X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מנגל, חידון התנ"ך או טקס פרסי ישראל אינם מספקים את חגיגת העצמאות של הדתי-לאומי-ציוני-מסורתי אז מה כן, הלל עם ברכה?
▪  ▪  ▪
החגיגה הדתית אינה רק חגיגה של סמלים [צילום: פלאש 90]

כמדי שנה, יום העצמאות הקרב מעורר שוב את השאלה איך אנחנו חוגגים אותו? השאלה הזאת ברחוב הישראלי אינה ממש שאלה, כי כולם יודעים איך חוגגים את יום העצמאות.
יום העצמאות מתחיל חמש שניות אחרי היום העצוב ביותר עבור הישראלים, במופע מרכזי מירושלים בקינוח מופע זיקוקין מרהיב, ובחיבוק יושב-ראש הכנסת לרס"ר האגדי שאימן במשך חודשים את חיילינו ליצור צורה של מגן דוד על רחבת המסדרים.
זה ממשיך לבמות המרכזיות בכל עיר, המעשירות את כיסי האמנים לפחות עד למופעי הקיץ אי-שם באוגוסט, וכלה בחגיגות בשרים ומוזיקה טובה בכל מקום. יש השומרים עדיין על הגחלת וצופים בחידון התנ"ך הארצי הנקטף שנה אחר שנה על-ידי מישהו מנתיבות, שלא משאיר קצת מוטיבציה למתמודדים מארצות חו"ל.
גם לחרדים ממש יש תשובה ברורה לגבי חגיגות יום העצמאות. הם פשוט לא מכירים בו. חלק מעדיפים להשפיע על אחרים וליצוק תוכן לימודי ביום זה, ויש המעדיפים להפוך יום זה ליום מספד ויללה על הקמת מדינה.
אבל לדתי-לאומי-ציוני-מסורתי השאלה לא פשוטה. בכל זאת קיימת בעיה, משום שכנראה לא די בשירי ארץ ישראל עד השעות הקטנות של הלילה, או בטיול המלווה בפיקניק למחרת. לא מספיק בהתייחסות לכוחה הצבאי של המדינה או לחוסנה הכלכלי, ובוודאי שלא די בחידון התנ"ך העולמי לנוער או בטקס פרס ישראל.

הלל בברכה או הלל בלי ברכה?

