X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפזמונאית שמרית אור, הבת-של, אומנם נלחמת בסרטן השד, אך עושה חיל בתחום הזמר העברי ותופתעו, היא בעד "כוכב נולד"
▪  ▪  ▪
שמרית אור. פזמונאית ותיקה נחשבת
"תמיד הייתי מקורבת לשירים של אבי, כמו 'היו לילות', אבל מאז שנפטר ב-2002 (בגיל 88 – י. ב-א) – עוד יותר", היא אומרת

"העברית שלנו הולכת ורזה – ולא מהיום. אני שמחה שלפחות יש כיום שר חינוך חדש שנותן את הדעת על הבעיה ומגלה עניין בפתרונה, לאחר שקם דור שצומח בלי שורשים"

שתי שמחות מצפות בימים אלה לשמרית אור, מגדולי הפזמונאים בזמר העברי. כן, ככה, בבת אחת. במוצ"ש היא תנחה, תספר ותשיר ב"רב הלילה", מופע ב"צוותא", תל אביב, שיוקדש לאביה, המשורר יעקב אורלנד, מי שחתום על "שני שושנים" ועל שירים רבים נוספים, מהיפים במחוזותינו. כעבור שלושה ערבים, הזרקורים יהיו כולם שלה, כשתהיה כלת "עוד תראי את הדרך", מופע ההצדעה המרכזי בפסטיבל "ימי זמר בחולון".
במעמד הזה בחולון אף יוענק לאור פרס מפעל חיים על 45 שנות יצירה. היא, שחיברה עם קובי אשרת את "הללויה", קרוב לוודאי השיר הישראלי המצליח ביותר בעולם, מי כמוה ראויה לפרס הזה. אני רק מזכיר לה שאת שירה הראשון, "סתיו", היא חיברה ב-66' עם קיבוצניק צעיר ממשמרות, שלום חנוך, חברה לספסל הלימודים בבית הספר למשחק "בית צבי", לביצוע הצמד חדוה ודוד. "אתה צודק", היא מאשרת ומוסיפה בחיוך, "אבל המארגנים החליטו ולמה לדקדק בקטנות? חוץ מזה כבר בגיל תשע כבר כתבתי שיר, שהקליטה נאוה בושמי, בתה של שושנה דמארי. אז...”.
ולגופו של עניין. "תמיד הייתי מקורבת לשירים של אבי, כמו 'היו לילות', אבל מאז שנפטר ב-2002 (בגיל 88 – י. ב-א) – עוד יותר", היא אומרת. "דרך השירים אני מתחברת אליו ואל אמי, בת-אל, בעצם גם אל הילדות שלי. זאת זכות שאיננה נופלת בחלקם של רבים אחרים".
מבחינת אור, כל מופע כזה הוא בבחינת פינת-יקר. "ככל שמרבים בהם, הם תורמים לכך שאותם שירים, מאבני היסוד בתרבות שלנו, נישאים בפי כל עדיין", היא שחה ומדגישה את ה"עדיין". "אני יכולה לומר אותם דברים גם על השירים שלי ושל בני-דורי. הרי כיום לעתים דומה שחוץ מזמר ים-תיכוני, לא משמיעים כלום".
או, כעת הגענו לנקודה!
"קשה לי עם ההגדרה זמר ים-תיכוני שלא כוללת את כל מרחב הים התיכון. יש כאן העדפה של סוג שירים מסוים על פני שירים אחרים".
תודי שהשירים שלך אינם ממלאים את קיסריה.
"אני ממש לא מדברת על קיסריה כמו שאני מדברת על רשת גימ'ל. זאת לא רק אני. זאת ההרגשה של יוצרים רבים ולפיה האיזון הופר".
שנים נשמעו טענות מהכיוון ההפוך על הפרת אותו איזון.
"כאן הפיכת המגמה לא תרמה דבר פרט להרס התשתיות. זה גורם לכך שאנשים כבר לא מתחברים לעבר שלהם מבחינה מוזיקלית. אל נשכח ששירי הזמר הם חלק מההוויה שלנו מאז התחדשות היישוב היהודי בארץ-ישראל. השרשרת הזאת נגדעה. היא לא מונחלת הלאה".
מי אשם?
"כולנו אשמים. אני לא מאמינה בהאשמות. לדעתי, יש להסיק מסקנות ולהפיק לקחים, כשאגב כך יש לתקן מה שדורש תיקון. בינתיים העברית שלנו הולכת ורזה – ולא מהיום. אני שמחה שלפחות יש כיום שר חינוך חדש שנותן את הדעת על הבעיה ומגלה עניין בפתרונה, לאחר שקם דור שצומח בלי שורשים. כששם המשחק הוא כסף וכבר לא חשוב מה שרים, כך נראים פני הדברים".
"הרבה זמן שמעתי את אבי קובל על בני דורי שכתבו שירים והנה אני מוצאת את עצמי באותו מקום", מוסיפה אור, "אבל בסיטואציה הרבה יותר גרועה".
במופע במוצ"ש ב"צוותא" יפגוש הקהל לא רק את שירי הזמר של אורלנד וישמע קטעים מהשירה הצרופה שלו, אלא גם יצפו לו הפתעות שאינן נכללות בתוכנייה. אור, שתמיד גאה להיות הבת-של, תשוחח על הבמה עם בני משפחותיהם של יוצרים אחרים בזמר העברי. בהם סינילגה פן, בתו של אלכסנדר פן; נתן סלור, נכדו של נתן אלתרמן והזמרת סיגל אשל, נכדתו של אברהם שלונסקי.
המשתתף המרכזי בערב בניהולו המוזיקלי של רמי הראל יהיה שמעון ישראלי, שלשמחת רבים חידש את פעילותו באחרונה. ישראלי יצר בעבר עם אורלנד והוא אחד המבצעים הגדולים של שיריו. מלבדו יופיעו נתנאלה (שחזרה סופית הביתה, לישראל), איה כורם, השחקן שלום שמואלוב, נציג "כוכב נולד" לירון לב ושמות פחות מוכרים.
לפי בחירתה של אור, המנהל המוזיקלי בפסטיבל בחולון יהיה יהודה עדר, שהוא ב"מקרה" הבוס שלה בבית הספר המוזיקלי "רימון", שהיא ממוריו. שלושה מהמופעים מזוהים עם שיריה – נתנאלה (שוב...) שתחזור עם "שיר היונה" האלמותי שלה; מתי כספי, מלחין השיר שאור הרבתה לשתף פעולה עימו וגלי עטרי, שעוד שנים לפני "הללויה", שרה (בלחנו של דוד קריבושיי) את "יש לך שמש", שירה הראשון. "העבודה שלי עם מתי, מאז שכתבתי לו ולשלישיית 'לא אכפת להם' את 'ציפורים בראש', הייתה חד-כיוונית. מתי אוהב לתת לכותבים לחנים שלו – וטוב שכך".
בין המשתתפים האחרים – מיטל טרבלסי, זמרת אהובה במיוחד על אור; אהד חיטמן, "שגריר" "רימון"; בן ארצי, מתוך אחוות בנים-של וגם מתוך הוקרה לאביו, שלמה ארצי, המבצע המקורי של "אני נושא עמי", מהשירים הנפלאים של אביה ורעות יהודאי, זמרת צעירה שאור מבטיחה שנשמע ממנה רבות. את "כוכב נולד" ייצג כאן נציגנו לאירוויזיון, הראל סקעת.
כאן פוסקת אור חד-משמעית: "עם כל ההשמצות, תוכנית 'כוכב נולד' עשתה במרוצת שנותיה רק טוב לזמר העברי. אלמלא התוכנית, היו נעלמים לגמרי שירים רבים, שלא לדבר על זה שהיא גילתה לנו לא מעט זמרים מוכשרים שעליהם לנסות את מזלם ולהוכיח את עצמם בשוק מאוד קטן".
הם ישרדו?
"אני מניחה שמעטים מהם ישרדו, לפחות הטובים".
את מצפה להם ב"רימון"?
"לא בהכרח. ל'רימון' מגיע מי שבאמת בוער בו ליצור מוזיקה, לא רק לבצע אותה".
אור, 64, אישה יפה ולוחמנית, שעמדה במרכזם של מעט מאבקים ציבוריים, חזרה לפני שנה לתל אביב, זירת פעילותה במשך שנים רבות, לאחר עשור לא שקט בפרדס-חנה-כרכור. בימים אלה היא שוקדת על ארגון ספר שיריה שיופיע סוף-סוף בהוצאת "הקיבוץ המאוחד". "הספר יכלול הן את השירים המוכרים והן שירים לא מולחנים", היא מבטיחה. "זה כדי שלחבר'ה יהיה מה להלחין".
מנין לוקחים את הכוחות? - אני שואל את אור. שפרט לספר, להופעות ולהוראה ב"רימון", נאלצת להתמודד עם מחלת סרטן השד, שבאה לאחר הדרמה שהתלוותה להשתלת הכליה שהייתה מנת גורלה. "אני מבקשת לקחת דברים בפרופורציה", כך אור. "אמנם המחלה תקפה אותי, אבל זה לא אומר שאני הולכת למות מחר. בסך-הכל אני מרגישה בסדר ומשתדלת להתרכז בעשייה. כזאת אני. תמיד משתדלת לראות את הצד המלא של הכוס".

