X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מערכת החינוך אינה מאפשרת קיום דיאלוג עם שלל ממצאים תלמודיים וארכיאולוגיים, שיאפשרו לתלמיד לעבור את שלב התהייה וההתלבטות ומתוכו לגבש דעה
▪  ▪  ▪
מגילות בר כוכבא במוזיאון ישראל [צילום: פלאש 90]

ל"ג בעומר, כפי שהוא מצוין כיום במערכת החינוך, נועד להנציח מיתוסים אידיאולוגיים של "טוב למות בעד ארצנו", תוך הפעלת מכבש שיגמד כל גילוי של ספקנות, תהיות או התחבטויות, העשוי להזין תשתית של דפוסים חברתיים הומאניים וביקורתיים. חבל שמערכת החינוך שלנו אינה מאפשרת קיום של דיאלוג עם שלל ממצאים תלמודיים וארכיאולוגיים, שיאפשרו לתלמיד לעבור את שלב התהייה וההתלבטות ומתוכו לגבש דעה.
כדי למנוע כל גילוי של התלבטות או הצגת שאלות היסטוריות נוקבות פורסים בפני התלמיד רק עובדות, שעשויות לתרום להאדרת מיתוס לאומני קנאי. ומה יכול לתרום יותר מאשר האדרת ההתמודדות של מעטים מול רבים, והצגת מפגן של נכונות לתת את החיים ללא סייג, ללא כל התחבטות, ואם אפשר - גם לשיר שירי הלל לאלו שהיו מוכנים למסור את נפשם.
מתוך רצון להאדיר רק אידיאולוגיה מסוימת, מעלימים מגלריית הדמויות שלנו אנשי הגות בהיסטוריה, כמו דמותו של אברהם בן דוד (אבן דאוד) היסטוריוגרף, איש טולדו, מהראשונים שקמו לעם היהודי במאה ה-12, הרואה בבר-כוכבא "כאדם שהמיט על ישראל מכה גדולה, שלא נראתה ולא נשמעה לא בימי נבוזראן ולא בימי טיטוס" [ספר הקבלה עמ' 21]. לדברי אבן דאוד, בר כוכבא ופטרונו הרוחני רבי עקיבא המיטו על ישראל אסון חמור יותר מחורבן בית ראשון ושני. מה שהדאיג מאוד את אבן דאוד היה האידיאולוגיה המשיחית. יחס שלילי זה נמשך גם במאות ה-13 וה-14, כשנותני הטון הם מנחם מאירי ופרשן המקרא יוסף אבן כספי, שניהם מפרובאנס. אבן כספי משתמש לתיאור עברו של בר כוכבא במילים קשות כמו –"משוגע ושוטה". לעומתם, במאה ה-15 אנו עדים לאנשי הגות כמו אברהם זכות ויצחק אברבנאל, שרואים בבר כוכבא, או ליתר דיוק בשמו האמיתי שמעון בר כוזיבא, כ"גיבור חיל".
בדרכו של אבן דאוד אנו מוצאים במחקר של העת האחרונה את פרופסור יהושפט הרכבי, הידוע גם בעברו הצבאי כאלוף בצה"ל וכמי שהיה ראש אמ"ן. לדבריו, "מרד בר כוכבא - מעשה חסר אחריות ואסון לאומי בעל ממדים של שואה".
המטרה: השתתת ערכי קנאות לאומנית
אני בא לטעון שמערכת חינוך תפקידה להעמיד בפני התלמיד את מגוון הדעות, ומה שיש לנו היום זו דוקטרינה שאפופה בהילה של שיר הילדים שכתב לוין קיפניס – "איש היה בישראל בר כוכבא שמו... עיני זוהר לו... הוא היה גיבור, כל העם אהב אותו, כי הוא היה גיבור".
קשה לי לסלוח למערכת חינוך שאינה מביאה לתלמידי ישראל את ממצאי תעודות ואדי מורבעאת ותעודות "מערת האגרות" שבנחל חבר המתווספים למקורות תלמודיים, שמהם מסיק פרופסור אברמסקי: "בר כוכבא מנהיג מאיים בפורענות על מפקדים, מחרים קרקעות" [מחניים נ"ט, עמ' 3].
גם בשיעורי תלמוד אני ער לעובדה שלא מוצגות בפני התלמיד אמירה תלמודית, ורבות הן האמירות שמשרטטת מנהיג מרד הרפתקן, שהעמיד את הקיום הלאומי היהודי בסכנה ופעל בניגוד גמור לרוב רובם של אנשי ההלכה.
לא נותר לי אלא להיצמד לדעה, שהאידיאליזציה של בר כוכבא ופטרונו האידיאולוגי רבי עקיבא – כפי שהיא נושבת במערכת החינוך מזאטוטינו בגני הילדים ועד המערכת התיכונית – נועדה למטרה אחת: להשתית ערכים של קנאות לאומנית ומניעת מידע ביקורתי שקיים בשפע במקורות.
הרשימה הבאה – השלישית בסדרה – תתמקד אך ורק במקורות התלמודיים.

