X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הקומיקס מפותח ברחבי העולם. מדוע אין כך הדבר בישראל? את התשובה נקווה לקבל בכינוס 'קומיקס, זהות ופוליטיקה'
▪  ▪  ▪

בימים 6-5 במאי יתקיים הכינוס 'קומיקס, זהות ופוליטיקה באירופה ובישראל' (בקמפוס אוניברסיטת בן-גוריון - יום ד', ובמדיטק בחולון - יום ה'). ב-6.5 בערב תיפתח תערוכה X+Y במוזיאון הישראלי לקומיקס וקריקטורה. הגיעו בהמוניכם...
ועכשיו לעניינו:
בישראל, תרבות הקומיקס אינה מפותחת ונחשבת בעיקר ל"תחום של ילדים". בעיתונים הגדולים ל"מבוגרים" אין כמעט קומיקס. הארץ פרסם תקופה מסוימת רצועת קומיקס שבועית בשם 'יתומי הסערה', גם סדרת ה'ברווז' של דודו גבע הופיעה בעיקר כקריקטורה ופחות כסיפור עלילתי. הקומיקס המיינסטרימי תוצרת ישראל מופיע בעיקר בתור מדורים או רצועות בעיתוני ילדים ונוער. בין סדרות הקומיקס הבולטות שנכתבו בישראל בשני העשורים האחרונים היו אלו של דודו גבע, זבנג של אורי פינק ובבא של שי צ'רקה. למעשה, סדרות אלה הן הקומיקס הישראלי היחידי שנכנס למיינסטרים. אורי פינק יצר גם מספר קומיקסים לאינטרנט, בהם 'שבתאי' באתר נענע, ו'הגולם' באנגלית ב-ynet ביחד עם אלי אשד. אלו עוסקים בצורה מבודחת בענייני אקטואליה.
קומיקס ואידיאולוגיה
הרשימה הנוכחית נכתבת מתוך רצון להעיר ולהאיר לחלק מהקוראים עד כמה חשוב ערוץ הקומיקס לצמיחתה של חברה אזרחית. כולנו מודעים לכך שהקומיקס מפותח כיום מאוד באירופה, ביפן (המאגנה) ובארצות הברית, וגם במדינות אמריקה הלטינית ובמדינות מזרח אסיה. מדוע זה לא קורה כאן? אולי הכינוס שמתקיים השבוע ייתן לנו תשובה ואולי הוא גם יצמיח מודעות וביקוש לקומיקס ל"מבוגרים".

חברה אזרחית באופן טבעי צורכת קומיקס
ציור של הקריקטוריסט שמואל כץ ז"ל [יח"צ]

זו הטענה העיקרית שאני מבקשת להציג כאן. במדינות שבהן הקומיקס מפותח בתרבות המבוגרים, הוא ממלא תפקיד חברתי מהמעלה הראשונה. יוצר הקומיקס עוסק בכוונה תחילה בחיזוק ערכים או במוסדות דומיננטים בחברה ולחילופין, בביקורת ובערעור הסטטוס-קוו. וזו איננה מלאכה פשוטה. לפיכך, ראוי לאמץ את כלי הביקורת הזה ובאותה נשימה ראוי להוסיף שחברה שאיננה צורכת קומיקס, אלא מותירה ואקום בתחום כה אסטרטגי - חסרה אחד הכלים החשובים ביותר ליצירת חברה אזרחית!
לרגל ציון יום העיתונות החופשית הבינלאומי, שחל שלשום, חשוב להזכיר כאן את ואקום הקומיקס (למבוגרים) הקיים בישראל, שאולי אומר עלינו משהו. הקומיקס אצלנו ממלא יותר תפקיד בבידור ילדים ומתבגרים. כדי לפתח את התחום דרושה קודם כל תרבות שצורכת קומיקס. אולי אלו שבאו ביום שישי לחנות קומיקאזה הם דור העתיד שממנו תבוא הישועה. אז מה עושים? מעודדים פתיחות, חינוך לאזרחות, מודעות לפונקציה של הקומיקס ככלי לקידום חברה אזרחית, מעודדים מודעות לתרבות המערב ולא רק לתרבות הצריכה האמריקנית.
מכאן אני מצדיעה מכל הלב ושולחת שבח והודיה לקומיקסאים מקומיים כישרוניים ונאמנים: אורי פינק, שי צ'רקה, דודו גבע ז"ל, מישל קישקה ו... יריב אמציה, שם העט של פנחס שדה.

רצועת קומיקס ראשונה בעולם - הבסיס לחברה אזרחית

קומיקס הוא כלי אידיאולוגי בעיקר במובן הרחב - הוא עשוי לשמש כערוץ שכנוע. וזה בפירוש כך כשמתבוננים לעומק בחלק מסדרות הקומיקס בימינו. לקומיקס בעיתונות (לא אצלנו!) יש השפעה רבה על קהל הקוראים, לכיוון זה או אחר. הווה אומר - סדרות הקומיקס אוצרות בקרבן עוצמה רבה לביצור מעמדם של מעמדות השולטים בחברה ולחילופין, גם להתמוטטותם