בשנים הראשונות לתקומת המדינה ועד לשיכרון של שחרור ירושלים, שטחי יהודה, שומרון וחבל עזה, ה-אתחלתא דגאולה, הייתה ברורה כמעט לכל פלגי הציונות הדתית - שלא היו הרבה אז - כי צריך וחייב לחגוג בצורה דתית את יום העצמאות. הרבנות הראשית החליטה, ברוב קולות, לקבוע אמירת הלל בברכה ביום העצמאות.
במאמרו "יום העצמאות לאור ההלכה" מצדד הרב שלמה גורן בשיטה האומרת לומר הלל בברכה ואת ברכת שעשה ניסים מתוך הלכות קודמות שנקבעו על-ידי אנשי כנסת גדולה בימי הבית השני, שקבעו את הימים הטובים המנויים במגילת תענית. לשיטתו, יש ללמוד, אפוא, כי כל סיבה שבכוחה להביא לידי התפעמות הנפש על נס מסוים שהתרחש לציבור או ליחיד, ואשר מעוררת חוויותיו של אדם לזכירת הטוב הגנוז בדרכי ההשגחה העליונה, בין שההתעוררות הזו באה על-ידי הזמן שבו התרחש הנס, או על-ידי המקום שבו התרחש הנס - יש לברך ברכת שעשה ניסים...
גם הרמב"ם, מאות שנים לפני כן כותב, ואולי מכוון למה שיקרה בעוד כמה מאות שנים, שחלק מהשמחה שלנו בחג החנוכה, היא על חזרת השלטון העצמאי היהודי. יש לדקדק בדברי הרמב"ם, שהשמחה אינה רק על שלטונו של יהודה המכבי, שהיה שומר התורה כהלכה. אנו חוגגים את המלכות שחזרה ליותר ממאתיים שנה, הכוללת בתוכה גם מלכים שהם רשעים גמורים.
ישעיהו ליבוביץ' מצידו ביקר בצורה חריפה את הרבנות הראשית על כך שלא קבעה מנהגים דתיים מחייבים ליום העצמאות. ליבוביץ' סבר כי אין למדינת ישראל משמעות דתית כשלעצמה, אולם הוא טען כי יהודי-דתי צריך לברך ברכת שהחיינו ביום העצמאות ולהימנע ממנהגי אבלות ומאמירת תחנון כפי שנהוג בימי שמחה. מדבריו של ליבוביץ' משתמע כי השמחה ביום העצמאות היא על כינונה של מולדת לעם היהודי ועל החירות שהעם זכה לה, אולם המדינה כשלעצמה אינה מבשרת את הגאולה.
אולם, יש החושבים כי יום העצמאות הוא חג חילוני בלבד, ואין מקום לחגגו בבית הכנסת. שאלה מפורסמת שהם שואלים פעמים רבות היא: היכן מצינו בעבר, בדורות הקודמים של העם היהודי, שקבעו יום חג על החזרת השלטון? היכן מצינו שדבר זה הוא דבר חשוב שיש לחגגו? מדוע לא קבעו רבותינו יום חג על חזרת השלטון היהודי בימי בית ראשון ושני? ומי אמר שאי-אפשר לשמוח גם עם זקן של ספירת העומר?
ויש את שיטת הביניים שאומרת הלל אך ללא ברכה. (שמעתי שדווקא בישיבת הדגל של הציונות הדתית, ישיבת מרכז הרב, נהוג מאז כהונתו של הרב אברהם שפירא לומר הלל ללא ברכה.)
הרבנים נזהרו מאז ומתמיד ממה יאמרו. אבל אולי זה הזמן שמישהו מהם יקום ויאמר דברים ברור. כי עד אז אנחנו - הדתיים-לאומיים-ציוניים - נמשיך לדפדף בהיסוס בסידור, ביום העצמאות מהפינה הרחוקה בבית כנסת.
יום עצמאות שמח!

תאריך:  19/04/2010   |   עודכן:  19/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כיצד יציין הדתי את יום העצמאות?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תגידו שהחיינו וחסל.
אלישמע  |  19/04/10 12:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
השוחד שאיפשר את הגדלת פרויקט "הולילנד" מ-120 ל-1,220 דירות    כך שילם צ'רני, על-פי חשדות המשטרה, באמצעות "האיש המרכזי" 15-10 מיליון שקל (ואולי יותר) לבכירי עיריית ירושלים    התמורה: הגדלת מספר הדירות פי עשרה, והטבות נוספות שחסכו ליזם 250 מיליון שקל    לוח אירועים תמציתי של אירועי 20 השנים האחרונות בפרויקט השערורייתי ובפרשת השוחד הגדולה
הרב דוד בר-חיים
חכמי תורה רבים מחייבים קריאת ההלל ביום תקומת ישראל, ה' באייר. אך מה קורה אם יום זה חל ביום בו לא נחגג חג העצמאות?
אבי דוידוביץ
ערב יום העצמאות ה-62, אני תוהה כיצד תיראה מדינת ישראל כשימלאו לה 100 שנים ולי 93    ישראל בת 100 במישורים שונים
הרב עובדיה יוסף
עד שאנשים הולכים למרחקים לקברי הצדיקים, עליהם לדעת כי גם כאן בהר הרצל יש כמה קברים של נשמות קדושות
מיכאל הרשקוביץ
אגף השיקום של משרד הביטחון מת. הוא החזיר נשמתו לבורא לאחר עשרות שנות פעילות פוריות ולאחר שיתוק ותרדמת עמוקה שנכנס אליה ב-20 השנים האחרונות. את הלווייתו ערכנו בערב יום הזיכרון תש"ע ולאחר שטמנו אותו באדמה ונשאנו הספדים לכבודו, אנו לא מבזבזים את זמננו ומצאנו לו תחליף הולם לטיפול בנכים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il