X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם התרופות הביולוגיות היו מונעות את התפתחות התנועה האימפרסיוניסטית?
▪  ▪  ▪
ציור נוף של רנואר 1865

התנועה האימפרסיוניסטית התפתחה באירופה החל מאמצע המאה ה-19. בניגוד למסורת הציור הקלאסי לפיה נוצר הדימוי לראשונה כרישום, דגלו האימפרסיוניסטים בציור ישיר, ללא סקיצות מקדימות, ציור הנובע מהתבוננות ישירה בטבע ומוסר אותו כתנודות צבעוניות. האימפרסיוניסטים הביעו דרך יצירותיהם גישה אמנותית חדשנית. הם ציירו מחוץ לסטודיו המסורתי במטרה להביע את הרגע החולף, ללכוד את האור בשעה מסויימת ביום, ואת השפעותיו על המרקם, על הצבעוניות ועל הנושא המתואר. גם הטכניקה שלהם נחשבה בזמנה כפורצת דרך - משיכות מכחול קצרות ונקודתיות של צבעים טהורים וחזקים, מרקם גס ועבה, וחוסר דגש בפרטים. כל אלה גרמו לציור להיראות לא גמור, כמעין סקיצה.
עם מובילי התנועה האימפרסיוניסטית נמנה, גם פייר אוגוסט רנואר, שהקים בשנת 1874 ביחד עם קלוד מונה, קאמי פיסארו ואלפרד סיסלי את "החברה של ציירים, פסלים ואמני תחריט", לאחר שעבודותיהם נדחו על-ידי "הסלון" הפריזאי. יצירותיו של רנואר בשנים אלה קיבלו תפנית חדה: מציורים ברורים על-פי המסורת הקלאסית התפתחו ציורים שאופיינו במשיכות מכחול חדות וחסרות דיוק.
אמנם ניתן ליחס את השינוי לאידיאולוגיה האימפרסיוניסטית בלבד, אך לא מן הנמנע הוא שמחלת המפרקים ממנה סבל רנואר באותן שנים, תרמה את חלקה. רנואר פיתח דלקת מפרקים שגרונית, שטופלה כמקובל באותה תקופה - בצום, מיצים, חוקנים ושהייה באקלים חם. ברור שיעילות הטיפולים הייתה מזערית ובריאותו של הצייר התדרדרה. הוא איבד אט-אט את היכולת להשתמש בכפות ידיו. עם התפתחות העיוותים האופיינים למחלה, נאלץ רנואר לקשור את המכחולים לכפות הידיים בסמרטוטים על-מנת להמשיך ולצייר משום שלא היה מסוגל לאחוז בהם יותר. באחרית ימיו התמקד רנואר יותר בפיסול ונעזר באסיסטנט שעיצב את העבודות לפי הנחיותיו.
במאה ה-20 התפתחו הטיפולים הריאומטולוגיים והקלו במידה מסויימת על סבלם של החולים, בעיקר באמצעות הסטרואידים והתרופות מקבוצת ה-NSAIDS שפותחו אז.
את פריצת הדרך המשמעותית ביותר חווינו בעשור האחרון, עם כניסת הטיפולים הביולוגיים לתחום הריאומטולוגיה. התרופות הביולוגיות, בראש ובראשונה שלושת בולמי ה-TNF (רמיקייד, אנברל והומירה), מהווים פריצת דרך של ממש בטיפול במחלות דלקתיות בכלל ובטיפול בדלקת מפרקים שגרונית בפרט. מחלה זו, שהיא השכיחה במחלות המפרקים הדלקתיות, פוגעת בכ-1% מן מהאוכלוסיה.
מתן התרופה (התכשירים ניתנים באופן שונה, עירוי דו-חודשי, זריקה תת-עורית דו-שבועית או דו-חודשית, כתלות בחומר), מאפשר לא רק שליטה בכאב ובדלקת, אלא גם מביא לשיפור בתפקוד הפיזי של החולים ומונע את ההתקדמות הרנטגנית של המחלה.
התרופות אומנם כלולות בסל הבריאות רק בהתוויה של מחלת מפרקים שגרונית העמידה לטיפול בתרופות נוגדות דלקת, אך יעילותן הוכחה גם בדלקת מפרקים שגרונית התחלתית.
למעשה, יש הגורסים כי ברגע קביעת האבחנה נפתח "חלון הזדמנויות" טיפולי. התחלת טיפול באחד מבולמי ה-TNF תבלום את התהליך הדלקתי באופן אפקטיבי. בכך ימוגר הכאב ויימנעו הנזקים האנטומיים למפרקים ובעקבותיהם העיוותים המונעים תפקוד תקין.
פרט לבולמי ה-TNF פותחו בשנים האחרונות תרופות ביולוגיות נוספות ועוד רבות נמצאות בפיתוח. היחידה הריאומטולוגית בשיבא לוקחת חלק פעיל במרבית המחקרים הבינלאומיים העוסקים בכך.
ולו פייר אוגוסט רנואר היה חי בעידן התרופות הביולוגיות בריאומטולוגיה, ניתן להניח שמחלת המפרקים שלו הייתה נבלמת וכושר הציור והפיסול המקוריים שלו היו נותרים ללא פגע. האם גם אז היה תורם תרומה כה רבה להקמת הזרם האימפרסיוניסטי?

המאמר פורסם לראשונה במגזין המרכז הרפואי ע"ש חיים שיבא, תל השומר
מחברת המאמר הינה רופאה בכירה מהיחידה הריאומטולוגית במרכז הרפואי שיבא
תאריך:  25/04/2010   |   עודכן:  25/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן-עזרא
התהליך של מוסר כפול באירופה כבר החל בחקיקה נגד המהגרים, מגמה שתלך ותתעצם. זה לא יבטל את האנטישמיות שם, הטבועה בלב האזרחים והחקוקה בדנ"א של האירופי כבר מאות בשנים
יוסי ריבלין
פרשת הולילנד מסעירה את המדינה, וגם אותי    להלן 10 הערות קצרות על פרשה ענפה זו
מנוחה דהן
אם יום אחד ניעלם מהמפה ולערבים תהיה עוד מדינה אחת - האם לדעתכם יהיה לכם מקום באומה הערבית הגדולה?    פנייה לצדקנים
דודו אלהרר
במאמרו של העיתונאי אמיר אורן ב'הארץ' בסוף השבוע יש יותר מרמז על קיומה של אפשרות לבדוק מחדש את פרשת התיק היווני
איתן קלינסקי
בתנ"ך, ספר הספרים, מתוארים סיפורי אהבה לא מהאגדות - כאב וצער נשזרים בהם    מאהבת דוד ובת-שבע ועד שמשון ודלילה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il