משרד התחבורה פועל לתכנון והטמעת רשתות הסעות המונים ברחבי הארץ, על-מנת שאלו יהוו תחרות אטרקטיבית לשימוש בכלי רכב פרטיים ויסייעו בהפחתת העומס בכבישים והגברת הנגישות למשאבים לכלל משתמשי הדרך. עיקרון מנחה מרכזי ביצירת רשתות אלו הוא הצורך ביצירת מערך תחבורה משולב המבוסס על מעברים בין האמצעים השונים – זאת על-מנת למצות את מלוא הפוטנציאל התחבורתי והכלכלי של פתרון זה. מרכיב מהותי ביצירת מערך תחבורה משולב ומבוסס תחבורה הוא המסוף - מרכז תחבורה משולב. המסוף מתפקד כתחנות נוסעים בהן נפגשים יותר מאמצעי תחבורה המונים אחד, בין אם זה המטרו, הרכבת הקלה, הרכבת הכבדה (בין עירונית) או BRT (אוטובוסים רבי קיבולת, לרוב בנתיבים יעודיים). תחנות האוטובוס מהוות את מוקדי העצבים של רשת הסעות ההמונים המבוססות על התחבורה, ויעילות מערך התחבורה המשולבת תלויה במידה רבה ביכולתן לאפשר מעבר מהיר, נוח ופשוט בין האמצעים השונים.
מאפיינים חדישים ומתקדמים
מרכז התחבורה המשולב החדש בראשון לציון יכלול מספר מאפיינים חדשניים ומתקדמים, ביניהם כיכר עירונית מרכזית מעל נתיבי איילון, עליה יוקמו כל תחנות התחבורה הציבורית באזור, לרבות תחנות הקו האדום והקו הירוק של הרכבת הקלה, תחנת הקו החום ותחנת
רכבת ישראל. הכיכר תחובר לאזורי התעסוקה והמגורים שמסביב באמצעות שלושה גשרים להולכי רגל ורוכבי אופניים. היא תיצור מרחב ציבורי מוכוון הולכי רגל, תייעל ותקצר את המעבר בין אמצעי התחבורה הציבורית ותאחד את המרקם העירוני תוך יצירת המשכיות וקישוריות בין אמצעי התחבורה הציבורית לשימושי הקרקע שמסביב, לצד יצירת מרכז תחבורה עירוני בר קיימא.
יתרונות המרכז החדש
מרכז התחבורה המשולב החדש בראשון לציון צפוי להביא מספר יתרונות לעיר, ביניהם:
- שיפור הנגישות התחבורתית - המרכז יספק דרך נוחה ויעילה לתושבים ולמבקרים לנסיעה מראשון לציון וממנה, יצמצם את הצורך ברכב פרטי וישפר את איכות האוויר.
- הגברת הפעילות הכלכלית - המרכז צפוי למשוך לאזור עסקים ומקומות עבודה חדשים, להגביר את הכלכלה המקומית.
- שיפור איכות החיים - המרכז ייצור סביבה ידידותית יותר להולכי רגל וניתנת למגורים עבור התושבים והמבקרים כאחד.
כעת, לאחר אישור התכנון הקונספטואלי העקרוני, ניתן לצאת לשלב הבא הכולל קידום תב"ע (תוכנית בניין עיר), בהתאם לעקרונות שנקבעו במסגרת התכנון ואושרו ע"י פורום המיזם בהובלת משרד התחבורה. התכנון משלב תחנות של רכבת ישראל, הקו הירוק והאדום המבוצעים בידי נת"ע, והקו החום שבתכנון נתיבי איילון.