בפרשות השחיתות למיניהן הנחשפות חדשות לבקרים מתגלה תופעה חמורה של יועצים לראש הממשלה ולשרים, שאין הציבור יודע על קיומם ומידת השפעתם, ושאינם כפופים לחוקים ותקנות החלות על עובדי ציבור.
מצב זה פותח שער רחב לקשר השלילי של הון-שילטון, ופוטנציאל השחיתות הינו עצום. ע"ע
הולילנד.
מבלי להכנס לדיון בעינינו של עורך דין זה או אחר, המייצג בעלי הון מצד אחד ומשמש כיועץ לשר זה או אחר, או לראש הממשלה, ולפעמים גם מכהן בוועדות המגישות הצעות חוק, יש בעצם חוסר השקיפות וחוסר מסגרת חוקית משום
ניגוד עניינים מובנה.
חוסר שקיפות בקשרי הון-שלטון
השופט ברנדיס, שופט עליון מוערך בארה"ב, אמר לפני כמאה שנים כי "אור השמש הוא חומר החיטוי המשובח ביותר". נכון להיום אין שקיפות עם מי מתייעצים ראש הממשלה ושריו, ומה מידת השפעתם על החלטות שילטוניות ואף על חקיקה. חוסר השקיפות אינו מאפשר גם איזון בין דעות שונות המוצגות בפני מקבלי ההחלטות, ואין כל ביקורת ציבורית עליהן.
חוסר שקיפות זה הינו כר פורה לקשר הון-שלטון במובנו השלילי. בעלי הון ונציגיהם מוצאים אוזן קשבת לדעותיהם, ומהטבע האנושי לחישותיהם באוזן בעל השררה יהיו תמיד לטובת קידום עסקיהם, ולאו-דווקא טובת הציבור.
פתרון למצב זה די פשוט. יש לחוקק חוק בו כל משרד ממשלתי יפרסם את רשימת היועצים, בין אם בשכר ובין אם בהתנדבות, והתחומים בם ניתן ייעוץ. כך לציבור תהיה יכולת ביקורת על שימוש ביועץ כלשהו. כמו-כן יש לוודא כי תוכן הייעוץ יהיה שקוף ויינתן בדוחות כתובים ומפורסמים, ובכל מקום שנדרשת חשאיות, יפורסם לפחות דבר קיומו של הייעוץ גם אם לא תוכנו.
שמירה על טוהר המידות בייעוץ
"התנדבות" עורכי דין המייצגים בעלי הון לשמש כיועצים ואף לכהן בוועדות שונות אינו אלטרואיסטי. הקשר הישיר לשר או לראש הממשלה מייצר השפעה לטובת בעלי ההון, ולבטח אינו מזיק למעמדו של עורך הדין ופרנסתו. יש גם ניגוד עניינים בייעוץ בנושא חקיקה כאשר לקוחותיו של היועץ מושפעים מחקיקה זו.
פרשת הולילנד וגרורותיה חשפה כי יועצים אינם עומדים לדין על מעשים שונים מכיוון שאינם עובדי ציבור, למרות שמידת השפעתם בקבלת ההחלטות הקלוקלות הייתה רבה.
במילים פשוטות: יועץ שמקבל כסף כדי להשפיע על קבלת החלטה שלטונית אינו עובר כל עבירה, בעוד שעובד ציבור היה נאשם בקבלת שוחד באותן נסיבות.
הנדרש הוא שתהיה חובת רישום של יועץ לבעל תפקיד שילטוני והטלת כל חובות עובד ציבור עליו בכל תחומי טוהר המידות, מניעת ניגוד עניינים ושמירת סודות המדינה. התנדבותו הינה רק לעניין השכר ולא אמורה לפטור אותו מיושר ויושרה.
שימוש ביועצים
על בעל תפקיד בכיר להתייעץ עם עובדי המשרד הממשלתי בראש ובראשונה, לשם כך הם קיימים ומקבלים משכורת. כאשר נדרש ייעוץ נוסף יש לבחור יועצים בלתי תלויים כגון מקרב האקדמיה. יועצים מהשוק הפרטי הינם יועצים מדרג שלישי, שנושא ניגוד עניינים תמיד ירחף החלל האויר.
עורך דין ידוע שמשרדו מייצג בעלי הון בתחום הנדלן היה חבר בוועדה שהגדירה את הרפורמה בוועדות בניין למיניהן, ואינו רואה כל ניגוד עניינים בכך. עורך דין המייצג בעלי הון שהחלטות וועדות הבניין משפיעות מאד על רווחיהם שותף לניסוח החוק המגדיר את מבנה המערכת והתהליכים של וועדות הבניין, אם זה לא ניגוד עניינים, אז ניגוד עניינים מהו???