X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
מיארה. להוציא צו מוחלט [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]
מיארה: להחיל את חוק הנבצרות מהכנסת הבאה
תומכת בקבלת העתירות נגד החוק המונע ממנה להכריז על נבצרות של נתניהו בשל עיסוקו ברפורמה המשפטית טוענת: שימוש לרעה בסמכות המכוננת לצרכים פרסונליים של נתניהו

היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, מבקשת מבג"ץ (18.9.23) לקבוע שחוק הנבצרות יחול רק מהכנסת הבאה. החוק מונע ממיארה להכריז על נבצרות של בנימין נתניהו מתפקידו כראש הממשלה, אם יפר את הסדר ניגוד העניינים החל עליו בשל משפטו הפלילי. מיארה כבר התריעה שנתניהו מפר את ההסדר בעיסוקו ברפורמה המשפטית, אם כי הבהירה שנבצרותו אינה עומדת על הפרק.
חוק הנבצרות (תיקון 12 לחוק יסוד הממשלה) קובע, כי ראש הממשלה ייצא לנבצרות רק מסיבות בריאותיות, ורק ביוזמתו או ברוב של שני שלישים משרי הממשלה ו-75% מחברי הכנסת. הדיון בעתירות יתקיים בשבוע הבא (28.9.23) בפני הרכב של 11 שופטים בראשות הנשיאה אסתר חיות, לאחר שהיא והשופטים עוזי פוגלמן ויצחק עמית הורו לנמק מדוע לא ייקבע שהתיקון יחול רק מהכנסת הבאה - דהיינו לא על נתניהו. בכך הם דחו בפועל את בקשת העותרים לבטל לחלוטין את התיקון. מיארה מבקשת שהצו על תנאי יהפוך לצו מוחלט.
לדברי מיארה, חוק יסוד "אינו יכול לשמש כמעין משאב פרטי המסלק מן הדרך בעיות פרסונליות מתחום טוהר המידות והדין הפלילי". לדבריה, באמצעות דחיית התחולה, לכל הפחות לכנסת הבאה, תינתן אפשרות לעצב את ההסדר מתוך ראייה משטרית רחבה, במבט צופה פני עתיד ומאחורי ״מסך בערות" - דהיינו, שלא לצרכים פרסונליים עכשוויים.
מקרה קיצוני במיוחד
מיארה אומרת כי מדובר במקרה קיצוני במיוחד של שחיקה וזילות במעמדם של חוקי היסוד, שכן הקלות בה ניתן לתקן אותם "נוצלה לצרכיו המשפטיים האישיים" של נתניהו. זהו מקרה חריג בו הכנסת חצתה את קו הגבול ועשתה שימוש לרעה בסמכות המכוננת (דהיינו: הסמכות לחוקק חוקי יסוד), וזאת מהסיבות הבאות:
  • תיקון 12 נחקק בהליך מואץ, בסמוך להגשת תשובת המדינה לעתירות לבג"ץ בנוגע לנבצרותו של נתניהו. הוא נועד לסכל את הדיון בעתירות אלו כבר בשלביהן המוקדמים, וזאת לאחר שבג"ץ רק ביקש את תגובתם של נתניהו והמדינה. "כל זאת, באופן הקשור באופן ישיר למצבו המשפטי האישי של ראש הממשלה" שאמור היה להידון במסגרת בירור העתירות.
  • "הליך החקיקה - מראשיתו עד סופו - מלמד, כי תכלית תיקון מספר 12 הייתה לאפשר לראש הממשלה לפעול בניגוד לפסיקת בית המשפט הנכבד [בג"ץ], שאישרה את המשך כהונתו כראש ממשלה כפוף לקיומה של חוות דעת מחייבת למניעת ניגוד עניינים".
  • התשתית העובדתית מלמדת שהתיקון נועד לאפשר לנתניהו להיות מעורב ברפורמה המשפטית, למרות שחוות הדעת של אביחי מנדלבליט ושל מיארה אוסרות זאת, שכן "יש בקידומה של אותה רפורמה כדי להיטיב את מצבו המשפטי האישי".
  • "נוכח תכליתו הפרסונלית המובהקת, תיקון מספר 12 קבע הסדר נבצרות כה מצמצם, עד שניתן להטיל ספק בכוחו להבטיח רציפות שלטונית". תכלית ההסדר אמורה להיות להבטיח רציפות שכזאת, ובהעדרה - נפגמים המאפיינים היסודיים של כל חקיקת היסוד.
  • נתניהו נשא נאום שעות אחדות לאחר אישור התיקון, "ובו הציג את משנתו לפיה תיקון חוק היסוד מאפשר לו להיות מעורב בקידום הרפורמה המשפטית, שכן קודם לכן ידיו 'היו כבולות' מלעשות כן".
מקלט להפרת דין
לדברי מיארה, יש יותר מאשר חשש שהתיקון נועד לאפשר לנתניהו לעקוף את הסדר ניגוד העניינים. לטענתה, ברור שתיקון שנועד התנערות הן מחוות הדעת והן מהתחייבותו המפורשת של נתניהו לבג"ץ לכבד אותה, "טומן בחובו פגם חוקתי חמור". מדובר בפגיעה קשה בשלטון החוק ובחשש שמא יתקבע דפוס פעולה "של שימוש לרעה בכותרת 'חוק יסוד' כדי ליצור מקלט להפרת דין, פגיעה בטוהר המידות, תוך ייתור דיון משפטי בהליכים תלויים ועומדים". התגובה הוגשה באמצעות עוה"ד ענר הלמן ורן רוזנברג.
העתירות הוגשו בידי התנועה לאיכות השלטון וח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), בטענה שמדובר בשימוש לרעה בסמכותה של הכנסת כרשות המכוננת (המחוקקת את חוקי היסוד), שכן מטרתו של התיקון היא למנוע נבצרות של נתניהו בשל מעורבותו ברפורמה המשפטית - בניגוד להסדר העניינים החל עליו בשל משפטו. התיקון יצא לדרך כהצעת חוק פרטית, שלושה ימים בלבד לאחר שהשופטת דפנה ברק-ארז הורתה (בצורה שגרתית לחלוטין) להשיב לעתירות שביקשו להוציא את נתניהו לנבצרות; עתירות אלו עודן תלויות ועומדות.
מיארה תמכה בצורה חסרת תקדים בקבלת העתירות המקוריות ובביטול ראשון מסוגו של סעיף בחוק יסוד, שכן היא מסכימה שמדובר בחוק פרסונלי שנחקק בצורה פגומה. לחלופין אמרה מיארה, כי ניתן לתקן חלק מן הליקויים אם תחולתו של התיקון תידחה לכנסת הבאה. הכנסת מתנגדת לקבלת העתירות, תוך שהיא חוזרת על עמדתה העקרונית ולפיה לבג"ץ אין סמכות להתערב בחוקי יסוד; היא לא הביעה עמדה לגבי דחיית התחולה. נתניהו מבקש לדחות את העתירות, בנימוק שאין לבג"ץ סמכות לדון בהן ושהתיקון אינו פרסונלי, ומתנגד גם לדחיית התחולה.