ב-1895 כיכבה דמותו של "הילדון הצהוב" באופן סדיר בעיתון של ג'וזף פוליצר, ה'ניו-יורק וורלד'. הילדון הקירח, השובב, שהיה לבוש בכותונת צהובה, היה פרי קולמוסו של ריצ'רד פלטון אאוטקולט. הילדון התגורר בסביבה אורבנית דמיונית בשם סמטת הוגאן. שמה של הסמטה הופיע בתחילה ככותרת לרצועת הקומיקס בהמשכים. למרות שהקומיקס כיכב מאז ומתמיד בדיון האקדמי של היסטוריונים העוסקים באומנות הקומיקס - בעיקר משום ההשפעה שנודעה לקומיקס זה על תחום הקומיקס שהתפתח בהמשך, וההשפעה על שיווק דמויות קומיות פופולריות וקביעת נורמה לגבי חשיבות הקומיקס לתעשיית העיתונות האמריקנית - הרי כיום בעולם המודרני, חוקרים הבוחנים מחדש את הקומיקס 'הילדון הצהוב' מופתעים, ולא משום הדמיון של הסדרה לקומיקס אחרים, אלא משום ההבדלים בין 'הילדון הצהוב' לבין קומיקס מאוחרים יותר.
בואו נודה שבדרך כלל הכיוון הכללי של מרבית רצועות הקומיקס בעולם המודרני הוא לשקף את האידיאולוגיה המיינסטרימית של הבורגנות. לעומת זאת, הרקע בקומיקס 'הילדון הצהוב' הוא של שכונת עוני צפופה ומלוכלכת שהבתים בה מתפוררים. הילדון הצהוב וחבריו היו עניים, הבגדים שלבשו היו למעשה בלויי סחבות ואפילו הבעות פניהן של הדמויות בקומיקס שידרו עוני. ואם לא די בכך, רבים מהם פשוט חיו זרוקים ברחוב.
חוקרי קומיקס מודים כיום שאאוטקולט כיוון להציג ביקורת חברתית באמצעות קומיקס על הדמויות המתגוררות בשכונות העוני של ניו-יורק דאז. אחד החוקרים כותב במפורש שעולמם של הילדון הצהוב וחבריו היה עולם "אכזרי שבו חיו ילדי זרים ומהגרים ונשים זקנות, פרועות שיער, שעיניהן הביעו עצב ופניהן שידרו מפח נפש וחוסר תקווה". כל זאת, למרות שהקומיקס היה מיועד בראש ובראשונה לעורר צחוק. פשוט מאוד, הקומיקס הבליט פנטזיה והיו בו ניואנסים הומוריסטים שטשטשו את תחושת הייאוש שהשתקפה מן הדמויות: ההומור כאן נשען בדרך כלל על כישרון החיקוי שהילדים בשכונת העוני היטיבו להציג, כשחיקו את היומרות ואת התנהלותם הפומפוזית של בני המעמד הגבוה.
בין סדרות הקומיקס המופיעות בעיתונות המיינסטרימית בארה"ב כיום, אין סדרת קומיקס שמגיעה לקרסוליה של 'סמטת הוגאן' בבהירות תיאור ההרס הפיזי והחברתי וחוסר התקווה השוררים בשכונות עוני. קומיקס זה הוא למעשה סאטירה נוקבת על שכונות עוני בערים הגדולות, ובעיקר, הוא מעלה על נס את תפקיד האידיאולוגיה באומנות הקומיקס.
בקומיקס למבוגרים מוצאים בדרך כלל אידיאולוגיה, ולא במובן הצר של פוליטיקה. קומיקס הוא כלי אידיאולוגי בעיקר במובן הרחב - הוא עשוי לשמש כערוץ שכנוע. וזה בפירוש כך כשמתבוננים לעומק בחלק מסדרות הקומיקס בימינו. לקומיקס בעיתונות (לא אצלנו!) יש השפעה רבה על קהל הקוראים, לכיוון זה או אחר. הווה אומר - סדרות הקומיקס אוצרות בקרבן עוצמה רבה לביצור מעמדם של מעמדות השולטים בחברה ולחילופין, גם להתמוטטותם. קומיקס יכול לכוון לסוגיות מאוד מגוונות שבהן עוסקות חברות אזרחיות - תרבות, כלכלה, מגדר, הומוסקסואליות, מיתוסים ועוד.

למאמר במקור
ד"ר תרצה הכטר הינה מרצה, חוקרת וכותבת. חברה באגודה הישראלית לתקשורת, באגודה הישראלית לחקר ההומור ובמרכז הישראלי לשיטות מחקר איכותניות.
תאריך:  05/05/2010   |   עודכן:  05/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי אורן
על הבחירות באנגליה מעיב מקרה רצח אכזרי שנעשה בספטמבר 2009 בכיכר טרפלגר, המעיד כי עדיין יש מפלצות שצריך להשמיד
אלעזר לוין
במכרז של היום אין אף מגרש בתל אביב, ברמת-גן, בפתח תקוה, בנתניה, בראשון לציון, ברחובות, בירושלים, בחיפה ובקריות    מה מוציאים למכירה? מגרשים למאות דירות בבאר שבע וביבנה    יש גם הצעה לפתרון
אבישי לוין
ראש עיריית תל אביב רון חולדאי הצליח להבעיר מחדש את אש-המחלוקת בין חילוניים לחרדים    כאילו שלא חסרות לנו מספיק צרות, ורק זה היה חסר...
דודו אלהרר
היינו כבר קרובים אינספור פעמים והקרבה מיאנה להבשיל    "שיחות קרבה" הוא מונח שאינו אלא מס שפתיים לא רציני
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
לאחרונה ניתן פסק דינה של ועדת הערר בחיפה בעניין אשל הירדן, בו נקבע שיש להעניק את הטבות המס של התקופה קובעת גם לפעולה באיגוד מקרקעין ולא רק לזכות במקרקעין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il