תאריך:  20/04/2010   |   עודכן:  20/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הזדמנות לחינוך לקדושת המיתוס של דם וכוח (ב')
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
שקר וכזב. העובדות הן:
צבי גלברד  |  20/04/10 21:01
 
- תגובה לצבי
איתן קלינסקי.  |  20/04/10 22:05
 
- האם היה זה מרד לא רציונלי?
humanape  |  21/04/10 09:02
2
מה עדיף?למות בכבוד למען ארצנו
קורןנאוה טבריה  |  21/04/10 08:39
 
- עדיף ללמוד את כל המקורות
איתן קלינסקי  |  21/04/10 09:09
 
- עלינו להתאים עצמנו למציאות=והמ
קורןנאוה טבריה  |  21/04/10 12:18
3
איתן קלינסקי...
י.ש  |  21/04/10 09:53
4
יפה היטבת לנסח את הבעיה
יהודית ספיר  |  21/04/10 10:19
5
צודק ! ושוב צודק !!!!
מורה נבוכים  |  21/04/10 10:47
6
מאמר טוב
c=בן  |  21/04/10 10:51
7
זו לא לאומנות
שלומית הר דוף  |  21/04/10 12:40
8
לידיעתך, לומדים על חובות האזרח
תלמיד אזרחות בי"ב  |  22/04/10 00:24
9
לבזבז עליך...
עוד שתי דקות  |  22/04/10 21:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב נפתלי רוטנברג
הפרשנים ידונו בימים הבאים בנזק שגרם ענן האפר לכלכלה העולמית    האם נהיה עדים לחשבון נפש מעמיק ביחסי אדם-טבע?
נרי אבנרי
"בפני מי אני צריך להתנצל", שאל רודף הבצע יעקב פרי    אני מציע לו שיילך לאחד מבתי העלמין הצבאיים, לבד, בשעה הכי "מתה". וככה, כשהוא מוקף מצבות, יגזור על עצמו שעה אחת של הרהורים    התשובה על השאלה המחוצפת שלו תכה בו...
ד"ר אברהם בן-עזרא
לכולם היה קל להסביר מהי סיבת הבחירה של השיר אותו הם ביקשו להשמיע, פרט לבנימין נתניהו, שנאלץ להפסיק את רצף סיפורו נוכח הערותיו המפריעות של המנחה קושניר - שוב ושוב, במסווה של סחבקיות וידידות אך מתחת לפני השטח ניכרה תסיסה כהר געש שמתפרץ פה ושם
יעקב בר-און
עם הומור בחריזה וכתיבה לא מתיפייפת, נהפך עד מהרה יורם טהרלב מפזמונאי צעיר לאחד מעמודי התווך של הזמר העברי    עתה, עם הוצאת אוסף חדש של שירי הלהקות הצבאיות, הוא חוזר אל הסיפורים שמאחורי השירים שכבר מזמן נהפכו לקלאסיקה
אריה סיון
1948 - החתימה על מגילת העצמאות סוללת את הדרך להכרזה על הקמת המדינה. 2010 - מדינת ישראל העצמאית כוללת כמיליון עניים בכ-36.3% ממשקי הבית בהם רק מפרנס אחד ומעל ל-200,000 אזרחים דורשי עבודה    גם לאזרח הבודד מגיעה עצמאות, יש לשחרר אותו מהתלות בהבטחת הכנסה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il