|
|
עוד ציין היו"ר כי לוועדה נאמר שההתייקרות הצפויה של 12% לא בוצעה והדבר נפתר במסגרת תעריפי הרכבת הקלה, אולם לפי הצו שפורסם בכל שנה, החל ב-1 ביוני 2024, תבוא תוספת של המחיר שתכולל הצמדה למדד ועוד 4%. ביטן זעם ושאל מדוע לא הודיעו על זה לציבור. "אני מציע לכם שבפעם הבאה תודיעו אמת לציבור, ושהשרה לא תגיד שאני לא מכיר את הנתונים, לא באתי לריב באתי תפתור את הבעיה", אמר.
|
|
|
[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
|
|
המנכ"ל בן-זקן טען כי הנתונים רחוקים מהמציאות, והדבר מטעה את הציבור. "ראיתי שאנשי המקצוע ניסו להגיב ולא נתתם להם לדבר, אם הבאתם אותנו רק בשביל לעשות רונדלים זה לא המקום", אמר בן-זקן ועורר את חמת הנוכחים שהאשימו אותו בפוליטיזציה. ח"כ רון כץ (יש עתיד) אמר כי חברי הכנסת הם לא חותמת גומי וקרא למנכ"ל שלא לדבר בצורה הזו לנבחרי ציבור.
|
|
|
בן-זקן הגיב: "עשיתם נזק עצום לאזרחים הוותיקים, אתם צריכים להוציא מיד הבהרה. מה שהוצג כאן רחוק מהמציאות. יש הפרדה בין הרפורמה לביטול ההתייקרות של 12% וזה לא נכון להגיד לאזרחים הוותיקים שבגלל זה לקחו להם את ההטבה. בלמנו את ה-12% ודיה לצרה בשעתה, אמרנו לציבור שזה דחייה ולא הקלנו בזה ראש".
היו"ר ביטן שב ואמר כי הוא מכיר את העובדות היטב ולא הטעה איש. הוא ציין כי המנכ"ל כתב שיש שלב ב' לרפורמה ואמר כי הוא מסכים לו, בתנאי שיידע בדיוק מתי זה הולך לקרות. "אני כבר לא מאמין, לא לשר האוצר ולא לשרת התחבורה, אני רוצה מכתב חתום עם תאריך. אם התקציב קיים אז תתנו אותו עכשיו", אמר. הוא הוסיף כי השרה לא אמרה שהרפורמה תבוצע בשתי פעימות.
בן-זקן התעקש כי השרה ציינה זאת, הוא אף התחייב שהכסף לרפורמה - 360 מיליון השקלים - לא יעברו לסעיף אחר. לדבריו, המשרד מביא את הרפורמה בשתי פעימות, הראשונה תצא לפועל בחודשים הקרובים, לקראת סוף 2023 והפעימה הנוספת תהיה במהלך 2024. כתב News1 מעיר כי אכן לא דובר בשום שלב על שני שלבים, וכאשר נשאל משרד התחבורה בנושא, רק לפני שבועות אחדים, התשובה הייתה שהרפורמה תהיה בשלב אחד.
|
|
|
היו"ר ביטן אמר כי לא קיבל תשובות וכי עדיין עובדים על הציבור ועל האזרחים הוותיקים, ובן זקן השיב: "אתם עובדים עליהם, לא אנחנו".
|
|
|
בתום הדיון הסוער סיכם היו"ר ביטן ואמר כי לא קיבל תשובות, ושב וקבע כי הדברים נעשו על חשבון האזרחים הוותיקים. "אם אתם חושבים שאני אמתין לכם שאולי האזרחים הוותיקים יקבלו את ההטבה בעוד שנה וחצי יש לכם טעות. בנוסף שמענו שהרפורמה בפריפריה תצא לדרך אולי בדצמבר, ודבר שלישי - את הצו הזה של הפחתת המחיר צריך לקרוע כי הוא עבודה בעיניים על הציבור ומוסיף עוד 18% למחיר התח"צ ב-2024-2025", אמר היו"ר, וקרע לגזרים את הצו. בתגובה, אמר המנכ"ל: "אתה יכול לקרוע עוד דפים ועוד דפים, וזה לא יהפוך לאמת".
בנוסף לכך ביקש היו"ר ביטן את כינוסה של ועדת המחירים עד ל-5 בספטמבר, כדי לקבל תשובות מתי יצאו לדרך שלב א' ושלב ב' ברפורמה. "תודיעו לנו מתי שלב ב' במכתב חתום על-ידי שרת התחבורה ושר האוצר, ואם לא תעשו את זה נוכיח לכם שגם לכנסת יש מה להגיד".
גם לאחר הסיכום נמשכו חילופי הדברים בין היו"ר למנכ"ל משרד התחבורה. בן זקן אמר כי אפשר לקרוע דפים אבל זה לא יהיה נכון, ושב וטען כי הוועדה לא מכירה את הפרטים. ביטן אמר כי את הפטור לבני 75 ומעלה נתנה השרה הקודמת, והוועדה ביקשה לשפר זאת גם לאזרחים ותיקים. "אמרתי שלא עמדתם בסיכום לגבי אזרחים ותיקים ואני לא אתקן שום דבר - כי אני צודק", סיים ביטן.
|
|