X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההחלטה על כריית פוספטים עומדת בסתירה להחלטת ממשלת ישראל מ-14.5.03 לפיתוח בר קיימא של הארץ לעומת זאת, טוענים בחברת רותם אמפרט, הפוספט הוא אחד מאוצרות הטבע היחידים והחשובים שבהם נתברכה ישראל
▪  ▪  ▪
המכרה יעלה את רמת הגזים והאבק הרדיואקטיביים באוויר [צילום: AP]

באפריל 2009 הועלתה לדיון בוועדה המחוזית במחוז דרום תוכנית למתן היתר לכריית פוספטים באזור ערד, הנקרא "שדה בריר". תושבי ערד פנו לבג"צ נגד המכרה, ובהנחייתו הגישו ב-15.2.10 עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים בבאר-שבע.
עבור חברת רותם אמפרט מקבוצת כימיקלים לישראל (כי"ל), מדובר בהחלטה ששווייה עשוי להגיע לכחמישה-עשר מיליארד דולר. השדה הוא אחד מעתודות הפוספטים הגדולות בנגב, ויש בו - לפי ההערכות - כשבעים מיליון טון פוספט, שיספיקו לכרייה במשך כעשרים שנה.
שדה בריר משתרע על שטח של כשלושה-עשר אלף דונם, חלקו בשטחה המוניציפלי של ערד, כשלושה וחצי קילומטר מבתי העיר. גבולותיו נושקים לישובים הבדואים כסיפה ואל פורעה, שבהם כששת-אלפים תושבים. בסמוך למכרה נמצא בסיס חיל האוויר נבטים. כולם יושפעו מהזיהום שיגרום המכרה.
לקראת הגשת התוכנית לאישור ולהפקדה, ביצעה חברת רותם תסקיר בשטחי הכרייה המיועדים. לדברי דובר החברה, למרות שהממצאים הראו כי לא תהיה השפעה למכרה על חיי התושבים, קיבלה על עצמה החברה מספר מגבלות, ובהן תקופת כרייה ניסיונית בת שנה.
רשות הגנים הלאומיים ועמותת "נגב בר קיימא" אינן מתנגדות להקמת המכרה. בייגה שוחט, המכהן בדירקטוריון כי"ל, שינה את עמדתו - מהתנגדות נמרצת בעת כהונתו כראש העיר ערד, בשנות ה-80, לתמיכה. לעומתם, מתנגדים למכרה משרדי הביטחון והבריאות, החברה להגנת הטבע ועיריית ערד, וייתכן שיחבור אליהם המשרד להגנת הסביבה.
כיום חברת "רותם אמפרט נגב" מעסיקה כאלף ומאה עובדים ישירים, ומפרנסת עוד כארבעת אלפים וחמש מאות בתי אב באופן עקיף. רוב עובדי החברה הם תושבי באר שבע, דימונה, ערד ובדואים מהאזור. מנגד, ה"קסם באוויר" - איכות החיים שחרטה ערד על דגלה לתושביה, תיפגע קשות בעקבות הקמת המכרה. בנוסף, ב-2008 החל תכנון תוכנית מתאר ליישוב אל-פורעה, שהוכר במסגרת המועצה האזורית אבו-בסמה. המדינה הקצתה משבצת קרקע ליישוב, ולא ייתכן להקים יישוב בתוך מכרה.
הפוספט מתוכנן להגיע למפעל שבמישור רותם, בדרך משאיות שתיסלל בתוואי נחל קינה, ב"דרך אדום" המקראית. הקמת המכרה תפגע קשות באתרים חשובים אלה, ובחי והצומח. גם שיקום האתר לא יחזירו למצבו המקורי - גרגירי האדמה, לאחר מיצוי הפוספט, מונעים התחדשות בצמחייה.
המכרה יעלה את רמת הגזים והאבק הרדיואקטיביים באוויר. חלקיקי אבק שייכנסו לריאות יעלו את התחלואה בסרטן ובמחלות ריאה שונות. דו"ח שהוכן במשרד הבריאות שולל על הסף את הכרייה בשדה בריר. מהנדסת מחוז דרום של המשרד הזהירה מעליה של 4.25% בתמותה בערד ובסביבותיה - שבעה נפטרים נוספים מדי שנה! - ומירידה בתפקודי ריאות תקינים אצל ילדים.
מעל לכל עומדת השאלה - האם להמשיך בתפיסה הכלכלית של פרנסת תושבי הנגב מענף הכרייה כמקור תעסוקה מרכזי? ענף זה מאופיין בהכנסות נמוכות של מרבית המועסקים בו, ורווחיו זורמים למרכז הארץ ולבעליו. הכרייה מסתיימת עם התכלות המחצב בתוך כעשרים שנה. מיטיב לבטא זאת דו"ח "נציבות הדורות הבאים בכנסת" משנת 2005: "עתידה של תעשיית הפוספט אינו ברור ורווחיותה מוטלת בספק לאור מלאי הפוספט המוגבל. הנזקים הסביבתיים - הן בזיהום הסביבתי והן בניצול משאב הטבע הייחודי, עולים על הרווח שבכרייה. מתן אישור לכרייה נוספת חוטא לייעוד הנגב, עליו החליטה הממשלה. יש לדעתנו לבחון בחינה אמיתית ומקיפה את כל נושא כריית הפוספטים בנגב והשלכותיו הסביבתיות והכלכליות... יש לבחון איזו חלופה יעילה יותר, נכונה יותר וצופה פני עתיד".

למידע נוסף
המחברת הינה ד"ר בגיאוגרפיה פוליטית, תושבת ערד, התמחתה במאבקים אתניים בישראל.
תאריך:  18/04/2010   |   עודכן:  18/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איכות סביבה בנגב - או מכרה פוספטים "בריר"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שדה בריר הנושא המרכזי
ערדניק  |  19/04/10 19:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי קידר
הודעתו של ראש סוכנות הגרעין האירנית כי בעוד חודש תהיה אירן חברה במועדון הגרעיני, מלמדת על חששה של אירן מפני תקיפה צבאית קרובה: כך היא מנסה להרתיע את התוקף
יאיר דקל
ממנשרו הדמיוני, "מדינת היהודים", עולה עד כמה המציאות כיום שונה    ועוד: דבר אמת - "הדמוקרטיה תצלח רק בהיות דרכה ישרה"
משה דן
בהעמידו את ישראל ככלי במפגן של סמכות וכוח, עלול הנשיא אובמה להפוך לדוגמה של קלות דעת ושל חולשה - לרוע מזלם של ארה"ב, של ישראל ושל העולם
איתן קלינסקי
בבניין ימק"א שבעיר הבירה מציינים ביום הזיכרון יהודים וערבים את כאבם מאז 1948 ועד היום    שוברים את המחיצה החברתית
קרן אלמוג
מדוע ישנם אנשים "שיש להם הכל", עמדות ציבוריות בכירות או ממון והצלחה עסקית, שבכל זאת מועדים, נכנעים לדחפיהם ומבצעים עבירות? מדוע ישנם אחרים שלא ימעדו לעולם, יהיה הפיתוי אשר יהיה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il