור, אם יוגש, בפרט נוכח הסבל המתמשך והקושי שנגרם לתובעים ולסובביהם", קובע הלר.
לדברי הלר, "לא היה מקום לנהל את הליך הערעור כפי שהחליטו רשויות המדינה לנהלו והדבר אף עולה בנסיבות אלו כדי התרשלות, שכן, התנהלות סבירה הייתה מגיעה למסקנה שכאן תמה דרכו של התיק וכאן תמו סיכוייו הריאליים". הליכי ערעור אינם אמורים להיות תגובה לביקורת של הערכאה הקודמת, מדגיש הלר. הוא חייב את המדינה לפצות כל אחד מן התובעים ב-60,000 שקל ולשלם לו הוצאות בסך 15,000 שקל.

תאריך:  24/05/2023   |   עודכן:  24/05/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המדינה תשלם 150,000 שקל על הגשת ערעור חסר סיכוי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מישהו בפרקליטות יתן את הדין ??
מתעניין  |  24/05/23 13:57
2
היה צריך לקנוס את הפרקליטים
חשדנית  |  26/05/23 12:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משטרה במוקד
איתמר לוין
זק בן-זכרי ממשטרת לכיש הפנה לקוחות לעו"ד ישראל נחמיאס    בן-זכרי הודה גם בהטרדה מינית מילולית של מעורבות בתאונות
מירב ארד
ועדת חוקה קיימה דיון נוסף בממצאי צוות מררי לבחינת השימוש שעשתה המשטרה בהפעלת רוגלות    יועמ"ש המשטרה: "שמו לנו מראה. ונתקן מה שצריך לתקן"    ח"כ קריב על פרשת NSO: גורמים משמעותיים מנצלים את האירוע למטרות פוליטיות    רוטמן: "ללא ועדת בדיקה עם סמכויות חקירה, של גורם עצמאי, לעולם לא ירד החשש משימוש במידע העודף שנשאב על-ידי המשטרה"
איתמר לוין
מפכ"ל המשטרה הסביר בפליטת-פה מדוע התקשה לענות לשאלה של שלמה ינאי בוועדת החקירה לאסון מירון    עדותו הייתה ממוקדת ועניינית, ושאלותיו של ינאי לעיתים ארוכות וסבוכות - אך לאמירה יש משמעות לנוכח הרגישות העצומה של תפקידו
איציק וולף
מפקד מג"ב החליט, באישור מפכ"ל המשטרה ובברכת השר בן-גביר, להחזיר את רס"ר אוריאן בן כליפא, שהורשעה בשבוע שעבר בתקיפת צעירה פלשתינית לשירות בתפקיד מינהלתי עד לסיום ההליך המשפטי המתנהל נגדה    בן-גביר: ללוחמים והלוחמות שלנו יש את מלוא הגיבוי ממני. בניגוד למה שככל הנראה סבורים גורמים במח"ש ומערכת המשפט
איתמר לוין
המנכ"ל והמשנה ליועצת המשפטית יבחנו "נושאים שעלו במסגרת המלצותיו של מבקר המדינה ונושאים נוספים שיסוכמו ביניהם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il