תאריך:  18/09/2023   |   עודכן:  18/09/2023
+אכיפת הבניה הבלתי חוקית בנגב: 3,083 מבנים לא חוקיים נהרסו מתחילת 2023
12:59 18/09/23  |  מירב ארד

אכיפת הבניה הבלתי חוקית בנגב: מתחילת שנת 2023 המשרד לביטחון לאומי באמצעות מינהלת דרום לתיאום האכיפה של דיני המקרקעין בשיתוף משטרת ישראל פעל להריסת 3,083 מבנים לא חוקיים והוגשו 1,855 צווים. לאחרונה נהרסו 68 מבנים לא חוקיים בפזורה הבדואית, במסגרת שישה צווים שיפוטיים.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור מעוז  אביחי מנדלבליט / Avichai Mendelblit  אופיר סופר / Ofir  Sofer  אורי מקלב / Uri Maklev  אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  אסתר חיות / Esther Hayut  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  בצלאל סמוטריץ' / Bezalel  Smotrich  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  דוד אמסלם / David Amsalem  דפנה ברק-ארז / Daphne Barak-Erez  חיים כץ / Haim Katz  יואב בן צור / Yoav Ben Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יעקב טסלר / Ya'akov  Tessler  יעקב מרגי / yaakov Margi  יצחק גולדקנופ / Yitshak  Issaschar Goldknop  יצחק עמית / Issac Amit  יצחק שמעון סרלאוף  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל כץ / Israel  Katz  ישראל ביתנו  מאי גולן / May  Golan  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  ממשלת ישראל / Israel Government  משה אבוטבול / Moshe Abutbul  משה ארבל / Moshe Arbel  ניגוד עניינים  ניר ברקת / Nir  Barkat  עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman  עידית סילמן / Idit  Silman  עמיחי אליהו / Amichay  Eliyahu  עמיחי שיקלי / Amichai Chikli  רון דרמר / Ron Dramer  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מיארה: להחיל את חוק הנבצרות מהכנסת הבאה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 37
איציק וולף
שר המשפטים ישמש כממלא-מקום ראש הממשלה בעת נסיעת נתניהו לביקור בארצות הברית    המינוי אושר על-ידי שרי הממשלה במשאל טלפוני
עידן יוסף
נתניהו וסמוטריץ' נפגשו בעקבות פרסום על העברת נשק וממוגני ירי לרשות הפלסטינית    נתניהו הסכים להדק את הפיקוח על החלטות הממשלה הקודמת
עידן יוסף
מועצת רמ"י בראשות גולדקנופף החליטה על הגדלת ההנחות לפי מתווה שגיבש ע"י השרה סטרוק, שר האוצר ומנכ"ל משרד רה"מ    תקרת ההנחה למחוסרי דיור תגדל ל-850 אלף שקל, ותינתן הנחה נוספת של 10% למשרתי מילואים
עידן יוסף
ועדת השרים למאבק ביוקר המחיה החליטה לפתוח את השוק לכלל המוצרים האירופים    ההחלטה צפויה לפחית את יוקר המחיה ולהרחיב את מגוון המוצרים הזמינים לצרכן הישראלי    ראש הממשלה נתניהו אמר כי ההחלטה היא "מהפכה"
איציק וולף
השר בן-גביר טען כי העמדה שהציגה היועצת המשפטית לממשלה, שלפיה לא ניתן להבדיל בין אסירים פליליים לביטחוניים בהקשר זה, אינה מחייבת    פנה לנתניהו: "מספיק עם התירוצים, אם אתה לא מתכוון ליישם המדיניות שהבטחנו - תגיד את זה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il