הסכם בלעדיות בתיווך עוסק בהתקשרות חוזית בין בעליו של הנכס, המוכר, לבין המתווך. במסגרתה מסכימים הצדדים כי המתווך ישווק את הנכס למכירה וככל שיצליח לקשור עסקת מכר בתקופת הבלעדיות יקבל המתווך והוא בלבד את שכרו עבור עבודתו כמוסכם בחוזה בין שני הצדדים.
המוכר מתחייב מצידו שלא להעביר את הנכס לידיו של מתווך אחר ואו לפעול בדרכים אחרות למכירת הנכס.
והתשלום? בעל הנכס יעביר למתווך אחוז מוסכם ממחיר העסקה בכל מקרה, בין אם הרוכש הגיע באמצעות המתווך ובין אם לאו.
תקופת הבלעדיות תוסכם על שני הצדדים לפי ההגבלה בחוק שמקנה מקסימום 6 חודשים ומינימום 30 יום, בזמן זה מחויב המתווך לנקוט בכל הפעולות האפשריות העומדות לרשותו לשיווק הנכס. בעל הנכס מתחייב כי בתקופת הבלעדיות לא יקבל ו/או יבקש שירותי תיווך ממתווכים אחרים לצורך שיווק הנכס וכי כל משא-ומתן בינו לבין רוכשים/מתווכים אחרים יעשה אך ורק דרך המתווך ובאמצעותו. המוכר מתחייב בתקופת הבלעדיות ליידע ולשתף את המתווך בכל מהלכי עסקה שתיערך בינו לבין כל גורם אשר הנכס הוצג בפניו.
תקופת הבלעדיות מחייבת לשיתוף פעולה בין המוכר למתווך, שיתוף פעולה בו הצדדים מחויבים זה לזה ושניהם "מנצחים" בסיטואציה.
בשיטה זו מתחייב בעל הנכס למכור אותו רק דרך הסוכנות הספציפית, איתה הוא חתום על חוזה בלעדיות.
במידה ובעל הנכס פנה למשרד תיווך אחר והאחרון מכר את הנכס או שבעל הנכס מכר בכוחות עצמו את הנכס, מתחייב המוכר לשלם את עמלת התיווך לסוכנות איתה סגר על "בלעדיות".
יחד עם זאת, בניגוד לדעה הרווחת, הסכם בלעדיות טומן בחובו גם יתרונות רבים. ברגע שהסוכנות מקבלת בלעדיות על הנכס היא מפעילה את מירב כוחה על-מנת למכור אותו.
נכס אשר חתום בהסכם בלעדיות מקבל יחס גדול ומרכזי יותר. המתווך מתייחס אל הנכס באופן אישי, ולא כאל אחד מתוך מאות נכסים שיש לו. למתווך יש יותר מוטיבציה ואינטרס אישי לעבוד על הנכס.
ישנם אמצעים רבים לשיווק נכס בבלעדיות כגון: פרסומים באינטרנט, פרסומים בעיתונים, שלט בחזית הבית, הפצת גלויה של הנכס באזור, בית פתוח, שיתוף פעולה עם מתווכים נוספים וכו'. מדובר בפרסום בתפוצה גדולה הרבה יותר ממה שמתאפשר לאדם פרטי, על-מנת להביא קונים מתאימים במחיר המבוקש.
אדם אשר אין ביכולתו הן מבחינת הזמן והן מבחינת הכוח לטפל בנכס יכול באמצעות חתימה על ההסכם לחסוך לעצמו זמן ועבודה רבה ומאומצת.
בנוסף, יתרון בולט הוא היחס של אותו מתווך לנכס בבלעדיות. ברגע שהמתווך יודע שהנכס הוא באחריותו בלבד וכל האחריות למכירתו עומדת על כתפיו, יתייחס בתשומת לב רבה לנכס וישקיע את כל מאמציו על-מנת למכור אותו. מאות שיחות הטלפון, עלויות הפרסום והשיווק, הצגת הנכס ללקוחות רבים עוברים מכם אל כתפיו של המתווך אשר לא יקבל את החזר השקעתו באם הנכס לא נמכר.
יש לזכור שהבלעדיות היא לא לנצח, אלא לתקופת זמן מוגדרת על-פי החוזה...