X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה הקשר בין החיים למצוות השם? מתי מצוות השם נהפכות ל"ייהרג ובל יעבור?
▪  ▪  ▪
קדושת החיים דוחה את השבת [צילום: יוסי ימפל - דוברות זק"א]

פרשת אחרי מות קושרת בין חיים לבין שמירת מצוות ה’: "ושמרתם את חוקותיי ואת משפטיי אשר יעשה אותם האדם וחי בהם". (ויקרא י”ח, ה).
באיזה מובן מביאה שמירת חוקי ה’ לחיים? אפשר לפרש שהקב”ה מבטיח כאן כי שמירת המצוות תבטיח לנו שכר של חיים ארוכים בעולם הזה. אך ר’ יוסף אלבו דוחה הסבר זה, וטוען שהתורה מתייחסת כאן לחיי העולם הבא, שהאדם זוכה להם על-ידי שמירת המצוות.
לדעת ר’ יוסף אלבו, הפסוק מדגיש כי שמירת המצוות תְזכה אותנו בחיי נצח בעולם הבא, אך הנצי”ב ורש”ר הירש העלו פירוש אחר: לפי הסברם, הפסוק מתייחס לחיי העולם הזה, אך אינו מבטיח לנו חיים ארוכים יותר, אלא חיים משמעותיים יותר. חז”ל לימדונו (ברכות יח ע”ב) שרשעים אפילו בחייהם קרויים מתים; שהרי חייהם תפלים וחסרי משמעות. רק הצדיקים, הממלאים את חייהם בתוכן ערכי ורוחני, הם החיים באמת.
חיים של משמעות אין פירושם חיים של ניתוק מהוויות העולם הזה, כלל לא מצופה מאדם מאמין לפרוש כליל מחיי העולם הזה ולהיות מנותק מהמציאות. מאין אנו למדים זאת? מנין לפיקוח נפש שדוחה את השבת?... ‘[אשר יעשה אותם האדם] וחי בהם’ - ולא שימות בהם (יומא פה ע”א-ע”ב).
מפסוק זה לומדים חז”ל שפיקוח נפש דוחה אפילו את שמירת השבת. ומכאן אנו לומדים על הערך והחשיבות של חיי העולם הזה: אפילו מצוות ה’ הנעלות, ובתוכן אף מצוות שבת המרכזית והחשובה, נדחות מפני פיקוח נפש, מפני הבטחת קיומו הממשי של האדם בעולם הזה.
אמנם, אנו יודעים שלכלל הזה ישנם שלושה יוצאי דופן; ישנן שלוש מצוות אשר נאמר לגביהן "ייהרג ואל יעבור”. כשמדובר בעבודה זרה, בגילוי עריות ובשפיכות דמים, אדם נתבע להימנע מהן אפילו במחיר חייו. כאן מצביעה בפנינו התורה על איזון מסויים בין החיים עצמם לבין המשמעות הנסוכה בהם. לחיים יש ערך, כל עוד גלום בהם פוטנציאל ערכי. בנקודה מסוימת, החיים עלולים להפוך לתפלים ולחסרי טעם. במצבים קיצוניים, המוות עדיף מחיים מאוסים וירודים של שחיתות וניוון. הדרך לשזור משמעות בחיים היא על-ידי קיום מצוות ה’; הדרך לאבד את משמעותם היא על-ידי הפרת חוקיו.
ויהי רצון שנדע לקיים את מצוות השם, תוך איזון מירבי בין חיים בקדושה ובין חיי היומיום, ונדע לשלב בין קודש לחול.

תאריך:  23/04/2010   |   עודכן:  23/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
ארי שביט מכהן כעמית ב"מרכז למדיניות מזרחית תיכונית" של מכון "האדסון" האמריקני היוקרתי, יחד עם עוזי ארד היועץ לביטחון לאומי של ממשלת נתניהו    למרבה הצער, שביט אינו טורח לגלות לציבור הישראלי המופתע אם הגיע אל התפקיד במכון "האדסון" בגלל הכישורים האישיים שלו, או אולי בגלל החיבוקים עם בנימין נתניהו, שעליהם טרח לדווח בגאווה רבה במאמר שפרסם בהארץ
ראובן לייב
הוא משתייך למעמד הבינוני וגילו המינימלי 18. הוא מבולבל, חסר-שקט ואוריינטציה ומחפש אחר מישהו שיוציא אותו מן הבוץ
צבי גיל
נשיא המדינה שמעון פרס הוא אישיות שנותנת ביטוי לתפיסות העולם שלו, לרבות השקפתו בסוגית השלום בינינו לבין שכנינו, בראשם הפלשתינים. זאת, לא רק במעמדים ממלכתיים    לא רבים מקודמיו עשו זאת
קובי קמין
עצומת התמיכה באורי בלאו שעליה חתומים עיתונאים בישראל, היא לא רק וידוי המוני על הפרת החוק, אלא גם ניסיון לקבל חסינות עיתונאית בפני החוק
קנת לוין
מחנה השמאל שוגה באשלייה, כאילו רק ליהודים יעניקו הערבים פטור מהתקפותיהם על אוכלוסיות שאינן ערביות-מוסלמיות    "סינדרום אוסלו" חלק תשיעי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il