X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מזונות אישה ומזונות ילדים הם תחומים נפרדים, אבל לעיתים מככבת בהם בעיה דומה דמי המזונות אינם מספיקים מה אפשר לעשות?
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

נפתח עם הסבר קצר על הנושא שבכותרת, דמי המזונות: מזונות ילדים נפסקים לטובת ההורה המשמורן (ההורה שבאחזקתו נמצאים הילדים) - בדרך כלל האם, עד גיל 18. מזונות הילדים נפסקים בהתאם לחוק, אשר מפנה לדין העברי. על אב יהודי חלה חובה לזון את ילדיו. מזונות הילדים נפסקים על-פי צרכיהם של הילדים.
בשונה ממזונות ילדים, מזונות אשה נפסקים לאישה עד יום הגט. הכל על-פי יכולתו של החייב - בעל יהודי. בהתאם לדין העברי, רמת חייה של האשה נקבעת בעת הנישואים בבחינת "עולה עימו ואינה יורדת עימו". כלומר, כאשר בעל מרגיל את האשה לרמת חיים מסוימת, אין הוא יכול להוריד את רמת חייה.
בניגוד לכלל סופיות הדיון, הידוע בכל תחומי המשפט, מזונות ילדים ומזונות אשה הינם שני נושאים שלעולם ניתן לפתוח, ולפנות בגינם שוב ושוב לבית המשפט, בטענה כי חל שינוי נסיבות מהותי ויש לשנותם. השינוי יכול להיות הגדלה או הפחתה של דמי המזונות.
מתי ניתן לפנות לביהמ"ש בבקשה להגדלת מזונות?
כאשר מדובר במזונות קטינים ובני הזוג הגיעו להסכם, טרם התנהל הליך משפטי לגופו של עניין וטרם בחן בית המשפט את צרכי הילדים ופסק מזונות, ניתן להגיש תביעה בשם הילדים למזונותיהם. תביעה זו תחשב כתביעה ראשונה למזונות ואין כל צורך להוכיח שינוי נסיבות. מאידך, הגשת תביעה לאחר שביהמ"ש כבר נתן פסק דין בעבר, מחייבת שינוי נסיבות מהותי, שלא ניתן היה לצפות בעת מתן פסק הדין.
לדוגמא, העובדה כי הילדים גדלו, אינה מהווה שינוי נסיבות מהותי, שכן ברור שביהמ"ש צפה, בעת מתן פסק הדין למזונות, את דרך הטבע, בה הילדים אמורים לגדול וכי צרכיהם משתנים בהתאם. מאידך, כאשר ישנו שינוי במצב הבריאותי של אחד הילדים או שינוי במצבו הנפשי, ניתן בהחלט לומר כי זה שינוי נסיבות שלא ניתן היה לצפות אותו בעבר. במקרה כזה, ניתן להגיש תביעה להגדלת מזונות, אשר צריכה להיות מגובה בהסבר מפורט וראיות לכך שאכן המזונות שנפסקו בעבר, אינן מספקים את צורכי הילדים, כתוצאה משינוי הנסיבות.
הדרישה לכך ששינוי הנסיבות יהיה מהותי נובעת מכך שבתי המשפט אינם רוצים לעודד התדיינויות חוזרות ונשנות באותן נסיבות, בין אותם צדדים בגין אותם ילדים. אם צד אינו מרוצה מגובה המזונות שפסק לו בית המשפט, הדרך היא לערער על פסק הדין לערכאה שלמעלה ולא להגיש תביעה נוספת להגדלה.
שונה הדבר במזונות אישה. מזונות אישה נפסקים עד יום הגט. אולם במרבית המקרים לא ניתן בהם פסק דין, שכן בדרך כלל בני הזוג (הצדדים לתביעה) מתגרשים לפני סיום בירור התביעה. במקרים בהם ניתן פסק דין, הכלל לגבי הגדלת המזונות דומה למזונות ילדים. יש להוכיח שינוי נסיבות מהותי. שינוי, שבית המשפט בעת נתינת פסק הדין, לא צפה. דוגמאות לתביעות הגדלת מזונות, הינם במקרים שהאישה מאבדת את מקום עבודתה, או חלתה במחלה קבועה או ארוכה, וכתוצאה מכך נפגעת משכורתה, או שחל שינוי בצרכיה. לעומת זאת, תביעה להקטנת גובה המזונות תוגש כאשר החיוב אמור להתבטל, למשל כאשר השתנו הנסיבות וכעת על אישה לקבל את הגט, או כאשר האישה מורדת ועוד.
באופן כללי, בתי המשפט אינם אוהבים תביעות מהסוג של הגדלת מזונות, שכן התביעות הללו גורמות להמשך התדיינות או להתדיינויות מחודשות בין אותם צדדים.

עו"ד ענבר שנהב היא מומחית לתחום דיני האישות.
תאריך:  12/05/2010   |   עודכן:  12/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
באלו נסיבות ניתן לתבוע הגדלת מזונות?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ומי ישלם ? העבד עבודה הגבר .
אחד אחד   |  12/05/10 15:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אברהם פכטר
"מעצר מנהלי" הוא כלי לגיטימי ב"דמוקרטיה מתגוננת"    המעצר פועל לפי חוק המדינה ומבוקר על-ידי בית המשפט
מנוחה דהן
אלה שמספידים אותנו וחושבים שאנו אפיזודה חולפת להם נאמר: לאט לכם, דו-הקיום חי ונושם בירושלים כל יום וכל רגע
איתן קלינסקי
ישראל חייבת להפנים שחלפה התקופה שבציבור הערבי יכול לזכות במעמד של מנהיג מוערך ומוביל דמות כמו הבישוף חכים
נדב קדם
כלכלת יוון היא קטנה מאוד יחסית לסך הגוש ולכן ההשפעה הישירה של המשבר ביוון על ישראל היא זניחה    עם זאת, לשורה של גורמים אחרים תיתכן השפעה שלילית (במיוחד אם המשבר ימשך לאורך זמן)
ד"ר אברהם בן-עזרא
השופט צבי א' טל העיד על עצמו בתיק זעפרני נ' רמט בע"מ, כי הוא נוטה לצד הדיירים, משמע, מומחה הנוטה לצד הקבלן - היה אמור לחשוף את מניעי הערכותיו המקצועיות ולהרחיב את חוות דעתו, כך שיינתנו הערכותיו מנקודת מוצא שונה, בהנחה כי יישמרו זכויות הדיירים באופן מלא, כפי שיתווה בית המשפט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il