פורסם במקור: עיתון מקור ראשון
תאריך:  12/05/2010   |   עודכן:  12/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כוכב נולד
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם בן-עזרא
התביעה דכאן היא ייחודית בכך שנטען כנגד המבקשת שעשתה מלאכתה "בחריצות יתר"    לתוצאות הבדיקה יש גם היבט של דיני נפשות, כך שהתוצאה של אי אבחון פגם או ליקוי חמורה מהתוצאה של אבחון-יתר"
קובי רוזין
חשוב להבין כי גם חוסכים בגמל, השתלמות ופנסיה חשופים לתנודתיות בשוק ההון
גיל שגיב
לאור המשבר הכלכלי, חברות השכרה צמצמו רכישות רכבים, מה שהוביל למצוקת מכוניות שכורות    גם השנה מלאי המכוניות צפוי להיות מוגבל    Avis ממליצה להקדים ולהזמין רכב שכור כבר כעת
יוסף דוריאל
65 שנים אחרי מפלת הצבא הנאצי יוצא היטלר כמנצח: מטרת חייו העיקרית, כפי שנבעה מצוואתו, אכן קרובה להשגה
כרמית גיא
לכרמית גיא נמאס להתנצל בפני התחקירנים שמצלצלים ביום ירושלים על כך שהיא עדיין לא עזבה את העיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il